OT: Lumparminnen

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Nåja, tänkte bara starta en ny tråd till alla som vill prata stridsbåt 90 och k-pistar m.m. ;-) Själv låg jag inne på LV6 i Göteborg näst sista året som det var aktivt. Signalmekaniker, det var vad jag höll på med. Kommer ihåg att vår Fänrik var en hängiven mtb cyklist, Thomas Rapp hette han, vet inte om han håller på och cyklar fortfarande? Annars var det rena vuxendagiset på SOT-AKAN som vårt kompani kallades, nästan som i dagens matiné film på fyran "Repmånad" som gick för några timmar sedan. ;-)

/Leo

Ibland blir jag så jäkla sugen att få slänga iväg ett par 12.7 mm spårljus från ringlavetten på 864 ytterligare nån gång i livet...men numera är man ju inte ens i krigsplacerad.....

Samma här, inte placerad jag heller längre. Men lyckades innan dess med konststycket att få göra en repövning för ett antal år sedan, i Halmstad! Något att berätta för barnbarnen, det är ju inte ens vanligt att man får göra lumpen idag... :-P

/Leo

Ahh... Härligt ämne!

Är själv inte heller krigsplacerad längre men som avdankad prickskytt i spaningskompani saknar man nästan jägarveckorna då myror, lav och rötter tillhörde delikatesserna. Blodiga skavsår och fjällrensövningar var heller inte att leka med. Jägarställningen har även den satt sin prägel på vildmarklivet så här i efterhand :-)

Några repövningar har jag inte fått gjort och jag tror nästan att jag är glad för det.

Tyvärr hade jag inte upptäckt MTB då jag gjorde lumpen men det kompenserar jag nu i efterhand.

Hallåj!
Själv har man också varit tekniker på Lv6, i Halmstad -95/96. Pjäsmekaniker på LvAkan 40 mm - ganska kul tjänst så här i efterhand...trots mycket materialvård, skruvande och elektriska stötar så att skruvmejseln flög tio meter från kanonjäveln.
Ja, repövning.... Det var kanske dig man hade på flaket ut till Ringenäs då? Precis då vi fått förarutbildningen på lastbilarna så fick vi i uppdrag att köra ut ett par högar med rep-gubbar och material till Ringenäs skjutfält, där de skulle förlusta sig och under glada tillrop skjuta ned målkorvar. Nej, skämt åsido, motivationen var väl "sådär" hos de flesta av dem. Vi kom ut dagen därpå till skjutfältet. Typiskt oktober-väder. Kallt och blåsigt.
Inte en själ i sikte...var är rep-gubbarna, har alla rymt till puben nu eller? Men det visade sig att i stort sett alla hade krälat in under presseningar och låg och sov under pauserna i skjutningen, i ångorna från brinnande värmeburkar (t-röd + gräs & mossa i konservburkar). Mycket motvilligt och lite vimmelkantiga kom de ut därifrån då skjutningarna tog fart igen. Jag har sett slingerväxter röra sig snabbare, he, he.

// Peter

Hade en lumparkamrat som var ganska seriös puckelpiståkare. En fältvecka hade han mitt i natten i det stora gemensamma tältet plötsligt slängt upp fötterna i luften och med knäna tätt ihop åkt puckelpist i luften, fortfarande sovandes på rygg. Tyvärr fick jag inte bevittna det själv då jag hade plats i andra tältet men fick höra av alla i det andra tältlaget.
Efter att skrattet lagt sig var det en somstod tyst på sitt hörn och grubblade... för att sedan utbrista "... öj... Faan va' fuskigt! Han har ju Civila drömmar!!"
:)

/Eric.

Ett år i Marinens Musikkår var ju nästan som att göra lumpen:-)
Förutom att man fick hyfsad lön och officersgrad.

