[OT] Ny ajtomatisk espressomaskin, vad skall jag ha?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

Min Gaggia Titanium börjar bli trött. Helautomatisk espressomaskin skall införskaffas. Kapselmaskin är ej aktuellt.
Vi skummar aldrig mjölk så det skulle räck med en espressomaskin. Automatisk som sagt. Vad är det som gäller nu för tiden?

Stalle

Har haft ett antal (Gaggia, Saeco, WMF, Miele) helautomatiska, djävlar vad med service och rengöring de behöver för att hålla igång kvarnar och allt annat jox. Det bästa jag haft är Lavazza Espresso Point Matinee, funkar alltid!

Bilagor

• EspessoPointMatinee.png
    EspessoPointMatinee.png
    66 KB · Besök: 262
Sixten Fors sa:
Har haft ett antal (Gaggia, Saeco, WMF, Miele) helautomatiska, djävlar vad med service och rengöring de behöver för att hålla igång kvarnar och allt annat jox. Det bästa jag haft är Lavazza Espresso Point Matinee, funkar alltid!

Jag har bara haft en och det är Titaniumen och den har gått länge. Köpte den för 1200 på blocket så den är helt klart ett bra köp. Men nu är det lite för ofta bråk.

Lavazzan var cool men verkar inte gå att få tag på så lätt.

Stalle

Kört Jura i säkert 8 år och det som sagt bara fungerar.... och minimalt underhåll så länge det inte ska hållas på med mjölk, då blir det lite mer att diska och hålla rent.

Gaggia Brera är mitt bidrag. I stort sett likadan bryggenhet som Titanium så var det kaffet ok kommer du gilla Brera. Finns till bra pris hos danskarna Rigtigkaffe kostar dock inte 1200 spänn...

Ni har väl kaffeautomat på jobbet? Fyll på i termos och ta hem, så slipper du tänka på maskin hemma.

Jag ger +1 för DeLonghis enklare modeller.

Jag har haft en 'Magnifica S' i ~tre år nu utan problem. Den behöver inga tabletter för rengöringen, gör otroligt gott kaffe, bra justeringsmöjligheter på kvarnen och vad gäller skottlängd. Temperaturen har bara tre lägen, men det gör inget för jag tycker mellanläget är väldigt bra.

Väldigt bra så länge man enbart vill ha Espresso, däremot tycker jag att lungho/bryggfunktionerna inte blir bra när kvarnen är optimerad för espresso - men det gäller nog alla maskiner som delar en kvarn/inställning för alla kaffetyper.

Det viktigaste jag gjorde för att få gott kaffe var att korta ner längden på skotten och trimma in malningen (efter att skotten kortats) för den bönblandning & rostning jag gillar.

Jag har konverterat många nespressofanbois med min maskin :)

//Magnus

Senast ändrad:
Jag har en Delonghi Magnifica som är 5 år gammal. Gör rent den två tre gånger om året, kör en avkalkning kanske två gånger om året. Gissningsvis gör den ca 30 koppar kaffe i veckan. Funkar hur bra som helst, väldigt nöjd, väldigt bra pris förhållande till funktionalitet och kvalitet. Använder skummaren varje helg, inga problem där heller.

Alltså, den här är så jävla lätt att köra så man faktiskt kan kalla den automagisk tror jag.

https://www.rigtigkaffe.se/halvauto...6cvOV3Vk3ZuRhs61kDyvlMUd9eORSusBoC_uQQAvD_BwE

Inget fluschande, lätt att hålla ren, betydligt mindre känslig på malgrad, inga motorer som brummar, låter eller går sönder. Bara 1 tank. Tryckprofilering som är galet lätt att göra bra kaffe med.

Om priset är för högt köper du en från 50-talet på e-bay och renoverar.

Var detta bättre eller sämre än Luthmans/bjorres förslag?

Nej den där skall jag inte köpa Ville :-)

Nåväl. Tack för tipsen. Det här slutade med att jag hittade ett serviceställe som faktiskt har öppet på helgerna så att jag kunde lämna in. Så slipper man typ ta ledigt en dag för att lämna in.

Så det blir reparation av den gamla istället.

Stalle

Tillbaka
Topp