[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
20 år i världscupen och inte fått bättre teknik än så, det är fascinerande. För övrigt respekt att som 42-åring fortsätta plocka topp-20 placeringar.
Ja, hon är verkligen imponerande. Det borde inte gå, men det går bevisligen.

20 år i världscupen och inte fått bättre teknik än så, det är fascinerande. För övrigt respekt att som 42-åring fortsätta plocka topp-20 placeringar.
Visar väl att det inte är trivialt att skaffa sig en bra skidteknik. Vet inte hur hennes skidåkande och skidskolning såg ut i yngre år.

Gissar att Calle kommer att (försöka) åka ikapp Nyenget relativt snabbt och sen även Golberg. Kan det finnas risk att han bränner sig lite med en onödigt snabb start?

Ska norrmännen fortsätta hålla rent på herrpallen i VC får de nog se till att göra sig av med Pellegrino före slutbacken.

Calle måste avancera innan långa backen på sista varvet om han ska ha någon chans.

Ja har tvivlat på Calle men nu har han verkligen visat att jag haft fel. Vilka backar han gör grabben! Late bloomer? Även om rysski vore med så skulle det varit fina placeringar.

Bra trend på Calles resultat: 5, 4 och 3. Borde m.a.o. bli 2 och 1 i Lillehammer nästa helg.

Gissar att det blir en varning, har väl hänt tidigare att man gått utanför banmarkeringen i backar.

Tyvärr är det väl lite typiskt Calle att bryta mot banmarkering. Om det är som de säger i studion att tolkningen av de blå "plupparna" anges på lagledarmötet och detta gjorts s.a att de är banmarkeringar så är det ju tveklöst att han åka utanför banan och genom att han inte är norrman kommer han att få ett riktigt straff.

Teo tror på diskning, Han tjänade så pass mycket på det. Han såg ju inte så glad ut på bilderna nu heller.

Om det är så att tolkningen av "plupparna" kan variera mellan tävlingar så tycker jag att det inte är speciellt lyckligt. Gör det ju omöjligt för de som inte varit på lagledarmötet att veta vad det är som gäller. T.ex. vill jag som TV-tittare ha en möjlighet att veta vad det är som gäller. Jag noterade att Calle var utanför plupparna men då jag tidigare hört sägas att det är weboards som gäller och att andra markeringar bara är indikationer så tänkte jag att det väl var lugnt.

Skönt att några blir glada åt en diskad svensk, iaf.

Får väl hoppas Calle tar det som lite extra tändvätska till Lillehammer.

Får säga att jag tycker lördagens lopp var mer spänning kring än dagens jaktstarter. Blev rätt mkt en väntan på avgörandena på sista varvet/sista backen.

Det var andra som hade ena skidan utanför på tidigare varv, men de kanske bara gäller om man kört om några.

Damernas lopp i grafisk form. Illustrerar rätt tydligt förloppet : konvergensfas, samåkning och slutspurt.

1669558759988.png

Får säga att jag tycker lördagens lopp var mer spänning kring än dagens jaktstarter. Blev rätt mkt en väntan på avgörandena på sista varvet/sista backen.
Ja, kan tycka de kunde ha vänt på det. 20km i intervallstarten och 10km jaktstart. Om det nu ska vara nån jaktstart öht.

Calle gick ju länge utanför iof men iaf.
34.40 in i klippet, Frida blev väl varnad den gången.
Tycker att det är svårt att säga något säkert utifrån det klippet vad gäller hur mkt nytta hon hade av "brottet".

När de klipper så är hon utanför markeringen och som jag ser det är hennes skidspetsar åtminstone i höjd med bakändarna på finskans skidor. Om hon skulle ha hållit sig inom banmarkeringarna hade hon i det läget behövt ligga bakom finskan och ev. också lite längre bak. Skulle kunna vara s.a. brytandet av banmarkeringen satte henne i lite bättre attackläge. När Frida åter kommer i bild är hon jämsides med finskan och väl(?) innanför markeringen och passerar sedan finskan.

Utan att ha tillgång till hela sekvensen kan man ju bara gissa huruvida Frida hunnit förbi Matintalo om hon väntat och attackerat först då det fanns plats till vänster om finskan.

Ja, kan tycka de kunde ha vänt på det. 20km i intervallstarten och 10km jaktstart. Om det nu ska vara nån jaktstart öht.
För min del får de gärna skippa det. Inte för att det är någon garanti för att det blir roligare men är jag tvungen att välja skulle jag nog föredra en masstart framför en jaktstart.

Dom kan väl sätta upp ett lågt staket av hönsnät istället, då blir det tydligare, och åkarna kommer säkert att hålla sig borta från gränsen ...

Kläbos varvtider idag: 7.21, 7.40, 7.37, 7.31, 7.41 och 7.31. Sen får man väl ta första och sista varvet med en liten brasklapp då längden på de skulle kunna vara annorlunda.

Från Gålås 20 km klassisk masstart noteras att Novak kom på 9:e plats.

1669561371840.png

På damsidan var toppen på resultatlistan denna:

1669561443596.png

Undrar hur informationen kring tolkningen av de blå plupparna som banmarkering kommunicerats på lagledarmöten. Om det endast är på sättet som det görs i nedanstående påminnelse tycker jag diskvalificeringen är mycket tveksam. "Whiskers in the first downhill after the stadium are considered as course markings." tycker jag inte per automatik betyder något om uppförsbacken.

Undrar hur informationen kring tolkningen av de blå plupparna som banmarkering kommunicerats på lagledarmöten. Om det endast är på sättet som det görs i nedanstående påminnelse tycker jag diskvalificeringen är mycket tveksam. "Whiskers in the first downhill after the stadium are considered as course markings." tycker jag inte per automatik betyder något om uppförsbacken.

Varför inte använda weboards istället kan man ju undra?

Jag har några radikala lösningar för att markera banan för de som inte kan hålla sig innanför banmarkeringar där taggtråd och rakblad finns med i konceptet :-)

Varför inte använda weboards istället kan man ju undra?
Kan tänka mig att det är av säkerhetsskäl. I utförsåkningen ut från stadion kommer de ju upp i rätt höga farter. Inte helt säker på att det är riskfritt att köra in i en weboard i hög fart.

Enklaste lösningen borde ju vara att ha färgmarkeringar som alltid betyder samma sak. Blå markering får man överskrida, röd markering är förbjudet område. Då kan man använda ruskor istället för v-boards utan risk att någon ska missa vad som gäller.

Det är ju lite märkligt att det kan vara tillåtet att överskrida markeringarna om man inte tjänat något på det, men förbjudet om man tjänat på det. Blir ju ganska godtyckligt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp