[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

EU Bike och liknande är ett färdigt White Label-koncept, man köper massa cyklar och en app med bakände och sen ställer man ut cyklarna och hoppas att man tjänar igen pengarna. Och jo, jag har för mig att det säljs en del användardata också. Cyklarna är sjukt tunga och så enkla som det går med bland annat massiva gummidäck. De sköts öht inte om och blir liggande där de slängs "för alltid".

Dvs något helt annat än det av Stockholms Stad upphandlade system som just nu inte har nån leverantör. De cyklarna plockades ju in varje natt, de fördelade om över dagen så att det inte skulle vara fullt eller tomt i ställen osv.

jomper sa:
EU Bike och liknande är ett färdigt White Label-koncept, man köper massa cyklar och en app med bakände och sen ställer man ut cyklarna och hoppas att man tjänar igen pengarna. Och jo, jag har för mig att det säljs en del användardata också. Cyklarna är sjukt tunga och så enkla som det går med bland annat massiva gummidäck. De sköts öht inte om och blir liggande där de slängs "för alltid".

Dvs något helt annat än det av Stockholms Stad upphandlade system som just nu inte har nån leverantör. De cyklarna plockades ju in varje natt, de fördelade om över dagen så att det inte skulle vara fullt eller tomt i ställen osv.

Kan någon begripa varför våra kära folkvalda inte tar tag i eländet? Ordna en upphandling och förbjud övriga aktörer. Så satans svårt kan det väl inte vara i ett län där man tämligen väl lyckas upphandla Sveriges mest invecklade kollektivtrafik?!

Bengt-re sa:
jomper sa:

Kan någon begripa varför våra kära folkvalda inte tar tag i eländet? Ordna en upphandling och förbjud övriga aktörer. Så satans svårt kan det väl inte vara i ett län där man tämligen väl lyckas upphandla Sveriges mest invecklade kollektivtrafik?!

I Gbg har det exploderat från inget alls till extremt på bara några månader. Det tar lite tid för politiska beslut. Det kanske man inte alltid gillar, men i många fall är det nog bra att frågor utreds lite i stället för att politikerna bara fattar beslut som en reflexhandling.

Det stannade en ung (typ 20) elspark-åkare mitt framför mig idag. Batteriet var slut. Han klev av och fällde ner stödet på samma plats den stannade - i mitten av gc-banan. Innan han tog för många steg bort frågade om han skulle lämna den där, "i mitten". Han mumlade lite och ställde den längs väggen. Kunde tänka mig bättre platser, men alltid nåt.

Stockholm fuckade ju upp kontraktet med citybikes iår. Jag tror därför att de, lite i hemlighet, är tacksamma för elsparkarna ankomst. Hyrprylarna är ju populära bland turister och löser en del av transportproblemen i städerna. Jag förväntar mig därför inte att de tar tag i elspark-problemen på riktigt förrän nästa år, när de har en avtalspartner som kan klaga på att det finns avtalslösa snyltare på "deras" marknad.

Förslag på ny hobby: släng skiten i Strömmen utanför Riksdan eller valfritt annat vattendrag i stan så långt ifrån kajen du orkar. Funkar jättebra som mobilt gym för core-övningar och starka biceps.

Senast ändrad:
even sa:
Det stannade en ung (typ 20) elspark-åkare mitt framför mig idag. Batteriet var slut. Han klev av och fällde ner stödet på samma plats den stannade - i mitten av gc-banan. Innan han tog för många steg bort frågade om han skulle lämna den där, "i mitten". Han mumlade lite och ställde den längs väggen. Kunde tänka mig bättre platser, men alltid nåt.

Stockholm fuckade ju upp kontraktet med citybikes iår. Jag tror därför att de, lite i hemlighet, är tacksamma för elsparkarna ankomst. Hyrprylarna är ju populära bland turister och löser en del av transportproblemen i städerna. Jag förväntar mig därför inte att de tar tag i elspark-problemen på riktigt förrän nästa år, när de har en avtalspartner som kan klaga på att det finns avtalslösa snyltare på "deras" marknad.

