[OT] Nä tänk om jag också skulle ta o rasa lite.

ratatosk

Aktiv medlem
[polisärende] [husdjur] [var god kategorisera inte forumet]

Alltså.
Ibland blir det inte som man tänkt sig. Till exempel förra lördagen när jag tänkte ta en längre promenad med min hund. Efter 500m fick jag möte med annan hund, o dålig känsla. Men man ska inte vara så fördomsfull tänkte jag, gatan var bred, hundarna kopplade, o alla som är spattiga missbrukare är ju inte onda. Så jag satte Tourette på vänster sida av vägen, hade ögonkontakt med honom o höll koll på den mötande hunden i ögonvrån. Den passerade, jag vred mig lite för o hålla koll på den när den passerat, hade fortfarande ögonkontakt med Tourette, när den andra hunden med slakt koppel kom fram och högg honom i nacken. Han föll baklänges, blev hängande i sitt nackskinn, medan mannen som höll i den andra hundens koppel började släpa med sig sin hund, med min hund hängande i sin hunds käftar. Jag hann överväga att ge upp mina ickevåldsprinciper innan jag fick upp käkarna på henne, när jag äntligen fick loss henne henne högg hon mig i benet.
"Hundföraren" muttrade något ohörbart o gick sin väg, o vek strax in på en adress som är ett missbruksboende.

Tack o lov var våra hundar jämnstora, o min klarade sig oskadd. Jag är ruggigt bra försäkrad i jämförelse med min hund, så jag föredrar ju att jag blir skadad. Nåja, det var lix 2 hål o ett blåmärke o en böld under. Det ringde jag o sa till polisen, som inte ville ta emot anmälan. Jag tror hon trodde att det var "bus i hundrastgården" o en skråma, att budskapet inte gick fram när jag inte är typen som hetsar upp mig i onödan. Hon yrade dessutom om länsstyrelsen, jag orkade inte utbilda henne om att länsstyrelsen agerar när polisen ber dem om det, och anmälan ska gå via polisen.

Men det kändes inte riktigt bra det hela. Jag är en stor djurvän, men jag vill ju inte att den gulliga hunden ska skada andra gulliga hundar, eller för all del folk. Så några dagar senare, på torsdagen, gick jag in på stationen, visade upp den här bilden, o då ville de verkligen ta emot en anmälan.
hundbett.jpg

Vad jag då inte visste var att på tisdagen hade det varit ett nytt hundmöte. Den här gången var hunden lös, utan ägare alls i närheten, och anföll en kvinna o hennes hund, på samma plats som mig. För henne gick det mindre bra. 3 dagar inlagd på sjukhus, biten i båda händer, högerhanden värst. Läkarna tror att hon ska återfå full funktion i handen på sikt. Tror.
Polisanmälan gjordes bums, både polis o ambulans kom till platsen.

Probem solved för alla utom en vanvårdad hund? De gick väl o hämtade vovven?
Nix. Utredningen nerlagd. De kollade med jordbruksverket o det finns ingen hund registrerad på den adressen. Så det går inte att hitta förövaren. O dessutom har vi ju inget namn på hunden.

Min hund har tappat i sin totala tillit till världen, o blivit harig när det är mörkt o skällig på ljud utifrån, inte någon katastrof men märkbart. Den andra hundägaren är sjukskriven för sina skador, men värre är att hon blivit rädd för att gå ut.
Dags o rasa va?

Absolut läge att rasa! :(
Btw.... Jag är också hundägare och har också blivit påhoppad, dock klarat mig (och min hund) från skador. Fysiska såväl som mentala.

Det är lätt att vara efterklok, men visst var det synd att du inte gav upp dina ickevåldsprinciper. För det hade varit bra om den där hunden hade avlivats.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske kan få låna en kaukasisk ovtjarka och
> rasta lite efter den sträckan?

Den käkar väll missbrukare? :p

geologen skrev:
> PerFormance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skjut gräv tig??
>
> +1

Ägaren då antar jag att ni menar?

