[OT] Primusköksfråga

• Trådstartare Trådstartare JOO
  • Start datum Start datum

JOO

Ny medlem
[OT] Primusköksfråga
Har skaffat ett PRIMUS Mimer STOVE enligt följande:
http://www.primus.se/templates/pages/product.aspx?ItemId=34342

Brännaren består ju av två delar förutom brännaren också kranen/adaptern som ansluts till gasolbehållaren av engångstyp. Då jag inte använt denna typ av kök innan blir jag lite lurig på hur jag ska göra med kranen/adaptern som skruvas på gasolbehållaren. Måste jag låta kranen sitta på behållaren tills jag tömt denna för att inte kvarvarande gas ska läcka ut? (Blir ju lättare att transportera om jag har möjlighet att skruva bort kranen)

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Primusköksfråga
Jag har ett Primus Etapower EF (brännare med slang till gasbehållaren) och det är inga problem att skruva loss ventilen.

Gasbehållarna är förvisso engångs så till vida att man inte kan fylla på dem men så länge det är gas kvar kan man skruva loss och återansluta brännaren flera gånger. Om du är osäker kan du ju lossa lite på brännaren och hör du att det pyser drar du åt igen. Pyser det inte skruvar du av brännaren mer och mer, sen väger du gasbehållaren och väntar några dagar innan du väger den igen.

[OT] Primusköksfråga
Hej JOO,

Jag har själv bla. ett Mimer-kök. Du behöver, som Zarkov är inne på inte oroa dig. Inga problem att skruva av ventilen/kranen från din gasbehållare. Det luktar ofta lite gas precis när man har skruvat loss ventilen, men det är ingen fara då det sitter någon slags backventilshistoria i engångstuberna (fråga mig dock inte hur denna mekanik exakt fungerar). Tycker förövrigt inte att frågan är OT. Underbart att snabbt kunna laga lite käk under en längre cykeltur. Lycka till!

/HPT

[OT] Primusköksfråga
Hej!

Som zarkov skrev så är det enkla svaret på frågan "nej". Det är bara att skruva av brännaren från behållaren när man skruvat av gastillförseln. Kan vara bra att skydda gängorna på behållaren med den där lilla röda plastpluppen. Lycka till.

[OT] Primusköksfråga
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Ligger utsidan nere?

Dom Hillebanerna är väl alla ute o går i fjällen så här års :)

[OT] Primusköksfråga
Jag jobbar i alla fall :( (har två HB-tält)

dans skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> Ligger utsidan nere?
>
> Dom Hillebanerna är väl alla ute o går i fjällen så här års :)

[OT] Primusköksfråga
I teorin så kan den där ventilen i gasflaskan haverera så det är inte så tokigt att ha med två om man är långt från civilisationen och har mat som kräver uppvärmning. Fast jag har aldrig varit med om det.

Och vårt 10+ år gamla Hilleberg har bara varit ute tre gånger i år. Februaripaddling till Landsort, Stendörren i april och en midsommarpaddling hemmavid.. :-I

[OT] Primusköksfråga
Hehe, det högg rätt snabbt på kroken även i sommarstiltjen ;)

Så är väl bäst att mota Olle i grind,
vi har också ett Hilleberg, anno 1981, och det används regelbundet.
Fint som en gammal stålräser.

[OT] Primusköksfråga
hilleberg tälten har funktioner som du bara kan drömma om på ditt biltema. Men ska du bara övernatta på trädgården går det väl an. Alternativt om du vill försäkra dig om att avskräcka dina barn/fru från friluftsliv igen.

Ställ ett hilleberg och ett biltema tält på kalfjället och invänta blåsten så ska vi se vem som har roligast!

[OT] Primusköksfråga
Helt fantastskt, en tråd om kök övergår i tråd om för/emot Hilleberg... på Happy. Hade det varit Utsidan så hade det varit lika självklart som dopingdiskussioner i random GT lopp ;)

Vi hillebaner är snabba att hugga, överallt!

Thomas, med ett Nallo GT och ett Akto.

... Hm, undrar vad som är cyklingens Hilleberg? Rapha? - Raphaianer, typ.

