[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Skandinavisk cup i Falun denna helg. Idag 10 km F. Herrarnas lopp hade som väntat norsk dominans. Leo visserligen bäste svensk, men känns som han känns inte speciellt het denna säsong.

1736504609357.png

Kikade lite på hur loppet utvecklade sig:
Km#NOR i topp#NOR topp-10#NOR topp-20#NOR topp-30Plac SWET-diff SWE
1,216151852
1,728151943
4,1101015191116
6,2121015201329
6,7121015191331
9,1121014201351
10,0121015201356

#NOR i topp = Antal norrmän först i listan
#NOT topp-X = Antal norrmän på topp-X-listan
Plac SWE = placering för bäste svensk
T-diff SWE = Hur långt bäste svensk var efter den som var raskast

Resultat från fristilssprintkvalet i Falun idag. Lite mindre brutal norsk dominans i dagens kval än i gårdagens distanslopp.

1736583672713.png

Går Fossesholm för storslam denna helg? Vinst även i dagens sprintkval i Falun.

1736584751369.png

Senast ändrad:
Hänger Stina med Fleten hela vägen upp till toppen? Borde ju gå bra i slakmotan men sista biten är väl den branta om jag minns rätt.

Ja, sån där skada har man ju inte ens i sina ”stockholmsskidor”

När ska de lära sig att inte filma rakt framifrån på ett upplopp?

Nu grejade de ju förstagruppen med bilder ovanifrån men spurten i andragruppen fuckade producenten upp. Vill de inte köra flygbilder så kan det ju rimligen i detta fall inte vara några problem att placera kameran vinkelrätt mot upploppet istället för att sätta den bakom mållinjen. Är ju ett öppet fält och inga träd som ställer till det.

Herrsprinten i Falun.
1736595959704.png

NorgeSverigeÖvriga
Kvart12153
Semi741
Final510

Och damerna:
1736596146004.png

NorgeSverige
Kvart1614
Semi66
Final42

Ja, men Finland har väl varit med för om åren och det finns åkare med från både USA och Schweiz..

Tredje segern på tre dagar för Fossesholm. Dock ganska liten segermarginal i dagens 10 km klassiskt.

1736677575573.png

Börjar bli något irriterad på Wallbergs intervjuer. Tycker hon dåligt anpassar följdfrågorna. Jag får intrycket att hon har skrivit ner frågorna på förhand och inte anpassar med tanke på vad åkaren sagt tidigare i intervjun.

Dessutom närmar hon sig med stormsteg Jihde-nivåer vad det gäller att fråga om hur olika saker känns. Om åkaren exempelvis säger att det gick tungt så är det inte ovanligt med en följdfrågan i stil med "Ja, hur kändes det då när det gick tungt?". Hade ibland önskat ett wassbergskt "Tungt" som svar på en sådan fråga.

Tre Lager 157-åkare topp-6 och fyra topp-9. De måste ha haft rätt skapliga skidor.

Kul med jämna lopp på både herr- och damsidan idag.

Seger för Stenshagen i Falun idag. Tjugo norrmän, nio svenskar och Bolger på topp-30.

Kan noteras att Kvarnbrink var 26 sekunder efter redan vid 4,1 km och 28 sekunder efter vid 6,2 km, så bra avslutning av honom. Åt andra hållet gick det för Anton Grahn som var tvåa vid 1,7 km (1 s från tät), 25:a vid 4,1 km (29 s efter), 32:a vid 6,2 km (59 s efter) och i mål 37:a (1:52 efter). Snabb åkare som rimligen skulle tjäna på lite försiktigare öppning.

1736681174163.png

Finns ju rätt gott om skidåkare (kanske ffa herråkare) som kombinerar föräldrarskap med skidkarriär så jag tror inte vi ska se det som slutet för Burman i skidspåren. Jag skulle gissa att han kör två säsonger till och avslutar efter VM i Falun.

Lite frustration från Myhlback?

– Det var stabilt men inte mycket mer. Jag är trött på att bara vara stabil. Jag vill vinna och vara uppe på pallen. Jag vill mer, säger Myhlback.

Imorgon drar NM i Gåsbu igång. För vissa väldigt viktiga tävlingar med tanke på att de, som jag uppfattat det i alla fall, kommer att vara en viktig del vad det gäller uttagningen till norska VM-truppen.

Program
Onsdag: 10 km K
Torsdag: Sprint, F
Lördag: Skiathlon
Söndag: Stafetter

Edit: Här finns en lista med intressanta åkare och vilka tävlingar de är anmälda till.

Lite frustration från Myhlback?

– Det var stabilt men inte mycket mer. Jag är trött på att bara vara stabil. Jag vill vinna och vara uppe på pallen. Jag vill mer, säger Myhlback.

Han är fortfarande en enorm talang men vad han visat hittills i år har väl han knappast höjt sin nivå från förra året? Det behöver väl inte gå spikrakt uppåt för att man är ung heller tänker jag. Inför säsongen pratade han om VM men det känns ju nedlagt nu.

Han är fortfarande en enorm talang men vad han visat hittills i år har väl han knappast höjt sin nivå från förra året? Det behöver väl inte gå spikrakt uppåt för att man är ung heller tänker jag. Inför säsongen pratade han om VM men det känns ju nedlagt nu.
Kanske är det första säsongen det inte går spikrakt uppåt, och det kan nog vara jobbigt för nån som inte stött på nån motgång alls tidigare i sin karriär. Hoppas han jobbar på och tar sig igenom det.
Och ja, han har sagt att han styrt om fokus mot JVM och SkiClassics nu.