Riktigt tråkigt.

Oskar skrev:
> Det är lätt att vara efterklok, men visst var
> det synd att du inte gav upp dina
> ickevåldsprinciper. För det hade varit bra om
> den där hunden hade avlivats.

Hon med de trasiga händerna har också väldigt blå ben. Hon sparkade hunden hur många gånger som helst, men den gav sig inte, den fortsatte.
Men det sjukaste i det hela är att en hund som inte finns registrerad hos jordbruksverket inte "finns". Jag borde kanske inte ha registrerat min, utifall att jag får lust o släppa honom ur sikte i skogen i sommar? Om han inte är registrerad gör det väl inget om han jagar djurungar?

Det är såhär det är med icke-fungerande polisväsende etc. Som Leif GW säger, ofta är det brottsoffer själva som gör en bättre utredning idag. Det är som att moralen och orken är borta, kvar är bara juridiska problem och en ovilja att lösa de brott vi hatar mest. Det är min åsikt iaf :)

marr skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Du kanske kan få låna en kaukasisk ovtjarka
> och
> > rasta lite efter den sträckan?
>
> Den käkar väll missbrukare? :p

Ovtjarkas på kasst humör käkar allt de vill...

Jag tror att detta är ett ypperligt tillfälle att blanda in lokaltidningen eller kanske till och med Aftonbladet.

Du blev attackerad, polisen ville inte bry sig, en annan dam blev därför också attackerad. Polisen gör ändå inget pga en paragrafförvirring.

Kommer det ut i tidningen kommer polisen tvingas agera och dessutom får de förhoppningsvis lite skit för att de inte bryr sig.

H. skrev:
> Jag tror att detta är ett ypperligt tillfälle
> att blanda in lokaltidningen eller kanske till och
> med Aftonbladet.
>
> Du blev attackerad, polisen ville inte bry sig, en
> annan dam blev därför också attackerad. Polisen
> gör ändå inget pga en paragrafförvirring.
>
> Kommer det ut i tidningen kommer polisen tvingas
> agera och dessutom får de förhoppningsvis lite
> skit för att de inte bryr sig.

+1

När vi var hundägare råkade vi ut för att vår hund blev biten av en annan hund. Vi råkade också ut för det omvända.

Hundar biter om de finner anledning. Ett ögonblicks felbedömning av situationen så kan det hända. Ansvaret faller på båda hundägarna att se till att det inte händer. Ibland gör man vad man kan men det händer ändå.

Uppenbarligen verkar ägaren som ts beskriver inte ta ansvar i sin roll som hundägare. Eller så hade han bara otur.

Tråkig historia
Vill inte heller vara fördomsfull men var det en sk kamphund? Hundar blir som man uppfostrar dem, det vet jag men dessvärre verkar en viss sorts människor dras till hundar med detta temperament, som under lång tid har avlats på. Själv så undviker jag att möta sånna hundar. Jag vänder eller går över på andra sidan vägen.
Btw. Heter din hund Tourette? :)

Jenny W skrev:
> Tråkig historia
> Vill inte heller vara fördomsfull men var det en
> sk kamphund? Hundar blir som man uppfostrar dem,
> det vet jag men dessvärre verkar en viss sorts
> människor dras till hundar med detta temperament,
> som under lång tid har avlats på. Själv så
> undviker jag att möta sånna hundar. Jag vänder
> eller går över på andra sidan vägen.
> Btw. Heter din hund Tourette? :)

Jag håller till stor del med dig men detta att hundar blir som man uppfostrar dem, är bara delvis sant och bygger lite på önsketänkande. Biologin gäller och spelar stor roll. Både hos hundar och människor.

Det är tveksamt om vissa hundtyper ens borde finnas i privat ägo utan speciallicens, oavsett hur seriösa ägare de har. Problemet är att klassificera dem, men med lite god vilja skulle det kanske gå.

