[OT] Nostalgitråden

[OT] Nostalgitråden
En sån sak som "nummerpresentatör" till den vanliga telefonen.,,
När jag växte upp var det "hi-tech" Man kunde se vem som ringde innan man svarande och man kunde svara hur man ville..
Det var en separat dosa man kopplade till telefonuttaget, Den hade även funktionen med att med en knapp ringa upp ett nummer eller det senaste nummret..
Hittade 2 sådana när jag kollade i mitt förråd....
Om ungdomarna nu för tiden visste hur bra dom har det.,... Dom skrattar ju åt en sådan här sak. det är ju självklart nu för tiden.. att se vem som ringer...

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Ha, nummerpresentatör det fick man betala extra för minns jag och det var skojigt att driva med kompisar som ringde när man svarade med vad vill du och deras namn. Det var tider det.:-) Men nu har man inte fast telefoni men däremot en cobra som står som prydnad. Och när man ännu är inne på ämnet nostalgi så saknar jag GB glassen skate! Någon som minns den?

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Grejor jag arbetat med...

6821B12A-6230-4CA6-BC45-F57A3E1525DA.jpeg

90DBB47E-422E-4CDE-8E3B-2734BDC9985B.jpeg
.
3AC9FB02-6D47-4FF5-8D27-DC658CC4DA59.jpeg

Det är dock inte jag på bilderna..

[OT] Nostalgitråden
Likadant musik och video., På den tiden fick man nöja sig med en dålig kopiering av musik på ett kassettband eller en videofilm som var "piratkopierad" och man hade den 3dje kopian. Då kan ni tänka er hur bildkvaliteten var.. men man visste ju inget annat...
Jag kommer ihåg i början på 90-talet när man köpte sin första cd spelare. ljudet var så rent och fint. Man var ju van vid 3dje kopian på kassettband...
Men allt var inte bara mörker.. Man kunde betala lite extra och få ett "chrome" kassettband. Då blev ljudet lite ljusare och bättre. Då fick man trycka in en knapp på bandspelaren som anpassade ljudet till Chrome. men jag tryckte inte in den knappen. det lät faktiskt bättre utan den knappen intryckt :)

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Det jag förknippar nostalgi med är att man var tvungen att göra allt själv. Typ cykla, dra igång båtmotorn, fixa käk eller ta sig till skolan.
Typ karaktärsdanande...
Samt att de där tillväxttalibanerna, som ska exploatera varje grön plätt, inte fanns.

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Det var fortfarande ok att använda signalement i berättelser och logotyper. Små barn skickades ensamma på resa, utan att vara på flykt eller utgöra handelsvaror. Rasbiologer och trettiotalister prydde våra sedlar, medan vi nyfiket hälsade på nyanlända.
Nu har vi bara kungahuset kvar.. Medan vi nödigt hytter finger åt övriga världen och hoppas att ingen då märker sidoförflyttningen tillbaka, på hemmaplan. Nostalgi blir officiellt ett skällsord och ett bakåtsträvande. Tillsammans med kultur och historia. Vi måste blicka framåt!

Bilagor

• 20180214_162749[1].jpg
    20180214_162749[1].jpg
    252 KB · Besök: 137
  • 20180208_152255[1].jpg
    20180208_152255[1].jpg
    230.2 KB · Besök: 146
[OT] Nostalgitråden
Brakastruten sa:
Det var fortfarande ok att använda signalement i berättelser och logotyper. Små barn skickades ensamma på resa, utan att vara på flykt eller utgöra handelsvaror. Rasbiologer och trettiotalister prydde våra sedlar, medan vi nyfiket hälsade på nyanlända.
Nu har vi bara kungahuset kvar.. Medan vi nödigt hytter finger åt övriga världen och hoppas att ingen då märker sidoförflyttningen tillbaka, på hemmaplan. Nostalgi blir officiellt ett skällsord och ett bakåtsträvande. Tillsammans med kultur och historia. Vi måste blicka framåt!

Ahh B Wahlströms förlag. Gröna ryggar för ungdomsböcker och röda ryggar flickböcker. Känns lite daterat. För den som vill nörda ned sig i ämnet så har Kalle Lind ett trevligt poddavsnitt på sr.se snedtänkt

[OT] Nostalgitråden
Brakastruten sa:
Gäller att ha några kassettbandspelare i reserv, ifall det blir spaghetti i bilstereon.. Känns onödigt att investera i CD-växlare redan!
Snacka om nostalgi när jag såg dina TDK band
Just sådana köpte jag nya i affären när det begav sig..
Har för mig att AD90 banden var lite dyrare än D90 banden.
Men det bästa var egentligen att köpa "60-band" då blev det inte lika tungt för bandspelaren, men det tänkte man ju inte på
Ibland köpte man Maxell-band.
vet inte vilka som var bäst, TDK eller Maxell?

