[OT] Ny diskmaskin, vilken?

gordiz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske redan sagt men.
> Tänk på att ta en maskin man kan skjuta bestik
> korgen i sidled. Hade en Bosch i ca 5 år som var
> så, nu efter flytt har vi en Cylinda där korgen
> bara kan stå på ett ställe. Det suger!!
> Blir svårt att få i kastruller och annat
> skrymande.

Menar du att det ens finns såna med fast plats för korgen? :P
Definitivt undvik på det.

För 9 år sedan köpte vi en billig billig billig maskin av det kända märket Candy. Vi hade bara 2 kriterier - energisnål och billig. Tror vi gav 2800:-.
Tanken var en temporär lösning i huset som vi då hyrde. Maskinen fick flytta med till vårt eget hus efter 4 år.

Maskinjävlen fortsätter gå, har inte strulat en enda gång vad jag vill minnas.
Ljudnivån är helt ok, den kräver lite rutin för att fylla ordentligt men den diskar nästan alltid rent.
För en gång skull känner jag mig inte blåst på vitvaror!

Min poäng är att det kanske inte alltid lönar sig att köpa märkesvitvaror.

jekyll skrev:
-------------------------------------------------------
> Min poäng är att det kanske inte alltid lönar
> sig att köpa märkesvitvaror.

Jag köpte en riktigt billig Whirlpool på mediamarkt för vad jag tror är 8 år sen nu. Den kostade under 3000kr och jag förväntade mig väldigt lite. Tycker det blir renare än i föräldrarnas svindyra Miele, även om disken är helt intorkad med matrester.

Nackdelarna som jag ser det med min billiga maskin är högre ljud, längre disktid och kanske inte de smartaste korgarna i världen. Dessutom saknas torkning.

Vill man bara ha ren disk så har jag enbart positiva erfarenheter av billiga maskiner.

Vilka snåljåpar! Akta så ni inte får Skogling på er :)

On topic så har jag haft två Cylinda och en Bosch på de senaste tre boendena och Cylindorna har varit överlägsna (men jag misstänker att de var dyrare också).

/Johan

Smaldisk de senare, litet hushåll. Den förra hette Ariston, tror jag. Billig, diskade nästan rent och det var lite av startande rea-plan över den men annars höll den väl drygt 12 år innan nånting la av. Nu har vi en rätt dyr Siemens som man måste kolla om den verkligen går. Det blir rent men en utdragslåda för bgestick är inte särskild smart. Vi får väl dras med det något decennium.

Ni som saknar bestickskorg, det kan finnas att köpa separat. Fördelen att vvara utan tycker jag är att det ryms mycket mer disk. Man packar hyllan längst ned full sedan kan man lägga kastruller i mellanhyllan då den går att flytta i höjdled och besticken i översta hyllan.

Tillbaka
Topp