[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Moa raskaste svenskan idag, ca 16 sekunder snabbare än Frida som var sekunden raskare än Ebba. Lindström och Kalla tappade nästan minuten på Moa. Inget riktigt styrkebesked från Kalla.

F.ö. lite otrevligt med Dyviks krasch. Bara att hoppas att det vara en säkerhetsåtgärd att hon inte startade idag.

Senast ändrad:
Någon som lyssnat på studiosnacket? Hur sköter sig Teodor och Olsson? Är två personer jag fått intrycket av skulle kunna ha ngt att komma med vad gäller funderingar och analyser.
Tycker Olsson har bra analyser, och bra inlägg om åkteknik. Nu ex.vis att Johaugs teknik med korta skär troligen gynnsam i dagens gnetföre jmf mot Fridas längre skär.

Tycker Olsson har bra analyser, och bra inlägg om åkteknik. Nu ex.vis att Johaugs teknik med korta skär troligen gynnsam i dagens gnetföre jmf mot Fridas längre skär.
OK. Får kanske ge studiosnacket en chans vid tillfälle. Har dock bara så våldsamt svårt för Jihde.

Speciellt Johan Olsson är bra, men saknar ändå vinterstudion lite.... Tar väl ett tag att vänja sig.

Finns det resultat på åktiderna för dagen någonstans?

De sade i sändningen att Frida tog all tid i gårdagens lopp utför och på platten, det tyder på inte toppform norska skidor och frida var lite sliten sade hon, massa lopp på 3 dagar, det går att förstå.

Jag tror Frida har tagit ett steg, så istället för 30-45 sekunder efter på 10 km, är hon kanske 15-25 efter. Så, det borde bli tightare under året, marginalen är så liten att det räcker med "små" förändringar för att Frida ska vinna.
Johaug har ju vunnit när hon haft dåliga dagar, det är nog inte lika lätt längre, har hon en dålig dag och frida en skapligt bra, då vinner nog frida.

Men, Johaug är nog fortfarande bossen tror jag.

Jag gillar att både Frida och Leo försöker fokusera på sin insats. Tror tex Calle skulle få bättre placeringar om han inte tar för svåra ryggar eller kör för hårt.

Om man åker masstarts- eller jaktstartslopp och struntar i övriga åkare innebär det att man inte använder all tillgänglig information i att utforma sin taktik. Att utelämna information kan omöjligen vara en fördel.

Att man kan få bättre placering om man inte kör för hårt torde vara få som ifrågasätter. I en jaktstart tror jag det i vissa lägen kan vara värt att gå på rött en kortare period om det innebär att man går i rygg på en åkare som kör ikapp en grupp framför kontra att bli själv och behöva ligga och dra. Torde vara ett välbekant fenomen för cyklister.

Man kan bara köra taktiskt om man har ett fysiskt överskott (alt korta stunder på rött). Jag tror inte det är en slump att Leo har väldigt jämna varvtider (och ett bra slutresultat). Han kör efter sin förmåga (som han lärt sig känna igen) och kan köra taktiskt utifrån den.

Men era simpletons, hon vet ju att hon inte har någon spurt, vad ska hon göra? Inte försöka?
Hur många gånger ska man försöka samma taktik om man får samma resultat?
helt sopdålig på att spurta är hon inte heller om hon är pigg.

Hur många gånger ska man försöka samma taktik om man får samma resultat?
helt sopdålig på att spurta är hon inte heller om hon är pigg.
gå igenom hennes alternativ, fakta det går söligare om hon inte drar.
1. de bakom kommer ikapp, error.
2. de med henne går inte på så hårt, så även om de bakom inte kommer ikapp, får hon ändå stryk i spurten för de är inte rejält slut. error

Då är bästa alternativet att själv köra dem möra. Det finns inget annat, tror ni hon är dum i huvudet?`Anders södergren kommer till minnes här, det var poppis att tro att han skulle vinna så mycket bara han slutade dra. Jo tjena.

Det här är lotten för dem som inte har en rejäl tempoväxling i kroppen.

gå igenom hennes alternativ, fakta det går söligare om hon inte drar.
1. de bakom kommer ikapp, error.
2. de med henne går inte på så hårt, så även om de bakom inte kommer ikapp, får hon ändå stryk i spurten för de är inte rejält slut. error

Då är bästa alternativet att själv köra dem möra. Det finns inget annat, tror ni hon är dum i huvudet?`Anders södergren kommer till minnes här, det var poppis att tro att han skulle vinna så mycket bara han slutade dra. Jo tjena.

Det här är lotten för dem som inte har en rejäl tempoväxling i kroppen.
Jag håller inte alls med om det där resonemanget. För det första så är det inte fakta utan en hypotes att det går långsammare om Ebba inte drar. De andra bör också ha incitament att hålla undan för t.ex. Weng som inte är helt kul att ha med i en spurt. De var igår jämna med Ebba och bör därmed kunna dra i ungefär samma fart som hon gör. Och jag är inte alls övertygad om att alla utom svenskar kommer att sänka farten bara för att de kommer fram i tät. Däremot var Brennan och Pärmäkoski uppenbarligen tillräckligt smarta för att inte hjälpa till med dragjobbet när de inte behöver.