Snuten skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Tråkig historia
> > Vill inte heller vara fördomsfull men var det
> en
> > sk kamphund? Hundar blir som man uppfostrar
> dem,
> > det vet jag men dessvärre verkar en viss sorts
> > människor dras till hundar med detta
> temperament,
> > som under lång tid har avlats på. Själv så
> > undviker jag att möta sånna hundar. Jag
> vänder
> > eller går över på andra sidan vägen.
> > Btw. Heter din hund Tourette? :)
>
>
> Jag håller till stor del med dig men detta att
> hundar blir som man uppfostrar dem, är bara
> delvis sant och bygger lite på önsketänkande.
> Biologin gäller och spelar stor roll. Både hos
> hundar och människor.
>
> Det är tveksamt om vissa hundtyper ens borde
> finnas i privat ägo utan speciallicens, oavsett
> hur seriösa ägare de har. Problemet är att
> klassificera dem, men med lite god vilja skulle
> det kanske gå.

Jo hundraserna är ju avlade på vissa egenskaper. I Norge är vissa raser förbjudna så visst går det. Nu vet vi ju inte vad det var för slags hund som Ratatosk skriver om. Vilken hund som helst kan bli ett vapen med fel ägare. Eller ja, nästan alla. Inte mammas mops kanske :)

Problemet är väl två saker, dels att de som har kamphundar som kamphundar inte är så noga med att följa lagar i stort, vilket troligen mest skulle innebära att de köper smuggelhundar istället. Dessutom så kan i princip alla hundar utveckla dåligt beteende om man lär dem det. Så förbjuds en ras så kommer de som söker sig till dessa raser med dåligt uppsåt välja någon annan ras och forma dessa hundar till att bli "kamphundar".

Uppenbarligen finns det ju ganska mycket att förbättra i rättsväsendet, det kanske är läge att styra upp det först innan man inför ytterligare lagstiftning.

Det krävs väl att någon får sätta livet till innan det blir en reaktion, det brukar vara så i det här landet.

Åh fy! :(
Hur mår benet nu?
Var någonstans hände detta? Så jag vet var jag ska vara obs.. har en 3kgs vovve som nog inte hade klarat ett sådant påhopp
Hoppas du och din hund mår bättre snart!

H. skrev:
> med Aftonbladet.
>
> Du blev attackerad, polisen ville inte bry sig, en
> annan dam blev därför också attackerad. Polisen
> gör ändå inget pga en paragrafförvirring.
>
> Kommer det ut i tidningen kommer polisen tvingas
> agera och dessutom får de förhoppningsvis lite
> skit för att de inte bryr sig.

+3,14

Lider med dig. Blev själv påhoppad av en stor rottweiler för 2 veckor sedan, i mitt fall gick det dock riktigt bra då jag anade att något skulle hända redan långt före att hunden hann fram till mig.

Skurk skrev:
> Det krävs väl att någon får sätta livet till
> innan det blir en reaktion, det brukar vara så i
> det här landet.

Nu tycker jag att du är orättvis. Sportfanatiker skiter ju i om någon förlorar livet eller inte.
En stökig helg där minnesvärda detaljer är bland annat:
5 helt oskyldiga personer som satt på en krog blev misshandlade av Djurgårds-supportrar, för att de inte kunde hitta de HIF supportrar de jagat in på krogen. Man i det närmaste rev krogen, och skickade 5 till sjukhus, en på bår, och man attackerade två unga kvinnor med sönderslagna flaskor. Rent tur att ingen dog där och då.
1 Djurgårds-supporter blir ihjälslagen när han går efter "tåget" upp till matchen. Ren otur, attacken verkar oprovocerad i nuläget, men han var åtminstone medveten om riskerna, till skillnad från de 5 som blev misshandlade dagen/kvällen innan. Mest synd om, är det förstås med det barn han hade med sig när han och hans sambo bildade ny familj. De andra tre barnen (hennes två tidigare, och deras gemensamma) stannar så klart hos mamma, med fjärde barnets tillvaro är långt från lika självklar...

