[OT] Praktisk erfarenhet av homeplug?

Selast

Ny medlem
Finns det någon här med egen erfarenhet av sk. homeplug nätverksprodukter? Jag behöver internetaccess via kabel i min TV bänk och sprang på denna på Kjell & Co: http://www.kjell.com/sortiment/dato...erk/homeplug/netgear-xavb1004-homeplug-p68845
Funkar detta i praktiken? Huset ifråga är från 70 talet men elsystemet har uppdaterats med nytt elsystem i början av 2000 talet om det spelar någon roll.

Det är en skitlösning som egentligen inte är tillåten. Bara smutsig lobbypolitik ledde till att tekniken mot allt bättre vetande inte är förbjuden (än?!).

Använd wifi. Snabbare, pålitligare, säkrare, stör mindre, mer framtidssäkert.

Låt homeplug tekniken dö ut och få bli en teknologisk skamfläck som vid snarast försöker glömma.

Gå inte den dåliga vägen. Gör rätt.

Konkret skrev:
-------------------------------------------------------
> homeplug = hemmagjord buttplug?

Vågade inte vara först med att skriva det men jag läste rubriken på ett annat sätt än den egentligen är skriven.

Brorsan körde homeplug (netgear) fram till i våras innan han bytte till trådlöst och homepluggarna fungerade bra men eftersom trådlöst är så billigt och enkelt numera (om du inte måste slåss alla grannar om kanalutrymme) att han bytte till trådlöst 300mbit.

SalkinL skrev:
> Testade och lämnade tillbaka.

Bra!

Körde netgear i något år innan de gav upp och jag ersatte de med devote. De har fungerat lite längre men nu har de också börjat ge upp. Wifi fungerar inte för strömmande hd-video (med höög bitrate) så nu står fast kabeldragning på att göra-listan. Sätter patch-panel och elektronik i ett tiotums rackskåp på vinden och drar installationskabel till de rum som behöver uttag. Vardagsrum, grabbens rum, arbetsrum och källaren där jag ställer en switch till server och biorummets elektronik. Blir stabilare än trådlöst.

Skulle inte rekommendera homeplugs idag.

Även om kabel så klart är överlägset så får man streama bra jäkla hög bitrate för att trådlöst inte ska hänga med. Jag får ut närmare 70Mbps ur mitt hemma, det räcker till allt jag kastat på det åtminstone. Det är ändå bara på 2,4Ghz bandet men optimerat mot grannarnas kanalval och i datorn sitter ett Intelkort. Men det hänger på prylarna. Den jag har tillfälligt nu leverar typ 16Mbps, någon lite äldre men då häftig dlink.

Med vettiga wifi-prylar så går det rätt bra, jag får närmare 80Mbit med mitt 2.4Ghz-nät, osäker på om det är internetuppkopplingen eller wifi som är begränsningen. Har den enklaste varianten av Unifi-AP från Ubiqiti, och har tre stycken på 140 kvm (med rätt kraftig betong i den bärande konstruktionen).

Det är rätt kul prylar som är semi-professionella, så det är förstås bara ett nät och det går att roama mellan dem.

Nu använder inte jag homeplug själv men var inne på det spåret ett tag tills jag tog mig själv i kragen och drog Ethernet kabel istället.

Men när jag surfade runt lite och tittade på detta så förstod jag att man fick rätt så usel hastighet om man inte låg på samma säkring. Skulle man behöva gå över olika säkringar så var tydligen hastigheten väldigt låg.

Köp en trådlös AC router, jag kör med Asus RT66AC och är riktigt nöjd eller dra Ethernetkabel.

tinkerbell skrev:
> Körde netgear i något år innan de gav upp och
> jag ersatte de med devote. De har fungerat lite
> längre men nu har de också börjat ge upp. Wifi
> fungerar inte för strömmande hd-video (med
> höög bitrate) så nu står fast kabeldragning
> på att göra-listan. Sätter patch-panel och
> elektronik i ett tiotums rackskåp på vinden och
> drar installationskabel till de rum som behöver
> uttag. Vardagsrum, grabbens rum, arbetsrum och
> källaren där jag ställer en switch till server
> och biorummets elektronik. Blir stabilare än
> trådlöst.
>
> Skulle inte rekommendera homeplugs idag.

Vad är det för högupplöst video som kräver den kapaciteten? Jag kör okomprimerad Blu-ray (inkl. hd-ljud) över wifi, det kräver under 50mbit. Dock har jag cat6 i väggarna också...

Konkret skrev:
> behöver man wifi för hemmagjord buttplug?

Testa, du kanske fastnar!

Svensson87 skrev:
> Den här routern kör jag hemma. Med den så är
> det absolut inga problem att streama film med
> kommer upp i över 90mbit/s när jag kör
> bredbandskollen
>
> http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbeh
> or/202948-asus_rt-ac68u_nordic-80211ac-1900mbps-1g
> bits-dualband-usb_30&atcl=start:focus

De där sista 20 är visst dyra jämfört med min Netgear WNR3500L för 400 kr :-)
På det trådlösa alltså. I kabel leverarar den stadiga 100 ut till the interwebz.

Tillbaka
Topp