[OT] Liten marknadsundersökning ang Iphone 7

Bonf

Aktiv medlem
Skulle ni köpa en mobil utan 3,5 mm hörlurskontakt? Jag kanske är gammal och konservativ men jag tycker att det känns vansinne!

Min spontana reaktion är nej, men samtidigt så vad jag förstått så kom det med en lightning-din konverter? Så då är det väl OK? Så länge jag kan använda mina QC20i & lyssna på musik är det OK. Hur jag pluggar i den är ointressant!

Varför inte. Jag har släpat runt på ett 3,5mm hål i många många år nu utan att någonsin egentligen ha behövt det. [Har provat använda det några gånger men alltid fallit tillbaka på enklare lösningar]

Gick över till blåtandslurar för ett gäng år sen och har inte tittat över axeln. Hemma är det airplay. Äntligen säger jag bara.

Förstår inte riktigt hur det kan upplevas som ett så stort och avgörande problem när det medföljer en adapter? Eller kör ni hörlurar samtidigt som ni laddar telefonen så ofta alltså?

Kör fortfarande ett par rejäla AKG in i förstärkaren hemma men bytte för ett par månader sen till ett par trådlösa att ha till mobilen och kommer inte gå tillbaka till att köra tråd. Särskilt vid cykling är det verkligen perfekt med trådlöst, på alla sätt och vis.

Och nej ingen Apple-fanatiker här, har visserligen en iPhone sen några år men har innan dess bara kört andra lurar.

Bonf sa:
Skulle ni köpa en mobil utan 3,5 mm hörlurskontakt? Jag kanske är gammal och konservativ men jag tycker att det känns vansinne!

Så gammal kan du inte vara och inte särskilt konservativ heller för det var inte så länge sen som 3,5 mm-jacket blev standard på telefoner. Jag har fortfarande ägt fler telefoner utan 3,5 mm-jack än med och då har jag ändå haft sex stycken smartphones (och en som marknadsfördes som en smartphone men var dummare än tåget, tack Samsung).

Personligen så är det bara hemma eller på längre resor som jag skulle använda lurar som kräver 3,5 mm och då har jag inga problem att använda en adapter. Det lär ju inte vara så att det kommer lida brist på schyssta hörlurar med lightning-kontakt heller. JBL:erna de visade på eventet såg riktigt kul ut och med tanke på att lurarna kan få ström genom kontakten kommer det säkerligen komma fler med bra noise cancelling utan att behöva batterier också.

Absolut. Fast i mitt fall blir det när det är USB-c på Android.

Jag använder till 99% bluetooth hursomhelst, så jag ser inga problem.

Varför inte? Självklart. Kör med bluetooth mest ändå. Och skulle jag vilja ha sladd, ja då kör jag antingen med medföljande lurar, eller med medföljande adapter eller så köper jag ett par lurar med lightningkontakt. Finns några och kommer säkert bli fler nu

Som någon sa, 3,5mm jack är ju inte direkt något som funnits i mobiler från början. iPhone var en av de första med det när första kom 2007.

Samma ramaskri när Apple valde slopa diskett på sina datorer. Inte riktigt samma när de valde slopa dvd med

Senast ändrad:
Det som faller för min del är att dom säger den är vattentålig men vägrar backa upp det med nån som helst garanti från deras håll, så då vart det ett stort NEJ för mig. Kör idag iphone 6 med vattentätt skal, den får funka tills den dör!

3,5 mm bryr jag mig inte heller om då jag alltid kör trådlösa lurar ändå.

Flygbolagen verkar ha lite olika regler för användning av Bluetooth under flight. BA tillåter ej under start och landning. KLM tillåter inte under hela flighten.Flight mode på telefonen innebär vad jag vet att BT stängs av.

Ok, jag ska ovilligt erkänna att mitt impulsiva motstånd mot telefonen inte var baserat på fakta. Hade inte koll på adaptern. Trodde att startreklurar var enda alternativet.

Jag använder mina lurar dagligen, tycker att det är perfekt att ha på jobbet för att slippa lyssna på allt strunt runtomkring, och är en storförbrukare av poddar på fritiden.

