[OT] Lära sig språk-tråden

miyatafarfar

Aktiv medlem
Här samlar vi frågor och diskuterar allt kring att lära sig olika språk.

Vilka språk kan ni idag? Vilka språk vill ni lära er? Vilket språk lär ni er just nu, och hur gör ni för att lära er?

Själv har jag varit språkintresserad sedan barnsben. Lärde mig engelska rätt snabbt genom att spela datorspel och hänga på internet från tidig ålder, men även genom att kolla på The Oprah show och Ricki Lake som riktigt liten. När vi fick 5:an på TV och jag såg Fresh Prince första gången så förstod jag redan vad dom sa mer eller mindre. På den banan är det. Tog lite franska i mellanstadiet/högstadiet, sedan tyska, latin och mandarin på gymnasiet och har nu i vuxen ålder börjat lära mig spanska. Korta vändor ner i diverse andra språk också för skojs skull men det räknas inte. Det enda jag egentligen ångrar är att jag inte lärde mig språken 100% och underhöll dom. Fick bra betyg och på höjden av mitt lärande kunde jag också prata rätt bra. Numera kan jag mest känna igen vissa ord/fraser och på så sätt pussla ihop meningar och förstå bitar av språken, men inget jag kan göra mig själv förstådd med utan mobil och Google translate om jag skulle åka till länderna direkt. Överlevt? Absolut. Men inte kunnat hålla någon meningsfull konversation med folk på gatan.

Så nu har jag tankat ner appen ”Speakly” och kör spanska där igen. Jag har även gjort konto på ”Dreaming Spanish” men det känns som att man kanske bör ha premium för att få ut något där, och det är ganska B content där och blir tråkigt i längden. Försöker kolla lite extra mycket spanskt på Netflix istället. Greta Gris är perfekt för min nivå. Har även kört Pimsleur tidigare och det är fantastiskt men kräver prenumeration och kan vara rätt dyrt. Det är nog det snabbaste sättet jag lärt mig språk på tidigare. Hatar att plugga via böcker och kurser (går för långsamt). Om man vill plugga in ordförråd rekommenderar jag Anki eller liknande kloner som använder sig av ”spaced repetition” och flash cards istället för att manuellt försöka få in glosorna i huvudet. Finns jättemånga olika ”paket” av flash cards att ladda ned på Ankis hemsida, kompletta med uttal i ljudfiler osv.

För att inte tappa cykelkopplingen helt vill jag tipsa om diverse samlingar cykelglosor:
Italienska
(Det här gör mig lite sugen på att lära mig italienska men tror det skulle vara förvirrande just nu bara då det är så likt spanskan)

Spanska

Förresten finns det något liknande ”Dai”, ”Vai” eller ”Allez” på spanska? Eller är det ba ”Vamos”?

Kan väl klara vardagen hyfsat på svenska, engelska, spanska och tyska. Jag försöker underhålla främst spanskan genom att plocka fram någon bok då och då ur bokhyllan och läsa den en gång till. Engelskan känns det som att jag hela tiden exponeras för när jag följer med i nyheter, sociala medier mm. Tyskan är jäkligt ringrostig, men en gång i tiden har jag lyckats lura i tyskar att jag är infödd tysk. De kunde inte höra någon brytning.

Jag har tyckt det har varit kul att lära mig språk och har alltid varit intresserad, även om lärarna och undervisningsformen på gymnasiet gjorde allt för att man skulle tycka det var tråkigt. Nån gång då jag semestrade i Thailand på 90-talet började jag lära mig skrivtecknen, då jag ville kunna läsa vad som stod på vägmarkeringarna. Har även försökt att börja lära mig arabiska alfabetet, men det har inte blivit så mycket mer än försök. Mandarin vore en kul utmaning. Jag har en nära släkting som är tillsammans med en kinesiska, så där finns det möjlighet att öva om jag skulle vilja.

Jag tycker det absolut bästa sättet att lära sig språk är att vara på plats och se till att bara tala det lokala språket. Undvika människor som inte är infödda och pratar det lokala språket, prata så mycket som det bara går och inte vara rädd för att göra misstag. De som aldrig försöker/vågar försöka kommer aldrig att lära sig. Jag kollar TV, läser tidningar osv. Försöker snappa upp ord här och där hela tiden.