Kan vi bara SNÄLLA få subventionerad kollektivtrafik tack? Bra för miljön, kontrollanterna kostar multum, lösning för turism. Bygg ut och satsa på välfärden plz. Har för mig att helt subventionerad kollektivtrafik inkl tåg skulle kosta 1kr/100kr skatt. Det är jag tusen gånger villigare att betala för än massa dåliga privata alternativ och hutlösa priser. HUTLÖSA. När jag åker tåg hem över jul kostar det löjligt mycket pengar, billigare med flyg. Inrikes. Det är fan inte en bra miljöpolitik

geologen sa:
Bengt-re sa:
jomper sa:

I Gbg har det exploderat från inget alls till extremt på bara några månader. Det tar lite tid för politiska beslut. Det kanske man inte alltid gillar, men i många fall är det nog bra att frågor utreds lite i stället för att politikerna bara fattar beslut som en reflexhandling.

Jo. Sant, men det är ju inte första landet detta händer i, så ganska tippat att det skulle komma....

Tyvärr.

ccyykk sa:
even sa:

Kan vi bara SNÄLLA få subventionerad kollektivtrafik tack? Bra för miljön, kontrollanterna kostar multum, lösning för turism. Bygg ut och satsa på välfärden plz. Har för mig att helt subventionerad kollektivtrafik inkl tåg skulle kosta 1kr/100kr skatt. Det är jag tusen gånger villigare att betala för än massa dåliga privata alternativ och hutlösa priser. HUTLÖSA. När jag åker tåg hem över jul kostar det löjligt mycket pengar, billigare med flyg. Inrikes. Det är fan inte en bra miljöpolitik

Brommaflyget och elfordon av alla slag är bra miljöpolitik enl de som styr i STHLM. Bevisar bara en sak. Att idioter styr och ställer överallt medan alla smarta människor cyklar i skogen. Av egen kraft.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting

26er sa:
Förslag på ny hobby: släng skiten i Strömmen utanför Riksdan eller valfritt annat vattendrag i stan så lång från kajen som du orkar. Funkar jättebra som mobilt gym för core-övningar och starka biceps.

Taskigt mot fiskarna....

26er sa:
Förslag på ny hobby: släng skiten i Strömmen utanför Riksdan eller valfritt annat vattendrag i stan så lång från kajen som du orkar. Funkar jättebra som mobilt gym för core-övningar och starka biceps.

Undras vad Naturvårdsverket tycker om _det_...

ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
Generellt kan jag tycka att modellen att man istället för att hyra på ett visst ställe och lämna på ett visst ställe (som traditionellt där t.ex. cyklar hämtas/lämnas i ställ) kan ta/hitta en cykel där man råkar vara och cykla precis dit man vill och lämna den, är trevlig. Problemet är ju dock att alldeles för många inte verkar ha sunda förnuftet att hantera det. Samt att företagen snålar med personal.

Problemet är ju att man rätt snabbt har en rätt spridd vidd på grejerna. Kolla bara de gröna hojarna i Uppsala. Kanske lite lättare med dessa sparkcyklar då de verkar ha gps inbyggt (men gäller ju bara till batteriet är slut). Och iden är ju bra, men bygger ju på att en viss massa av enheter finns och som du säger att det sköts.
Gröna hojarna har väl också GPS? Som jag förstått det bygger alla såna här system på det, hur ska de annars synas i appen? Sedan borde väl GPS:en vara fristående fr batteriet för drift, då cyklarna är uppkopplade via mobilnätet och chipet för det borde innehålla både GPS samt batteri (med mycket längre hållbarhet).

Med tanke på vart man springer på de fröna cyklarna kan man ju tvivla. Eller så beror det bara på att ingen vill samla in dem. Min känsla har dock varit att man kan ta en när man ser en, alltså ingen spårning. Men kan självklart ha fel

Varför skulle de köra separat batteri för gps och uppkoppling?

Jag tycker de är genialiskt. Enkelt, snabbt, billigt.
De skapar även enkla jobb, som behövs...

De jag stör mig är människorna i stan. Hur dumma är vi egentligen? Vem som helst borde förstå att man parkerar de på ett "säkert" ställe eller åker med dem på ett sunt sätt.
Jag är en sån där jobbig typ som ibland "pratar" med folk som jag inte känner. Kommenterar man att de parkerar eller placerar de fel, blir de sura, arga och kränkta som vilken cyklist, bilist eller nån annan som har en synpunkt eller fråga till.
De är alltid nån annans fel, eller nån annan som ska göra nåt... eller "du ska bara skita i de..."

De hjälper som inte att slänga cyklarna, eller förstöra dem. De är enkelt sätt att tro problemen löses
Jag tror mer på att försöka "uppfostra de" som använder istället.

Car2go, eller de andra bilarna man kunde låna ett par minuter, var oxå lysande. Fanns ingen stans att parkera dem o de försvann
Sop appen lysande, men den förbjöds(?) oxå

Tror inte lösningen är att förbjuda dessa oxå...

EDIT - Helt övertygad att ex cykelstölder har minskat med dessa...

Senast ändrad:
Flyttade bort en sparkcykel som stod tokigt igår, insåg sen att jag kanske gjorde "syftet" en otjänst genom att ställa skiten på ett "bra" ställe. Skulle slängt ut skiten i vägbanan.

26er sa:

Ja, vi har ju inte redan kastat nog med skit i haven... Klart vi ska göra det.

Jensen sa:
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
Generellt kan jag tycka att modellen att man istället för att hyra på ett visst ställe och lämna på ett visst ställe (som traditionellt där t.ex. cyklar hämtas/lämnas i ställ) kan ta/hitta en cykel där man råkar vara och cykla precis dit man vill och lämna den, är trevlig. Problemet är ju dock att alldeles för många inte verkar ha sunda förnuftet att hantera det. Samt att företagen snålar med personal.

Problemet är ju att man rätt snabbt har en rätt spridd vidd på grejerna. Kolla bara de gröna hojarna i Uppsala. Kanske lite lättare med dessa sparkcyklar då de verkar ha gps inbyggt (men gäller ju bara till batteriet är slut). Och iden är ju bra, men bygger ju på att en viss massa av enheter finns och som du säger att det sköts.
Gröna hojarna har väl också GPS? Som jag förstått det bygger alla såna här system på det, hur ska de annars synas i appen? Sedan borde väl GPS:en vara fristående fr batteriet för drift, då cyklarna är uppkopplade via mobilnätet och chipet för det borde innehålla både GPS samt batteri (med mycket längre hållbarhet).

Med tanke på vart man springer på de fröna cyklarna kan man ju tvivla. Eller så beror det bara på att ingen vill samla in dem. Min känsla har dock varit att man kan ta en när man ser en, alltså ingen spårning. Men kan självklart ha fel

Varför skulle de köra separat batteri för gps och uppkoppling?
Just för spårningen av grejerna. Verkar ju hål i huvudet att ha spårning på prylarna om den ändå dör när nån kört slut på batteriet...
I t.ex. Kina är de gula cyklarna uppkopplade via NB-IoT, vilket innebär att det integrerade batteriet i modulen kan ha en hållbarhet på uppåt 10 år:
https://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1861-nb_iot_bikes

Oooh sa:
Jag tycker de är genialiskt. Enkelt, snabbt, billigt.
De skapar även enkla jobb, som behövs...

De jag stör mig är människorna i stan. Hur dumma är vi egentligen? Vem som helst borde förstå att man parkerar de på ett "säkert" ställe eller åker med dem på ett sunt sätt.
Jag är en sån där jobbig typ som ibland "pratar" med folk som jag inte känner. Kommenterar man att de parkerar eller placerar de fel, blir de sura, arga och kränkta som vilken cyklist, bilist eller nån annan som har en synpunkt eller fråga till.
De är alltid nån annans fel, eller nån annan som ska göra nåt... eller "du ska bara skita i de..."

De hjälper som inte att slänga cyklarna, eller förstöra dem. De är enkelt sätt att tro problemen löses
Jag tror mer på att försöka "uppfostra de" som använder istället.

Car2go, eller de andra bilarna man kunde låna ett par minuter, var oxå lysande. Fanns ingen stans att parkera dem o de försvann
Sop appen lysande, men den förbjöds(?) oxå

Tror inte lösningen är att förbjuda dessa oxå...

EDIT - Helt övertygad att ex cykelstölder har minskat med dessa...
Ja, det är egentligen inget fel alls på idén eller affärsmodellen, det är folks beteende (lata, själviska, bortskämda) det är fel på. Kanske är det resultatet av curlande föräldrar, flumskolan, och slopad värnplikt som börjar synas ute i samhället nu. Ingen får lära sig ordning och hyfs längre.

Lämna in alla elsparkcyklar till polisen! Gärna på en polisstation en bit bort. Förhoppningsvis ligger hittegodsavdelningen i polishusets källare där vare sig gps- eller mobilsignaler hittar ner...

