[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Skejtskär eller balansskär. Är det den nivån som ska hållas blir det inte många som blir kvar efter att juryn gått igenom alla åkare.

Det är ju det som är frågan. Inte lätt att avgöra, jag tycker inte dessa ser ut att ge extra fart. Ett sätt hade jui varit tvång på att stå i spåret när spår finns. Då behövs inte dessa skär.

Skejtskär eller balansskär. Är det den nivån som ska hållas blir det inte många som blir kvar efter att juryn gått igenom alla åkare.
Jag uppfattar åtminstone sista skäret innan boarden som ren tjuvskejt. Men vi verkar tycka olika.

Det är ju det som är frågan. Inte lätt att avgöra, jag tycker inte dessa ser ut att ge extra fart. Ett sätt hade jui varit tvång på att stå i spåret när spår finns. Då behövs inte dessa skär.
Det hade varit en bättre lösning än att godtyckligt godkänna det ena men inte det andra.

Jag uppfattar åtminstone sista skäret innan boarden som ren tjuvskejt. Men vi verkar tycka olika.
Jepp, vi tycker olika. Och (variabelt) tyckande är en dålig grund för bedömningar med så stora konsekvenser för åkarna. Det blir som gång. Skulle reglerna efterföljas exakt skulle ingen gå i mål (eftersom ingen går).

Jag tycker nog diskningen var korrekt men hård (är man en paragrafryttare och följer reglerna exakt så är det nog korrekt menar jag).

Var det första damsprinten denna säsong utan nån svenska på pallen?

Rydzek 💙 (dom röda hjärtana reserverar jag för svenskarna)

Hade Maja dåligt glid? Tyckte hon tappade i sista utför.

Var det första damsprinten denna säsong utan nån svenska på pallen?
Nix, första etappen i TdS:
1742587173192.webp

Calle fortsätter ett tag till.

Calle fortsätter ett tag till.
Hoppas han inte får nån gräddfil bara för 5-10 år gamla meriter, utan att Gurkan och Truls lyfts in i A-truppen. Tittar man på hur den sett ut i år är Calle definitivt en av de som ska sparkas ut för att ge plats för dem.

Samtidigt har inte Calle presterat sämst av de svenska åkarna då han åkt.

Vad gäller A-laget på herrsidan skulle jag gruppera dem enligt följande:

Anger och Poromaa
Självfallet givna att ingå i A-laget.

Danielsson
Stabilt tagit sig vidare från kval i VC.
Oftast åkt ut i kvartsfinal men tre gånger vidare till semifinal i VC.
Än så länge ganska renodlad sprinter.
Relativt ung (23 år) och på väg upp.
Klart rimligt att han får en A-lagsplats nästa år

Halfvarsson, Burman, Svensson och Häggström
"Gamlingar" som inte presterat speciellt bra jämfört med vad de tidigare gjort som bäst
Om man tittar på de tre bästa individuella VC-placeringarna denna säsong har de:
  • Halfvarsson: 8, 12 och 14
  • Burman: 7, 8 och 14
  • Svensson: 7, 9 och 15
  • Häggström: 7, 18 och 25
Av dessa skulle jag säga att Häggström resultatmässigt är svagast. Övriga är relativt jämna.

Ja, Häggas är väl den andre som borde hänga på gärsgårn. Problemet med Calle är ju att han är extremt sjukdomsbenägen och nu också har en rygg som gör att han verkar kunna köra max ett lopp per helg, om ens det. Tycker inte att han ska blocka en plats i landslaget för yngre åkare på väg upp då. Egen satsning, javisst, och presterar han då är det ju inget som hindrar att han tas ut.

Svensson har en svaghet i att han numer inte är säker på att ta sig vidare från kvalen. Missat tre av åtta VC-kval denna säsong.

Angående Calle får man ju verkligen hoppas att han kör ordentligt med rehab för ryggen nu. Burman hade ju ryggproblem tidigare. Kanske har missat det men kan inte påminna mig att det denna säsong varit snack om det som orsak till mindre goda resultat.

Ska Stina bli den första som vinner Grand Slam? Segrar i Vasaloppet och Birken, med ända in i slutet på Jizerska, men körde inte Marcialonga pga sjukdom. Man har ju trott att uppförsstakningen skulle vara en akilleshäl som skulle omöjliggöra Marcialonga, men nu på senare tid har hon ju visat att hon är bland de starkaste även där.
Blir spännande att se nästa säsong!

