[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Intressant, Norge startar med H. Weng imorgon, sen Slind, Johaug och Fosnaes. Gissar att taktiken är att Weng ska skapa lucka (till Sverige) på första.

Tyskland kör med Fink, Henning, Hoffman och Carl.

Finland matchar Matintalo, Niskanen, Pärmäkoski och Joensuu.

USA har Brennan, Kern, Laukli och Diggins.

Schweiz har Weber, 2xKaelin och Fähndrich.

Jo, hjärtrusning under sprinten förra torsdan. Känns lite shaky.
Jag känner likadant, men jag hoppas att jag har fel. Man får väl anta att landslagsledningen har skapligt bra koll på åkarna, men jag hade både Moa och Maja som hetare kandidater till första sträckan. Vi får se hur fort det kommer gå på förstasträckan. Alla laguppställningarna finns här: https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=46943

Motståndet på första ser tufft men inte omöjligt ut på papperet - Weng, Fink, Matintalo, Brennan. Ribom var visserligen ganska långt efter De tre förstnämna på 10 klassiskt, men det var ju som sagt några dagar sen nu.

Intressant, Norge startar med H. Weng imorgon, sen Slind, Johaug och Fosnaes. Gissar att taktiken är att Weng ska skapa lucka (till Sverige) på första.
Det var min första tanke också, men jag tror inte Weng kommer chansa och riskera att gå stum för tidigt. Det blir nog ett tufft andra varv där Ribom måsta kriga för att hänga med. Hur mycket har hon råd att tappa? 10 sekunder känns lugnt men 20, då börjar i alla fall jag bli orolig.

Grond stängde Anger. Hade det varit tvärtom, så hade Anger blivit diskad.

Anger själv hyllade Grond efter spurtsegern.

– Jag blir lite trängd i sista kurvan, får sladda och jag tappar all fart. Då är det i princip kört. Han gör det snyggt. Det var inte oschysst, jag hade gjort samma sak i motsvarande läge, säger han.

Det var min första tanke också, men jag tror inte Weng kommer chansa och riskera att gå stum för tidigt. Det blir nog ett tufft andra varv där Ribom måsta kriga för att hänga med. Hur mycket har hon råd att tappa? 10 sekunder känns lugnt men 20, då börjar i alla fall jag bli orolig.
Nej, det är klart att Weng inte ska köra med huvudet under armen. Däremot har hon ju gjort klart bättre distanslopp än Ribom denna säsong så jag gissar att hon kommer att försöka åka på i ett högt och relativt jämnt tempo, kanske med lite fokus på uppförsbackarna och hoppas på att, som du säger, få en lucka på andra varvet.

För Ribom kommer det att handla om att känna av och släppa i tid om hon känner att det går för fort. Ingen mjölksyrachock halvvägs upp i backen på andra varvet och att luckan växer i rask takt.

Gissar att Red Bull Rampage skulle framstå som rena dagisaktiviteten i jämförelse.

Om man gillar att se människor dö och invalidiseras finns det andra möjligheter i världen än idrottsevenemang.

Intressant att Anger anser att han blev stängd (och fick slå av) och att det var okej och att han gjort samma sak. Kanske därför andra anser att han kör vårdslöst?

Jag känner likadant, men jag hoppas att jag har fel. Man får väl anta att landslagsledningen har skapligt bra koll på åkarna, men jag hade både Moa och Maja som hetare kandidater till första sträckan. Vi får se hur fort det kommer gå på förstasträckan. Alla laguppställningarna finns här: https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=46943

Motståndet på första ser tufft men inte omöjligt ut på papperet - Weng, Fink, Matintalo, Brennan. Ribom var visserligen ganska långt efter De tre förstnämna på 10 klassiskt, men det var ju som sagt några dagar sen nu.
Jag tar alla gånger Moa före Maja på 7,5 km klassiskt. Bortsett från hjärtflimret hade Emma varit mitt val trots en inte så rolig säsong. Nu tycker jag det är ett svårt val. Lyckligtvis är jag inte ansvarig för laguttagningen.

Jag tar alla gånger Moa före Maja på 7,5 km klassiskt. Bortsett från hjärtflimret hade Emma varit mitt val trots en inte så rolig säsong. Nu tycker jag det är ett svårt val. Lyckligtvis är jag inte ansvarig för laguttagningen.
Ingen av dem har kvalificerat sig för laget. Frågan är väl vem som är bäst på att tåla syran på sista varvet?