Om utfallet blivit som i scenario 2 skulle jag säga att det varit bättre än som det blev nu. Då hade Ebba inte stärkt sitt rykte som en åkare som alltid drar. Detta skulle hon kunna ha nytta av i framtiden. För varje gång hon fortsätter och drar i alla lägen så kommer hon att få svårare och svårare att få någon annan att hjälpa till med dragjobbet. Och om hon lyckas få fram någon annan ökar risken att de verkligen sänker tempot för de vet att Ebba i så fall snart är uppe i täten och borrar igen.

Vidare, om hon drar mindre och de andra drar mer så bör hon relativt sett vad som nu var fallet vara fräschare jämfört med konkurrenterna och därmed ha en bättre chans att t.ex. via en hårdkörning i första backen på sista varvet skapa en lucka.

Slutligen tycker jag det är onödigt att tilltala andra människor som simpletons.

Weng kom ikapp och Brennan och Pärmäkoski hamnade utanför pallen. Var det smart att inte hjälpa till med dragjobbet (säger inte att det hade räckt till, eftersom Weng körde väldigt snabbt)?

Weng kom ikapp och Brennan och Pärmäkoski hamnade utanför pallen. Var det smart att inte hjälpa till med dragjobbet (säger inte att det hade räckt till, eftersom Weng körde väldigt snabbt)?
OK. Så om det inte var smart så borde de alltså verkligen haft anledning att gå upp och hjälpa till med dragjobbet om Ebba gått åt sidan. Och argumentet att det skulle gå långsammare om Ebba inte drog försvagas. Det är ju som jag ser det grunden för hela Stervelos resonemang.

OK. Så om det inte var smart så borde de alltså verkligen haft anledning att gå upp och hjälpa till med dragjobbet om Ebba gått åt sidan. Och argumentet att det skulle gå långsammare om Ebba inte drog försvagas. Det är ju som jag ser det grunden för hela Stervelos resonemang.
Å vad vet du och vi om inte Ebba försökte och de bara sket i det, vägrade dra? Ni tror inte att ledare, sprinterna och de andra i laget har diskuterat det här utförligt?

Ebbas spurt är verkligen inte bra, hon var inte ens i härheten av Weng som gått absolut vansinneshårt.

Hennes alternativ är rejält begränsade och vi vet inte 1/20 del av all info runt det, som laget har och använder. Den här tesen att hon helt hjärndött bara drar, den garanterar jag inte stämmer.
Klent med val bara.

Eftersom de hamnade utanför pallen var ju deras taktik dålig (om det bara är taktik som avgör). Ebba använde sitt starka kort: bomba på. Sålla ut så många som möjligt inför en spurt (hon är ingen bra spurtare även om andra drar). Weng kommer bakifrån. De som gjorde "rätt", dvs lät Ebba dra medans de sparade sig inför en spurt, förlorade ändå mot Weng. Vad skulle de ha gjort? Vilken taktik funkar mot starkare åkare (som har fler starka kort)?

Nu är det ju mycket psykologi i det där också, vissa triggas av att ha en rygg framför att bita sig fast i, andra föredrar att ligga först och styra tempot. Sedan är väl de rent fysiska fördelarna att ligga bakom mindre i längdåkning än i ex.vis cykling, även om de naturligtvis finns där framförallt utför (och där tycker jag nog Ebba brukar kunna lägga sig nåt snäpp ner).
Däremot så börjar man ju undra om det blir så mycket mer än så här för henne, Frida verkar ju tydligt tagit ett steg till i år och närmat sig Johaug, medan Ebba står kvar på ungefär samma ställe. Visst, det är tidigt på säsongen men tendenserna syntes både förra helgen nationellt och denna helg.

Nya tag nästa helg i Lillehammer, då är det första stafetten också, känns inte som en helt given laguttagning direkt.

Jag håller inte med ovanstående, vare sig angående att Ebba tvärsäkert ska lägga sig och envetet bomba längst fram eller att hon är en totalt värdelös spurtare (motexempel står att finna för den intresserade). Dock, vi har haft denna diskussion tidigare och min lärdom därav är att det inte kommer att leda till något så jag lägger ner denna diskussion och konstaterar att vi är oense.

Och jag får inte heller denna gång veta vad den rätta taktiken hade varit (eftersom taktiken att låta nån annan dra, uppenbarligen inte funkade eftersom Weng vann över hela gruppen).

Problemet är att vi har olika definitioner av rätt taktik. Därigenom kan jag t.ex. säga vad jag anser är en bättre taktik än att alltid ligga och dra men du kommer bara att ignorera det eftersom det inte stämmer överens med din definition av rätt taktik. Det är vad som tidigare hänt och jag är inte intresserad av att ägna kvällen åt att återupprepa detta. Det kommer inte att ge ett dyft.

