Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sons of Segway som de kallas i den på sitt sätt sevärda filmen Snälla Kriminella.Einsatzgruppen är ute och jagar ligister!
Ja, snabba är de inte. Jag åkte spark till och från en öl på stan för nån vecka sedan, det gick så f*rbannat långsamt att jag var tvungen att stanna och sätta igång gps'en i klockan för att kolla hastigheten. Men den toppade ur på 19.7, så helt laglig även om det kändes att man behövde hoppa av o putta på i nerförsbackarna... De var snabbare i början vill jag minnas, men modifierades till regeluppfyllnad rätt snart.Det borde ändå vara så att en hyrspark sannolikt är eller borde vara lagligt utformad och förbli så. Tror polisen stoppade flest för att det var mer än en person på eller rödljuskörning.
Ändå tre gånger så fort som att gå. Att det inte går fortare nedför är antagligen på grund av regenerering. Man begränsar toppfart och återladdar batteri för längre räckvidd.Ja, snabba är de inte. Jag åkte spark till och från en öl på stan för nån vecka sedan, det gick så f*rbannat långsamt att jag var tvungen att stanna och sätta igång gps'en i klockan för att kolla hastigheten. Men den toppade ur på 19.7, så helt laglig även om det kändes att man behövde hoppa av o putta på i nerförsbackarna... De var snabbare i början vill jag minnas, men modifierades till regeluppfyllnad rätt snart.
I Göteborg var det två cykel poliser ute och jagade elsparkcyklar ?Einsatzgruppen är ute och jagar ligister!
Ja, med tanke på av vilka och hur de körs ska de nog inte gå fortare... men det är lite synd att det blir nya rundningsmärken på cykelbanorna i stan nu när Agda 63 år & co har skaffat elcykel istället för att gunga fram i sakta mak på sin damtralla. Tempot höjdes på pendelsträckorna för några år sedan i samband med elcykelköpen, nu blir det "elskotertempo" framöver för oss alla.Ändå tre gånger så fort som att gå. Att det inte går fortare nedför är antagligen på grund av regenerering. Man begränsar toppfart och återladdar batteri för längre räckvidd.
...så länge det inte handlar om 30+ km/h hemmascooters.Ja, med tanke på av vilka och hur de körs ska de nog inte gå fortare... men det är lite synd att det blir nya rundningsmärken på cykelbanorna i stan nu när Agda 63 år & co har skaffat elcykel istället för att gunga fram i sakta mak på sin damtralla. Tempot höjdes på pendelsträckorna för några år sedan i samband med elcykelköpen, nu blir det "elskotertempo" framöver för oss alla.
Ja, logistik är svårt när det inte finns plats för flera flöden. Bilarna tar nog tyvärr för mycket plats i de centrala delarna av staden.Ja, med tanke på av vilka och hur de körs ska de nog inte gå fortare... men det är lite synd att det blir nya rundningsmärken på cykelbanorna i stan nu när Agda 63 år & co har skaffat elcykel istället för att gunga fram i sakta mak på sin damtralla. Tempot höjdes på pendelsträckorna för några år sedan i samband med elcykelköpen, nu blir det "elskotertempo" framöver för oss alla.
Om Voi m.fl. inte vill att deras sparkcyklar ska ses som leksaker,vad sägs om att ha uthyrning via butiker, eller åtminstone hämtning och lämning genom att låsa fast i särskilda ställ (som hyrcyklarna för några år sedan)? Att det ses som en leksak beror ju rimligen på att de lämpas av i klump på olika ställen i staden varje morgon och sedan hämtas in på kvällen där de har hamnat, d.v.s. samma princip som leksaker på en förskola.Helt otroligt att folk orkar åka omkring i tre timmar om dagen på en sådan här farkost. Det är som ett halvtidsjobb.
![]()
Voi kritiseras för otydlig prissättning: ”Olyckligt”
Antalet anmälningar mot elsparkcykelbolaget Voi ökar och fallen handlar i regel om otydlig prissättning, säger Konsumentverket till Sydsvenskan.omni.se
Visa bilaga 502493
Det är ju en del av konceptet, att du ska kunna ta dig fr A till B utan att först behöva ta dig till C. En konkurrent till promenaden helt enkelt.Om Voi m.fl. inte vill att deras sparkcyklar ska ses som leksaker,vad sägs om att ha uthyrning via butiker, eller åtminstone hämtning och lämning genom att låsa fast i särskilda ställ (som hyrcyklarna för några år sedan)? Att det ses som en leksak beror ju rimligen på att de lämpas av i klump på olika ställen i staden varje morgon och sedan hämtas in på kvällen där de har hamnat, d.v.s. samma princip som leksaker på en förskola.