3,5 mm har varit standard för portabelt ljud hela mitt liv, även om inte alla telefoner har haft det. Tekniken är busenkel. Keep it simple and stupid liksom.

Huruvida jag är gammal och konservativ är väl en definitionsfråga, känner mig allt som oftast som "en man som heter Ove" så det är nog en del av min självbild.

Jag använder min iPhone med GarageBand och då är lightningkontakten upptagen med audiointerfacet.

Iofs är det faktiskt alltid störigt att hålla sladdarna borta från gitarren så om överföringen för medhörning är snabb nog skulle det nog vara ett lyft med trådlöst.

Kör fortfarande iPhone 5 så jag kommer väl först byta till en sexa.

(Såhär låter det:
https://soundcloud.com/edgery/sets/endless-summer)

Men det här med blåtand, jag gillar de vanliga propparna som sluter tätt i örongången pga det stänger ute annat ljud. Dock vill man ofta prata med kollegor m.m. och då måste man snabbt dra ut lurarna för att höra. Perfekt med tråd. Går snabbt och lätt. Med blåtand så känns det hela mer krångligt. Om man dessutom skall ha koll på två lurar... Det känns som givet att det blir knas.

Äntligen säger jag. Jag är hjärtligt trött på alla sladdar överallt så ju mer trådlöst desto bättre.

Jag kan säga att jag nog skulle kunna tänka mig en 7a.

Visst saker stör men det är kul att prova nya saker. Jag har ett blåtands headset som ger bra ljud både för tal och musik. Saknar inte 3,5mm så mycket då.

Har blåtand i bilen.

Har blåtands högtalare i mancaven.

Kör Sonos hemma.

Trådat har ju sin charm men trådlöst är vägen framåt.

Med det sagt så vet jag oxå att jag har en tråd där jag dissar 6s och köpte en 5SE.

Nåt lockar med det nya , och hittills är det bara Apple som gör det. En ny Samsung lockar inte , på samma sätt lockar inte en ny HP laptop på samma sätt som en MacBook.

Mina 2? :)

Jag har svårt att förstå varför en telefon blir bättre för att den inte har 3.5mm kontakt, det känns mest som en möjlighet som försvinner.

Förutom vadå, 192 kubikmilimeter och ett halvt gram som sparas..

Det känns skönt att kunna ta "vilka hörlurar som helst" när jag inte har med mina trådlösa.. det känns skönt att kunna koppla mobilen till köksradion för att lyssna på vad jag vill när jag diskar.

Men med en adapter går det väl att lösa, men då måste man ju ha med den, men hur mycket volym och vikt har man sparat då?

Senast ändrad:
Har en 6a efter år med andra plattformar (WP /Android). Känns som ett hopplöst steg bakåt... Både wp och android låter en anpassa lur / startskärm och kommer med hårdvara som har nya funktioner (inloggning med öga, trådlös laddning mm) och andra funktioner som bygger på standarder, inte nåt egenpåhittat för att Apple ska få sälja mer tillbehör. Nästa lur blir nog en OnePlus alt en Samsung 8:a. Är man oteknisk reklamare med gripshift-växlar eller fixie som investerat 10 år i Apples ekosystem förstår jag om man vill ha nya Beatslurar med bluetooth dock. Det är därför Apples aktier är så dyra :)

Ni som säger att trådlöst är vägen framåt, varför hänger ni här?

Tänk er happy utan trådar... Kategorilöst på steroider, alla inlägg i en hög.... eller stereoider i det här ämnet.

Senast ändrad:
Aldrig livet. Jag kör alltid mina egna hörlurar i telefon nu för tiden (Oppo PM-3 för tillfället, alltså inga trådlösa) och måste kunna ladda telefonen på jobbet, tåget etc under tiden. Med adaptern tas den möjligheten bort. Så nej.

h.g.j sa:
Ni som säger att trådlöst är vägen framåt, varför hänger ni här?

Tänk er happy utan trådar... Kategorilöst på steroider, alla inlägg i en hög.... eller stereoider i det här ämnet.