Ingen av dem har kvalificerat sig för laget. Frågan är väl vem som är bäst på att tåla syran på sista varvet?
Nej, Moa/Maja/Emma-diskussionen var skriven utifrån en hypotetisk situation där jag skulle ta ut laget vilket självfallet är fallet.

Menar du vilken åkare av de som för de olika lagen är uttagna att åka sista sträckan som tål syra bäst?

Jag tycker de har tagit ut rätt lag. Och för mig är Sverige favorit. Fast ja.. på sistasträckan är Sverige klart bättre. Övriga sträckor är jämna och Norge bättre på första.. det blir spännande.

Jag tycker de har tagit ut rätt lag. Och för mig är Sverige favorit. Fast ja.. på sistasträckan är Sverige klart bättre. Övriga sträckor är jämna och Norge bättre på första.. det blir spännande.
Jag minns Brink VM 2003.

Hoppas Ribom har strikta order att åka så defensivt det bara går - d.v.s. målet är att hålla avståndet fram till Norge så litet som möjligt utan några ambitioner att åka ifrån Norge såvida inte något exceptionellt inträffar (total smörebom, rejält fall på Weng, ...).

Hoppas Ribom har strikta order att åka så defensivt det bara går - d.v.s. målet är att hålla avståndet fram till Norge så litet som möjligt utan några ambitioner att åka ifrån Norge såvida inte något exceptionellt inträffar (total smörebom, rejält fall på Weng, ...).
Det tror jag hon fattar, hon är såvitt jag sett en ganska klok åkare. Min oro är hjärtflimret, spelar ju ingen roll hur defensivt hon åker om det slår till. Man får väl hoppas att de haft koll på det tidigare och vet hur det beter sig, för nån grundlig undersökning lär de inte ha haft tid/möjlighet att göra under pågående VM. Annars är det en ordentlig gambling med stafetten man gör.

Jag tycker mig ibland ha sett en viss "överambition". Nu senast var hon t.e.x i skiathlonen uppe i tät under första varvet för att sedan inte ha någon chans att gå med tätgruppen när det sprack upp. Säger inte att hon är någon huvudet-under-armen-åkare. Finns de som är klart värre där. Jag hoppas dock att hon åker "äckligt disciplinerat" idag.

Det tror jag hon fattar, hon är såvitt jag sett en ganska klok åkare. Min oro är hjärtflimret, spelar ju ingen roll hur defensivt hon åker om det slår till. Man får väl hoppas att de haft koll på det tidigare och vet hur det beter sig, för nån grundlig undersökning lär de inte ha haft tid/möjlighet att göra under pågående VM. Annars är det en ordentlig gambling med stafetten man gör.
Jag får typ hjärtflimmer bara av att sitta här och vara nervös inför tävlingen...inte bra för hjärtat sånna här dagar.

Kollade Brinks sista sträcka igen. Jag minns Fredrikssons panik efter sin monstersträcka. Att Brink sedan kom igen och blev kung i Vasaloppet.😮

Visst fan, hon har ju en varning med sig också

Jag vet inte om jag tycker de helt lyckats med varningssystemet. Konsekvenserna kan bli väldigt olika och det går väl potentiellt att med taktiskt tagna varningar att minska risken för "allvarliga" skadeverkningar.

Jag minns Brink VM 2003.
Självklart minns vi Brink. Jag gick på högstadiet då och kollade i lärarrummet eller nåt tror jag. Oavsett alla om och men och dåliga taktiker på förhand osv osv osv så är Sverige favorit för mig. Och enligt spelbolagen om jag förstått det rätt.

Om det nu varit så att Frida varit spänd i dom tidigare loppen, speciellt i 10K där han var lite av favorit, så tror jag hon kommer o köra bra idag. Idag kan hon ju bara köra. Så om Ribom har släppt lucka så hoppas jag faktiskt att det varit som hon varit spänd tidigare.

Har dom speciella trugor, eller t.o.m. speciella stavar när det är lös snö? Så stavarna inte sjunker ner så mycket. Annars är dom ju rätt små nuförtiden.

EDIT: "trugor" är det...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp