[OT?] Läskiga små parasiter

akire

Medlem
Får tacka för en trevlig guidning av vallabanan igår. Det var riktigt kul och det blev inte så mycket dödsångest. :)
På kvällen hittade jag dock en läskig sak i mitt knäveck, en fästingjäkel! Jag hatar parasiter och är hypokondriker, så jag knallar raka vägen till vaccinationen på måndag. Hur fästingen nu lyckades ta sig under cykelbyxorna är ju ett mysterium, presic som att jag har världens myggbett långt upp på låret..

Är det många som brukar råka ut för fästingar eller? Jag har aldrig haft någon i hela mitt liv, men så kommer jag ju från norrland också. Känns som att risken är typ 20%, då jag lyckades få en efter 5 gånger i skogen. ;)

puss å kram! :)

En bunt hittades i Österrike:

fsting38ip.jpg

fsting29wh.jpg

Kännt mig stel i nacken sedan dess. Vidriga små varelser..

En fästing är väl inget, jag brukar få 10+ efter en tur i skogen.

Jag kan fortfarande inte bestämma mig för vad som är skabbigast, blodiglar eller fästingar, blodiglar är stora och slemmiga och hugger på allt men sitter inte så länge, fästingar däremot sitter och suger i flera dar men är små och värnlösa.

Ok. Nu kommer lite grovhuggen och ganska ovetenskaplig statistik från min sida:

Sannolikhet att få borrelia av ett bett: 1/100. Antal borreliafall årligen: 10.000. Totalt antal fästingbett således: 1.000.000

Antal TBE-fall årligen: 150. Sannolikhet att få TBE per fästingbett således: 150/1.000.000 = 0,015%

Uppgifterna är hämtade "Lite här och där"(tm) och gäller för Sverige per år. Som sagt, ganska ovetenskapligt och jag vet att risken för TBE är olika i olika områden. Alltså, på vissa platser är fästingarna mer för att smitta ned folk än på andra platser. Men totalt sett är nog risken fortfarande liten per enstaka bett. Sen är det ju inte alla TBE-fall som leder till den andra fasen av TBE med allvarlig sjukdom. Typ en tredjedel skulle jag tro jag läste... Men det är nog dom allvarliga fallen som blir rapporterade.

Vad var risken att få bestående men efter TBE? Typ en tredjedel där också? En tredjedel av de som fått den andra och allvarligare fasen med hjärninflammation, alltså... Ganska osäker. Ca 1% risk att dö iaf om man fått det där.

Hur som helst. Risken är nog liten, men det är ändå läskigt med fästingar. Fick själv tre stycken på Utö tidigare i år. Där har dom dessutom ganska mycket TBE efter vad jag förstått. Hemmavid (Tyresö) har jag nog aldrig fått någon fästing dock.

Blodiglarna sitter inte i gräs/träd och hoppar på dom som tar sig förbi. Blodiglarna sprider väl inte sjukdomar heller? Dessutom kan dom användas i sjukvården.

Tyvärr ser dom väldigt mycket ut som mördarsniglar och är allmänt slemmiga.

3-2 för färstingarna då om vem som är äckligast.

Risken för att få sjukdom från en fästing må vara liten, men följderna kan vara ganska tråkiga. Därför blir det skriverier.

uuuuu vad läskigt.. jag brukar oxå ha en del fästingar på mig men jag stannar till lite ibland och kikar på bena och smätter iväg en del på så sätt. Minns när jag besökte Borneo för några årsedan....där fans det en jävla massa blodiglar...dom var ju overallt när vi knallade omkring i de tropiska skogarna och dom gick inte att smätta bort...

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> En bunt hittades i Österrike:
> Kännt mig stel i nacken sedan dess. Vidriga små
> varelser..

GRYMMA närbilder harri.. är det med lillkameran? vad är det för modell egentligen..?

mattel skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En bunt hittades i Österrike:
> > Kännt mig stel i nacken sedan dess. Vidriga
> små
> > varelser..
>
> GRYMMA närbilder harri.. är det med lillkameran?
> vad är det för modell egentligen..?

FUJIFILM FinePix F420, verkar rätt schysst skärpedjup. Batteritide suger rejält dock. :(
Lyckades ta den här bilden efter att bara haft kameran några dagar. :)

42Hz skrev:
> FUJIFILM FinePix F420, verkar rätt schysst
> skärpedjup. Batteritide suger rejält dock. :(

Här är en bild på den :-D

Fuji420.JPG

> Lyckades ta den här bilden efter att bara haft
> kameran några dagar. :)

Det där är en Trollslända Harri, så här ser en dagslända ut (en av 46 i varje fall):
dagslanda.jpg

Hmmm, flashback! Känner igen det där, har också varit på Borneo för några år sedan, Blodiglar är inte kul att få på pungen kan jag säga......

/STEFAN

Jag hade en i en liten smal träbåt i malaysia på nån flod, fanskapet var så ättrigt att det bet sig fast i tummen från det att jag tog upp den ur båten för att kasta i floden. dom sitter helt galet bra.

Värst var dock kompisen som fick en på ankeln genom strumpan, dock fastnade igeln när den hade sugit sig full så den kom inte ut, vad gör man med en blodigel som sitter fast i en vit tubsocka?

Tillbaka
Topp