Kanske är det första säsongen det inte går spikrakt uppåt, och det kan nog vara jobbigt för nån som inte stött på nån motgång alls tidigare i sin karriär. Hoppas han jobbar på och tar sig igenom det.
Och ja, han har sagt att han styrt om fokus mot JVM och SkiClassics nu.
Ja precis, jag menar inte alls att kritisera honom. Han är ju ganska frispråkig och säger, jag siktar på VM osv. I diverse forum (inte här) låter det ofta som att han kommer sopa banan med alla norrmän inom ett par år. Det är en bra bit kvar dit men såklart hoppas man han kan hantera de tidiga medgångar och förväntnigar han oundvikligen får på sig.

Man får väl se hur han utvecklas. Wassberg hade ju en hypotes som, om jag förstod den rätt, var att Myhlback med sin tidiga, oerhört seriösa träning kan ha kommit närmare sitt max i unga år än de jämnåriga konkurrenterna och att det därmed inte alls är säkert att han kommer att bli någon superstjärna som senior.

Mitt intryck är att maximalt syreupptag är viktigare i traditionell längdåkning än i långlopp och att genetik spelar en rätt stor roll för syreupptag. OM det då skulle vara s.a. Myhlback inte har de allra bästa generna i det avseendet skulle man kunna tänka sig att han hittills i sin åldersklass mer än väl kunnat kompensera med seriositet och mkt träning. Framöver finns det då kanske bara så mkt mer att göra med träningsmängd och seriositet och att ev. genetisk begränsning blir mer märkbar.

Jag kan mycket väl ha fattat det fel och gener är förstås absolut inte allt, men jag skulle inte utesluta att det kan bli s.a. Myhlback landar i att vara en långloppsåkare mer än en traditionell åkare. I långlopp har han ju redan nu klart bättre resultat än i traditionell åkning. Och ibland får jag intrycket av att han trivs rätt bra i att vara en del av ett team på det sätt som det är i långloppscirkusen.

Jag hoppas förstås att han ska bli en svensk "medaljmaskin" i traditionell åkning men jag tror att sannolikheten att det ska bli så inte är lika stor som det ibland framställs som.

Ja sen om man endast utgår ifrån Myhlback får man ju säga att det verkar hyfsat mycket svårare att hävda sig i toppen inom traditionell åkning. Intressant också att det ofta hävdas att "det tar tid att bli bra på långlopp". Myhlback visar ju snarast på motsatsen. Även om han tränat bra i sitt lag finns det ju andra som tränat enormt mycket mer utan att bli lika bra som han redan varit i Ski Classics.

Finns ju en del andra åkare som också är ganska unga och som gjort bra resultat i långlopp.

Lämna Myhlback-grabben lite space va? Det han har gjort som tonåring inom en extrem uthållighetsidrott är väldigt imponerande. Den kräver inte bara bra flås utan även teknik, styrka och den typ av hårdhet som oftast uppnås efter många års träning.

Dessutom är killen en skön karaktär. Jag önskar honom all framgång.

Tror inte Myhlback hänger i den här tråden så hans space lär vara opåverkat oavsett vad som skrivs.

Jag tycker inte det är så konstigt att spekulera kring olika scenarion kring framtiden i relation till vad han hittills gjort i träning- och tävlingshänseende. Det är ju inte direkt så att någon sågar honom eller hans framtida chanser. Blir i mina ögon konstigare om alla bara sitter och utgår från att han är den nya Gunde eller Wassberg.

Tror slutligen knappast det är någon i tråden som inte önskar honom framgång. Skulle väl möjligen vara någon extremt nationalistisk norrman då. De flesta skidintresserade norrmän tror jag dock skulle tycka det vore kul med en svensk åkare som på allvar kan utmana de bästa norrmännen.

Chans för de ffa de svenska herrarna till bättre placeringar i VC än vanligt vid helgens tävlingar i Frankrike.

Fredag 10 km F
Astrid Øyre Slind
Karoline Simpson Larsen
Emma Kirkeberg Mørk (Drammens BK/Team Aker Dæhlie)

Iver Tildheim Andersen
Simen Hegstad Krüger
Pål Golberg
Mattis Stenshagen

Lördag Sprint C
Ane Appelkvist Stenseth
Hedda Østberg Amundsen
Elena Rise Johnsen
Kristine Stavås Skistad
Astrid Øyre Slind
Ingrid Bergene Aabrekk

Erik Valnes
Ansgar Evensen
Oscar Opstad Vike
Even Northug
Aron Åkre Rysstad
Sivert Wiig
Mattis Stenshagen

Söndag 20 km, C, masstart
Astrid Øyre Slind
Karoline Simpson Larsen
Emma Kirkeberg Mørk
Kristine Stavås Skistad
Hedda Østberg Amundsen
Elena Rise Johnsen

Erik Valnes
Simen Hegstad Krüger
Pål Golberg
Iver Tildheim Andersen
Mattis Stenshagen (Follebu SK/Team Swix)

Stark andra halva gav Theodorsen en klar seger på 10 km i NM där varken A.Ö. Slind, H. Weng eller Johaug var med.

1736937501316.png

Jag är iaf glad åt att Skellefteås Evelina Crusell fått en chans. :)

Tillbaka
Topp