[OT] Paddling!?!

Dfs_tobbe

Ny medlem
[OT] Paddling!?!
Hej!
ja tänkte att eftersom att det finns alla typer av knepiga människor här, finns det säkert ngn som har erfarenhet av kajakpaddling...
jag och en kompis ska paddla dalslandskanal och trollhättekanal i sommar..
vi har båda stor vana att "överleva" i naturen..
men är det ngn som har ngr tips ang paddlingsleden eller ngt annat man bör tänka på??

Snälla, håll denna tråden till ämnet!!!

/tobias

[OT] Paddling!?!
Prova vänersnäs.....mycket fin paddling.Om man tar sig längst ut på näset är naturen helt oslagbar. Släta klippor och öppna vidder..mmmmm *Längtar till sommaren*

[OT] Paddling!?!
Har bara paddlat en gång, en knapp vecka var vi ute då. Det bästa tipset jag kommer på nu är att ta med 1,5 liters petflaskor att ha vatten i, är väldigt smidigt att packa i längst fram i fören och bak i aktern där inte så mycket annat går in.

[OT] Paddling!?!
Har bara paddlat kajak några få gånger men ett bra tips är att lägga på mera tid än vad man tror behövs för det är en helt annan sak att paddla än andra fysiska aktiviteter, så en bra kondis från cykling kommer ändå att leda till att ni får träningsvärk i muskler ni inte visste att ni hade pga den annorlunda arbetsställningen.

Bra att ha prylar är: Polariserande solglasögon men inte såna vanliga utan "riktiga" för användning på sjön för en solig dag så är reflexerna på vattent enormt slitsamma för ögonen. Handskar kan var klokt för att minska risken för skavsår, framförallt tumgreppen brukar ta stryk. Ta med dubbelt så mycket vatten som ni räknat med det går åt mer än man kan tro.

Värt att tänka på ur säkerhetssynpunkt: Som kanotister så gäller sjövägsreglerna även er,tex högerregeln och annat, utgå ifrån att båtförare inte ser er då eran låga profil gör er svårupptäckta speciellt om det är motsol för båtföraren.

Håll er väl till sidan av farleden (högertrafik råder på sjön) när ni korsar en farled så gör det i grupp så är ni lättare att upptäcka för båtförare.

Tillbringar själv mycket tid på sjön i ett populärt kajakpaddlingområde så jag vet vad som gäller ur båtförarpespektiv, och vet hur svårt det kan vara att se kanotister så gör vad ni kan för att synliggöra er, färgglada flytvästar och gärna en dito kepa!

PS Finns det kajakpaddlare som vill komma ut i norra Roslagen och testa skärgårdspaddling så kan jag ordna en bra "bas" för era expeditioner, kolla i tråden "Stuga för uthyrning" och skicka ett PM om ni blir intresserade DS

Bosse

[OT] Paddling!?!
Packa torrt med inställningen att du säkert skall välta ngn gång annars blir det ej kul.Händer,rygg tar mycket stryk om du ej är van o sätt upp realistiska dagsetappmål annars blir det jobbigt,annars är det bara att ösa på!Lycka till!

[OT] Paddling!?!
Dfs_tobbe skrev:
-------------------------------------------------------
> inte som det ser ut nu..liftar där, antingen egen
> chaffis eller båt...;)

Dt gör ni klokt i, ingen lek att paddla över så stora öppna vatten, både väder och medtrafikanter kan ställa till det för en och fort brukar det gå också :-(

[OT] Paddling!?!
Pontus skrev:
-------------------------------------------------------
> Har bara paddlat en gång, en knapp vecka var vi
> ute då. Det bästa tipset jag kommer på nu är att
> ta med 1,5 liters petflaskor att ha vatten i, är
> väldigt smidigt att packa i längst fram i fören
> och bak i aktern där inte så mycket annat går in.

Dumheter, det ska inte vara vatten utan vin i flaskorna. Vin och paddling hör ihop.

[OT] Paddling!?!
Det är nog iofs inga problem att paddla från Dalslands kanals utlopp vid Köpmannebro till Trollhätte kanal/Göta älvs inlopp vid Vänersborg - man kan hålla sig intill strandkanten hela sträckan utan att det blir så värst mycket längre. Och då får man ju runda Vänersnäs som bäverfia tipsar om - mkt trevligt. Men det är klart, blåser det på Vänern är det ju ofta från sydväst, och då få ni motvind. Kanske rätt klokt att skippa sjöpaddlingen ändå... :-P

[OT] Paddling!?!
Tack för alla tipsen! (jag är den andre av oss)!

lite erfarenhet har vi som tidigare nämt och säkerheten är inget jag tummar på.
Målet med paddligen är att få komma ut och träna överkroppen :D men självklart ligger det träning innan...:D i massor!!!

[OT] Paddling!?!
Apropå paddling.

Det regnade ju så bedrövligt för ett tag sedan, en gångtunnel här som svämmat över. Men det hindrar ju inte den här fiffige herren som tog en uppblåsbar Ananas och paddlade igenom :)

2019-10-0906_28_20-Gngtunnelnversvmmaddpaddlarmannenigenom_Aftonbladet-Brave.png

[OT] Paddling!?!
Helt grundläggande så finns det två sätt att paddla, fastklämd i en kajak av brittisk typ med ryggstöd och allt eller i en kajak i svensk tradition med sits och rymlig sittbrunn så att du kan använda ben och bål. Om ni kommer från noll är risken stor att ni hamnar i en plastkajak av fösta sorten.

För att förstå bakgrunden och kunna göra ett informerat val så läs den här trevliga texten http://web.archive.org/web/20061004113215/http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php och kolla gärna i den här tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/1847253

[OT] Paddling!?!
Har paddlat i båda och föredrar den brittiska med skädda alla dagar i veckan. Men den får inte vara för stor för då går känslan förlorad. Att styra med kantning å styrtag istället för roder är nått jag själv tycker är härligt! :)

frid!

[OT] Paddling!?!
Allt beror väl på var, hur och när man paddlar... Det enda som gör mig ledsen är de (ingen i den här tråden alltså) som bara testat ett sätt och försvarar det vilt.

Tillbaka
Topp