Så göteborgarna klarar inte ens av att åka elsparkcykel utan att klanta sig?Var en artikel i SvD i måndags där en ortoped vid Sahlgrenska uttalade sig och hävdade att de får in 4-6 personer per dag med frakturer som uppstått i samband med färd på elsparkcykel.
Länk till artikeln som ligger bakom betalvägg: https://www.svd.se/fantastiskt--atgarder-mot-elsparkcyklar-hyllas
Jag är med på det, men tycker det är tydligt att konceptet brister. Vore kul om talespersonen för Voi hade en analys av varför så många använder dem som leksaker. Det verkar ju vara han själv som hävdar att det är så.Det är ju en del av konceptet, att du ska kunna ta dig fr A till B utan att först behöva ta dig till C. En konkurrent till promenaden helt enkelt.
Jag såg en som faceplantade i asfalten för något år sedan. Framhjulet tog stopp i rälsen och föraren gick hårt i backen. Tror inte att det gick fortare än 15 km/h, men blev ambulans ändå.20km/h när folk inte hinner ta mot någonting eftersom armarna nästan håller rakt ner i styret är en helsikes fart. Du sitter helt annorlunda på dina cyklar.
20km/h med näsan före i asfalten borde vara tillräckligt för att slå ihjäl sig i värsta fall?
Ja, fast det är ju det som gör dem så smidiga också. Om de bara finns på ett fåtal ställen, framförallt utanför stan, så faller ju hela konceptet. Men visst, jag är också less på att de ligger överallt och skräpar. Om bara folk inte vore idioter...Om Voi m.fl. inte vill att deras sparkcyklar ska ses som leksaker,vad sägs om att ha uthyrning via butiker, eller åtminstone hämtning och lämning genom att låsa fast i särskilda ställ (som hyrcyklarna för några år sedan)? Att det ses som en leksak beror ju rimligen på att de lämpas av i klump på olika ställen i staden varje morgon och sedan hämtas in på kvällen där de har hamnat, d.v.s. samma princip som leksaker på en förskola.
Ids inte kolla upp, men jag tror inte de kan användas så långt utanför stan va?Ja, fast det är ju det som gör dem så smidiga också. Om de bara finns på ett fåtal ställen, framförallt utanför stan, så faller ju hela konceptet. Men visst, jag är också less på att de ligger överallt och skräpar. Om bara folk inte vore idioter...
Med tanke på mängden skräp som slängs på marken trots närhet till papperskorgar/soptunnor så tror jag inte det skulle vara mer än en partiell lösning på problemet.Ids inte kolla upp, men jag tror inte de kan användas så långt utanför stan va?
Nedskräpning brukar ju generellt minskas genom att sätta upp papperskorgar. Tänk om någon stadsdelsförvaltning skulle sticka ut hakan och ställa ut några containrar på strategiska platser? "Släng din använda sparkcykel här".
Håller jag nog inte med om. Plats finns ändå gott om, de flesta som är på tok ivägen skulle oftast inte vara något problem några meter bort. Det som gör det hela så dumt, tycker jag...Och det är i mina ögon knappast rimligt att tänka sig att man kan parkera dessa "överallt" på ett bra sätt i Stockholms innerstad.
Fast vi som skriver i den här tråden skulle nog gärna hjälpa till att flytta skräpet till rätt plats. Fantiserar redan om det härliga metalliska ljudet när man hivar dem över kanten. ?Med tanke på mängden skräp som slängs på marken trots närhet till papperskorgar/soptunnor så tror jag inte det skulle vara mer än en partiell lösning på problemet.![]()
Ja, problemet är att folk är dåligt uppfostrade och inte kan bete sig.Håller jag nog inte med om. Plats finns ändå gott om, de flesta som är på tok ivägen skulle oftast inte vara något problem några meter bort. Det som gör det hela så dumt, tycker jag...
Lösningen finns ju i att ta bort all gatuparkering i stan. Då finns det asfalt nog på många ställen för att separera cyklar, gående och bilar.Ja, logistik är svårt när det inte finns plats för flera flöden. Bilarna tar nog tyvärr för mycket plats i de centrala delarna av staden.
Jag tror ju på stråk. Dra ett stråk för cyklar som kanske inte är det allra kortaste men snabbt och ha inga bilar i stråket som rullar längs med eller står stilla. Korsande bilar lär ju bli svårt att undvika.Lösningen finns ju i att ta bort all gatuparkering i stan. Då finns det asfalt nog på många ställen för att separera cyklar, gående och bilar.
Varför skulle någon som är vid sina sinnes fulla bruk vilja släpa hem en dylik monstrositet? Har du så mycket plats över?Parkerade mitt på en cykelbana utgör de en fara. Man brukar få göra ett litet brott om det kan förhindra olyckor. Har jag då rätt att låsa in en felparkerad elsparkcykel i mitt förråd? Det skulle förhindra att just det exemplaret ökar olycksrisken på cykelbanan igen.
Exakt, problemet är inte sparkcyklarna utan idioterna ;-)Med tanke på mängden skräp som slängs på marken trots närhet till papperskorgar/soptunnor så tror jag inte det skulle vara mer än en partiell lösning på problemet.![]()
Absolut, men "idén" som faller innehåller att man ska kunna placera skrymmande föremål på gator och torg hur som helst. Man kan kalla folk för idioter, men sparkcyklarna lämnas mitt på trottoaren för att man kan det. T.ex. hyrbilar lämnas inte så för att man inte kan det, i den meningen att det är en tydlig förväntning att den ska lämnas på rätt bensinmack e. dyl.Exakt, problemet är inte sparkcyklarna utan idioterna ;-)
Idag har vi gott om sparkcyklar ute i Nacka, och här var det aldrig speciellt tätt mellan hyrcykelparkeringarna. Ska jag gå en km för att hitta en sparkcykel då faller igen hela idén. Samma sak med bil. Jag har _egentligen_ inget större behov av att ha en egen bil, men eftersom närmaste hyrbilspool är en km bort så har jag en bil. Dessutom skulle jag behöva släpa med bilstol/bälteskudde etc, så närheten är nödvändig.
Bygger i så fall på att det är extremt god upplösning i övervakningssystemet. Många trottoarer där det kanske skulle funka om cykeln precis mot huset skulle det inte vara speciellt lyckat om man ställde den 0,5 m ut på trottoaren.Håller jag nog inte med om. Plats finns ändå gott om, de flesta som är på tok ivägen skulle oftast inte vara något problem några meter bort. Det som gör det hela så dumt, tycker jag...
Precis, det här är ett helt annat koncept än än de gamla hyrcyklarna som hämtades vid stationer. Iom att man max åker ett par km på en elsparkcykel så skulle iaf inte jag gå 500-1000m till en station för att hämta den, då går jag ju hellre de där 2 km direkt istället.Exakt, problemet är inte sparkcyklarna utan idioterna ;-)
Idag har vi gott om sparkcyklar ute i Nacka, och här var det aldrig speciellt tätt mellan hyrcykelparkeringarna. Ska jag gå en km för att hitta en sparkcykel då faller igen hela idén. Samma sak med bil. Jag har _egentligen_ inget större behov av att ha en egen bil, men eftersom närmaste hyrbilspool är en km bort så har jag en bil. Dessutom skulle jag behöva släpa med bilstol/bälteskudde etc, så närheten är nödvändig.
Hahaha, behöver företagen inte ens tillstånd i Stockholm idag? Ställer kommunen några krav överhuvudtaget?![]()
Antalet elsparkcyklar ökar kraftigt – även klagomålen
I Stockholm finns det idag 21 000 elsparkcyklar och antalet fortsätter att öka. Det har bland annat lett till fler klagomål. Något som P4 Stockholm tidigare rapporterat om. SVT Nyheter har pratat med Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad, om ökningen och vilka typer av...www.svt.se
Det verkar inte som så. Fina exempel på framfarten i videoklippet.Hahaha, behöver företagen inte ens tillstånd i Stockholm idag? Ställer kommunen några krav överhuvudtaget?
Ja, det var ju 2 pers på var och varannan i klippet, men det är ju återigen användarna som inte beter sig.Det verkar inte som så. Fina exempel på framfarten i videoklippet.