[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Huh, helgens banor kommer att vara lättare än TdS banan i Oberstdorf. Vad tråkigt.
Å andra sidan kan det ju i alla fall i lördagens intervallstartslopp, åtminstone på damsidan, göra det lite mer spännande än det varit med de vanliga banorna där åkare med bra "W/kg" (läs Johaug och Frida) är nästan omöjliga att konkurrera med.

Tydligen ligger tävlingarna i Davos nästa helg i omikron-farozonen:

Säker seger av Maja, Emma fyra, oturligt för Hagström som fick skidan fasttrampad i semin.
Maja och Hagström lämnar nu Lillehammer(åker till Davos?) vad jag förstår, åker inte ev stafett.

Säker seger av Maja, Emma fyra, oturligt för Hagström som fick skidan fasttrampad i semin.
Maja och Hagström lämnar nu Lillehammer(åker till Davos?) vad jag förstår, åker inte ev stafett.
Maja ser grym ut!
Hade varit kul att se vad Johanna hade att ge i finalen. Fantastiskt kul att vi tagit 3 medaljer på damsidan på två tävlingar med våra två främsta sprinters på sjuklistan. Det är ett sanslöst bra lag! Med tanke på hur andra lag åker vore det nästan möjligt att ha 3 konkurrenskraftiga lag i en teamsprint om alla är friska.

Vilka har vi stafetten då? Frida och Ebba är ju självklara. Ribom också, men sen är det inte helt lätt att säga vem som borde åka.

Nä, det är ju Moa, Lindström eller Kalla, distansloppet är nog rätt avgörande gissar jag,
jag sätter en peng på:
1. Moa
2. Ebba
3. Frida
4. Emma

Det var också kul att se Grate gå lös på världseliten idag. Med större hårdhet, erfarenhet och ännu mer explosivitet samt lite taktiskt skarpsinne kommer han bjuda på stor underhållning hoppas jag.

Både Grate och Ribom tycker jag gör tabbar som inte stänger till på innern i kurvan nere i botten på utförskörningen på varv 2. Gör att JHK resp. Diggins kan smita förbi. Diggins gjorde precis samma manöver i semin. Går de lite längre till höger finns inte det utrymmet. Ffa Grate straffades ju hårt för det. Men kul med Grate i final. Svenska herrarna behöver alla framgångar de kan få.

Ribom kändes kanske lite het på gröten idag men om jag minns rätt har hon även tidigare varit ganska offensiv och vill gärna styra från spets från start.

Maja såg som väntat stark ut även denna helg. JHK var dock nästan ännu mer imponerande på herrsidan. F.ö. intressant med en icke-landslagsåkare som tvåa.

Nä, det är ju Moa, Lindström eller Kalla, distansloppet är nog rätt avgörande gissar jag,
jag sätter en peng på:
1. Moa
2. Ebba
3. Frida
4. Emma
Var en liten artikel i SvD idag om Ribom där hon sa att hon själv helst vill gå förstasträckor i stafetter. Jag håller dock med dig om att jag hellre skulle ha henne på en sistasträcka med tanke på spurtkapacitet. Sen ska man ju se vad hon går för på distans innan man sätter igång och delar ut stafettsträckor men jag gissar att hon kan vara rätt bra där också i vinter.

Kalla skulle jag inte döma ut ännu vad det gäller OS-stafettlaget men hon måste nog prestera riktigt bra imorgon för att vara aktuell för söndagens stafett.

Sen börjar jag redan bli less på Forsbergs babblande om att "ställa frågor". Är inte det någon åkomma som gått bland kommentatorer av f*tb*ll och *sh*ck**? Låter i mina öron bara floskeltramsigt.

Och när gnällgubben ändå är igång: Förvånande dålig produktion av kvalet för att vara i Norge. Tycker normalt de norska produktionerna brukar tillhöra säsongens bättre men kvalproduktionen var bitvis riktigt svag.

Svenskorna går relativt tidigt imorgon. Ribom 24, Kalla 27, Karlsson 32 och Andersson 36. Heidi Weng har 38, Johaug 40, Brennan 42, Diggins 56 och Sorina 58. Är bara Olsson med 44 och Lindström med 55 som går efter Johaug.

