[OT] MTG kortspel till 8åring=fullträff!

LydiaHanke

Aktiv medlem
Helt OT men kanske letar någon efter något kul att pyssla med sina unga i närheten.

Om spelet:
Kortspel där man spelar, monster, förtrollningar, magiska föremål mot en annan spelare och den andra försvarar sig med sin kortlek. Det finns ca 78,000 unika kort och det dyraste ligger på ca 500,000 dollar.

Jag gav 2 kortlekar "magic the gathering" till min styvson i födelsedagspresent 8år och han har inte pratat om något annat i 3 dagar.

Som i många "komplicerade" spel är det första steget det svåraste. Jag gick till vår "Local game Shop" och sa vad jag ville göra. Killen bakom disken plockade fram en hel flyttkartong med "dåliga=gratis" kort och satte ihop 2 kortlekar med 40st kort i varje så att båda är lika starka och därmed roliga att spela mot varandra. Vi valde dessutom mindre läskiga kort, fins en hel del som inte passar till en 8åring. Man behöver inte kunna läsa men räkna till 10 med + och -.

Vi spelar bara "lands" och "creatures" för att lära absoluta grunden. Dra ett kort -spela ett land - köp ett monster och angripa/försvara.
När grunden sitter kan man lägga till funktioner en efter en, Flying-Trample-Reach-Strike osv.

Om någon känner att det låter som något för dom så kan jag lägga upp en lista på korten om någon vill sätta ihop sin egen kortlek.

Trevlig kväll!

Roligt - kanske, men det kryper i mig varje gång jag ser liknande spel där det till syvende och sist handlar om att lägga en massa pengar på att köpa bra kort / figurer osv.

Roligt - kanske, men det kryper i mig varje gång jag ser liknande spel där det till syvende och sist handlar om att lägga en massa pengar på att köpa bra kort / figurer osv.
Absolut handlar det om att sälja dyra kort! När jag har spelat med mina kompisar har vi gjort egna kort med samma funktioner som dom "äkta" men utan att behöva lägga massa pengar.

Gloom eller Munchkin skulle kanske också kunna vara något, billigare och man klarar sig länge utan expansioner. Inte lika avancerat, men kul!

Munchkin är fantastiskt. Kanske inte för den "normala" 8 åringen. Spelar ofta det med mina tonåringar. För att det ska bli riktigt kul behöver man vara fler än fem personer och helst ska man ha viss inblick i rollspelsvärlden +ANNAT.

Munchkin är fantastiskt. Kanske inte för den "normala" 8 åringen. Spelar ofta det med mina tonåringar. För att det ska bli riktigt kul behöver man vara fler än fem personer och helst ska man ha viss inblick i rollspelsvärlden +ANNAT.
Inblick och minst 15% avsmak för rollspel hjälper :D

De som älskar rollspel brukar generellt säga att Munchkin tar bort det roliga ur rollspel medan vi som erfarit rollspel och inte är sålda ofta känner att det trista ur rollspel är borta i Munchkin.

Sällskapsspelsvarianten av MTG, där alla spelar med vanliga kort, är verkligen skitkul. Jag spelade det en hel del när det kom. Turneringsvarianten däremot där man ska opta sin lek och köpa dyra kort... blä.

Magic är ju galet. Vet de som bekostat lägenhets- och husköp med försäljning av kort.

Tjena!

Spelade MTG innan millennieskiftet, den samlingen jag hade då sålde jag 2001 för 15'. Idag hade jag fått 30-40' styck för en hel drös med kort. Skulle gissa på runt 200' för alla kort tillsammans.
Samma med Pokemonkorten jag samla samtidigt. Fast ännu mer pengar där, hade några riktiga eftertraktade kort som är mer värda än min bil idag. ?
Lätt att vara efterklok.

Wow!
Då måste jag titta på min samling från förra millenniumskiftet!

Vi har många spel, så tror inte vi behöver behålla mina MTG kort, även om jag har spelat mycket med dom.

Med tanke på bräd/kortspelsboomen som har pågått sista decenniet så tänker jag mig att det måste finnas något mer komplett spel att köpa som inte har samma risk för att utveckla sig till svårartad samlarmani ?

Tjena!

Spelade MTG innan millennieskiftet, den samlingen jag hade då sålde jag 2001 för 15'. Idag hade jag fått 30-40' styck för en hel drös med kort. Skulle gissa på runt 200' för alla kort tillsammans.
Samma med Pokemonkorten jag samla samtidigt. Fast ännu mer pengar där, hade några riktiga eftertraktade kort som är mer värda än min bil idag. ?
Lätt att vara efterklok.
Finns det någon vettig sida där man hittar värdet för t.ex. pokemonkort?

Finns det någon vettig sida där man hittar värdet för t.ex. pokemonkort?

Tjena!

Ingen koll på det. Men berättade för min son vad jag hade haft för kort och då började han rabbla priser på löpande band.
Jag blev mer och mer bitter ju högre priser han sa och han blev sur för att jag inte hade kvar dom.

Tillbaka
Topp