[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Kalle med K sa:
Efter dödsolyckan: ”Förbjud elsparkcyklar”
Elsparkcyklarna ska bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre efter att en ung man omkommit i Helsingborg.
– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPx7yo/efter-dodsolyckan-forbjud-elsparkcyklar

Jag kan iofs inte säga att han har fel. De går för fort och vinglar som attan. Säkerheten är nog inget vidare - det där är en leksak och inte ett seriöst transportmedel.

Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
De går för fort och vinglar som attan.
Säkerligen alldeles för brant styrhuvudvinkel HTA.

För små hjul tror jag är grundproblemet. Det finns ju längre liknande fordon med större hjul. De ser ut att gå lugnare, stabilare och mer kontrollerat. Dock har jag inte provkört någon sådan själv, men det ser bättre ut och borde rent logiskt vara bättre.

Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
De går för fort och vinglar som attan.
Säkerligen alldeles för brant styrhuvudvinkel HTA.

För små hjul tror jag är grundproblemet. Det finns ju längre liknande fordon med större hjul. De ser ut att gå lugnare, stabilare och mer kontrollerat. Dock har jag inte provkört någon sådan själv, men det ser bättre ut och borde rent logiskt vara bättre.
Grundproblemet är föraren, men dom små hjulen bidrar onekligen. Den korta hjulbasen och den höga tyngdpunkten är ju inte gjort för hårda inbromsningar

Kalle med K sa:
Elsparkcyklarna ska bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre efter att en ung man omkommit i Helsingborg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPx7yo/efter-dodsolyckan-forbjud-elsparkcyklar

Fast det där är väl samma transportstyrelse som vill att allt som inte går på fossila bränslen skall bort från vägarna. Samma folk som låter bli att bygga vettiga trafiklösningar för cyklister och som inte inkluderar något annat än bilister i nollvisionen.

Att förbjuda alla slags elfordon i ett slag, som de gärna skulle kunna få för sig, är väl knappast rätt väg att gå 2019 även om det skulle glädja en och annan Happyprofil :-)

Fast tyskarna och engelsmännen har gjort det, så rätt vad det är händer det väl här också. Oljelobbyn och bilindustrin är stark...

kontorsråttan sa:
Kalle med K sa:

Fast det där är väl samma transportstyrelse som vill att allt som inte går på fossila bränslen skall bort från vägarna. Samma folk som låter bli att bygga vettiga trafiklösningar för cyklister och som inte inkluderar något annat än bilister i nollvisionen.

Att förbjuda alla slags elfordon i ett slag, som de gärna skulle kunna få för sig, är väl knappast rätt väg att gå 2019 även om det skulle glädja en och annan Happyprofil :-)

Fast tyskarna och engelsmännen har gjort det, så rätt vad det är händer det väl här också. Oljelobbyn och bilindustrin är stark...
Hej foliehatt.

Det är klädsamt att åtminstone ha koll på vilken myndighet som gör vad om man ska kasta skit.

Men att Trafikverket, som är de som arbetar med det fysiska, är dåliga på att ta hänsyn till oskyddade trafikanter håller jag med om.

Rattnalle sa:
kontorsråttan sa:
Kalle med K sa:

Hej foliehatt.

Det är klädsamt att åtminstone ha koll på vilken myndighet som gör vad om man ska kasta skit.

Men att Trafikverket, som är de som arbetar med det fysiska, är dåliga på att ta hänsyn till oskyddade trafikanter håller jag med om.

Haha, poäng tagen!

ooms sa:
Var en sväng på Östermalm igår förmiddag, Karlaplan bortåt Garnisonen. Där stod elscootrarna föredömligt prydligt parkerade vid cykelställ eller ställda åt sidan så att de inte var i vägen. Är östermalmsborna extra bra uppfostrade, eller använder de helt enkelt inte elscootrarna och därför står de kvar där hunters/företagen ställt ut dem på morgonen?

Det sistnämnda. Där jag jobbar står dom alltid prydligt uppradade varje morgon vid en busshållplats och jag har sett fler punkter runtomkring i stan där samma mönster upprepas.

CW sa:
ooms sa:
Var en sväng på Östermalm igår förmiddag, Karlaplan bortåt Garnisonen. Där stod elscootrarna föredömligt prydligt parkerade vid cykelställ eller ställda åt sidan så att de inte var i vägen. Är östermalmsborna extra bra uppfostrade, eller använder de helt enkelt inte elscootrarna och därför står de kvar där hunters/företagen ställt ut dem på morgonen?