Spagetti i bilstereon? Du menar att det trasslar in sig, det har man varit med om flera gånger, ibland fick man plocka isär hela bilstereon. det var ju ett litet projekt
Då passade man även på att "putsa tonhuvudet"

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Videon hade en ”long-play” knapp så att ett 300-minuters band blev 600 minuter. Gällde att fylla bandet till max.
Kommer ihåg när en kompis å jag skulle kopiera filmer, jag tog med vår video hem till honom, kopplade ihop dom och försökte kopiera. Fick det inte att funka så vi cyklade till lokala tv-handlaren som efter att försökt förklara för oss hur man skulle göra kom hem till oss efter hon slutat jobba och visade hur man kopierade.

[OT] Nostalgitråden
Jonte H sa:
Videon hade en ”long-play” knapp så att ett 300-minuters band blev 600 minuter. Gällde att fylla bandet till max.
Kommer ihåg när en kompis å jag skulle kopiera filmer, jag tog med vår video hem till honom, kopplade ihop dom och försökte kopiera. Fick det inte att funka så vi cyklade till lokala tv-handlaren som efter att försökt förklara för oss hur man skulle göra kom hem till oss efter hon slutat jobba och visade hur man kopierade.
Ja det var tider! Man kunde köpa ett "kopieringspaket" med olika kablar. så man kunde koppla ihop 2 videoapparater. Sen var det ju det där "kopieringsskyddet" som gjorde att bilden flimmrade eller skiftade i ljus och mörkt...
Det var bättre på dom gamla vhs spelarna som inte hade scart uttag

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Pfaff sa:
.
Vi hade hålkort och hålremsor i datahallen på mitt första jobb. Tror dock inte de användes längre. De stod i samma rum som datorerna från DataSaab. De drogs igång en gång i månaden med bandmaskiner, radskrivare och allt. Har aldrig sett någon så snabb skrivare.

[OT] Nostalgitråden
Pfaff sa:

.

När jag gick på mellanstadiet skaffade skolan en Xerox. På lågstadiet fick man följa med fröken till kopieringsrummet och veva stensileringsapparaten som spottade ut papper med blå text. På lektionen satt man och smakade på pappret, det var förmodligen inte nyttigt.

Bilagor

• _20180216_234503.JPG
    _20180216_234503.JPG
    95.3 KB · Besök: 189
[OT] Nostalgitråden
fhloston sa:
När jag gick på mellanstadiet skaffade skolan en Xerox. På lågstadiet fick man följa med fröken till kopieringsrummet och veva stensileringsapparaten som spottade ut papper med blå text. På lektionen satt man och smakade på pappret, det var förmodligen inte nyttigt.

Såna hade vi på min skola också. Jag började lågstadiet 1981 och minns hur vår fröken hade ett speciellt ord för att kopiera grejer:

- Jag ska bara gå och ”ranka” det här papperet

Naturligtvis kom det av att maskinen var märkt ”Rank Xerox”.

Volvo förresten, fyra växlar och överväxel via knapp på spaken men sådan flärd fanns inte på vår orangea 242:a från typ 1978.

[OT] Nostalgitråden
Stumpy sa:
Pfaff sa:
.
Vi hade hålkort och hålremsor i datahallen på mitt första jobb. Tror dock inte de användes längre. De stod i samma rum som datorerna från DataSaab. De drogs igång en gång i månaden med bandmaskiner, radskrivare och allt. Har aldrig sett någon så snabb skrivare.

Hade ni stansoperatriser?

Postar den här videon igen, förresten:
När vi gick ifrån twinaxkablage så fick vi köpa en rätt dyr ethernet-twinax-adapter för att kunna fortsätta köra den här.
När diskdriven pajade så plockade jag en från en PS/2:a som låg i en skrubb... ;-)

Vi hade en IBM Infoprint laserskrivare för löpande bana också, den hade en RS/6000 workstation som controller...
Duplexenheten är alltså ytterligare en skrivare... ;-D

Riktigt kul blev det när IBM släppte en uppdatering till OS/400 som gjorde att laserskrivaren slutade fungera.
Lösningen blev att koppla in vår gamla, ej uppdaterade AS/400, och köra skrivaren mot den istället. Körningarna gjordes dock på den nya AS/400:an, så i flera veckors tid fick jag sitta uppkopplad mot bägge AS/400:orna, och sända spoolfilerna mellan systemen. Det var skönt när IBM slutligen släppte en PTF ( https://en.wikipedia.org/wiki/Program_temporary_fix ) för det där, tydligen var vi de enda i världen som var drabbade. Vi var iaf de enda i Skandinavien som hade en sån skrivare då...

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Telefonkortet ja... Fick inte stämpla hos A-kassan, om man inte gick att nå. Så personsökare och telefonkort var ett måste, om man ville röra på sig. Lämna hemtelefonen..
Minns att korten tömdes snabbt, på den tiden tjejer fortfarande var intressant.Eh.
I NMT-luren fanns minut-signal, så man kunde hålla ordning på sex-kronors minuterna man surrade.

