OT: mobil utomlands

Foxis

Aktiv medlem
Halloj,

Ska over there (USA+Kanada) och behöver använda iPhone för både samtal och data utan wi-fi.
Är det någon som har tips på bästa sättet att åstadkomma detta utan att bli fattig?
Bästa jag hittat är en onlinebutik (holidayphone.se) som säljer en färdig lösning ink. vidarekoppling till/från vanligt nummer. Men ingen aning om de håller vad de lovar...
Någon som har erfarenhet? Tips mottages tacksamt! :)

Har ingen erfarenhet av Kanada, men reser ofta till usa.
Jag brukar knalla in på valfri nära mall och köpa mig ett T-mobile kontantkort. Senast (i februari) vill jag minnas att det kostade runt $60 för 5GB. Då ingick sim-kortet (jag hade slarvat bort mitt förra) som kostar runt 20 om jag minns rätt. Det är ju en slant, men väldigt trevligt att kunna använda mobilen för navigering och andra dataaktiviteter så för mig är det värt det.

För mig är det inte viktigt med nån slags vidarekoppling heller. Brukar maila ut mitt nummer till dem som behöver det.

Edit: Kanske ska lägga till att just ovan lösning inte är att rekommendera om du har ett behov av att ringa mycket till Sverige med vanlig telefoni. Potten räcker till typ ett samtal. Men man kan ju använda en prata-över-data-lösning som skype eller viber eller så istället.

Senast ändrad:
Tack!

Läste dock att det var knepigt att få tag i kontantkort över disk som funkar till iPhone (mikro-sim), men den infon kanske är gammal? Pluspoäng är ju också om det går att köpa kontantkort direkt då man landar. Reser primärt i affärer (men företaget är mitt, så jag bryr mig om kostnaden :-) ) så jag vill gärna vara så nåbar som möjligt...

Meh - knepigare än det borde vara, trodde vi levde i en modern värld!? :)

Tobbs sa:
Har du Telia så tycker jag att det är grymt smidigt med deras "vecka USA" där man ringer för samma pris som i Sverige och 0.5GB data ingick (företagsabb), tror det kostade runt 200kr/vecka.
Det finns nåt liknande för privatpersoner:
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/semestervecka

Tack! Fast 0.5gb är ju larvigt lite om man kör data utanför Wifi... :-/ Ska dock kolla upp om de har andra alternativ och täcker andra länder (Kanada) också...

Foxis sa:
Tobbs sa:
Har du Telia så tycker jag att det är grymt smidigt med deras "vecka USA" där man ringer för samma pris som i Sverige och 0.5GB data ingick (företagsabb), tror det kostade runt 200kr/vecka.
Det finns nåt liknande för privatpersoner:
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/semestervecka

Tack! Fast 0.5gb är ju larvigt lite om man kör data utanför Wifi... :-/ Ska dock kolla upp om de har andra alternativ och täcker andra länder (Kanada) också...

Ja det går ju inte att streama:) men de gångerna jag har köpt vecka så har jag aldrig slagit i taket och då har jag kört rätt mycket google maps, mail, sociala medier. Skönt att slippa mecka med slå på/av datatrafik.

Var i USA i 2 veckor i höstas. Gick in på AT&T och köpte ett SIM-kort (för IPhone). 4GB för $60 som gäller i 90 dagar med obegränsade SMS och samtal inom USA. Fungerade perfekt. Ville ha lite större datamängd ffa för navigering i Google Maps.

Men då är det ju kombo som gäller. Telia vecka USA + lokalt AT&T kort. Får kolla om motsvarande finns för exempelvis Kanada. Någon med erfarenheter...?

Och vill man vara nåbar på sitt vanliga nummer är det ju bara att ta med en extra lur som man stoppar kontantkortet i och så kör man nätvärksdelning på den så kan man köra wifi och sitt vanliga nummer på primär-luren.

Tillbaka
Topp