[OT] Nespresso?

TBone

Aktiv medlem
[OT] Nespresso?
Funderar lite på att köpa loss en Nespresso-maskin. Har bara testat en kopp i en butik och den var helt OK. Någon som har någon större erfarenhet av dem?

Huvudanledningarna är att jag slipper meck med sump och dylikt och att den främst (antagligen uteslutande) kommer att nyttjas på helgerna, dvs låg omsättning av kaffelagret.

Visst, det är inte 100% kosher men om jag kan få 80% av lyckan till 20% av slabbet så är jag nöjd. Jag skulle även vilja ha ett fyrväxlat Rohloff-nav, men man kan inte få allt ;-)

/Magnus

Edit av the_TnT: Kaffe ÄR OT! Speciellt i Kadens...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Nespresso?
Du har alltså tänkt sälja din själ till djävulen? Det känns ju aningens trist att bara ha Nescaffe som ända leverantör av kaffe till sin kaffemaskin.

De flesta maskiner kan annars användas med pods, som är fördigförpackade kaffeportioner och som flertalet kaffeleverantörer har i sitt sortiment.

Jag skulle ju alla ggr rekomendera en espressomaskin som kan ta pods istället om du verkligen vill välja bort möjligheten att få en kopp BRA kaffe.

Annars kan du ju köpa _många_ koppar espresso på ditt favoritkafé ör de pengarna, om du ändå bara ska ha de på helgen.

[OT] Nespresso?
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har alltså tänkt sälja din själ till djävulen?

Det har jag redan gjort ett flertal gånger. Han kommer att bli besviken när han går igenom skuldebreven och ser att att han har ett gäng inteckningar på samma själ...gjort

> Det känns ju aningens trist att bara ha Nescaffe
> som ända leverantör av kaffe till sin kaffemaskin.

Det är en rätt stor nackdel, ja. Fast å andra sidan är jag 35 så jag kommer vilken dag som helst att vara precis cemntenterad i min smak och aldrig byta ut någonting.

> De flesta maskiner kan annars användas med pods,
> som är fördigförpackade kaffeportioner och som
> flertalet kaffeleverantörer har i sitt sortiment.

Podsen har väl ingen vidare hållbarhet, eller har de det?

> Jag skulle ju alla ggr rekomendera en
> espressomaskin som kan ta pods istället om du
> verkligen vill välja bort möjligheten att få en
> kopp BRA kaffe.

Du säger altså att kaffet blir dåligt i dem, eller är det bara det dåliga med märkesinlåsningen?

> Annars kan du ju köpa _många_ koppar espresso på
> ditt favoritkafé ör de pengarna, om du ändå bara
> ska ha de på helgen.

Förvisso, men de uppskattar inte när jag kommer dit i morgonrock. Dessutom är det kallt att gå dit på vintern. Om man drar i sig 100 koppar så har man räknat hem den, det tar väl en fyra-fem månder. (Fast jag går ju inte till fiket 3 ggr/dag på helgerna men jag drar i mig en hel del kaffe hemmavid så jämförelsen haltar lite)

[OT] Nespresso?
Isomac Napolissima för billig penning (har sett den så lågt som 1400 kr).

Bilagor

• boxshot.jpg
    boxshot.jpg
    15.5 KB · Besök: 87
[OT] Nespresso?
Lite trådarkeologi.
Lekte med en Nespresso-maskin i helgen i en nyöppnad elektronikbutik. Jag skulle knappast kalla mig för en kaffekännare men tyckte det smakade riktigt schysst.
Så blev det en nespresso TBone? Vill du ge en snabbrecension?
/Eric.

Edit: förtydligande att det är nespresson jag syftar på.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Nespresso?
PerJ skrev:
> Isomac Napolissima för billig penning (har sett
> den så lågt som 1400 kr).

Nu blev jag intresserad! Vart hittar man en sådan för det priset?
//Anders

[OT] Nespresso?
Köpte Napolissima häromveckan efter att ha fått vatten två gånger i rad ur slummiga perkolatorn hemma.
Inte till det fina priset dock..
Rätt kul att stå och slabba med den och kaffet är hyfsat. Hänmger nog på mig nu. inte maskinen.

Synd att man måste(?) köpa en kvarn för lika mycket pengar till för att få rätta Krämen.
Kaffe är en prylsport.

[OT] Nespresso?
Om man nöjer sig med en manuell kvarn så kan man få dem riktigt billigt.
345331_X_2004-06-30_143004.jpg

249 på clasohlson.

Kahls har en lite billigare och en lite dyrare modell också.
Kvarnverken i dem ser helt ok ut så kaffet blir nog inte lidande av att man spar en tusenlapp på elmotorn.

[OT] Nespresso?
Rhino skrev:
> Så blev det en nespresso TBone? Vill du ge en
> snabbrecension?

Snabbrecension: snabbt, enkelt och gott. Inget slabb. Inget meck. Min melodi.

(Tyvärr måste jag dock fortfarande ställa in koppen i diskmaskinen själv.)

[OT] Nespresso?
Kul tråd, jag jobbar med dessa frågor och har tagit reda på att det inte finns rättvisemärkt espresso i Sverige att tillgå. Däremot finns det rättvisemärkt kaffe att beställa från exempelvis Café Bar http://www.cafebar.se

På jobbet har vi en Bonamat för frystorkat (eller "Nescafé" som en del felaktigt säger). Den kleggar igen pga fukten som stiger upp i röret. Rengöringshelvetet har vi varje dag med denna djävulsmaskin (drömmer ibland mardrömmar om att frystorksklegg tar sig upp i näsan och kväver mig..). Av den anledningen ska vi kolla på en WMF för bönor.

[OT] Nespresso?
Vi skaffade en Nespresso till jobbet idag. Överraskande bra! Har provat Ristretto (oj vad stark), Arpeggio (marginellt mjukare) och Capriccio (len o mild). Nu får vi se hur den håller för dagligt bruk. Just nu är det kampanj på Nespressomaskiner - 400:- rabatt på alla modeller.

[OT] Nespresso?
Jag köpte en Nespresso maskin för drygt 1 månad sedan.
Cyklade över till en polare i Hägersten som liksom jag gillar gott kaffe!!
Han körde tidigare med Gaggia men hade inköpt en Nespresso. Drack risretto
och jag tyckte det smakade så bra att jag själv köpte mig en. Enda nackdelen
vad jag kan se är att kaffe-podsen måste handlas på nätet eller i butiken vid
Stureplan. Förstår inte varför man inte släppt kaffet till försäljning via de
vanliga affärerna. Priset per kopp blir 3:-, ungefär dubbla priset mot konventionell
espressomaskin. Tror jag har råd med det än så länge. Det finns en ny mysig butik på
Ringvägen, Kaffemaskinen??, som säljer både espressomaskiner och kaffe.

[OT] Nespresso?
Jag kör med Nespresso, kan varmt rekomendera denna maskin. Men det blir dyrt om man dricker mycket kaffe. Men perfekt om man dricker lite (typ en kopp per dag). Fördelen är också då att kaffet alltid är färskt/nyöppnat vilket inte alltid är fallet om man köper 250g paket och dricker motsvarande mängd.

1500:- tycker jag är prisvärt (det blir många koppar á 3:- för mellanskillnad mot en dyr maskin som inte brygger godare kaffe)

[OT] Nespresso?
Den största fördelen med nespressomaskinen är frånvaron av slabb. Fyll på vatten, töm kapslar och avkalka ibland. Detta är mycket bra då man har en maskin på jobbet och ska dela på underhållet med sina kollegor.

Vi har provat en helautomatisk herrejössesmaskin på jobbet, men det funkar inte. Den ska spolas, avkalkas, det ska fyllas bönor, tömmas spillbrickor och sumpbehållare. Ni vet hur det är på arbetsplatser... "Din morsa jobbar inte här" osv. Idag stod den oanvänd hela dagen för att ingen orkade tömma spillbrickan. (Det är en Jura modell deelux, och den sista november går kontraktet ut).

[OT] Nespresso?
Köpte en isomac i en limited version (mint grön) för 4500 precis innan sommaren o den har varit varenda krona värd....kaffe bryggarn står nu o samlar damm.....

[OT] Nespresso?
erpkrap skrev:
> Priset per kopp blir 3:-,
> ungefär dubbla priset mot konventionell
> espressomaskin. Tror jag har råd med det än så
> länge. Det finns en ny mysig butik på
> Ringvägen, Kaffemaskinen??, som säljer både
> espressomaskiner och kaffe.

Det var dyrt! Köper mina Musettibönor på Hemköp, vilket blir ca 50 öre per espresso, 1 kr för en dubbel.

Varför betala 6 ggr så mycket?

[OT] Nespresso?
bruse skrev:
> erpkrap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> Varför betala 6 ggr så mycket?

Varför köpa spagetthi när man kan göra själv?

Det är enkelt. Det är alltid färskt. Det är inget slabb. Och maskinen kostar *mycket* mindre än en motsvarande manuell maskin + kvarn.

Angående leveranserna av Nespressokapslar så har vi en butik 100 meter från jobbet :)

[OT] Nespresso?
Engangsforpackningar for kaffe! Hur kan man ga pa en san nit? Jag trodde att cyklister var miljomedvetna..

[OT] Nespresso?
Høsten 2002 kjøpte jeg en Rancilio Silvia for ca 4.500,- og en Rancilio Rocky for 2.500,-
Siden det har jeg og min fru laget rundt 4.500 doble epresso/caffe latte etc. Kjøpt kaffe for rundt 10.000,- og melk for ukjent antall kr. som gir hittil en pris pr. kopp på ca. 4,-.
Både espressomaskin og kvern har fungert 100%. Kun vanlig renhold utvendig og innvendig. Alltid topp espresso, såsant bønnene er gode. Kaffen kjøper jeg helst på Java eller Mocca i Oslo(et "måste" om du er på besøk i Oslo og skal ha god kaffe). Er jeg i Gøteborg kjøper jeg alltid en kilo "la mehari" hos Bar Centro i Kyrkogatan. Overraskende bra kaffe fra vakumpakket importkaffe. Har aldri forsøkt kaffebønnene de selger hos DeMatteo i Victoriapassasjen, men de selger vel bra saker de som er så dyktige i kaffefaget?

- Ja, det blir mer søl enn med Nespresso, men med så god kaffe som nykvernede bønner gir er rengjøringen et "nøje".

[OT] Nespresso?
[OT] Nespresso?
TBone skrev:
> Funderar lite på att köpa loss en
> Nespresso-maskin. Har bara testat en kopp i en
> butik och den var helt OK. Någon som har någon
> större erfarenhet av dem?
>
> Huvudanledningarna är att jag slipper meck med
> sump och dylikt och att den främst (antagligen
> uteslutande) kommer att nyttjas på helgerna, dvs
> låg omsättning av kaffelagret.

Har stor erfarenhet av Nepresso-maskin. Initialt är det lite meck jmf med en konv. espressomaskin men efter ett tag behöver den avkalkas och rengöras ofta för att inte klegga igen. Att göra espresso med en halvaut. expr.maskin är ju bara marginellt meckigare än att byta påsar, efter ett tag blir man snitsig på det. Komplettera espressomaskinen med en kvarn (finns fr ngn 100ing) så har du perfekt espresso för mindre pengar i längden! Kör själv numera med Isomac Giada (kromad med vippkontakter och bar-mätare) snygg som fan och höjer värdet på lägenheten. Tips: PUB har prisdrive på Isomac just nu. Giadan går nu på 2995:- ord 3995:-

[OT] Nespresso?
Hur låter det nu då, Jonas och Magnus?

Det lutar åt en Nespressomaskin på Själagårdsgatan, det blir tröttsamt att springa ner till lokala favoritkafet när man är kaffesugen. Kaffebryggare har aldrig funnits i hushållet men en sån här apparat verkar trevlig. Det kommer max bli nån kopp om dagen så driftskostnaden är inget att yvas över.

Vad är skillnaden mellan de manuella och automatiska? Nespressohemsidan var riktigt, riktigt usel.

[OT] Nespresso?
Jag har en Nespresso ezenssa automatic liten och fungerar mkt bra. man kan programera för 2 st kaffe storlekar. Det finns inte någon mjölkskummnings manick på denna.. fast jag har köpt en liten skummar maskin på tillbehörssidan.
Fördelen tycker jag att det inte blir nått kladd med kaffet, och att det blir himmla gott oxå ;)

[OT] Nespresso?
jomper skrev:
> Hur låter det nu då, Jonas och Magnus?

Rockar fortfarande. Inget slabb. Inget meck.