Jag har även haft mycket nytta av språkkurser på plats. En av de första utlandsresorna ensam var någon språkresa till England med EF. I slutet på högstadiet tror jag det var. Sen har jag gått någon universitetsförberedande språkkurs, gjort praktik och studerat en termin i Tyskland. En sommar drog jag iväg på en 4 veckors språkkurs i Colombia och avslutade med ca. ett halvårs backpackande i Sydamerika. I samband med det försökte jag även plocka upp lite portugisiska i Brasilien. Jag upptäckte att det inte var så svårt att förstå portugisiska när man väl kunde spanska. Ungefär som skillnaden mellan svenska och danska skulle jag vilja påstå.

Ju fler språk man lär sig, desto lättare tycks det vara att lära sig nya. Många ord liknar varandra i närbesläktade språk osv. Jag har varit sugen på att lära mig italienska och franska också, men tiden räcker inte riktigt till allt man vill. Ja och grekiska och kyrilliska bokstäver kan ju vara bra att kunna ibland också, t.ex. då man är på semester eller jobb i Grekland.

Jag har även en bakrund inom programvaruutveckling så man har testat på ett gäng olika programspråk genom åren. Efter ett tag upptäcker man att de har rätt mycket gemensamt, ungefär som vanliga språk, t.ex. v.g. olika konstruktioner, syntax och grammatik. Har man lärt sig några olika (program-)språk så är det inte så svårt att lära sig nya senare.

Har en 720 dagars streak på Duolingo. Lär mig franska. Är säkert det sämsta sättet enligt de som vet, men det faktum att jag tänkt lite på franska varje dag i snart två år gör att lite satt sig iaf. Har ingen ambition om att bli flytande. Vill mest kunna ta till mig text.

Har en 720 dagars streak på Duolingo. Lär mig franska. Är säkert det sämsta sättet enligt de som vet, men det faktum att jag tänkt lite på franska varje dag i snart två år gör att lite satt sig iaf. Har ingen ambition om att bli flytande. Vill mest kunna ta till mig text.
Jag harvar också på där, i väldigt sakta mak med mycket repetition. 852 dagar, men det ger inte så mycket eftersom jag repeterar massor... Funderar på att skaffa en riktig bok faktiskt. Tips emottages, kring alla knep för att få det att sitta.

Kan väl klara vardagen hyfsat på svenska, engelska, spanska och tyska. Jag försöker underhålla främst spanskan genom att plocka fram någon bok då och då ur bokhyllan och läsa den en gång till. Engelskan känns det som att jag hela tiden exponeras för när jag följer med i nyheter, sociala medier mm. Tyskan är jäkligt ringrostig, men en gång i tiden har jag lyckats lura i tyskar att jag är infödd tysk. De kunde inte höra någon brytning.

Jag har tyckt det har varit kul att lära mig språk och har alltid varit intresserad, även om lärarna och undervisningsformen på gymnasiet gjorde allt för att man skulle tycka det var tråkigt. Nån gång då jag semestrade i Thailand på 90-talet började jag lära mig skrivtecknen, då jag ville kunna läsa vad som stod på vägmarkeringarna. Har även försökt att börja lära mig arabiska alfabetet, men det har inte blivit så mycket mer än försök. Mandarin vore en kul utmaning. Jag har en nära släkting som är tillsammans med en kinesiska, så där finns det möjlighet att öva om jag skulle vilja.

Jag tycker det absolut bästa sättet att lära sig språk är att vara på plats och se till att bara tala det lokala språket. Undvika människor som inte är infödda och pratar det lokala språket, prata så mycket som det bara går och inte vara rädd för att göra misstag. De som aldrig försöker/vågar försöka kommer aldrig att lära sig. Jag kollar TV, läser tidningar osv. Försöker snappa upp ord här och där hela tiden.

Jag har även haft mycket nytta av språkkurser på plats. En av de första utlandsresorna ensam var någon språkresa till England med EF. I slutet på högstadiet tror jag det var. Sen har jag gått någon universitetsförberedande språkkurs, gjort praktik och studerat en termin i Tyskland. En sommar drog jag iväg på en 4 veckors språkkurs i Colombia och avslutade med ca. ett halvårs backpackande i Sydamerika. I samband med det försökte jag även plocka upp lite portugisiska i Brasilien. Jag upptäckte att det inte var så svårt att förstå portugisiska när man väl kunde spanska. Ungefär som skillnaden mellan svenska och danska skulle jag vilja påstå.

Ju fler språk man lär sig, desto lättare tycks det vara att lära sig nya. Många ord liknar varandra i närbesläktade språk osv. Jag har varit sugen på att lära mig italienska och franska också, men tiden räcker inte riktigt till allt man vill. Ja och grekiska och kyrilliska bokstäver kan ju vara bra att kunna ibland också, t.ex. då man är på semester eller jobb i Grekland.

