[OT] Någon som är säker på Andriod?

Selast

Ny medlem
Jag beställde en Android lur från Wish, ni behöver inte håna mig för jag ångrar mig redan. Det är en S9+ och den har Android ver 8.0 som jag uppdaterat så långt det går i uppdateringsfunktionen. Jag inser att det är någon form av kopia på en Samsung S9 men den är tilll min gamla mor som är totalt ointresserad av teknologi men gärna vill ha en "modern" telefon.

Problemet jag har med telefonen är tvådelat:
1. Den klagar konstant på att "Internminnet håller på att ta slut. Frigör mer utrymme, annars fungerar kanske vissa program eller systemfunktioner fleaktigt" står det. Om jag klickar på Ledigt utrymme så står där att telefonens minne har ett totalt utrymme på 32,00 GB och tillgängligt 30,39 GB. SD korten som jag stoppat i har 14,83 GB totalt utrymme och 14,82 GB tillgängligt. Så i min värld bör det finnas gott om utrymme kvar, varför klagar telefonen på att internminnet håller på att ta slut?

2. När jag föröker installera appar så ser det ut som om appen laddas ner OK och sen börjar installeras. Men innan installationen är klar dyker det upp ett felmeddelande om att det inte går att installera appen och olika felkoder, bla 192, 506 och en del andra. Jag har googlat detta och försökt åtgärada det med de föreslagna lösningarna som att rensa chache minne för Google play butiken och Google play tjänster samt även tagit bort och lagt till Google kontot. Även flera omstarter av telefonen har varit resultatlösa.

Finns det något som jag kan göra ytterligare förutom att slänga telefonen i återvinningen? Den fungerar bra för övrigt kan tilläggas.

Tack på förhand!

Edit: OT / mod

Senast redigerad av en moderator:
Angående 1 så borde android på egen hand ta närmare 10 av de 32 gb minne telefonen säger att den har. Dvs något är fel med hur den redovisar utrymmet.

Jag gissar att nummer två hänger ihop lite med nummer ett på något sätt.

Får fultelefoner verkligen använda google play? det trodde jag inte.
Är det riktiga google play den kör mot, går det att se?
I så fall kanske där felet är.
Internminne? det är inte så att RAMet är slut. Det du skiver ju om är ju långtidslagringen dvs "hårddisken".

Tack för snabba svar! Vad det gäller RAM minnet så står det att RAM är 4 GB och ROM 32 GB. Det står att systemet använder 263 MB av RAM minnet, Appar 1,1 GB och att det är 2,7 GB ledigt RAM minne

Låter som där är något fel eller fuffens med minnet. Lite för mycke plats ledigt för att android med allt standard ska få plats ens.

Hur ser det ut på din motsvarande sån här sida?

Bilagor

• Screenshot_20180815-100906.png
    Screenshot_20180815-100906.png
    93.1 KB · Besök: 61
OK finns det något man kan göra för att kolla om det är något minnes fel då eller är det bara att ge upp och se det som läropengar att inte köpa telefoner från Kina?

Selast sa:
OK finns det något man kan göra för att kolla om det är något minnes fel då eller är det bara att ge upp och se det som läropengar att inte köpa telefoner från Kina?

Ett tips skulle kunna vara att kika på swedroids forum. Många kunniga nördar där som kanske har mer erfarenhet. Finns kategori för kina-telefoner.

marr sa:
Ett tips skulle kunna vara att kika på swedroids forum. Många kunniga nördar där som kanske har mer erfarenhet. Finns kategori för kina-telefoner.

+1
du kommer garanterat få hjälp där
den är förmodligen flashad från kina-rom till EU av leverantören (för att installera Google play) men dom fick nog inte till det.
Går nog att fixa, men du kanske måste roota den?

Har köpt fejkusb-minnen från Kina vid tillfälle, då kunde det stå att det rymde 32GB (t ex i Windows utforskare) men så fort man la över mer än 200mb (eller nåt sånt) så blev datat korrupt. Låter som nåt liknande som du råkat ut för (och android föredrar i de flesta fall att lägga appar et.c. på internminnet, ej sd-kortet, om man inte rootar och joxar om massa saker). Om så är fallet är telefonen nog rätt värdelös.

Angående minnet kan man "formatera SD-kort som internminne" sen Android 6, och kan därmed få i princip så stort internminne man vill.
I menyn med minnet och formatera kan man välja formatera som internminne.

Annars kanske det är bra med en jäkla driftsäker telefon till en ovan användare, och det finns ju en hel del prisvärt nu för tiden. Ex nokia 7 plus får rätt bra recensioner för under 4kkr.

Tack för tipset om Swedroid! Fick snabb, vänlig och vad det verkar kompetent hjälp där. Verkar som om telefonen inte har den mängd minne fysiskt på plats som den själv hävdar och dessutom har en gammal seg CPU, MT 6580. Så det är inget annat att göra än att slänga den på återvinningen. Har dessutom fått tips på en bra "kina lur" där så allt verkar bli bra till slut.

Jag hade satsat på en bra budgetlur som finns att hitta lokalt. Nokia i passande prisklass så får den uppdateringar också.

Ska man ändå ha "Kina" håller man sig förslagsvis till de etablerade märkena som xiaomi. Om man inte ser det som en sport i sig att hålla på med det då.

Senast ändrad:
Har haft fultelefoner också :) Google Play brukar kunna installeras manuellt som en app (APK) vid sidan av. Google Play Services heter den tror jag.

Selast sa:
Det var just en xiaomi Mi max 2 som jag blev rekomenderad ja...
Jag hade nog personligen ändå köpt en enklare Nokia, typ 6.1, eller Moto G6 här hemma. Nu när paketen alltid fastnar i tullen är det inte så förmånligt långväga ifrån längre.

Från nån "svensk" webbshop tänkte jag.
Kollade inte mer än som du men den verkar ju finnas. Säkert billigare att dra från aliexpress eller likn iofs.

Den verkade finnas i en enda butik med rätt blandade recensioner där de dåliga var riktigt dåliga. Eller från brittiska amazon.

zinkpasta sa:
Har köpt fejkusb-minnen från Kina vid tillfälle, då kunde det stå att det rymde 32GB (t ex i Windows utforskare) men så fort man la över mer än 200mb (eller nåt sånt) så blev datat korrupt. Låter som nåt liknande som du råkat ut för (och android föredrar i de flesta fall att lägga appar et.c. på internminnet, ej sd-kortet, om man inte rootar och joxar om massa saker). Om så är fallet är telefonen nog rätt värdelös.

Jag kan inte tänka mig att det blev fullt av att du la över 200 millibitar information.

Fulkinesen sa:
zinkpasta sa:

Jag kan inte tänka mig att det blev fullt av att du la över 200 millibitar information.

Det beror på hur mycket mer. Några petabyte är ju mer än (över) 200 millibite. ;)

Tillbaka
Topp