Officersgrad pga att de militära faciliteterna ska kunna en någorlunda hyfsad standard när man jobbar.
Länge leve damerna som jobbade på officersmässen på "Bataljon af Trolle" i Karlskrona.
Och flottans vita löjtnantsuniform var ju inte helt fel när det var regatta på sommaren.:-)

Så mycket MTB blev det inte. Däremot mycket mahognysjut med segel .

ha det
"Paradsoldat"
Larsson

Spårljus från frontsprutorna på Strb90 är inte heller fel.... :)
Jag funderar faktiskt lite på sjövärnskåren. Töntvarning, jag vet, men man får i alla fall köra båt...

Precis som man hadde glömt...
Låg på Lv3 vinter-sommar -94, så man har väl sprungit en
hel del med lasersiktet till rbs 70 på ryggen...
När gjorde ni särskild tillsyn senast? Jag gjorde det i går
när jag hadde hojjat lite i tö och slask...

Sjuksköterskor har vita dräkter, militärer har gröna ;-)

Okej, flottkostymen är snygg men manlighetsgraden på det kontra cammomålad spanare med PSG90 kan ju disskutteras ;-)

Fick faktiskt aldrig uppleva en reveljtrumpet, konstigt nog.

/SniperSnabeln

Låg inne 94-95 som Tunga vapen/ ksp90-skytt på Flygbasjägarna. En ganska hård och stressig tid, men trivdes bra med det. Har sedan muck-95 hunnit med 5 stycken KFK:er. (Krigsförbandskurser) Alltså som KFÖ:er (repmånad:)fast med skillnaden att KFK :er är frivilliga.Efter detta så har jag varit på FN- tjänst också. Som PSK-soldat ute bland bergen . Härligt med 2 baskrar i bokhyllan:)

Finns det några mer yxor här ?

Pte Andersson

Post Ändrad (04-02-01 21:54)

Snabel: Låg du i Kiruna? Jag låg där som prsk 95/96.

Ultralite: 12,7:or från ringlavett?? Fusk! Testa AG90 om du får möjlighet.....

Jag låg på I21 sollefteå.
finns inte nått att säja om den staden.....
låg mest ute i fält "hette det så?"
var med i en Rekgrupp om 6 man
"klart man skulle vilja bränna spårljus
och lysskott tillsammans med bensinexplotioner på ett övningsfält"
en repövning gemonförd nu mera ej placerad längre..

Härligt med lite lumparminnen!

SebbeK: Jag låg också som prickskytt i Kiruna fast 98/99. Näst sista året innan ett förband som har en årskostnad som motsvarar ungefär en vecka på gripendivision lades ned ... snett

Repmånad kan man ju bara glömma...

Hampo

SebbeK, har kännt på en AG90 och kan förstå vad du menar. Jag har i och för sig skjutit Browning 12.7 på tripod utan stötdämpare på skjutbana. Blev bara enkelskott då som du kanske förstår....

Psykologen fixade in mig i den digra utbildningsreserven under mönstringen.

Under styrketestet lyckades jag få en tvåa (på den niogradiga skalan), vilket var precis vad jag ville. Bara att spänna kroppen men inte dra så mycket i manickerna.

Hos läkaren, när jag tagit av mig tröjan, fick jag höra: "Du borde väl ha klarat mer än en tvåa på styrka?" Fick till något om att invägningen kanske blivit fel, varpå jag fick en Post-It lapp om att styrkeprovet skulle göras om, vilken jag förpassade i papperskorgen när jag kom ut.

Teoriprovet gick ut på att bedömma om frågan var lätt eller svår, var den lätt svarade jag rätt annars fel :)

Gnuggade tempmätaren mot gommen med tungan så jag fick feber också, därmed uppskattad kondis. Gjorde däremot mitt bästa i syn & hörsel.

Anser att det är bättre att de som vill gör lumpen istället för att skicka mig som gruppbefäl någonstans :)

Helt riktigt att de som vill ska få göra det. Såvida det inte är idioter som vill leka Hamilton.
Den principen som de kört med att de som INTE vill garanterat får göra lumpen är helt fel.
Rätt man på rätt plats.

Hampo: Vilket kompani? Vad hade du för befäl? Lundqvist? Gillbratt? Lundberg?

Ultralite: Respekt! Jag tyckte att verkanseld med AG var tillräckligt...

En annan sa upp sin krigsplacering av egen fri vilja så nu är väl risken att civilförsvaret kommer och rycker i en nån gång - kanske...

Var krigsplacerad som traktorförare via Blå Stjärnan - ingen höjdare att ta sig ut på bondgårdarna som traktorförare när jag med nöd o näppe kan cykla förbi utan att astman sätter in...

AK5:a har jag skjutit också - iklädd bikin som 17-åring *S* jo, då det finns bildbevis men DET behåller jag allt för mig själv.

Övrig militär erfarenhet består av FMCK - gröna kläder, Java 350 (kunde plocka isär o sätta ihop hela hojen - på den tiden). Sen finns det en hel del yrkesmilitärer i släkten... det senast är väl onekligen den äldre sonen som har förmånen att kunna ge sig ut på Ränneslätts härliga MTB-banor varenda dag - om han haft intresset...

Lite osäker om det var AK5:an eller 4:an... Men allt inom det militära är ju urgammalt så...

Ahhh, en sak till - har jobbat på företaget som tog fram M90-tröjorna o långkallingarna. Suveränt att ha ett helt gäng hemma - kanon under nu på vintern ;)

Jo... jag var kanske lite tokig redan då... fast inte på långa vägar som jag är idag... Var en blyg, tyst o försynt hästtjej som inte sa speciellt mycket...

Jo! Jag lovar - det ÄR sant!!

anki skrev:

> AK5:a har jag skjutit också - iklädd bikin som 17-åring *S* jo,
> då det finns bildbevis men DET behåller jag allt för mig själv.

Jag tror du har Schmuck's intresse nu. Kolla hans hemsida:

<http://jens.powerpuff.org/>

Tillhör åxå dom som inte är krigsplacerad längre (hmm...börjar nog bli gammal)...... nåja....styrde runt en strv 103 dvs stridsvagn S i böjan på 80-talet.....

Krigsplacerad har jag aldrig varit.
Psykdoktorn tyckte att jag skulle åka hem och vila mig istället.........

Jag har också bott på Trolle i Karlskrona.

Rekryt där, grundutbildning på Berga sen 6 månader patrullbåtsåkande på Berga och 6 månader på KA4 i Göteborg.

Syte. Totalt 524 dagar som innefattade bland annat två utlandsbesök..

Var det specifika lumparminnen man skulle återberätta eller skulle man bara uppge vad man gjorde? Jag jagade kuster år 1994 - ganska lätt faktiskt eftersom de är lätta att få syn på (väldigt långa)och dessutom rör sig mycket långsamt; 1,5 mm rakt upp per år. Ett underbart år med båtturer, övernattningar i tält, kanotpaddling, kul allaktivitetsbanor att springa, god mat, glada vänner, solvarma klippor, långa bad, skogspromenader, sightseeing med helikoptrar, gulliga hundar, sköna kläder som ngn annan tvättade åt en etc.

Det skulle vara kul att få göra om lumpen ngn gång. Jag tycker det är synd att inte alla får göra lumpen idag.

Exakt 2 månader kvar till muck idag!! *woho* ;) Visst är det skoj med lumpen, men förbannat jobigt också ibland. Har även jag tillgång till ränneslätt efter tjänst då jag ligger i Eksjö, men det är sällan man har tid eller ork att sticka ut efter tjänst.

Har nu i veckan övat "plutons strid", mycket spring och mycket skjutande, bekämpa pansar skytte fordonet på fältet med pansarskott och sedan avsutten trupp med ett par granater från granttillsatsen på ak5:an, sedan förflyttning och full fart tillbkaka till stridstlällning 6 för att skjuta på fienden med försvarladdning 21 och fordonsmina 14, därefter tillbaka till Åsa.
Vädergudarna var ju inte direkt på vår sida heller då ca 4dm snö töade bort under veckan, det blev rätt blött!!

/3435 Ebefeldt 1:a Ing plut

Tillbaka
Topp