Fossesholm gör säsongsdebut i VC, men var ju inte så imponerande i Gålå. Vann, men marginalen på 11 s till Simpson-Larsen skrämmer inte.

Sen börjar jag redan bli less på Forsbergs babblande om att "ställa frågor". Är inte det någon åkomma som gått bland kommentatorer av f*tb*ll och *sh*ck**? Låter i mina öron bara floskeltramsigt.
Jo, det är lite drygt. Vet inte om det förekommer i bollspark, jag känner igen det från trav. Dock tycker jag han är bra påläst, ex.vis har koll på var åkarna kommer ifrån, och förutsätter inte att de kommer från den ort där klubben de åker för nu är belägen (vilket många mindre pålästa kommentatorer ofta gör och därmed avslöjar sig på).

Ok, får erkänna att jag har noll koll på trav. Har för mig att jag hörde frasen för ett antal år sen då jag råkade få på en f*tb*llsmatch.

Sen kan jag tycka att han missbedömer en del situationer/är osäker helt i onödan. Att t.ex. veta om ett sprintheat går fort eller inte jämfört med tidigare heat är inte speciellt svårt. Man kollar passertider vid två eller tre ställen under heaten så vet man. Det gjorde redan Plex i alpint på 70-talet. Sen lyckades han väl virra till det ibland men han hade i alla fall fattat eller lärt sig konceptet. Dock ingen direkt försämring jämfört med SVT för Hård var sannerligen ingen mästare på det.

Vad ska man tro om Poromaas chanser idag? Har ju låtit som han haft en bra träningssäsong och att han själv tror att han tagit ett steg framåt jämfört med i fjol. Sen är det ju alltid lite vanskligt med första loppet efter sjukdom och i hans fall dessutom säsongspremiär. Bäste svensk borde han ju i alla fall bli.

Svårtippat som sagt, top 15-20 vore ju väldigt bra tycker jag, såg att Oskar Svensson åker sprint i bruksvallarna idag, Burman tillbaka nästa helg i Davos, dom behövs verkligen i herrlaget!

Om han är fullt återhämtad från sjukdomen hoppas jag verkligen på topp-15. Om det inte sker och det inte finns någon annan god förklaring så blir jag lite orolig.

Inget superkval av Oskar i Bruks. Just nu 11:a, 5,6 s efter ledande Anger.

Resultart från damernas kval i Bruksvallarna. 19-åriga Rosenberg raskast.
1638609192431.png

Är det verkligen troligt att JHK vinner idag som kommentatorerna var inne på? 15 km fristil med intervallstart brukar ju inte vara hans melodi.

Lite konstigt att de inte noterar att Hyvärinen går i rygg på Moseby och att det borde innebära att Moseby går bra.

Till skillnad från svenskarna. Ingen blågul klang-och-jubel-föreställning idag från herrarna.

Ja, känns som att halva startfältet är norrmän!
Golberg har en bra rygg också (Ustiugov)

Hm, fast Leos öppning var ju rätt vass. Får väl se om han håller.

Leo såg behärskad ut. Tror det kan bli ett bra lopp.

Är Expressen TV för 139 kr enda sättet att se tävlingarna från Bruks?

Hittills har de väl(?) bara visat mellantider vid 0,9 och 6,1 km. Vore det inte bättre att ta mellantider vid varvning vid 5 och 10 km istället?

Edit: Tydligen fyra varv, men då skulle man kunnat ha mellantider vid de tre varvningarna.

Senast ändrad:
Iversen får nog börja åka fortare om han vill till OS.

Det där var sämre än jag hade hoppats på vad gäller Poromaa.

Lite konstigt att de är så förvånade över att JHK inte är med i toppen på ett fristilslopp med intervallstart.

Verkar vara en viss norsk vinkling på produktionen också.

Undrar om ryssarna vidstår tidigare uttalande?
"Russerne har uttalt at de synes løypene er for flate."

Tillbaka
Topp