Om det ska funka måste rimligen den som hyr fordonet ha ett ansvar för att det parkeras korrekt. Bevisligen räcker det inte att lita på människors goda omdöme så då behövs det någon form av kostnad (kostnad här tolkat mycket brett) för den som hyr om hen inte sköter sig. Att utforma ett system som påtvingar användaren denna kostnad tycker jag inte är orimligt att man lägger på företaget som har cyklarna. Dessutom bör de åläggas att se till att "uttjänta" cyklar faktiskt samlas in och hanteras på ett vettigt sätt. Om företagens åtgärder inte räcker till för att uppnå dessa mål skulle jag helst se att de förbjuds bedriva sin verksamhet.

Sen är det ett problem om personer drar igång denna typ av verksamhet med oerhört kortsiktighet - chansar och köper in fordonen, hoppas att på kort tid tjäna in pengarna + lite vinst, funkar det inte konkar man bolaget och annars har man tjänat lite lätta pengar. Ska man komma åt den typen av näringsidkare behöver man ha möjlighet att neka tillstånd för att över huvud taget bedriva verksamheten om det inte finns ett tillräckligt trovärdigt upplägg. Och då behöver man kompetent personal att granska och godkänna ansökningar om sådana tillstånd.

Att hålla på och slänga ut dem i naturen/i vatten är jag mycket tveksam till som lösning på något annat än om man upplever att fiskarna eller rådjuren lider brist på elcyklar. Tror f.ö. att cyklarna kan vara svårkörda både under vatten och off-road så jag tror att fiskar och rådjur nog ändå skulle rata "erbjudandet".

Varför kan man inte bara skicka ut parkeringsvakter på dem. Fordonsägaren betalar böter om den kan spåras. 600 kronor på varje felparkerad pryttel. Alternativt så kan polisen skriva nedskräpningsböter, det borde bli självförsörjande för staten.

HåkanB sa:
Varför kan man inte bara skicka ut parkeringsvakter på dem. Fordonsägaren betalar böter om den kan spåras. 600 kronor på varje felparkerad pryttel. Alternativt så kan polisen skriva nedskräpningsböter, det borde bli självförsörjande för staten.

Malmö har börjat samla in felparkerade elsparkcyklar och köra iväg dom till upplaget för andra felparkerade fordon, sen får ägaren lösa ut dom för några hundralappar (3 har jag för mig) per styck. Ett av bolagen har löst ut "många" men inte alla, ett annat bolag inte en enda.

GoranS sa:
Sen är det ett problem om personer drar igång denna typ av verksamhet med oerhört kortsiktighet - chansar och köper in fordonen, hoppas att på kort tid tjäna in pengarna + lite vinst, funkar det inte konkar man bolaget och annars har man tjänat lite lätta pengar. Ska man komma åt den typen av näringsidkare behöver man ha möjlighet att neka tillstånd för att över huvud taget bedriva verksamheten om det inte finns ett tillräckligt trovärdigt upplägg. Och då behöver man kompetent personal att granska och godkänna ansökningar om sådana tillstånd.

Ett alternativ till tillstånd kan vara en summa pengar som deponeras hos övervakande myndighet som kan användas efter ett företag gjort konkurs.

HåkanB sa:

Ypperlig idé. Detsamma ska självklart göras med alla vanliga cyklar också. Samt med personer, som står och hänger på fel plats.

Mvh
Polisstaten

Spacekitty sa:
HåkanB sa:

Malmö har börjat samla in felparkerade elsparkcyklar och köra iväg dom till upplaget för andra felparkerade fordon, sen får ägaren lösa ut dom för några hundralappar (3 har jag för mig) per styck. Ett av bolagen har löst ut "många" men inte alla, ett annat bolag inte en enda.

Hoppas metoden sprider sig.

Spacekitty sa:
HåkanB sa:

Det var iaf ett tecken på åtgärd i rätt riktning!

staine sa:
HåkanB sa:

Ypperlig idé. Detsamma ska självklart göras med alla vanliga cyklar också. Samt med personer, som står och hänger på fel plats.

Mvh
Polisstaten

Vad vill du mena med "Mvh Polisstaten"?

staine sa:
HåkanB sa:

Mvh
Polisstaten
Var är "fel plats"?

Spacekitty sa:
HåkanB sa:

Hur snabba är kommunen på att forsla bort dem? I Uppsala brukar kommunen då och då göra liknande rajder mot vanliga cyklar som står och dräller, men det är en lång process att cykeln först ska märkas upp, sedan måste det gå ett par veckor, och först efter det får de forslas bort. Annars bryter kommunen mot nån lag.

staine sa:
HåkanB sa:

Mvh
Polisstaten

Bra där Staine!
Synd att ironi gör sig så dåligt på inter-nätet.