Det har inget med definitioner att göra. Både Pärmäkoski och Brennan använde den "bättre" taktiken. Ännu bättre, de drog ingenting. Ebba drog. De hamnade utanför pallen iaf. Vad skulle Ebba ha gjort? Låtit de andra dra, väntat in en rasande Weng (och kanske även Moa) och förlorat spurten (jag tror inte du satsar ett öre på Ebba i en spurt med Weng, Pärmäkoski, Brennan och Hennig).

Det har inget med definitioner att göra. Både Pärmäkoski och Brennan använde den "bättre" taktiken. Ännu bättre, de drog ingenting. Ebba drog. De hamnade utanför pallen iaf. Vad skulle Ebba ha gjort? Låtit de andra dra, väntat in en rasande Weng (och kanske även Moa) och förlorat spurten (jag tror inte du satsar ett öre på Ebba i en spurt med Weng, Pärmäkoski, Brennan och Hennig).
Om vi ska kunna komma överens om vad som är rätt taktik måste vi vara ense om vad rätt taktik innebär. Det du skriver visar tydligt och klar för mig att så inte är fallet. Därigenom är ytterligare diskussion meningslös.

Du argumenterar på precis samma sätt som tidigare och jag håller inte med om ditt resonemang. Att då ta hela diskussionen en vända till vore i ljuset av följande citat inte så smart:

"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results."

Och jag har försökt så mycket jag kunnat att vrida och vända på mina argument för att få dig att förstå varför jag inte håller med, men jag lyckas för mitt liv inte. Varför då fortsätta?

Ja, det är ju det jag försöker få dig att berätta. Vad är rätt taktik? Du ville att Ebba inte skulle dra själv utan spara sig till en spurt, eller? Men den taktiken funkade inte (för Brennan och Pärmäkoski). De drog inget, de sparade sig inför en spurt och Weng körde ändå ifrån dem. Så jag frågar igen, vad skulle Ebba ha gjort? Det enklaste vore om du förklarade taktiken du förespråkar istället för...detta. Vi har ett faktiskt scenario här. Men du gör allt för att inte berätta vad som hade varit rätt. Vad ÄR dina argument? Jag frågar dig, det är min argumentationstaktik. Tydligen är den också fel.

Lägg ner! Vi kommer inte att komma någonstans. Du missuppfattar hela tiden i stort sett allt jag skriver. De flesta andra personer kan jag debattera med och få ut ngt av det. Med dig är det totalt omöjligt. Vi kan inte kommunicera. Du fattar uppenbarligen inte vad jag försöker säga och jag misstänker att det omvända gäller i din värld. Varför fortsätta?

Till exempel ovan när jag pratar om rätt taktik är det DEFINITIONEN av rätt taktik jag menar, inte vad som är rätt taktik för Ebba resp. andra åkare i detta lopp.

Okej... Så vi kan INTE diskutera om vad Ebba (eller Brennan, Pärmäkoski och Hennig) skulle ha gjort för att slå Weng? För att definitionen...Nä, jag hänger ärligt talat inte med. Är definitionen av taktiken nån sorts upphöjd funktion av en argumentation/diskussion om taktiken? Jag tycker detta faktiska scenario hade varit ett utmärkt tillfälle att stöta och blöta våra olika teorier, men jag är är väl en retorisk simpleton.

Och där har du precis kärnan i varför det är meningslöst att diskutera det då jag anser att rätt taktik inte kan utvärderas baserat på ett scenario.

Jag försöker igen, den taktik du förespråkar (MISSTÄNKER jag, eftersom du inte vill berätta om den) är att Ebba inte ska ödsla för mycket kraft på att dra. Spara krafterna till en spurt. Det gjorde Pärmäkoski och Brennan. De hade rätt taktik (om nu taktiken är att spara sig för en spurt). De är dessutom bättre spurtare. Hur gick det för dem i detta VERKLIGA scenario? Weng slog dem. Det är en faktisk händelse. Där "din" taktik (kanske, vem vet?) inte räckte till mot en starkare åkare (som hade fler kort i rockärmen än Ebba). Under vilka förhållanden KAN du diskutera/utvärdera olika taktiker?

"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results."

Att inte förklara taktiken du förespråkar är alltså rätt taktik. ("Nu missförstår du vad jag säger igen." "Men du säger ju ingenting!" osv etc)...

"Ebba, du gör fel!"
"Vad ska jag göra, då? De andra slår mig ju i en spurt."

När du ger en för mig meningsfull definition av konceptet "rätt taktik", eller en vettig diskussion kring konceptet, så kan jag tänka mig att fortsätta debattera med dig. Tills dess är det slöseri med tid. Jag har i tidigare diskussioner försökt indikera vad jag tycker en sådan definition bör inkludera och antingen bemötts med svar som indikerar att jag inte fått fram mitt budskap eller att du inte ens varit intresserad av att försöka ta till dig det jag skrivit utan bara tramsat bort det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp