Såg det när jag gick från jobbet igårkväll. Syntes trots att det var ordentligt upplyst!Visa bilaga 607617 Alldeles nyss, norra västerbotten
Har det varit mer norrsken än vanligt i år?Såg det när jag gick från jobbet igårkväll. Syntes trots att det var ordentligt upplyst!
Har ingen aning. Tycker de som varit varit kraftigare på sistone. Det igår gick från norr till långt söderut. Annars håller de sig ju oftast till norrut.Har det varit mer norrsken än vanligt i år?
Norrsken går i cykler om cirka 11 år, dvs de blir allt vanligare för att peaka vart 11e år, därefter sjunker aktiviteten. Vi närmar oss en aktivitetstopp nu. Jag är nästan mer förvånad över att det inte varit ännu mer norrsken denna vinter.Har det varit mer norrsken än vanligt i år?
Det måste ha varit otroligt kraftfullt (utan störande belysning).Kåge, Västerbotten
Så häftigt med starka norrsken, som man ser innan det blivit mörkt!Visa bilaga 610563
Siljan för 30 min sedan
Vafan? Förbannade light pollution, jag har ändå rätt bra vy norrut..Göteborgs norra utkant
Visa bilaga 610635
intressant med den ljuspulserande satelliten till höger i nedre bilden.
eller vad det nu är:)
.
Visa bilaga 613989
HaHa, det är så enkelt som ett flygplan på inflygning mot Arlanda.intressant med den ljuspulserande satelliten till höger i nedre bilden.
eller vad det nu är:)
.
Visa bilaga 613989
fast venus pulserar inte, rör sig inte så snabbt att det blir ett streck på någon sekunds exponering när stjärnor exponeras som punkter, och den ligger på kvällen i nuläget åt söder istället för norr, dessutom sent på kvällen snarare under horisonten än över den.
pulserandet leder väl tanken till flygplan snarare än satellit, men vissa satelliter tumlar, vilket kan leda till pulserande reflexer om de är så högt upp att de nås av solljuset.