> Vad är skillnaden mellan de manuella och
> automatiska? Nespressohemsidan var riktigt,
> riktigt usel.

Manuell -> finger på knapp tills man tycker att det är lagom
Automagisk -> dutt på knapp och den kör enligt din inställning
(inställningen görs genom att man håller inne knappen längre tid än en dutt, ingen slagruta eller vattenvirvling behvös för att förstå sig på hur det går till)

[OT] Nespresso?
Hm. Automatisk låter ju trevligt men är det värt en slant extra..? Vilken modell köpte du? Jag skulle gärna ha mjölkskummare med.. fast då blir det ju massa mera disk.

[OT] Nespresso?
jomper skrev:
> Hm. Automatisk låter ju trevligt men är det
> värt en slant extra..?

Jag tycker det. Man slipper ta beslut och tänka hela tiden. Klick, tack, Kodak.

> Vilken modell köpte du?

Den här borde det vara: http://www.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_Essenza_C100__N_ESS_C100_2_se_en.html

> Jag skulle gärna ha mjölkskummare med.. fast då
> blir det ju massa mera disk.

Jag vill ha varm mjölk men klara mig bra (bättre) utan skum så micron fixar det åt mig (en knapptryckning på den med...).

[OT] Nespresso?
Jag upptäckte just att det är mycket bättre priser på ebay :)

Köpa från USA känns överdrivet och bökigt med deras mystiska eluttag och sådant men en maskin som kostar 4000kr här går att få loss för $200 där, ny från Nespressos egen outlet.. Tyskland hade också hyggliga priser men inte fullt så bra.

Men det blir till att traska ner till affären och se vad de har i alla fall.

[OT] Nespresso?
Vår nespresso går :tungt:
Skulle tro att den klämmer ur sig 30-40 shots om dan. Minst.
Vi har avkalkat den ett par gånger, men den bara funkar.
Sen kan man ju ha synpunkter på konceptet - man kan bara köpa kapslar online eller i butiken på biblioteksgatan om man är medlem i club fucking jävla nespresso. Bortsett från det så funkar det, och det är för att det inte är nån surnande mjölk inblandad.

[OT] Nespresso?
Ja, att Nestle är inblandat gör mig lite ledsen förstås.

Måste man vara medlem i en klubb för att ens få handla i butiken? Suckers! Jag kommer köpa kaffet på ebay isåfall!

[OT] Nespresso?
jomper skrev:

> Måste man vara medlem i en klubb för att ens få
> handla i butiken? Suckers! Jag kommer köpa kaffet
> på ebay isåfall!

Ja. Man måste vara medlem.
Och man kan inte betala kontant. (nynnar theme from X-Files)
Man kanske skulle investera i den där foliemössan ändå.

[OT] Nespresso?
> Ja. Man måste vara medlem.

Vad är det för jäkla sektvarning. Nu blir jag skeptisk.

Finns det ingen open source-standard för kaffekapslar?

[OT] Nespresso?
jomper skrev:
> > Ja. Man måste vara medlem.
>
> Vad är det för jäkla sektvarning. Nu blir jag
> skeptisk.
>
> Finns det ingen open source-standard för
> kaffekapslar?

hehe, du svängde från positiv till aggressivt negativ på en femtiöring.

[OT] Nespresso?
Jag är negativt inställd till kundklubbar, är inte med i något sådant över huvud taget, de är ju bara till för att jag ska handla mer.

Det lär ju bli en apparat ändå, men jag förstår inte meningen med att inte sälja till personer som inte är med i deras klubb.

[OT] Nespresso?
jomper skrev:
> Jag är negativt inställd till kundklubbar, är
> inte med i något sådant över huvud taget, de
> är ju bara till för att jag ska handla mer.

Jag håller med om att det är utomortdentligt bajsigt tänkt, det är så fånigt så benhåren krullar sig.

Jag har iofs inte varit inne i butiken, men att "vara medlem" har för mig inte betytt någon annan skillnad än det att vara reggad kund på vilken e-handelsplats som helst.

[OT] Nespresso?
NK har både apparater och kaffepluppar såg jag idag. De kanske inte kräver medlemskap. Å andra sidan måste man ju gå på nk. Å tredje sidan slipper man Biblioteksgatan!

Tillbaka
Topp