[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ingen skräll i uttagningen till damernas teamsprint med Dahlqvist och Sundling. En fundering är hur Dahlqvist kommer att klara det hela. Är en hel del starka distansåkare på förstasträckan, Hennig, Stupak, Brennan, Niskanen och Stadlober. Finns en risk att Sundling kan behöva täppa luckor så att hon kör slut på sig.

På herrsidan får jag dock säga att jag är lite överraskad att Poromaa kompletterar Svensson i herrarnas lag. Med tanke på att banan är rätt lång (om jag fattat det rätt) och att det ju varit trögfört så behöver det inte alls vara fel.

Ingen skräll i uttagningen till damernas teamsprint med Dahlqvist och Sundling. En fundering är hur Dahlqvist kommer att klara det hela. Är en hel del starka distansåkare på förstasträckan, Hennig, Stupak, Brennan, Niskanen och Stadlober. Finns en risk att Sundling kan behöva täppa luckor så att hon kör slut på sig.

På herrsidan får jag dock säga att jag är lite överraskad att Poromaa kompletterar Svensson i herrarnas lag. Med tanke på att banan är rätt lång (om jag fattat det rätt) och att det ju varit trögfört så behöver det inte alls vara fel.
Vad var alternativet till Wille? Han är väl den som visat form av herrarna. Iofs Burman också men det är väl ingen man med sprintkvaliteter.

Tycker det är rätt och ska bli spännande med Poromaa. Men var också förvånad. Innan OS hade väl jag trott mer på både Häggas eller Calle.

Svenska damerna går i andra kvalheatet tillsammans med Ryssland, Finland och Norge medan första heatet innehåller bl.a. USA, Schweiz, Slovenien, Tyskland och Österrike.

Med tanke på Sundlings form tror jag inte de andra topplagen vill ha någon turistresa fram till sista sträckan. Ffa Ryssland och Finland misstänker jag kan sätta fart på det från början och frågan är då om Dahlqvist hänger med.

På herrsidan innehåller första heatet Norge, Finland, Frankrike medan andra innehåller Sverige, Ryssland, Italien, Tyskland, Schweiz och USA.

På herrsidan är det väl förväntad fajt mellan Ryssland (Bolshunov+Terentev) och Norge (Valnes+Kläbo). Tror nyckeln för Norge är att Valnes ska hålla. Såg ju inte ut att vara riktigt på topp i 15 km. Misstänker att både Bolshunov och Niskanen kan komma att köra för allt vad tygeln håller på sina sträckor.

Med tanke på Sundlings form tror jag inte de andra topplagen vill ha någon turistresa fram till sista sträckan. Ffa Ryssland och Finland misstänker jag kan sätta fart på det från början och frågan är då om Dahlqvist hänger med.
Inte behöver de två lagen satsa helt 100 i kvalet. Hur många lag kvalar in direkt och hur många med tiderna?

Inte behöver de två lagen satsa helt 100 i kvalet. Hur många lag kvalar in direkt och hur många med tiderna?
Nej, jag menar i finalen dit jag antar att Ryssland, Finland och Sverige tar sig. Har inte koll på hur det ser ut med hur många som kvalar på tid resp. placering.

Engelska kommentatorn har noll koll på tyskorna. Sitter och gaggar om Sauerbrey.

Börjar bli ordentlig lucka. Känns som det kommer att gå att komma vidare på tid från andra semin relativt billigt.

Schweiz och Österrike kör omvända upplägg: Österrike starka på udda sträckorna (Stadlober), Schweiz på de jämna (Fähndrich).

Bästa vore om Finland och Ryssland drar på och kör onödigt fort och Sverige är coola och släpper iväg dem.

Bra reklam för längdsporten när 3-4 lag är inte med efter 300-400 meters åkning.

Två som börjar släppa nu. Kan Sverige bara hålla sig före dem bör finalplatsen vara klar.

Nu skulle Maja nästan kunna ta det lite lugnt och inte bry sig om att följa med tätgruppen.

Sverige har 35 sekunder ner till 7:e plats. Är de bara topp-6 bör de gå vidare.

Jaha, kommer det att bli full sula från några lag från början nu?

Nja, Maja ser trött ut efter växlingen..

Kan vara viktigt att Maja får gå ut först och iaf hålla igen lite i början.

Maja skippade sista stavtaget på krönet. Hon är nog trött. Hoppas det håller ändå!

Tillbaka
Topp