(OT) Peugeot 307-02 1.6 Erfarenheter?

Mtboholic

Medlem
Hej! Jag är på jakt efter en ny bil och har via en bekant fått nos på en Peugeot 307-02a med 1.6l motorn. 12000 mil. Nyservad och kamrem samt vattenpump precis bytt!

Hört rykten om att bilarna dragits med elfel..

Eftersom jag liter på er och tror på ert goda omdöme så frågar jag nu happypanelen! Erfarenheter?? Kung lr kalkon?

Mtboholic skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej! Jag är på jakt efter en ny bil och har via
> en bekant fått nos på en Peugeot 307-02a med
> 1.6l motorn. 12000 mil. Nyservad och kamrem samt
> vattenpump precis bytt!
>
> Hört rykten om att bilarna dragits med elfel..
>
> Eftersom jag liter på er och tror på ert goda
> omdöme så frågar jag nu happypanelen!
> Erfarenheter?? Kung lr kalkon?

Elfel verkar vara Peugeot standard tyvärr. Jag har kört Peugeot sen 2004, hade en 206 GTI fram till 2010 då jag köpte mej en Peugeot 308. 206an fick knas med färddatorn, 308an fungerade felfritt under hela tiden jag hade den, sålde den för 2 månader sen, kör numera VW. Farsan har en 307a sen 2005 som oxå lider av fel på färddatorn. För hög spänning fram till halvljusen är oxå standard, Max 6 månader höll mina lampor på båda bilarna. Men i övgrigt är det trevliga bilar

/Micke

Okej tack! De felen känns ju inte som någon jättegrej dock! Byta lite lampor kirrar man ju snabbt och färddator..visst..men man klarar sig ju utan om den skulle knasa!

Inte det bästa kvalitetsryktet precis, men medveten om detta och till rätt pris kan den ändå vara ett bra köp. En peugeot från 2002 ska inte betinga många kronor.

Nä det är jag medveten om. Min far har dock ägt många bilar privat och inom firman (skåpbilar). Han har vart absolut mest nöjd med sina peugeoter inom firman (skåp m diesel). Han har haft alla möjliga bilar..har peugeot idag med. Skåpbilarna har dock bättre ryckte en "personbilarna".

Jag får bilen till bra pris, några tusenlappar under billigaste på blocket inom ca samma milstatus. Det är ett äldre par som haft bilen och den har i stort sett bara gått lands och motorväg. Närmare bekanta till min far. Så den lär vara lugnt körd. Att kamrem och vattenpump precis bytts är ju ett plus.

Sen är det ju så att vissa haft mycket problem och andra inte..man kan ju få ett klockrent ex :)

Men, reparationer är dyrt och tråkigt :)

Ägt en 307 SW -03 köpte den ny och körde drygt
10 000 mil. Enda problemet var att fick byta
Glödlampor lite oftare än vanligt
Ägt 2 peugeot innan dess (306 combi)
Och dom funkade bra dom oxå.

Priset bör ju vara en hel del lägre än de på blocket.
De på blocket är ju fortfarande osålda...

Måste tyvärr ge inte ett utan två varnade fingrar. Sålde just en 307 -03 för 5000:-. Som fortfarande gick. Varför? Med alla fel som fanns på den, efter att vi bla bytt servo pga utebliven servoverkan, elservo, för 13 000, så skulle det kosta mer än 15 000 och få den genom besiktningen. Och då var det allt från bromsar, brända ljuskontakter, spolarmotor, ellås, drivknutar div elfel...... och då hade jag fortfarande problemet med att den inte startade när det regnade kvar. Där sa den auktoriserad vstad att en ny styrenhet för 7000 ex jobb kanske skulle hjälpa. Bilen har min svärmor haft sen ny och skött väl men efter 10000 mil så sköt rep kosten rakt upp. Nä, den bästa bilaffären var försäljningen som reservdelsbil. Motorn gick bra. Sorry men min erfarenhet.

Har en ngt äldre peggy, en 306 -00, och har ett typiskt elfel på den. Det är varningslampan till airbagen som blinkar. Har googlat saken och fattade jag rätt skall det inte röra sig om ngt verkligt problem med funktionen, utan endast ett irriterande fel på varningslampan. Om man rycket lite i några sladdar under framsätena försvinner felet tillfälligt. Enligt tips från nätet kan man också byta kontakterna under sätena. Detta verkar vara gjort på min bil men felet återkommer ändå.

Annars är jag nöjd hittills. Den har dock bara gått drygt 10000 mil än så länge så vi får se. ..

Snuten skrev:
> Har en ngt äldre peggy, en 306 -00, och har ett
> typiskt elfel på den. Det är varningslampan till
> airbagen som blinkar. Har googlat saken och
> fattade jag rätt skall det inte röra sig om ngt
> verkligt problem med funktionen, utan endast ett
> irriterande fel på varningslampan. Om man rycket
> lite i några sladdar under framsätena
> försvinner felet tillfälligt. Enligt tips från
> nätet kan man också byta kontakterna under
> sätena. Detta verkar vara gjort på min bil men
> felet återkommer ändå.
>
> Annars är jag nöjd hittills. Den har dock bara
> gått drygt 10000 mil än så länge så vi får
> se. ..

Blinkande airbaglampa = underkänd besiktning numera.

Mtboholic skrev:
> Härligt pajas!

Jag kan inte råför att mina peugoter

Funkat bra..... Köpte en ny BMW 3 serien efter
307'an och den var då inte felfri

glitch skrev:
----------------------------------------------
> Blinkande airbaglampa = underkänd besiktning
> numera.

Just vad jag oroat mig över. Förra året gick det dock vägen. Besiktningsmannen frågade mig om lampan och nämnde att det förmodligen var för att jag stängt av airbagen pga barnstolen. Han testade inte att slå på airbagen vilket annars är mkt enkelt och görs med bilnyckeln.
Får väl titta på saken till årets besiktning i augusti.

Airbaglampan, handbromsen, ljusinställningen, vindrutan...
Det blir lite lotto i år. Synd om den inte går igenom. Mycket bra bil annars. Drog bara mellan strax under 0,6 och upp till 0,685 med hyfsad last under stockholmstrippen nyligen. Höll hastighetsbegränsningarna ganska exakt. Körde motorväg.

Blinkande airbaglampa = ingen kudde om olyckan skulle vara framme.

Vi på jobbet har bytit några elservopumpar, bromsok, div elfel, rattkringla för airbag är ganska vanligt, blinkersspakar. Jag skulle inte köpa fransk bil, men om jag var tvungen så hade det ändå blivit en Peugeot.

Ventilationsspjäll är tokvanlig och kan vara riktig dyrt. Kolla att värme och AC fungerar på både höger och vänster sida.

Tillbaka
Topp