Jag har även en bakrund inom programvaruutveckling så man har testat på ett gäng olika programspråk genom åren. Efter ett tag upptäcker man att de har rätt mycket gemensamt, ungefär som vanliga språk, t.ex. v.g. olika konstruktioner, syntax och grammatik. Har man lärt sig några olika (program-)språk så är det inte så svårt att lära sig nya senare.
Det är intressant det där med att språken överlappar. Som hyfsad nybörjare i spanska så kan jag även förstå viss franska (som jag aldrig lärde mig på mer än grundlig nivå alls, och nu glömt bort i princip allt av) som man hör på Eurosport tex. Jag vet ju varför det är så (samtliga språken är sprungna ur latin) och viss kunskap i latin hjälper ju då också, men vice versa tycker jag också att spanskan gör att renodlad latin också är lättare att förstå. Som jag fått berättat så är spanskan ”den latin som pratades till vardags på gatan”, kanske inte i Rom men i andra delar av Romarriket. Men ändå tycker jag att det blir för jobbigt/svårt att lära sig italienska nu. Iallafall innan jag fått ordning på spanskan ordentligt och den sitter. Blir för många ord annars som jag skulle blanda ihop som det ena språket när det egentligen är det andra. Samma med portugisiska. Franska är annorlunda nog för mig att det nog skulle funka.

Skitkul också att min hjärna ibland serverar mig ord på mandarin när jag försöker komma ihåg spanska ord för något. Även fast språken är sjukt olika. Så det här med att blanda ihop språk kanske är mer ett ”me problem” än något annat egentligen.

Har du rekommendation på någon lätt bok på spanska? Har lånat Mumin-böcker på spanska från lokala biblioteket men då var jag för mycket nybörjare fortfarande, vore dock perfekt så småningom.

Stockholm är också fantastiskt för spanska har jag märkt. Iallafall söderort. Jag kan nog inte gå en enda dag utan att höra spanska om jag åker kollektivt och strosar runt bland folk.

Jag harvar också på där, i väldigt sakta mak med mycket repetition. 852 dagar, men det ger inte så mycket eftersom jag repeterar massor... Funderar på att skaffa en riktig bok faktiskt. Tips emottages, kring alla knep för att få det att sitta.
Som @Stevie DeVille är inne på så är tyvärr Duolingo mer av ett spel än ett bra sätt att lära sig språket. Repetition är bra men jag upplever att med Duolingo så lär jag mig inte riktigt orden utan mer uteslutningsmetoden och annat, även fast mycket ändå fastnar längs vägen.

För att få det att fastna skulle jag som @Kalle Kula skriver helst använda språket och öva med någon som är infödd/pratar språket som modersmål. Det kan vara svårt dock. Speciellt som blyg svensk, och ska man öva så mycket så bör nog den personen du övar med få betalt eller något annat i utbyte. För det blir rätt jobbigt till slut. Eller så byter båda till engelska/svenska och bara pratar strunt ändå.

Många språkfantaster pratar om ”immersion”, alltså att i princip bada i språket. Det kan absolut vara att åka till landet och bara hålla sig till språket och vara strikt med det. Men om det inte är möjligt så kan man också komma minst lika långt med så kallad ”self immersion”. Läsa böcker, lyssna på podcasts, skaffa en app för fransk radio (helst pratradio), lyssna på franska låtar, se franska filmer på franska med fransk text. Det är precis så bebisar lär sig språk. Men för att det ska lyckas så behöver du också förstå kontexten. Därför är filmer och serier bättre än radio. Men radio kan fortfarande träna hjärnan undermedvetet så att du snappar upp fraser och ord, men också undermedvetet öva på och träna på uttalet och få ett ”öra” för språket.

Testa söka på nätet efter material med kontext. Jag lyssnar tex på denna (AI-genererade) podcast med nyheter på enkel spanska. Det är en dialog mellan två personer som ställer frågor och försöker förstå ämnet, så det ger mycket kontext. Och håller man sig ajour med nyheterna i övrigt så förstår man också vad som pratar om och snappar upp nya ord och meningsuppbyggnader automatiskt.