Det sistnämnda. Där jag jobbar står dom alltid prydligt uppradade varje morgon vid en busshållplats och jag har sett fler punkter runtomkring i stan där samma mönster upprepas.
Ibland står de prydligt uppradade på cykelbanan också :-)

Och tämligen ofta ser man dom "slängda" över cykelbanor/gångbanor/trottoarer utan vidare hänsyn tagen till andra människor....

I Malmö är detta en alltför vanlig syn.

Kalle med K sa:

Igår skulle de enligt Transportstyrelsens utredare förbjudas eftersom

”Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.”

Idag låter det annorlunda - Transportstyrelsen: Elsparkcyklar får inte köra fortare än 20 km i timmen

”– Man kan säga att det är precis samma regler som för en vanlig cykel, säger Hans Cassepierre som är utredare vid Transportstyrelsen.

– Till exempel så får den inte gå att köra fortare än tjugo kilometer i timmen. De får inte ha en motor med en högre effekt än 250 watt. Och det finns en lång lista med andra egenskaper, med krav på vilka bromsar de ska ha och så vidare, säger Hans Cassepierre, från Transportstyrelsen.”

Oavsett vad utredaren tycker om elsparkcyklar (eller inte) vore det ändå klädsamt om han inte slirade på sanningen som i de första uttalandena. Sen är det uppenbart så att scootrarna går betydligt fortare än 20 km/h oavsett vad uthyrningsföretagen säger, men det är ju snarare en polisiär fråga

Jag har hyrt flera gånger och voi går inte fortare än 20 km/h, möjligtvis 23 nedför men den försöker motorbromsa även om man håller full gas nedför när man är över 20 km/h. Tror problemet är att det inte finns några instruktioner om hur man nödbromsar modellen dom har genom att trycka ner bakskärmen på bakhjulet, på styret finns bara motorbroms. Att det skulle vara vingligt håller jag inte med om heller, möjligtvis om det är något fel på scootern alt föraren.

cookiemonster sa:
Jag har hyrt flera gånger och voi går inte fortare än 20 km/h, möjligtvis 23 nedför men den försöker motorbromsa även om man håller full gas nedför när man är över 20 km/h. Tror problemet är att det inte finns några instruktioner om hur man nödbromsar modellen dom har genom att trycka ner bakskärmen på bakhjulet, på styret finns bara motorbroms. Att det skulle vara vingligt håller jag inte med om heller, möjligtvis om det är något fel på scootern alt föraren.

Omdöme utan alkohol igen.

Ställer mig också frågande till att de skulle gå nämnvärt för fort. Jag cykla om dem mest hela tiden och tror aldrig jag kört om nån som gått fortare än 23kmh typ.
Alla övriga attribut är ju är helvete dock. Bromsförmåga, väghållning, stabilitet osv.

perzzon sa:
Ställer mig också frågande till att de skulle gå nämnvärt för fort. Jag cykla om dem mest hela tiden och tror aldrig jag kört om nån som gått fortare än 23kmh typ.
Alla övriga attribut är ju är helvete dock. Bromsförmåga, väghållning, stabilitet osv.

De får väl bara gå i 15 km/h?

De får gå i 20. Men det kanske skiljer mellan bolagen vilken hastighetsgräns de satt. Jag har iallafall legat bakom en elsparkcykel i Stockholm som gjorde någonstans mellan 30 och 35.

Rimligen borde de åtminstone få göra 25 som elcyklarna för att inte dra ned tempot allt för mycket på cykelbanorna.

Vi har ett par elsparkcyklar privat. Kör ecoläge, då gör den ungefär 18km/h. Annars går den att klämma upp i 25km/h. Frugan kör 18km enkel, noggrant och försiktigt på ecoläge. Jag brukar mest burna i skogen på annans mark. Har jag tur kan jag skrämma slag på nån ryttare eller pensionär. Körde från och till glasmästaren också. Skitkul att gasa järnet och undvika ögonkontakt. Skall prova gråsvarta kläder i skymning på fyllan snart.

Hasse#7 sa:
Vi har ett par elsparkcyklar privat. Kör ecoläge, då gör den ungefär 18km/h. Annars går den att klämma upp i 25km/h. Frugan kör 18km enkel, noggrant och försiktigt på ecoläge. Jag brukar mest burna i skogen på annans mark. Har jag tur kan jag skrämma slag på nån ryttare eller pensionär. Körde från och till glasmästaren också. Skitkul att gasa järnet och undvika ögonkontakt. Skall prova gråsvarta kläder i skymning på fyllan snart.
Hm, det är väl inte fredag idag!?

