[OT] Överaskning i fjällen

baby fat

Ny medlem
Hej

Ska upp och vandra i Sarek på måndag. Sällskapet är superbra men kräver en "överaskning" till en av kvällarna. Denna är oftast men inte nödvändigtvis av förtärbar natur. Vi är sex personer, viktmässigt bör den helst inte överstiga 200 gram. Iallfall inte så mycket...

Så, har någon en bra ide? Jag skulle bli evigt tacksam! (jag tycker det är lite jobbigt med dessa överaskningar) Har kört ätbart färdigköpt hittills. Tråkvarianten blir 2 dl whiskey. Men som sagt, lite tråkigt. Bästa tidigare överaskningen (då var jag iofs inte var med) var en liten flaska massageolja med ryggmassage åt alla efter två dar eller så. Men det är ju redan taget då. Men det behöver inte vara konsumerbart alltså. En lek eller nåt skulle också kunna vara funkis.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten grön groda av papper som man kan slicka
> på och sedan må jätte festligt men bra ? Dom
> är nog jätte lätta...

Det tycka jag med.

VO2max skrev:
> 30pack med kådisar borde väl väga runt 200, dom
> andra skulle säkert bli överraskade!

...om dom skulle vara använda så skulle överraskningen vara enorm ! =D

En polare hivade upp en fullstor vattenmelon på en av sina turer. Då hade alla kämpat och slitit ont i fem dagar. Skavsår och ömma ryggar. Det blev nästan hotfull stämning... :-)

En kakmix kanske? Tillsätt bara vatten... Kan i nödfall lagas i Trangiapannan. Luktar sjukt gott :-) Eller så något plattbröd. Sjyst bröd några dagar in på turen kan vara härligt. Och med smör som smälter... Smör håller i rumstemp lätt en vecka. Färsk frukt brukar man ju inte vara bordskämd med heller. Sådana där små gula rackare som bor i en torr blomma kanske...

Hade en polare som släpade på ett halvliterspaket glass insvept i kolsyreis i två dagar.
Själv släpade vid en regning vintervandring på Sörmlandsleden på en artificiell vadkubbe, köpt på statoil. Succe då allt annat, inklusive ev. ved, var genomsurt.

Kul med så många kreativa förslag! Jag körde faktiskt på Johan T:s "små gula rackare som bor i en torr blomma" i påskas. De håller grymt bra i sin lilla korg trots ganska hårhänt behandling. Och är lätta! Men tyvärr taget (då med praliner till).

En kakmix kanske blir en ok utväg. Finns det något godare att lyfta med i form av torra kryddor eller dyligt? Jag är ingen bakkille. Och just det, trangia är det som gäller som värmekälla.

Bröd och smör tillhör den personliga packningen.

De lite mer festliga och jättelätta överaskningarna känns ju iofs lite kul, men kanske inte går hem hos fem läkare? (eller så är det det gör....)

En överraskning som inte väger någonting är ju bara att smyga sig iväg på natten när de andra sover och åka hem. De flesta skulle nog bli rejält förvånade!

En iPod Touch laddad med fyra långfilmer (eller deras favorit-teve-serie) väger bara 120g.

Kanske lite kubansk rum och cigarrer skulle vara nåt. Det är nåt jag skulle bli grymt imponerad av om någon hade med sig. En stämningshöjare runt lägerelden.

Muntis skrev:
> Kanske lite kubansk rum och cigarrer skulle vara
> nåt. Det är nåt jag skulle bli grymt imponerad
> av om någon hade med sig. En stämningshöjare
> runt lägerelden.

Jag har faktiskt funderat på detta tidigare. Kanske att det får bli det, även om det är ett absolut rökfritt gäng. En bit cigarr är väl ändå närmast att se som rekvisita?

Jag röker aldrig något i vanliga fall men en cigarr med rom är en helt annan sak. Man drar ju inga halsbloss direkt. Sen kan de ju vara frivilligt med cigarr om man har rom.

Nästa gång jag ska ut och vandra har jag precis bestämt att RedWorm och Skogling ska följa med, det blir ju en skrattfest hela vägen isåfall ;)
Kanske lite som svamp-scenen i "Tenacious D: The Pick of Destiny".

Påsomelett!

Knäck ägg i en fryspåse. Lägg i fetaost, soltorkade tomater, basilika, kryddor och allt du kan tänka dig smakar gott.

Koka påsen med trangian.

Tadaaaa, fältomelett!

baby fat skrev:
> Ska upp och vandra i Sarek på måndag.

Ojdå, det var visst lite för sent.

Nu har jag handlat röka. Men jag nöjde mig med cigarrer. Och lite rom till. Hoppas det blir uppskattat. Dags att packa ihop ryggsäcken och göra sig klar för avfärd.

Redworm skrev:
> Superskunk och lite Rizzla kanske, 200g är en hel
> del.

Jag har sett studier som pekar på att 200 delat på sex personer kan vara i mesta laget. Nästan så att man kan säga att i denna fråga råder tämligen lite kontrovers.

skaparn skrev:
> Jag har sett studier som pekar på att 200 delat
> på sex personer kan vara i mesta laget. Nästan
> så att man kan säga att i denna fråga råder
> tämligen lite kontrovers.

Hmm, här är en snubbe som kanske skulle protestera mot denna utsago:
snoop-dogg-smoking.jpg

rizzla med tillbehör kanske behövs mer när det är Sarek cykling på agendan.

En kul överraskning en vän hade med i Jotenheimen häromåret var (och jag är något tveksam på viktbegränsningen) En stor sirlig glasflaska Portvin, blåmögelost och skånepepparkakor. Tror i och för sig inte att han märkte vikten av överraskningen så markant eftersom han också fick ta sin flickväns ryggsäck efter några dagar.

Popcorn.
väger inget. Enkelt att ta med sig lite olja i flaska. Kanske inte lika kreativa som vissa förslagen ovan. Men lätt att bära med sig och ofta uppskattat.

Bästa frukosten nånsin..

P3200323.JPG ht=544

Dag 5 på fjällturen i påskas, då är inte problemet att saker ska hålla sig, problemet är att tina dom..
KG tinade tårtbottnarna och marsipanen och grädd-flaskan i sovsäcken, värmde sylt och kokade marsansås på köket.

P3200324.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Härligt! Vad roligt att det blev uppskattat. Vad är belöningen för det vinnande tipset? ;)

Hoppas att turen blev bra i övrigt. Vilken rutt blev det?

//Jonas

Muntis skrev:
> Vad
> är belöningen för det vinnande tipset? ;)

Jag har faktiskt en cigarr över... Men Umeå känns lite avlägsnet för en överlämning (kollade din profil).

> Hoppas att turen blev bra i övrigt. Vilken rutt
> blev det?

Vi gick in från Sourva, ut Pastavagge med lite båthjälp fram till Saltoloukta. Två topptursdagar (Svarta Spetsen och nånting -chåkta med vy över Rapadalen). Lite av Sarek light men grymt trevligt. Därtill med finväder och förvånansvärt lätt packning (typ 17 kg från start för min ryggsäck som var tvåa i viktligan.

>
> //Jonas

jag och en tjejkompis kutade upp till syltoppen från parkeringen i slutet av nittiotalet, väl uppe plockade hon upp ett par brago och en sån här
http://www.amorspilar.se/product_info.php?products_id=443
Då tänkte jag på cardozar calvin broaduz Jr på bilden här ovanför men mera på hans första skivtitel.
sedan kutade vi tillbaka utan att något hände. jag blev lite smått förvånad när guldvännen kom fram.

ja en konstig invit i erotiska åtta plus och tio sekundmetrar. vi är fortfarnade kompisar men nämner inte syltoppen så ofta. det händer att jag hälsar till guldet efter ett par öl.

Tillbaka
Topp