[OT] Primusköksfråga
grondahl skrev:
> Rapha känns lite mer exklusivt än Hilleberg,
> Hilleberg är väl snarare Gore/Pearl Izumi.
> Funkis men inte häftigt på något sätt.

Nja, håller jag inte med om. Fast Rapha är ingen bra jämförelse heller, det är lite för ungt och trendigt. Campa är mer rätt tror jag ;)

[OT] Primusköksfråga
Ska ut i mitt mcinley nu.. Förövrigt kan en öppnad behållare läcka och eventuellt tömmas (backventilen verkar ite vara helt tät) om den förvaras en längre tid men det är inga problem med en vandring eller ett par veckor.

[OT] Primusköksfråga
JLarsson skrev:
> toker: det var ett ironiskt inlägg. Med referens
> till http://happymtb.org/forum/read.php/1/665451

Hehe, även jag var ironisk om H***, farligt, farligt...

Btw så råkade jag kika in i vår tältgarderob, Hilleberg, Fjällräven (x2), Haglöfs, Halti, Jack Wolfskin, Vaude.

[OT] Primusköksfråga
Mitt fina tält

Bilagor

• IMG_1183.JPG
    IMG_1183.JPG
    44.4 KB · Besök: 41
[OT] Primusköksfråga
En förkrossande majoritet av alla tält i Sverige kommer aldrig att smällas upp på andra ställen än campingplatser, i skogsgläntor, i trädgårdar eller på festivalområden. Den promille av promille som används på kalfjället (varför man nu ska tälta där?) får väl vara ett dyrtält då.
För de övriga är jag övertygad om att ett Biltema-tält (eller motsvarande) duger fantastiskt bra.

Jag har lånat en polares tält flera gånger. Köpt för 299 spänn på Statoil (typ). Enkelt att sätta upp och plocka ihop. Stabilt i åtminstone 9-10 sekundmeters vind. Hållbart. Regntätt. Ganska smart konstruerat.

[OT] Primusköksfråga
Tjabba...

Får väl dunka upp en bild på mitt tält från en gång förra våren då vädret slog om och inte riktigt blev vad jag förväntade mig...

275.jpg

Och här kommer en bild på tältet från Hunneberg... Ja, med lite fantasi så syns det i bakgrunden...
2421.jpg

Mitt tält är ett tält av den där promillen som aldrig kommer att besöka en campingplats...

Henke :)

[OT] Primusköksfråga
toker skrev:
> Mitt fina tält

Hilleberg är för idoter. Speciellt om man använder det i skogen så där. Det är bara varumärket man betalar för. Köpte ett lättare och billigare. Eller köp samma tält direkt från fabriken i Baltikum.

[OT] Primusköksfråga
Tille skrev:
> toker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt fina tält
>
>
> Hilleberg är för idoter. Speciellt om man
> använder det i skogen så där. Det är bara
> varumärket man betalar för. Köpte ett lättare
> och billigare. Eller köp samma tält direkt från
> fabriken i Baltikum.

Jo fast nu är detta på väg ut i ytterskärgården. Ska jag undvika att tälta den/de första nätterna bara för att det inte är kala klippor direkt?

Här är jag jävligt nöjd att jag sov i ett kvalitets tält (behöver inte vara hillberg, marmot gör bra också för att nämna en.) Det blåste 13 m/s och var helt omöjligt att hitta lä. Spände upp det och behövde inte oroa mig. Det är på Gillöga för övrigt.

IMG_1575.JPG

Tille :

Jag hoppas du,
Aldrig någonsin igen kan komma ihåg en pin-kod, asså aldrig, även när du får en ny.
Och må din klocka alltid gå tjugo minuter för sakta så att du alltid kommer för sent
Och må köttätande myror äta upp dina ögonlock så att du alltid är trött
Och även när du är pigg så ser du väldigt väldigt väldigt trött ut..
Och må dina hårddiskar för evigt alltid krascha

Sen ett tillägg : Och må dina cyklar för evigt alltid gå sönder.

[OT] Primusköksfråga
Gillöga? Där har jag aldrig känt behov av tält. Tarp duger. Bara i fjällen och alperna, men då har jag köpt lite vettigare saker. Fast utan tramsiga varumärkesfixeringar.

Tillbaka
Topp