[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

Läste det där, låter ju lite lurigt...då mår man inte helt hundra tänker jag.

Hjärnskakningar verkar kunna vara rätt luriga.

Verkar som de blivit rätt mkt försiktigare med sådant inom cykelsporten och på ett helt annat sätt än tidigare ser till att folk inte fortsätter cykla om det finns misstanke om hjärnskakning, vilket känns sunt.

Skulle vara fint med en helnordisk bojkott. Hela norska, svenska och finska skidlandslagen.
Håller med ! Här kan man läsa lite om vad Ryssland sysslar med. Sorry osv...

Någon som vill bjuda in Hitler till OS ?

Senast ändrad:
Hitler-jämförelsen är bara relevant om Putin ska till OS vilket så vitt jag vet inte är fallet.

Hoppas det blir jobbigt för dem nu att få fram negativa doping tester osv och att detta sätter käppar i hjulen och att de kan stanna i Ryssland där de hör hemma..

Hoppas det blir jobbigt för dem nu att få fram negativa doping tester osv och att detta sätter käppar i hjulen och att de kan stanna i Ryssland där de hör hemma..
Jag är rätt säker på att de varit med i antidopningsprogrammet även under tiden de varit utestängda från att tävla internationellt. Krävs väl att man varit med där ett antal månader (6?) för att få tävla i FIS-tävlingar, i alla fall på högre nivå?! Var ju t.o.m. snack om att de skulle försöka vara med redan i Trondheim nu till helgen. Oklart hur seriöst det är/var.

Sen vet jag inte hur effektivt antidopningsarbetet kunnat bedrivas. Är ju dock WADA-styrt (ADAMS) så det är inte något rent nationellt testprogram som kan manipuleras helt godtyckligt.

Lite synd att Grahn inte gick vidare. Med fritt spår tror jag att han hade klarat det.

Och Alvar är ju bara helt sjukt bra! Jag hoppas verkligen vi får se honom på OS-sprinten! Är han med i topp in på upploppet känns det ju nästan som att han kan klå Kläbo.

Frågan är hur banan i Val di Fiemme förhåller sig till den i Trondheim. Kändes som att Trondheimsbanan var på precis på gränsen vad det gällde att staka. Antingen är mina sökförmågor undermåliga eller så är det halvt hopplöst att få fram höjdprofiler för längdskidsbanor.

Damfinalen blev ju lite parodisk. Kul för Svahn att få en pallplats i återkomsten, trots ett fall.

Lite fundersam kring Sundling - är det att hon hade en del strul under hösten som gör att hon hittills denna säsong varit långt ifrån den kvalkrossare hon tidigare varit eller är det någon ändring i träningen? Kändes som hon i finalen fick betala tillbaka lite på förra helgens stolpe in-upplevelse.

Myhlback hintade om att han var lite sugen på TdS. Finns en intressant sak med den och det är att näst sista etappen är en klassisk sprint på OS-banorna.

1764959595505.webp

Sen börjar det kännas som det kan finnas en risk att det blir för mycket om han ska åka allt i Ski Classics + köra en del VC + TdS + OS. Jag tror han kommer att behöva sätta sig ner rätt snart och sålla lite så att han inte kommer fram till höjdpunkterna på säsongen med dalande form.

Senast ändrad:
Blev riktigt rörd idag då Alvar kom på pallen. Vilken snubbe. Vet inte om ni såg Bergfeldt på SVT häromveckan då Petter N var gäst. Han verkade mäkta imponerad av A.

Senast ändrad:
Myhlback hintade om att han var lite sugen på TdS. Finns en intressant sak med den och det är att näst sista etappen är en klassisk sprint på OS-banorna.

Visa bilaga 806788

Sen börjar det kännas som det kan finnas en risk att det blir för mycket om han ska åka allt i Ski Classics + köra en del VC + TdS + OS. Jag tror han kommer att behöva sätta sig ner rätt snart och sålla lite så att han inte kommer fram till höjdpunkterna på säsongen med dalande form.
Som utomstående tycker jag... utan att ha koll på datum att han ska åka Vasan, Marcialonga, Birken, och OS.. och lämpliga Världscuptävlingar. Det är ju många som har en massa åsikter om vad han ska göra och det känns som att han själv har fått ganska mycket att fundera på. Hade varit lättare om han åkte ut i kvarten idag.

Men. Hur ser stafettlaget nu egentligen. Myhlback kanske på andra sträckan. Poromaa på tredje. Anger på sista. Vem tar första?

En aspekt på OS, sprint och Myhlback är om det kommer att finnas teknisk(a) zon(er). Om det finns kommer han rimligen inte att kunna gå med blanka skidor och då kan det bli tuffare. Tävlingarna i Ruka indikerade ju i alla fall att han inte riktigt hänger med i springdiagonal uppför.

Myhlback tappade 10 sekunder i bytet. Och Ekberg tappade 12 sekunder och Rosjö 9 sekunder.

(Om nu bytet skedde mellan 9,8 km och 9,9 km)

Efter fyra varv är av 24 som är hyggligt med 11 norrmän. Endast Skari har släppt av norrmännen.

Poromaa har väl varit sjuk.
Hoppas det år orsaken, kan det säkert va.

Anger känns väl fortfarande lite ojämn på distans, eller jag öht kanske så inte så förvånad att han tappar en del.

Tycker lopp som ser ut på detta vis är det klart sämsta ur underhållningssynpunkt.

Tillbaka
Topp