Finns även en app (podcasten är egentligen reklam för den) som heter LinguaSimplify. Med den så kan du ”swipea” på olika nyheter, Wikipedia-artiklar eller tex krönikor som är aktuella, och när du läser dom så kan du översätta enskilda ord/hela meningen och se översättningen direkt. Du kan även spara ord och meningar för att öva på senare. Med hjälp av AI anpassar appen också det du läser till din nivå, så samma artikel kan du få i extremt simpel franska eller som native-nivå. Väldigt hjälpsamt.

Sen behöver du också öva på din ”output” och här finns det bra appar också. Men det allra bästa är som sagt att prata/skriva med någon som kan språket. Måste tex finnas ett franskt cykelforum? Annars rekommenderar jag Pimsleur som får dig att öva på att prata direkt.

Memrise är också bra. Som Duolingo fast bättre, skulle jag säga.

Edit: Just det! Speakly, appen jag använder själv, är också bra. Alla språk finns dock inte på den än. Men dom vanliga språken i Europa finns iallafall.

Med Speakly så övar man både på att läsa, lyssna och att prata. Jag gillar den inbyggda funktionen som låter en lyssna på korta historier och att spela upp glosorna man håller på att öva på så att man kan lyssna på dom och öva medan man tex tar en promenad och slipper nöta allt framför skärmen.

Senast ändrad:
Började med duolingo men det blev fort en mängd tryckande. Finns det någon app man kan köra i bilen?
Pimsleur! Det började som kassettband man lyssnar på och repeterar högt. Metoden är fantastisk, och man behöver inte medvetet försöka tvinga sig själv till att förstå allt som sägs. Det kommer av sig självt längs vägen. Själva ”huvudkursen” är fortfarande samma fast i app-format så man kan lyssna på dagens lektion i bilen. Sen kan du när du har tid även öva på lektionen om du vill, tex i efterhand när du har tid över för att trycka på knappar. Men det är inte nödvändigt.

Jag kan finska, svenska, engelska flytande
Spanska någorlunda flytande, 3-4 dagar i Málaga så kan jag i alla fall hålla diskussioner om judisk historia på spanska xD

Sen kan jag svorska, grundläggande estniska, franska och lite tyska.

Estniska har jag lärt mig genom att jag i gymnasiet en massa år sedan hittade lite böcker och gjorde min egen lilla kursplan inför en klassresa till Estland. Sen dess åker jag dit nästan varje år och tränar och lär mig nytt.

Franska har jag lärt mig genom exponering för filmer och musik samt Duolingo. Tyska genom musik och Duolingo.

Vore kul att kanske lära mig bättre franska och tyska, men behöver bättre handledning än Duolingo.

Skitkul också att min hjärna ibland serverar mig ord på mandarin när jag försöker komma ihåg spanska ord för något. Även fast språken är sjukt olika. Så det här med att blanda ihop språk kanske är mer ett ”me problem” än något annat egentligen.

Har du rekommendation på någon lätt bok på spanska? Har lånat Mumin-böcker på spanska från lokala biblioteket men då var jag för mycket nybörjare fortfarande, vore dock perfekt så småningom.
Jag känner igen det där med att blanda ihop språk. Jag lärde mig spanska efter tyska och nu när jag försöker prata tyska så vill min hjärna ofta stoppa in något spanskt ord i den tyska meningen. Frustrerande!

Nja, de böcker jag har på spanska på hyllan är oftast lite tyngre romaner, som var kurslitteratur på B-nivån på högskolan. Det var ungefär där jag började tycka det blev tråkigt med spanska, när det mer handlade om att vända ut och in på skönlitteratur istället för att lära sig praktiskt vardagsspråk. Ungefär samma sak som jag kände kring litteraturkunskap (var det så det hette?) på gymnasienivån. Där man skulle analysera grekiska dikter på hexameter osv. Inte riktigt min grej.

Men barnböcker tror jag är ett ganska bra hjälpmedel för nybörjare. De finns ju på alla nivåer och jag tänker mig att det borde gå att hitta på vanliga bibliotek. Åtminstone här där jag bor finns det ganska mycket böcker att låna på utrikiska.

Sen behöver du också öva på din ”output” och här finns det bra appar också. Men det allra bästa är som sagt att prata/skriva med någon som kan språket. Måste tex finnas ett franskt cykelforum? Annars rekommenderar jag Pimsleur som får dig att öva på att prata direkt.
När du säger det så. Jag tycker att jag har lärt mig väldigt mycket genom att t.ex. konversera på andra språk via olika forum, sociala medier, e-post-korrespondens, skicka direktmeddelanden fram och tillbaka med folk man lärt känna, skaffa bekanta som pratar det språk man önskar lära sig etc. I början, då jag var helt novis på spanska satt jag mycket med Google Translate och översatte fram och tillbaka och kunde på så sätt ändå hålla en relativt hög nivå på konversationen, trots mina bristfälliga kunskaper. Och man lär sig efter vägen. Man plockar upp ett ord här och ett ord där och till slut börjar man kunna formulera egna meningar.