Såg ni hur Guro Jordheim ”skejtade” nyss? Stod utanför spåret och stakade och korrigerade ena skidan flera ggr.

Ska Stina bli den första som vinner Grand Slam? Segrar i Vasaloppet och Birken, med ända in i slutet på Jizerska, men körde inte Marcialonga pga sjukdom. Man har ju trott att uppförsstakningen skulle vara en akilleshäl som skulle omöjliggöra Marcialonga, men nu på senare tid har hon ju visat att hon är bland de starkaste även där.
Blir spännande att se nästa säsong!
Jag skulle säga att rätt mkt ska till för att lyckas med en GS. Vallarna får inte misslyckas i något av de fyra loppen. Måste hålla sig från sjukdomar. Ingen värre otur med t.ex. vurpor eller materialproblem i fel lägen. Skaplig dagsform i alla loppen.

Sen har vi motståndet. Alnaes har väl varit bättre än tidigare menFleten känns som hon varit lite sämre. Och Dahl har varit totalt borta. Om de båda kommer tillbaka till bra form minskar GS-möjligheterna.

Sen är nog en GS troligare på damsidan än herrsidan med tanke på att toppen är tunnare på damsidan.

Så himla kul att Stina sopar hem det hela. Har ju gått mkt bättre än förväntat med långlopp. Tyckte lite synd om henne förut när det inte funkade i skidskytte, men nu Jävlar !! 😀

Herrarnas teamsprint i Lahtis var ju närmast parodisk. Antar att FIS tycker det blir bra underhållning med alla incidenter när de ska ha 15 lag samtidigt ute på banan och 30 åkare samtidigt i växlingszonen. För min del den minst intressanta tävlingsformen på längdskidsprogrammet.

Imponerande ändå av fransmännen att ta sig upp på pallen med alla incidenter de hade

Vad gäller A-laget på herrsidan skulle jag gruppera dem enligt följande:

Anger och Poromaa
Självfallet givna att ingå i A-laget.

Danielsson
Stabilt tagit sig vidare från kval i VC.
Oftast åkt ut i kvartsfinal men tre gånger vidare till semifinal i VC.
Än så länge ganska renodlad sprinter.
Relativt ung (23 år) och på väg upp.
Klart rimligt att han får en A-lagsplats nästa år

Halfvarsson, Burman, Svensson och Häggström
"Gamlingar" som inte presterat speciellt bra jämfört med vad de tidigare gjort som bäst
Om man tittar på de tre bästa individuella VC-placeringarna denna säsong har de:
  • Halfvarsson: 8, 12 och 14
  • Burman: 7, 8 och 14
  • Svensson: 7, 9 och 15
  • Häggström: 7, 18 och 25
Av dessa skulle jag säga att Häggström resultatmässigt är svagast. Övriga är relativt jämna.
Får Alvar en A-lagsplats om han vill köra världscup nästa år?

Kan inte tänka mig att han får en A-lagsplats till kommande säsong. Han har ju officiellt sett varit med i juniorlandslaget denna säsong. Om man tittar på hans resultat i traditionella lopp denna säsong så ser det ut så här:

1742657227845.webp

Ganska få lopp och bortsett från premiären i Bruksvallarna är det inget som på något sätt indikerar A-lagskapacitet. Min gissning är nästan att han får vara kvar i juniorlandslaget kommande säsong.

Alternativ är att att han skippar trad-åkningen eller att han flyttas upp till Team Bauhaus ("B-landslaget"). Med tanke på att det är OS nästa säsong och hemma-VM säsongen efter gissar jag att han kommer att försöka kvalificera sig till de mästerskapen. Om han inte kommer med till något av de mästerskapen och inte kommit med i A-laget gissar jag att han kommer att mer renodlat satsa på långlopp.

Sen beror det förmodligen också på hur landslagsledningen förhåller sig till det hela.

Så himla kul att Stina sopar hem det hela. Har ju gått mkt bättre än förväntat med långlopp. Tyckte lite synd om henne förut när det inte funkade i skidskytte, men nu Jävlar !! 😀
Ja, riktigt kul men hon ångrar fortfarande inte sin skidskytte satsning... 🙂 (avdelning vita lögner)

Tillbaka
Topp