Jag är minimalist , inga uttag , inga kategorier ;)

MarcusS sa:
Flygbolagen verkar ha lite olika regler för användning av Bluetooth under flight. BA tillåter ej under start och landning. KLM tillåter inte under hela flighten.Flight mode på telefonen innebär vad jag vet att BT stängs av.

tillåter de inte bluetooth eller kräver de flygplansläge? två olika saker. Säg att du flyger norwegian, OM du inte skulle kunna sätta nallen i flygplansläge och sen slå på wifi skulle det bli svårt att utnyttja deras fria internet ;-)
Men som sagt, annars använder man ju bara adapter eller lurar med lightning, förstår inte riktigt problemet. speciellt med flyg, SÅ ofta flyger de flesta inte :D

Bonf sa:
Men det här med blåtand, jag gillar de vanliga propparna som sluter tätt i örongången pga det stänger ute annat ljud. Dock vill man ofta prata med kollegor m.m. och då måste man snabbt dra ut lurarna för att höra. Perfekt med tråd. Går snabbt och lätt. Med blåtand så känns det hela mer krångligt. Om man dessutom skall ha koll på två lurar... Det känns som givet att det blir knas.

??? vad är skillnaden på det du beskriver med sladd ner till luren, mot en med bluetooth med bara sladd mellan lurarna? ta ur en, ha kvar en i andra örat, tryck på paus på knappen på sladden, förstår uppriktigt sagt inte skillnaden :D

Jag använder 3,5an ett gäng gånger i veckan, oftast samtidigt som jag laddar.

Att ta bort den gör ju inte den trådlösa funktionen för de som redan använder den bättre heller.

Sen är jag inte spekulant på just iPhone, eller generellt telefoner över 2500 kr, heller. Jag hoppas bara inte att alls andra tar efter.. Visst går ju att skaffa BT-adapter till köksradion och så men min erfarenhet av BT är att det inte är helt bombsäkert.

14322553_10154943298286840_1824070794003733042_n.jpg

Med tanke på att den enda konsumentfördelen med att ta bort kontaken, är att man sparar en millimeter på tjockleken. Är ju inte som att telefonen är avsevärt mycket billigare utan kontakten. Den blir inte mer användbar eller mer kompatibel med kringutrustning. Det påverkar inte väderskyddet (finns massor av IP-klassade lurar med uttaget på plats). De enda som tjänar på det är Apple som slipper löda dit en kontakt och göra ett snyggt hål. De kan tvinga konsumenter att bara lyssna på DRM-skyddad musik, tillvekare måste betala mer för licencer att använda lightning-teknik och användare får fler Apple-pryttlar att köpa. Personligen har jag en känsla av att jag kommer att ha slarvat bort minst en av de där lurarna inom minuter från unboxing.

De som är intresserade av bästa ljud brukar vara mycket avoga mot blåtand då det sker en förstörande komprimering. Fan vet om hörlursförstärkaren i en vanlig lur är såpass bra att skillnaden märks, men det borde kunna vara ett argument för den kräsne.

Själv skulle jag aldrig ens fundera på att köpa en ajFån. Fattar inte hur man kan betala såna sjuka summor för en lur, när det finns Androider för mindre än halva priset som är utmärkta.

Av ren & skär nyfikenhet kollade jag priserna nyss....
Holy crap on a cracker! :-O

Fan i helvete att jag någonsin skulle pynta (från) 7500 för basmodellen och ända upp till 11000 för toppmodellen.
Det är fan sinnessjukt dyrt för en jävla telefon!

På min Sony fungerar hörlurssladden som radioantenn. Jag föredrar att lyssna på gammel-radio utan datatrafik, både i Sverige och utomlands. Jag använder nog mina hörlurar 1.5h per dag och det blir ofta musik i timtal under längre resor, därför har jag inte lust att behöva ladda ytterligare en pryl (hörlurarna). Dessutom borde telefonens batteritid bli sämre med trådlöst jämfört med trådat. Och ladda samtidigt som man lyssnar kräver adapter i det här fallet.

Jag har en iphone som jobbtelefon men jag kan bara konstatera att jag inte är rätt kundgrupp för Apple. I mina ögon hade det varit rimligare om produkterna kostade ungefär halva priset priset jämfört mot vad de kostar i butik. Visst går de att använda, men det finns både mer lättanvända och bättre produkter på marknaden.

Tillbaka
Topp