[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Nej, Settlin är inte i någon VC-form. I mål 1.25 efter, just nu på 20:e plats.

Topp-10:
1639139704305.png

Sen tätt med svenskor runt 20:e plats.
1639139758853.png

Larsson och Vinsa ytterligare en bit ner:
1639139815909.png

Lite om uttagningarna till OS-truppen:

Hjelmeset snabbast i sprintkvalet i Beitostølen. Svenskar som gick vidare:
Plac  Namn
14    Olof Jonsson
23    Hugo Jacobsson
24    Johan Ekberg
26*   Erik Silfver
* = Fem åkare står med samma tid som delade 26:or.

Våldsamma marginaler mellan topp-4 på damsidan:

1639218564904.png

Övriga svenskor som gick vidare:
Plac  Namn
19    Evelina Settlin
23    Sofia Henriksson

Trevligt att de har snö i Davos. Är så trist när det blir "snösträngslopp".

Falla utanför topp 30, alltid något.

Jag undrar om höjd utan full acklimatisering kan vara ngt som är problematiskt för Lundgren. Hade nästan väntat mig lite mer av henne. OS-chansen misstänker jag slutgiltigt försvann för henne i och med detta.

Solin vidare som tvåa från 4:e heatet i Beito. Nordström vidare som LL från sista heatet. Henriksson och Settlin utslagna. Svendsen verkar stark och var raskast av alla i kvartsfinalerna.

Nu är väl i och för sig Svensson vassare i klassiskt än fritt, men det där kvalet såg inte bra ut.

Olof Jonsson vidare som rätt klar tvåa från andra heatet i Beito. Jacobsson, Silfver och Ekberg utslagna. Den förstnämnda var dock med en tredjeplats i sista heatet bara tiondelen från andraplatsen.

Noterbart från herrkvalet i Davos: samtliga norrmän avancerar placeringmässigt på andra varvet och i många fall rätt ordentligt:
Plac  Avancemang   Namn
 1        4        Kläbo
 5       10        Valnes
 8       13        Northug
16        3        Skar
26       15        Taugböl
28       14        Golberg
Värst i den kategorin bland de som gick vidare var dock Terentev som slutade 17:e men vid mellantiden var 45:a! Han var vid mellantiden 4,7 s efter och i mål 4,0 s.

Både Solin och Nordström utslagna i semifinalerna i Beito. Svendsen åter raskast.

1639225653886.png

Och Olof Jonsson åkte ut i semi på herrsidan så inga svenska åkare till final i Beito.
1639227013595.png

Persson och Kardin verkar ha varit svårskiljda i Östersund. Samma tid i både semifinal och final.
1639227247720.png

Senast ändrad:
Enklare att utse segraren på damsidan där Hallquist verkar ha haft lekstuga.

1639227318051.png

Diggins har nu i både Ruka och Davos varit väldigt dragvillig inledningsvis i sprintheat för att sedan bli utslagen.

Ribom stärker OS-kanditaturen. Undrar om Dyvik kan hamna i samma situation som till VM tidigare i år.

Rejäl spridning i första kvartsfinalen för damjuniorerna (U20) i Östersund idag:

1639238044612.png

Noterar f.ö. en Flisa Ravald på tredjeplats i finalen, vilken Rosenberg vann före Björnsdotter. Kan det vara s.a. Flisas fader heter Ola?

Senast ändrad:
För U20-herrjuniorerna vann Augustsson före Linn Svahns lillebror (Leo) och en britt, Gledhill.

Apropå Svahn hittar jag en Sebastian (född 2004) som blev 10:a i U18-klassen och en Alva (född 2005) som blev 5:a, också det i U18-klassen. Är de månne också syskon till Linn?

Ja, det var lite synd, vad jag förstår är det max 4 deltagare i OS i sprinten? (per gren)

Ja, max 4 deltagare per gren. Sen kan de väl ta ut fler till truppen som reserver i händelse av sjukdom. Och det finns ju ett överlapp med distansåkande.

Sundling har väl redan en plats och Maja lär ju få åka om inget konstigt inträffar (skada eller dylikt). Sen antar jag att Hagström, Ribom och Dyvik är huvudkandidaterna till de övriga två platserna där nog Ribom med två raka finalplatser ligger rätt bra till. Sen vet jag inte hur de värderar distanskvaliteter. Åtminstone Ribom misstänker jag ser sig själv minst lika mkt som distansåkare och jag tänker att Dyvik säkerligen är sugen även om det ju säkert är väldigt svårt för henne att få starta på distans.

Apropå Svahn hittar jag en Sebastian (född 2004) som blev 10:a i U18-klassen och en Alva (född 2005) som blev 5:a, också det i U18-klassen. Är de månne också syskon till Linn?
Alva är lillasyster iaf, men Sebastian kommer nog fr annat håll.

edit: Tror att Sebastian är son till Mattias Svahn.

Lite startnummer för damernas lopp i Davos imorgon (svenska åkare fetstilsmarkerade). Noterbart är att Karlsson och Johaug går tidigt i förhållande till många konkurrenter.

13: Lundgren
18: Dahlqvist

19: Haga
21: Dyvik
22: Claudel
25: Ribom
27: Faehndrich
29: Stadlober
30: Östberg
32: Karlsson
34: Johaug
36: Brennan
38: Andersson
40: H. Weng
42: Hennig
44: Nepryaeva
46: Carl
48: Fossesholm
50: Stupak
52: Diggins
56: Sorina
58: Pärmäkoski
60: Niskanen
62: Stepanova

Om det är som det brukar i Davos med varv på 5 km och man spekulerar lite kring ev. hängningar på andra varvet så hade Brennan i fjol knappt 25 min som segrartid. Det innebär alltså 12,5 minuter på ett varv, d.v.s. 25 startnummer.

Det skulle innebära att Karlsson skulle med den farten varva mellan Sorina och Pärmäkoskis starter och Johaug mellan Pärmäkoski och Niskanen.

För de tidigare startande svenskorna så startar Lundgren 12,5 min före Andersson, Dahlqvist 12 min före Karlsson och 13 min för Johaug, Dyvik 12,5 min före Brennan och Ribom 12,5 min före Stupak.

Tönseth, som idag startar sist i Beito, verkar ha hittat formen. Leder vid 2 km, visserligen bara med knappt 3 sekunder men jag har för mig att han inte brukar vara någon riktig startkanon.

Vid 2 km är Brännmark bästa svensk, fem sekunder efter Tönseth på delad femte plats.

Tönseth har vid 5 km utökat till 10 sekunders ledning före Turtveit och Augdal. Brännmark har tappat till 15 plats, 27 sekunder efter Tönseth.

Vid 7 km har ledningen vuxit till 18 sekunder. Brännmark fortsatt bäste svensk. Där på 17:e plats, 47 s efter Tönseth.

Efter två varv av tre är Tönseths ledning uppe i 27 s före Turtveit. Herbert är där bästa svensk, 1.12 efter på 19:e plats.

Vid 12 km har Brännmark kontrat och är åter bästa svensk på 17:e plats, 1.21 efter Tönseth som utökat ytterligare till 35 s ledning före Turtveit.

Inte lika stor segermarginal som i fredags men stabil seger för Tönseth även idag.

Topp-10 i mål + avsnitt med svenskar.
1639303815132.png

1639303879765.png

1639303906203.png

1639303927366.png

1639303950920.png

1639303974326.png

1639304000362.png

1639304019959.png

1639304043832.png

Senast ändrad:
Dags för fransmännen att i vanlig ordning åka fort i Davos?

Tillbaka
Topp