Jag hade förmånen (?) att flytta till Tyskland som sexåring, till Danmark som nioåring och till Frankrike som tolvåring innan vi återvandrade till Sverige lagom tills jag började gymnasiet.

Tyskan var flytande (motsv inföding) efter ett halvår, danskan likaså, franskan tog nog närmre ett år. Engelskan var rätt bra redan i mellanstadiet, Spanskan på gymnasiet i Sverige var väldigt enkel tack vare franskan, i synnerhet efter en två veckor lång praktikresa i trean där man var inneboende hos en spansk familj. Då jag inte kan skryta med några andra nämnvärda akademiska talanger vågar jag säga att mitt språksinne beror på den påtvingade inlärningen av två främmande språk innan jag var tio.

I brist på att lära sig när man är liten tror jag på att sätta sig i situationer där endast det önskade språket talas. Såklart inget alla har möjlighet att göra, men en månad i en liten by på landet i utlandet, gärna som inneboende, är nog ett bra sätt att få snabba framsteg.

Edit: lite på temat kan jag rekommendera Per Hagmans självbiografiska böcker ”Att komma hem skall vara en schlager” och ”Allas älskare, ingens älskling” där man utöver en väldigt intressant livsföring även får följa hans försök att som blond nordisk yngling smälta in och bli en i gänget bland de åldrande stammisarna på caféer i städer som Kairo, Nice m fl.

Senast ändrad:
Nja, de böcker jag har på spanska på hyllan är oftast lite tyngre romaner, som var kurslitteratur på B-nivån på högskolan. Det var ungefär där jag började tycka det blev tråkigt med spanska, när det mer handlade om att vända ut och in på skönlitteratur istället för att lära sig praktiskt vardagsspråk. Ungefär samma sak som jag kände kring litteraturkunskap (var det så det hette?) på gymnasienivån. Där man skulle analysera grekiska dikter på hexameter osv. Inte riktigt min grej.
Läste/läser du Don Quixote eller?

När du säger det så. Jag tycker att jag har lärt mig väldigt mycket genom att t.ex. konversera på andra språk via olika forum, sociala medier, e-post-korrespondens, skicka direktmeddelanden fram och tillbaka med folk man lärt känna, skaffa bekanta som pratar det språk man önskar lära sig etc. I början, då jag var helt novis på spanska satt jag mycket med Google Translate och översatte fram och tillbaka och kunde på så sätt ändå hålla en relativt hög nivå på konversationen, trots mina bristfälliga kunskaper. Och man lär sig efter vägen. Man plockar upp ett ord här och ett ord där och till slut börjar man kunna formulera egna meningar.
Jag kan sitta i några timmar och spamma ord och meningar på repeat på diverse appar och komma jättelångt med hög retention. Men så fort jag ska skapa egna meningar fallerar det. Det är där den riktiga utmaningen ligger. Tyvärr händer det ofta barn vars föräldrar pratar ett annat språk och barnen svarar på svenska. Förståelsen är hög men man kan ändå inte prata eller göra sig förstådd.

Läste/läser du Don Quixote eller?
Jag har ett svagt minne av att vi kan ha läst den på litteraturkunskapen i gymnasiet, dock på svenska. Eller så minns jag fel och har bara sett den som animerad film på TV e.d. Flera decennier sen, så minnet är inte så bra.
Jag kan sitta i några timmar och spamma ord och meningar på repeat på diverse appar och komma jättelångt med hög retention. Men så fort jag ska skapa egna meningar fallerar det. Det är där den riktiga utmaningen ligger. Tyvärr händer det ofta barn vars föräldrar pratar ett annat språk och barnen svarar på svenska. Förståelsen är hög men man kan ändå inte prata eller göra sig förstådd.
Jag vet inte riktigt vad du ska göra för att komma runt problemet. Kanske se till att konversera med någon som bara kan det språket du vill lära dig. Då kommer du inte undan med att svara på svenska eller engelska.

Jag funderade en kort stund på att lära mig finska.
Men,det la jag ner nästan direkt.
Sämre och fulare språk, som dessutom är helt omöjligt att förstå,
kan ju nästan inte finnas...

Tillbaka
Topp