Tror vi väntar med att diskutera parkeringsnormer tills det blir fredag...

plumse sa:
staine sa:
HåkanB sa:

Mvh
Polisstaten

Ironi. Det funkar inte riktigt att sätta p-böter på alla bortslängda prylar, även om de ligger i vägen och har hjul. Då skulle staten se annorlunda ut. Kanske som Singapore där tom slängda tuggummin kan få böter.

staine sa:
plumse sa:
staine sa:
HåkanB sa:

Mvh
Polisstaten

Ironi. Det funkar inte riktigt att sätta p-böter på alla bortslängda prylar, även om de ligger i vägen och har hjul. Då skulle staten se annorlunda ut. Kanske som Singapore där tom slängda tuggummin kan få böter.

Vi har att lära av Singapore med andra ord.

Jag noterar inte helt utan en viss skadeglädje att det antalet elsparkcyklar i villaområdet där jag bor några km från city ökar överraskande snabbt. Jag gissar att folk (fylle?)styr hem från fester nere på stan och sedan lämnar dem här där de sedan blir stående. Även om de är fula här så tar de väldigt lite plats och står inte i vägen nere på stan. Ingen verkar vara intresserad av att ladda dem så de åks inte på tillbaka till stan heller. Under min senaste promenad i området såg jag 4-5 hyrcyklar och säkert 12-15 sparkcyklar. Jag hoppas verkligen polisen gör en blåsraid några fredagskväll så det blir slut på allt ev fyllekörande!

NickPick sa:
staine sa:
plumse sa:
staine sa:
HåkanB sa:

Mvh
Polisstaten

Vi har att lära av Singapore med andra ord.
Just på tuggummin är det ju görbart, där finns det garanterat DNA-spår och med ett obligatoriskt DNA-register så är ju saken biff! Spotta ett tuggummi på stan, och om ett par veckor kommer boten på posten :-)

Jösses! Vad är det för fel på cyklister? Dras man naturligt till cyklar om man är lättkränkt å rättshaverist? Eller är det tvärt om, att man börjar cykla om man är en lättkränkt rättshaverist...

Cyklar varje dag i Stockholm å har aldrig haft något problem med eldrivna sparkcyklar. Tycker ni att det är svårt att ta er fram i Stockholm pga elsparkcyklar (och dess förare) kanske ni helt enkelt inte har vad som krävs. Dax att prova något annat transportmedel, företrädesvis där ni själva inte är förare.

Peter E sa:
Jösses! Vad är det för fel på cyklister? Dras man naturligt till cyklar om man är lättkränkt å rättshaverist? Eller är det tvärt om, att man börjar cykla om man är en lättkränkt rättshaverist...

Cyklar varje dag i Stockholm å har aldrig haft något problem med eldrivna sparkcyklar. Tycker ni att det är svårt att ta er fram i Stockholm pga elsparkcyklar (och dess förare) kanske ni helt enkelt inte har vad som krävs. Dax att prova något annat transportmedel, företrädesvis där ni själva inte är förare.

Du har kanske tur där du råkar fara fram. Bara för att inte du har problem betyder inte att problemet inte finns.

Bengt-re sa:
Peter E sa:

Du har kanske tur där du råkar fara fram. Bara för att inte du har problem betyder inte att problemet inte finns.

Att vara överkänslig mot saker väl annars ett klassiskt happyperspektiv?

Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Peter E sa:

Att vara överkänslig mot saker väl annars ett klassiskt happyperspektiv?

Sorry jag glömde det.....

Behövs med kolfiber, flatbars och aerohjul!

aero.jpg

Spacekitty sa:
HåkanB sa:

*********************************************************************************************************
Brilliant!!! Kommer dock aldrig att hända i STHLM eftersom vi har en MuPp som sitter å styr.
*********************************************************************************************************

Senast ändrad:
Står elcykeln parkerad i tex cykelbanan kan man köra lite teknikträning och lyfta bakhjulet upp i luften och snärta till i sidled så man träffar den där fula elgrunkan. Faller den i backen är det fem poäng. Bakomvarande/nästkommande cyklist ges då tillfälle att testa sina hoppfärdigheter.

Tillbaka
Topp