Häromdagen såg jag en Dialog, tillsammans med tillhörande hjärtformad sparbössa i trä: "Om du med telefonen önskar ringa, stoppa då i denna springa". Saknade bara tre minuters tidglas! På den tiden gick det att få medtrafikanters och mödrars uppmärksamhet vid fara. Walkman-lurarna gick inte heller så djupt in i öronen, utan var tydliga skumgummikuddar utanpå och käckt på sned över skallen.

[OT] Nostalgitråden
ForesterGuy sa:
Stumpy sa:
Pfaff sa:
.

Ja, vi hade stansoperatriser. Hur skulle man annars få in data?
Det enda kvarvarande hade dock fått andra uppgifter när jag började där.

Första videon beskriver bra hur våra radskrivare lät, men jag vill minnas att de spottade ur sig flera sidor liggande pyjamaspapper i sekunden.
Edit: Tror förresten de var från Olivetti.

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
fhloston sa:
Pfaff sa:

.

- men gav en avlägsen smak av tuggummi :-)

Grejjorna ovan är f.ö en kopieringsapparat, en reprokamera och en telefotomaskin. För de som undrar.

[OT] Nostalgitråden
ForesterGuy sa:
Stumpy sa:
Pfaff sa:
.

Duplexenheten är alltså ytterligare en skrivare... ;-D

Riktigt kul blev det när IBM släppte en uppdatering till OS/400 som gjorde att laserskrivaren slutade fungera.
Lösningen blev att koppla in vår gamla, ej uppdaterade AS/400, och köra skrivaren mot den istället. Körningarna gjordes dock på den nya AS/400:an, så i flera veckors tid fick jag sitta uppkopplad mot bägge AS/400:orna, och sända spoolfilerna mellan systemen. Det var skönt när IBM slutligen släppte en PTF ( https://en.wikipedia.org/wiki/Program_temporary_fix ) för det där, tydligen var vi de enda i världen som var drabbade. Vi var iaf de enda i Skandinavien som hade en sån skrivare då...

Snygga printers där må jag säga, 6400 var riktiga trotjänare som matade papper hela dagarna om man servade nålhuvudet ordentligt.
Löpande bana printrarna var nog inte så vanliga i sverige, tror att de byggdes av Minolta till IBM som sedan plockade in sina drivare mm, som vanligt så funkade det fint när man inte uppgraderade för då fick man läsa kompatibilitets manualer till ögonen blödde för att få det att funka, men å andra sidan när twinaxen funkade var det aldrig några problem.

Mycket var bra förr, men kan inte säga att jag direkt saknar de där timmeslånga samtalen om vilka cum PTF:er som skulle på för att det skulle funka med print, sällan något annat strulade dock, kan ju ha med att IBM licensierade allt från typ av font till om man hade stöd för både genener och versaler, fick alltid kolla så att kunden hade UC/LC licens för det program man försökte printa ifrån.

Men visst 5250, var en vackert grönskimrande tid som väldigt många saknar, det slutgiltiga beviset var att det gick att sälja 5250 terminaler för hiskeliga summor på slutet om de fortfarande var ljusstarka nog att gå att jobba på utan en filt över huvudet och skärmen.

[OT] Nostalgitråden
Nutidsnostalgi kan vara att få äga en gammal telefunken operette 6 från 1956. Stor vacker möbel med ett grymt skönt harmoniskt rörljud. Så nu är det radion på i köket var dag.

[OT] Nostalgitråden

Äntligen någon som brukar allvar i tråden och inte snackar om hobbexkataloger och cobra telefoner.

En rejäl jävla Stridsvagn S är fanimej nostalgi på riktigt.

[OT] Nostalgitråden
marr sa:
ForesterGuy sa:
Diogenes sa:
Bkan, sjukt frän. Byggd för att skjuta taktiska kärnvapen.

Nä, inte officiellt iaf. Fast jänkarna utvecklade ju en kärnbazooka, så...

Jorrå, den byggdes med tanken att kunna skjuta taktiska kärnladdningar. Dock skaffade vi aldrig några.

Fast efter en googling var det sig att det inte var riktigt sant. Eller sannolikt. För klen kaliber, utmanande teknik och ineffektivt användande av plutonium. My bad. Gas däremot …

[OT] Nostalgitråden
Nu när jag lyssnar på musik kommer jag direkt tillbaka till åren 1988-1989
Jag gick i högstadet och alla lyssnade på Depeche Mode. Och deras skiva 101 kom ut. Det var en liveskiva.
Jag kommer ihåg att jag tänkte Depeche Mode är skitbra, men varför gillar alla den skivan "101" ?
Ljudet är ju så mycket sämre en deras studioalbum.. Men det var nog att alla
skulle ha det nya..

Senast ändrad:
[OT] Nostalgitråden
Fan, nu kom ett annat minne...
I mitten av 80-talet var det modernt att alla skulle ha "party" (ja det kallades så)
Då spelades "stripped" med Depeche Mode och den snyggaste killen i klassen hånglade med en tjej inne i sovrummet.
Det var ju hans eget party. Vi andra spelade pingis på hans pingisbord och fick skålar med chips från hans mamma..
Ett ögonblicksminne. Jag berättar minnet nu innan jag glömmer det...

Tillbaka
Topp