Man kunde ju tro att helgen skulle mana till lugn, och göra folk, men kanske främst fä, lite mindre sugna på blod... Matchen IFK-AIK på måndagen efter inleds med en sorgemanifestation, och sen är matchen igång. Redan i andra halvlek är allting glömt, och det slutar med att matchen blir avblåst 3 gånger, det kastas saker på spelare & domare, tack o lov träffas ingen av knallskotten, den värsta incidenten är att en assisterande domare fick en öl på sig.
Helt klart är att i Sverige räcker det inte med att någon dör, för att folk ska vakna. Nä, med mindre än att ena klacken tar livet av hela andra klacken, kommer det här bara att fortsätta. Hurra för Sverige. (Och sporten?) Nä, fy fan.

Med lite tur försöker jycken äta upp småbarn i barnvagn, det verkar ta skruv, så att (tyvärr) jycken avlivas. Ägaren kanske borde vara en högre prioritering...
B!

Senast ändrad:
H. skrev:
> med Aftonbladet.

AB? Min fiendes fiende är min vän? Sova med fienden? Ja nöden har kanske ingen lag?

Mr B skrev:
> Skurk skrev:
> > Det krävs väl att någon får sätta livet till
> > innan det blir en reaktion, det brukar vara så i
> > det här landet.
>
> Nu tycker jag att du är orättvis. Sportfanatiker
> skiter ju i om någon förlorar livet eller inte.

Hög tid att förbjuda den rasen också helt enkelt!
Vad skulle man gjort med förbjudna hundraser - avlivat?

/H

Rattnalle skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > PerFormance skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skjut gräv tig??
> >
> > +1
>
> Ägaren då antar jag att ni menar?
>
>
> Riktigt tråkigt.

Tyvärr måste man nog göra sig av med hunden också, vårt samhälle prioriterar ju så att man har ju knappt resurser att ta emot anmälan om ett våldsbrott som mycket väl kunnat haft dödlig utgång. Att göra en vettig hund av tokhunden tar väldigt mycket mer tid.

Nu hoppas jag att Snuten inte tar illa upp men polisen är fan riktigt jävla lam i det här landet, har de någon regel att om ett brott kräver mer än 15 min att utreda så läggs det ned.

Jag uppfattar prioriteringsordningen som:
1. Bevaka och eskortera utländska höjdare.
2. Fotbollsmatcher.
3. Demonstrationer.
Finns tid över så plockar man random person från avvikande subkultur, kanske har de en olaglig substans i fickan eller kroppen.

Vad gör polisen om dagarna?

Våldsbrott, bedrägerier samt egendomsbrott verkar ofta inte utredas om de inte är av sådan dignitet att det hamnar i media.

Ang hundraser så är det många mycket oseriösa uppfödare och ägare som vill ha staffblandningar p.g.a. dess dålig ryckte och att de är lätta att få valpar ifrån.
De flesta staffar är dock helt normala hundar, på hundstallet har de många staffar som trots trist bakgrund är trevliga hundar (de har också en del som endast en van hundförare bör hantera).

För att få ha pistol krävs licens. En pistol skjuter knappast själv av att bli provocerad eller ännu mindre troligt av att möta någon förbipasserande hund/fotgängare och ännu mindre troligt, en cyklist. En "kamphund" kan vem som helst ha....utan åtminstone munkorg....
Har vi inte fått nog nu?

hobbit skrev:
> Mr B skrev:
> -----
> > Skurk skrev:
> >
>
> > > Det krävs väl att någon får sätta livet
> till
> > > innan det blir en reaktion, det brukar vara
> så i
> > > det här landet.
> >
> > Nu tycker jag att du är orättvis.
> Sportfanatiker
> > skiter ju i om någon förlorar livet eller
> inte.
>
> Hög tid att förbjuda den rasen också helt
> enkelt!
> Vad skulle man gjort med förbjudna hundraser -
> avlivat?
>
> /H

Tror de kastrerade/steriliserade befintliga kamphundar och införde importförbud i Norge. Inte så svårt alls

jomper skrev:
> Men vad är en kamphund? Hur definierar man det?
> Schäfer?

Nä schäfer är en vallhund väl? Kamphund. Pitbull och Amstaff tex

Jenny W skrev:
> Tror de kastrerade/steriliserade befintliga
> kamphundar och införde importförbud i Norge.
> Inte så svårt alls

Det är å andra sidan inte hundarna det är fel på. Vissa människor kan få en liten 1 kilos bjäbbmpos livsfarlig, genom att göra vad de tror är "snällt", och andra kan ha valfri "livsfarlig kamphund" utan några som helst problem. Det har lite med "hundens psyke" att göra, även om djur självklart har personligheter, så tar det sällan överhanden, utan det är fostringen som felar. Kastrera och förbjuda vissa raser känns för mig inte som rätt väg att gå, men hundkörkort, kanske kunde vara en tanke? Då skulle vi kanske även bli av med alla vanvårdade pudlar som ägs av gamla tanter med bästa intentioner.
B!

Usch, hemskt. Solklart fall av avlivning efter fall 2, tycker det borde vara nolltolerans mot hundbett ute på allmän plats. För att slippa utdragna utredningar som slukar samhällsresurser, avliva den skyldiga jycken utan större krusiduller. Jyckar har inget stort värde i samhället, orsakar de skada för 3:e man med försäkringskostnader, sveda & verk, arbetsbortfall etc, så bort med de individerna. Det skulle även kanske kunna fungera som en liten minnesbeta för den olämpliga ägaren.

Mr B skrev:
----------------------------------------------------
> Det är å andra sidan inte hundarna det är fel
> på. Vissa människor kan få en liten 1 kilos
> bjäbbmpos livsfarlig, genom att göra vad de tror
> är "snällt", och andra kan ha valfri "livsfarlig
> kamphund" utan några som helst problem. Det har
> lite med "hundens psyke" att göra, även om djur
> självklart har personligheter, så tar det
> sällan överhanden, utan det är fostringen som
> felar. Kastrera och förbjuda vissa raser känns
> för mig inte som rätt väg att gå, men
> hundkörkort, kanske kunde vara en tanke? Då
> skulle vi kanske även bli av med alla vanvårdade
> pudlar som ägs av gamla tanter med bästa
> intentioner.
> B!

Det där med att hundens fysik och psyke är nästintill obetydliga faktorer då man talar om risker för omgivningen med hundar, är ett mycket vanligt argument i hundägarkretsar. Det finns naturligtvis en del sanning i det, men att påstå att en dvärgpudel potentiellt skulle kunna utgöra en lika stor fara som en kaukasisk ovtjarka, är bara trams.

Jag kan tänka mig ett allmänt hundkörkort som krävs av alla hundägare. Sen kan jag tänka mig att man utfärdar speciallicenser för vissa hundtyper. Att man på så vis dessutom kan komma åt vanvården av djuren är en bonus och ytterligare ett argument.

Varför skaffar man sig en kamphund?

Är man rädd eller ngt annat som måste kompenseras?

Ungefär som att beväpna sig - eller?

Snuten skrev:

> Det där med att hundens fysik och psyke är
> nästintill obetydliga faktorer då man talar om
> risker för omgivningen med hundar, är ett mycket
> vanligt argument i hundägarkretsar. Det finns
> naturligtvis en del sanning i det, men att påstå
> att en dvärgpudel potentiellt skulle kunna
> utgöra en lika stor fara som en kaukasisk
> ovtjarka, är bara trams.

+1

Skaffar man en "kamphund" så är det ett statement. Man vill signalera något.

Vi har en i området, jag är jäkligt trött på att hela tiden kolla runt så inte den dyker upp.
Särskilt eftersom ägaren går och pratar i telefon hela tiden och inte har nån koll.

Den har redan atackerat 4-5 hundar i området, men polisen gör inte ett skit.

Det finns ett liten grupp brukshundsfolk som säkert har koll på sina kamphundar, men det hjälper inte mig när grannhunden gör slamsor av min hund.

Förbjud vidare avel av kamphundar, munkorgskrav på dom som finns, och körkort.

Sen är det bra om man försöker skilja på kamphundar och vakthundar, t.ex. en schäfer eller rottweiler är inte kamphundar, även om dom också ibland atackerar folk.

http://www.allahundraser.com/hundraser/kamphunderaser.php

Alla som vill skaffa en sån hund borde få vara tvungna att registreras och vara med i en hundklubb där man regelbundet utvärderas och riskbedöms.

Jenny W skrev:
> Kamphund.
> Pitbull och Amstaff tex

Och Jack Russel. Oberäknelig som få. Och för det mesta helt dum i huvudet.

Har följt tråden med ett halvt öga så kanske får jag på taffsen nu. Men gällde inte detta en "stor" hund ledd av en typisk missbrukare?

Hemma i mina krokar så har flertalet alkisar Schäfrar som de drar runt med på fyllan på helgerna, låter dem bajsa lite varstans i närheten av centrum. Varför har man sett till att missbrukarna får hundar att missbruka, en gåta!

AxelSthlm skrev:
-----------------------------------------------------> Varför har man sett till
> att missbrukarna får hundar att missbruka, en
> gåta!

Jag tror att missbrukarna tillgodoser detta och andra behov, helt själv.

Mr B skrev:
> Skurk skrev:
> -----
> > Det krävs väl att någon får sätta livet
> till
> > innan det blir en reaktion, det brukar vara så
> i
> > det här landet.
>
> Nu tycker jag att du är orättvis. Sportfanatiker
> skiter ju i om någon förlorar livet eller inte.
> En stökig helg där minnesvärda detaljer är
> bland annat:
> 5 helt oskyldiga personer som satt på en krog
> blev misshandlade av Djurgårds-supportrar, för
> att de inte kunde hitta de HIF supportrar de jagat
> in på krogen. Man i det närmaste rev krogen, och
> skickade 5 till sjukhus, en på bår, och man
> attackerade två unga kvinnor med sönderslagna
> flaskor. Rent tur att ingen dog där och då.
> 1 Djurgårds-supporter blir ihjälslagen när han
> går efter "tåget" upp till matchen. Ren otur,
> attacken verkar oprovocerad i nuläget, men han
> var åtminstone medveten om riskerna, till
> skillnad från de 5 som blev misshandlade
> dagen/kvällen innan. Mest synd om, är det
> förstås med det barn han hade med sig när han
> och hans sambo bildade ny familj. De andra tre
> barnen (hennes två tidigare, och deras
> gemensamma) stannar så klart hos mamma, med
> fjärde barnets tillvaro är långt från lika
> självklar...
>
> Man kunde ju tro att helgen skulle mana till lugn,
> och göra folk, men kanske främst fä, lite
> mindre sugna på blod... Matchen IFK-AIK på
> måndagen efter inleds med en sorgemanifestation,
> och sen är matchen igång. Redan i andra halvlek
> är allting glömt, och det slutar med att matchen
> blir avblåst 3 gånger, det kastas saker på
> spelare & domare, tack o lov träffas ingen av
> knallskotten, den värsta incidenten är att en
> assisterande domare fick en öl på sig.
> Helt klart är att i Sverige räcker det inte med
> att någon dör, för att folk ska vakna. Nä, med
> mindre än att ena klacken tar livet av hela andra
> klacken, kommer det här bara att fortsätta.
> Hurra för Sverige. (Och sporten?) Nä, fy fan.
>
> Med lite tur försöker jycken äta upp småbarn i
> barnvagn, det verkar ta skruv, så att (tyvärr)
> jycken avlivas. Ägaren kanske borde vara en
> högre prioritering...
> B!

Missade en liten detalj så fick redigera svaret.
Jag menade inte att folk skulle vakna, det har jag inga förhoppningar om.
Jag syftade på berörda myndigheters lama inställning.
De paralleller du drar till händerlserna i Helsingborg kommer få förändringar från myndigheter, polis och arrangörer. Men att det skulle få precis alla personer att ändra sitt beteende, inte en chans..

Senast ändrad:
En del av missbrukarna/uteliggarna är dock exemplariska hundägare (uppenbarligen inte så i det här fallet).
"Kamphund"sförbud med avseende på ras känns lite som att plocka bort ståplatser på arenor, införa hårdare vapenlagar mot folk som har vapenlicens m.m.
De flesta så kallade kamphundar är inte rasrena, de har ofta staff i sig, men förbjuder man staffar så är det bara att skaffa en annan hund med mycket kampvilja.
Många större herdehundar vore säkert populära. Likaså finns hundar för storviltsjakt, vakthundar, m.m.

Ratatosk ang din hund, hör dig för angående lite olika hundtränare för att se om det går att träna din hund så den känner sig trygg igen, och inte upplever att den behöver försvara sig mot andra hundar.

Problemet är väl beskrivet i den här trådens första inlägg. Efter en hundrelaterad incident så händer ingenting. Polisen borde både ha större befogenhet att ta hand om, och om nödvändigt avliva, hundar och de borde utverka den befogenheten oftare. Då skulle man ju kunna strunta i det här med hundförbud beroende av ras et.c.

Atlas skrev:
> Problemet är väl beskrivet i den här trådens
> första inlägg. Efter en hundrelaterad incident
> så händer ingenting. Polisen borde både ha
> större befogenhet att ta hand om, och om
> nödvändigt avliva, hundar och de borde utverka
> den befogenheten oftare. Då skulle man ju kunna
> strunta i det här med hundförbud beroende av ras
> et.c.

Tyvärr så skaffar väl dom hundägarna bara nya hundar som dom också missköter så det skulle nog bli bättre verkan om dom fick avliva ägarna istället...

Atlas skrev:
> Problemet är väl beskrivet i den här trådens
> första inlägg. Efter en hundrelaterad incident
> så händer ingenting. Polisen borde både ha
> större befogenhet att ta hand om, och om
> nödvändigt avliva, hundar och de borde utverka
> den befogenheten oftare. Då skulle man ju kunna
> strunta i det här med hundförbud beroende av ras
> et.c.

Det har de ju. De bara skiter i att utnyttja sina befogenheter. Fikat var väl viktigare än en farlig hund...

bojsänke skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Problemet är väl beskrivet i den här
> trådens
> > första inlägg. Efter en hundrelaterad
> incident
> > så händer ingenting. Polisen borde både ha
> > större befogenhet att ta hand om, och om
> > nödvändigt avliva, hundar och de borde
> utverka
> > den befogenheten oftare. Då skulle man ju
> kunna
> > strunta i det här med hundförbud beroende av
> ras
> > et.c.
>
> Det har de ju. De bara skiter i att utnyttja sina
> befogenheter. Fikat var väl viktigare än en
> farlig hund...

Nja, det är inte riktigt sant. Förutom fika-biten då.

Kanske behövs inte bättre rättigheter för avlivning heller, men en strikt policy att omhänderta alla hundar inblandade i "olyckor" och en obligatorisk utredning av hund och ägare skulle ju vara bra.

Jenny W skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Men vad är en kamphund? Hur definierar man
> det?
> > Schäfer?
>
>
> Nä schäfer är en vallhund väl? Kamphund.
> Pitbull och Amstaff tex

Nej, Schäfern är en herdehund. Tillhör samma grupp som vallhundar men har ofta (mer) vakt i sig.

I övrigt så finns det inget behov av kamphundar i dagens samhälle varför dom inte borde få finnas med tanke på vilken typ av hund det är fråga om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp