[OT]Nytt rekord i oseriöst kundbemötande?

rallyharry

Ny medlem
Pölder är väl i högsta grad involverad i cykelsporten?! Hans rekordförsök kanske kan intressera även er på detta forum. Tråden innehåller bl.a. uppringning och idiotförklaring av kund toppat med uthängning av samma kund med fullständigt namn på sin yrkesrelaterade blogg. Läs och begrunda. http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5217&action=new

Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle ha vänt mig till leverantören direkt och klagat eftersom jag inte får någon respons från butiken. Ibland hjälper det och ibland hjälper det inte.

Vände mig till One Way en gång för att reklamera ett par rullskidor då skidorna hade havererat och jag skadade mig lindrigt. Fick bra ersättning och snabbt gick det. Leverantören kontaktade den närmaste butik jag hade till för att lösa min reklamation så smidigt som möjligt. Det hade även gått att få grejerna via Posten med fraktsedel osv men jag åkte till närmaste butik.

Det var den, men att regga sig på Happy i syfte att hänga ut en handlare tycker jag verkar lite knasigt.

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var den, men att regga sig på Happy i syfte
> att hänga ut en handlare tycker jag verkar lite
> knasigt.

Sant, det såg jag inte ens... De där skidåkarna verkar vara lite knepiga.

Jäklar... Har suttit nu senaste timmen och läst igenom hela alltet. Inte en man jag skulle vilja reklamera något hos.

Men vaddå han är väl kingarnas king king king........ han kan väl inte göra fel.... eller kan han det......

Stor underhållning, men shit, det finns verkligen folk där ute som är jävligt trötta på att nöta rullskidor och i väntan på snön skriver av sig lite :D

För övrigt tycker jag att vad än TP har gjort för fel så bör den diskussionen hållas i den tråden och inte här på happy.

Muntis skrev:
> För övrigt tycker jag att vad än TP har gjort
> för fel så bör den diskussionen hållas i den
> tråden och inte här på happy.

Lycka till!

Man ska väl vara glad att folk från skidvärlden ändå väljer att informera oss i cykelvärlden vad det är för folk vi har i SCFs styrelse...

Även om det kan kännas lite ansträngt.

Lilack skrev:
> Det var underhållande läsning måste jag säga
> :D

+1 Det var ju några år sen också.. jag tycker både köpare och säljare var lite smärre idioter i den historien.

Sedan tidigare finns ju denna tråd där herr P. dyker upp:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1403251/page=5

Därefter länkas till vissa mer eller mindre bisarra uttalanden från P. sida på scfs blogg.

Förutom att P. verkar ha något bristande omdöme så lämnar hans språk också en del övrigt att önska. Känns ganska sorgligt att en sådan person sitter i scfs styrelse.

Intrycket förstärks bara av händelsen länkad i denna tråd.

Jag tycker också det är lite stalker-aktigt att regga sig här bara för att dissa stackars Tony.
Men med det sagt: Vilken fantastisk praktdåre!

mr Lindwall skrev:
> Hoppla!
>
> Och jag som försvarat SCFs styrelse. T,o,m
> "Flippad" framstår som en diplomat i jämförelse
> mot den där!

Jag känner mig ärad!

Mårten skrev:
> Ahahahahahahah
>
> +1 på Örgelgörgel. Vad i helvete liksom?

+1

Den där Rible12 verkar svårt dumknullad, satt mest och blev irriterad över hur urbota korkad och curlad han verkar. Om man skulle ha känt båda (känner ingen) så är det han jag skulle ringt upp och frågat: "hur svårt är det att returnera mailet med en redan utlovad reklamation från Swix?"

Uppenbarligen många som får vatten på kvarnen ang leverantören, och som aldrig ska handla från honom.

Själv skulle jag aldrig anställa Rible12 (för att relatera till en annan ot-tråd här på happy)

/en som inte är politiskt färgad ang några förbund eller personliga relationer med folk här, eller där.

Nu vet jag inte om jag vågar ringa LBSen angående uteblivet svar på reklamation. Tänk om dom ringer upp och skäller ut mig?

Men, +1 på örgel.. (vafan?)

Upup skrev:
> Den där Rible12 verkar svårt dumknullad, satt
> mest och blev irriterad över hur urbota korkad
> och curlad han verkar. Om man skulle ha känt
> båda (känner ingen) så är det han jag skulle
> ringt upp och frågat: "hur svårt är det att
> returnera mailet med en redan utlovad reklamation
> från Swix?"

Läst hela tråden? Att trådskaparen kanske lite väl lätt kände sig kränkt spelade ingen större roll när Pölder totalt exploderade i idioti. Att ringa upp en kund och skälla ut vederbörande, hänga ut personen på bloggen, skicka mail där man plötsligt skriver att reklamationen dragits tillbaka osv är så galna reaktioner att Rible12 skulle kunnat betett sig klart mycket värre och ändå gå ifrån det hela som den med hedern i behåll.

Lägg därtill att Rible12 är en nobody och Tony Pölder tycks vara någon sorts "untuchable" guru i skidkretsar, eller "kingarnas kingkingking". Det är helt uppenbart att karln inte är kapabel att sköta kundkontakter och marknadsföring på internet.

> Uppenbarligen många som får vatten på kvarnen
> ang leverantören, och som aldrig ska handla från
> honom.

Japp, jag är en av dem. Så dåligt ska man inte bete sig. Har man en butik måste man räkna med att man inte kan vara bästa vän med alla kunder och att en del kunder kan vara bra dumma och jobbiga, men inte tusan kan man bete sig som Pölder bara för att kunden är lite jobbig?

> Själv skulle jag aldrig anställa Rible12 (för
> att relatera till en annan ot-tråd här på
> happy)

Frågar han efter jobb?

Jag förstår inte vad som kan tolkas som klantigt eller korkat i Rible12:s agerande.

En reklamation som skulle kommit i slutet av september dyker inte upp, han försöker få tag i butiken på olika sätt i drygt sex veckor innan han till slut lägger upp en tråd på ett skidforum för att gnälla av sig lite och höra om någon annan känner igen sig.

Precis samma sak har hänt på happy massor av gånger, utan att någon verkar ha blivit uppringd och utskälld. Fram till första utskällningen är han ju inte ens särskilt negativ till Pölder, utan mest bara lite trött på att vänta.

problemet är inte att rible12 är "dum i huvudet". Kunden har ALLTID rätt. även om den inte har det. man måste alltid bemöta kunden på ett bra sätt hur jevla dum i huvet kunden än är. I det här fallet skulle han ringt kunden och bett om ursäkt för att han inte är nöjd med sin reklamation och sedan diskuterat vad de kunde göra för att få båda parter nöjda. Om man ringer och skäller ut en kund eller skriver massa arga inlägg på ett forum vet man inte vad man gör. kvittar om man varit i branschen i 21 år eller vad det var att bemöta en kund såhär visar bara att man inte lärt sig någonting under dom åren..

Det här var det dummaste jag har sett någonsin på internet tror jag.

Hur kan man klaga på kunden i detta fall? Maken till galen säljare har jag aldrig sett förut. Skulle inte köpa en pinal av dem oavsett hur duktiga de är.

Alltså den där Tony verkar vara en kul lirare.. undrar om ens själv inser hur jävla dumt han har betett sig? Och att ens börja klaga på rible12 att han skulle gjort något fel har jag ingen förståelse för. Tycker han har haft en lugn och saklig dialog i sina inlägg.

lite över 38000 läsare i den tråden.. dom andra trådarna har knappast läsare alls. Så Tony måste känna sig sjukt nöjd med sin marknadsföring.. all PR är bra PR, eller hur är det man säger? :)

Ojoj. Det blir alltmer tydligt att TP är en speciell person, som kanske inte är lämplig att vara med i SCF eller något förbund överhuvudtaget. Än mindre vara dess ansikte utåt. Vad har SCF för omdöme egentligen?

Westman skrev:
Vad har SCF för omdöme egentligen?

SCF, det är väl du och jag, eller i alla fall alla som är medlemmar i en CK som är ansluten till SCF, eller?

Ehm, "spännande" marknadsföring minst sagt. Frågan är hur många som dras till den typen av lite väl excentriskt beteende och hur mkt kunder Tony tappar pga. det. I SCF? Nja, inte om jag får välja, det måste finnas lämpligare personer som vill lägga tid på det.

edit:
Kanske det är nu man skall fundera på att faktiskt gå med i en cykelklubb för att kunna påverka vem som verkar inom scf, aha! :)

Björn72 skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Vad har SCF för omdöme egentligen?
>
> SCF, det är väl du och jag, eller i alla fall
> alla som är medlemmar i en CK som är ansluten
> till SCF, eller?

Jag är inte medlem i någon klubb utan är en ren okynnescyklist som inte tävlar, så jag har alltså inte möjligheten att påverka. Men ni som är med borde ju kanske någon annan nästa gång..

Westman skrev:
> Jag är inte medlem i någon klubb utan är en ren
> okynnescyklist som inte tävlar, så jag har
> alltså inte möjligheten att påverka. Men ni som
> är med borde ju kanske någon annan nästa
> gång..

Chansade lite bara, men typ.

STIZZE: Tråden är från 10:e november i år...

Bland det bästa jag läst på länge, det tackar jag nyreggade rallyharry för. :D

För att sammanfatta:

En kund köper ett par stavar som sviktar betänkligt och felaktigt. Detta bekräftas genom att jämföra med andra stavar av samma modell och kunden reklamerar staven i våras.

Butiken tycker inte det är något fel på staven men efter påtryckning från kund skickas staven till tillverkaren som direkt säger att det är reklamation.

Tyvärr har de sålt slut på stavarna och lovar att skicka nya i september när de tillverkat fler, kunden accepterar.

Historien ovan är mestadels från kunden i fråga, men fler i tråden bekräftar att det varit fel på stavarna och tillverkaren lovade som sagt garanti.

September kommer och går, kunden hör av sig till butiken via mail och telefon för att höra var stavarna är. Inget svar någonstans.

Kund tröttnar och lägger ut tråden och skriver av sig.

Ägaren till butiken kommer in i tråden och tycker att kunden betett sig felaktigt, tillverkaren har ju lovat nya stavar så butiken är inte längre ansvarig (vilket så klart är fel - reklamationer sköts mellan kund och butik, det är aldrig någon annans fel).

Tråden fortgår, fler har haft problem med reklamationer och kundbemötande.

Ägaren till butiken ringer upp kunden och skäller ut honom, dumförklarar honom och undrar om han inte kan läsa (tillverkaren ska ju skicka nya stavar, inte butikens problem enligt ägaren).

Kunden skriver detta i tråden, tråden fortgår.

Ägaren till butiken ger sig in i tråden igen och "skojar" (markeras med blinksmiley) om att skicka tillbaka de gamla stavarna.

Ägaren till butiken mailar kunden och säger att reklamationen inte godkänns, kunden ska få tillbaka sina gamla stavar.

Kunden skriver detta, tråden fortgår.

Nya stavar kommer med posten från tillverkaren, förvisso ett par månader senare men ändock.

Ägaren till butiken hänger ut kunden med för- och efternamn på sin blogg och uppmanar kunden att komma med sanningen (inlägget finns kvar i Google cache).

Ägaren till butiken ändrar i sin blogg och skriver istället att "förnamn e." köpt fel stavar och försökt lura butiken att få uppgradera. Fast tillverkaren bekräftat att det var fel på stavarna och att kunden ville ha samma modell igen.

Ägaren tar bort blogginlägget helt.

Tråden fortgår ännu.

Kort sagt: Magiskt!

the_TnT skrev:
> Kort sagt: Magiskt!

Eller som Örgel uttryckte det : CP!

Westman skrev:
> the_TnT skrev:
> > Kort sagt: Magiskt!
>
> Eller som Örgel uttryckte det : CP!

Ok att barn och yngre tonåringar inte fattar vad CP är en förkortning av och vad detta innebär, men det är tragiskt att se vuxna människor använda det som skällsord http://sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

haha.. med tanke på hur mycket skit som spys över leverantörer som restar en sadel två veckor så undrar jag hur det hade sett ut här om samma sak hänt med ett dyrare vevparti som ska bytas och ÅF går bananas när personen lägger upp en tråd med kritik. :)

det hade troligen blivit riktigt jävla idiotkinkingKINGliv. :)

fredrikw skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > the_TnT skrev:
> >
>
> > > Kort sagt: Magiskt!
> >
> > Eller som Örgel uttryckte det : CP!
>
> Ok att barn och yngre tonåringar inte fattar vad
> CP är en förkortning av och vad detta innebär,
> men det är tragiskt att se vuxna människor
> använda det som skällsord
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

Kan bara tala för mig själv men jag använder det inte som skällsord utan som språklig slang för stört beteende (vilket naturligtvis är totalt felaktigt enligt all korrekthet och rätt definitioner). Jag ber allra ödmjukast om ursäkt om jag förolämpade dig eller någon annan genom detta slappa språkbruk.

tnt: Du glömde att kunden fått hem nya stavar från tillverkaren trots Pölders PMS-tillbakadragande av reklamation.

Det roligaste är ju att herr Pölders butik inte vill reklamera saker för sina kunder mot tillverkare trots att det är fel på grejerna.

Trots att tillverkaren tycker det är fel så vill Pölders butik dra tillbaka reklamationen och skicka feltillverkade produkter till kunden som hämd för att kunden blivit åsidosatt. Något Pölder på känner till iom att han tidigare skämtat om att skicka tillbaka kundens gamla produkt. Det intressanta är att Pölder samtidigt hävdar att dom enbart godtagit reklamationen som good will..

Hur uttryckte han skämtet om att skicka tillbaka kundens gamla produkt; "det förtjänar han nästan nu"? Det innebär att han vet att produkten är ett solklart reklamationsärende.

Känns det verkligen som att man vill handla hos en butik som vill hänga ut och hota kunder som får hem defekta produkter? Jag undrar vad tillverkaren, Swiss i det här fallet tycker om att deras återförsäljare beter sig såhär mot deras gemensamma kunder.

Det kanske finns en öppning för TP att få agenturen på Ellsworth? Jag kan tänka mig att Tony och Tony kan ha ett givande samarbete mot otacksamma kunder.

fredrikw skrev:
> tragiskt att se vuxna människor använda det som skällsord http://sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

Instämmer!

stefan underscore (fd stefan_) skrev:
> tnt: Du glömde att kunden fått hem nya stavar
> från tillverkaren trots Pölders PMS-tillbakadragande av reklamation.

Nejdå: "Nya stavar kommer med posten från tillverkaren, förvisso ett par månader senare men ändock. "

TBone skrev:
> Det kanske finns en öppning för TP att få agenturen på Ellsworth?

Oooh! Helt nya nivåer av magi!

Tillbaka
Topp