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Hm, det är väl inte fredag idag!?

Nä, men jag har inte skrivit så mycket på sistone. Tyckte att de skulle vara lite tryck i pocenten, Helge.

Edit: Ungefär hälften är sant i inlägget.

Senast ändrad:
kontorsråttan sa:
De får gå i 20. Men det kanske skiljer mellan bolagen vilken hastighetsgräns de satt. Jag har iallafall legat bakom en elsparkcykel i Stockholm som gjorde någonstans mellan 30 och 35.

Rimligen borde de åtminstone få göra 25 som elcyklarna för att inte dra ned tempot allt för mycket på cykelbanorna.

De borde få gå i noll km/h. Livsfarligt skit....

Flyttade på ett par elsparkar även under dagens runda. En stod parkerad nere i en mörk GC-tunnel, halvvägs över cykelbanedelen. Hur jävla skadad i skallen är man om man parkerar så?

Bengt-re sa:
kontorsråttan sa:

Jag förstår tanken. De vi har har skivbromsar bak och kvaliteten är riktigt hög. Använder man den med gott omdöme beroende på trafiksituation är den ett idealiskt sätt att ta sig fram smart mellan tex olika kollektiva lösningar eller trafikproppar där bil inte funkar.

Elsparkisarna har definitivt fördelar men en del av de som använder dem verkar inte vara kapabla att vara utomhus öht, helt enkelt. Ser incidenter varje dag i Stockholm.

Man har långt från samma kontroll som på en cykel (säger jag som använder Voi säkert nån gång i veckan) och sätter man då någon som inte är van vid att röra sig i trafiken på ett fordon på en sådan så är det dömt att misslyckas. Samtidigt så är det antagligen just de som är den största kundgruppen.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
kontorsråttan sa:

Jag förstår tanken. De vi har har skivbromsar bak och kvaliteten är riktigt hög. Använder man den med gott omdöme beroende på trafiksituation är den ett idealiskt sätt att ta sig fram smart mellan tex olika kollektiva lösningar eller trafikproppar där bil inte funkar.

Voi är inte av hög kvalitet. De är billiga.
Men som någon skrev innan. Det är nog mest förarna som är felet och att de körs av ovana förare och Dessutom oftast utan hjälm gör det ju värre.

jomper sa:
Elsparkisarna har definitivt fördelar men en del av de som använder dem verkar inte vara kapabla att vara utomhus öht, helt enkelt. Ser incidenter varje dag i Stockholm.

Man har långt från samma kontroll som på en cykel (säger jag som använder Voi säkert nån gång i veckan) och sätter man då någon som inte är van vid att röra sig i trafiken på ett fordon på en sådan så är det dömt att misslyckas. Samtidigt så är det antagligen just de som är den största kundgruppen.

+1

Jag tycker idén och funktionen är toppen, men de cyklar som Voi har är långt ifrån stadiga och det behövs inga större hinder för att en ovan förare ska gå omkull.

Jag var nära att köra på en elsparkförare i fredags kväll, då han körde mitt på Lundavägen vid Midhem och skulle till McDonalds, belysning/reflexer är verkligen undermåliga.

Jag tutade på en på Kungsgatan i går, Han vinglade helt oberäkneligt i sidled, sakta, över hela körbanan. Han reagerade inte på tutningen.
De flesta har dessutom en mobil i handen för att veta var dom är/vart dom ska. Lite småfarligt.

staine sa:
Jag tutade på en på Kungsgatan i går, Han vinglade helt oberäkneligt i sidled, sakta, över hela körbanan. Han reagerade inte på tutningen.
De flesta har dessutom en mobil i handen för att veta var dom är/vart dom ska. Lite småfarligt.
Och hörlurar i öronen...

En Voi ligger och skräpar vid Londonviadukten tisdag 2019-06-11 kl. 20:55:

1123B105-00B0-4D17-83F5-0CCD96728828.jpeg

Bara jag som noterat fler och fler av dessa ute i förorterna nu? Sett både Voi och Lime stå lite här och där i Årsta.

Lite tramsigt ändå att EN död på elsparkcykel väcker sånt rabalder. Hur mycket farligare är då inte vanliga trampcyklar. Eller motorcyklar?

Tillbaka
Topp