[OT] minibräda i sten...

• Trådstartare Trådstartare aop
  • Start datum Start datum

aop

Ny medlem
[OT] minibräda i sten...
Jag hade tänkt att bygga en mini-skateboard med platta av sten. Jag har köpt truckar (hjulgrejsemojseinerna), "griptape" och lite skruvar. Att borra i sten kan jag inte göra själv, utan jag får låta detta bli ett projekt att göra i slöjden i skolan. Jag har tänkt mig att kanske skära ut en logo i den rosa griptapen, men har ingen aning om vad man skulle kunna ha för logo. Är det någon som har några idéer på vad man skulle kunna göra mer? Eller hur man ska gå till väga?

Truckarna, griptapen och skruvarna

Bilagor

• DSC00153.JPG
    DSC00153.JPG
    32.1 KB · Besök: 23
Senast redigerad av en moderator:
[OT] minibräda i sten...
Hur tjock har du tänkt att stenskivan skall vara?
Eftersom sten är ett ganska ömtåligt material böjmässingt, så blir det nog en ganska tung pjäs om den ska hålla.

[OT] minibräda i sten...
enligt en snabb kalkyl så borde den skivan väga 1.7 kg :P
2.6 * 4 * 20 * 10 * (pi / 4) = 1 633.62818
Så det är väl inte så Så farligt, så länge man inte tänker åka på den :)

Edit: eller det beror ju på densiteton och vad det är för stenart..
Jag såg 2.6 kg/liter nånstanns, men exempelvis marmor har 4.1 kg / liter..
Då blirc det givetvis högre :P

Senast redigerad av en moderator:
[OT] minibräda i sten...
hittade en skiva hemma, men har inte frågat pappa om jag får ta den än :)
den är 29x15x2 och okänd stentyp. känns kompakt och tungt.

Bilagor

• DSC00154.JPG
    DSC00154.JPG
    24.4 KB · Besök: 28
[OT] minibräda i sten...
i trä tänkte jag först, men sedan kom jag på att det skulle vara med orginellt och fräckt med sten och rosa griptapelogo

[OT] minibräda i sten...
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför bygga en mini?
> En longboard modell slagskepp skulle ju va GRYMT
> :)

Den bör vara ca 10 cm tjock för att hålla, om man nu får tag i bra sten. 25 kilo verkar rätt vettigt räknar på granitdensitet. Om man däremot lägger på ett tunt lager glasfiberförstärkning på undersidan så kan man nog gå ner kraftigt i tjocklek. Fast det blir nog inte så användbart ändå, fast snabbt utför... :)

[OT] minibräda i sten...
här har jag och pappa skruit ut och fixat

Bilagor

• DSC00156.JPG
    DSC00156.JPG
    25.6 KB · Besök: 25
  • DSC00157.JPG
    DSC00157.JPG
    14 KB · Besök: 24
  • DSC00158.JPG
    DSC00158.JPG
    24.3 KB · Besök: 22
  • DSC00159.JPG
    DSC00159.JPG
    14.6 KB · Besök: 22
  • DSC00160.JPG
    DSC00160.JPG
    31 KB · Besök: 22
[OT] minibräda i sten...
ehh, vad ska du använda brädan till, den kan ju inte vara bra o åka med när du knapt får på båda fötterna på den, och den är för tung/ömtålig för att göra trick med. Hänga den på väggen?

[OT] minibräda i sten...
något sånt kanske... fast man kan nog åka lite i nerförsbacke ändå skulle jag tro, även om trick förmodligen är ganska omöjliga på den "brädan"

[OT] minibräda i sten...
Plexiglas hade varit fint.
Om man sedan fäller in dioder i brädan och frostar sargen så har man nästan en "hoverboard" :)
...om det är mörkt :)

[OT] minibräda i sten...
Fint om du missar brädan.. så det rullar en stenskiva i full kariär ner för backen mot någon lämplig måltavla.

+1 på att du kommer göra illa dig :)

[OT] minibräda i sten...
mm några dioder undertill kanske inte är någon dålig id'e... några förslag på batteri/dioder som är små och lätta? ska ha slöjd imorrn, onsdag, så efter skolan postar jag förhoppningsvis det färdiga resultatet :D

[OT] minibräda i sten...
borrat hål i slöjden.. det tog ungerfär 40 min för oss att komma på hur man borrade, nämligen med 4 olika borr av olika storlek

så här såg det iaf ut

Bilagor

• DSC00162.JPG
    DSC00162.JPG
    26.3 KB · Besök: 17
[OT] minibräda i sten...
Som sagt, om du tänker dig att åka i backar med den där blir det nog rätt farligt för din omgivning.
Sätt fångrem på saken,

Kul idé

[OT] minibräda i sten...
hehe, jag är nog mer rädd om brädan än omgivningen (sorry!), men har ett videoklipp på när jag borrade.. det gick inte så bra :S men jag undrar var jag kan ladda upp den?

Tillbaka
Topp