[OT] Rasism i hockey

[OT] Rasism i hockey
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> I hockey. I Norrland. Jag är chockad.
>
> (+1 på rasism ska alltid bekämpas)

jag håller fullständigt med om att rasism ska bekämpas och stämmer det hoppas jag de sparkar honom riktigt långt bort från laget.
Som född och uppvuxen i Luleå och numera boende i skåne vill jag dock vända mig mot att det skulle vara mer rasism i norrland, skåne är 100 ggr värre (även om det är en klen tröst)

[OT] Rasism i hockey
Scott tokig skrev:
> Nu var jag precis i Luleå. Finns inget att vara rasistisk på i Luleå tom taxichaffisarna var
> svenskar...

Vänta lite nu. Det finns väl ingen i Lulä som talar svenska. Jo kanske någon in flyttad stackare. I övrigt talar dom Lulämål. (Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu.)

Och super + på att all typ av rasism ska bekämpas, all och alltid. Och Osten är duktigt rökt skulle jag tro. Sen tycker jag att det är märkligt att klubben inte reagerar på ett annat sätt än vad dom nu gör.

Osten svarade på frågan om han hade uttryckt sig "rasistiskt" under matchen så här.

"Vilken match?" Men skåpdum. Han har således uttryckt sig rasistiskt under en match och undrade om det var den matchen som efterfrågades, eller?

”Osten” anmäls till förbundet: ”Ska inte komma undan”
SKELLEFTEÅ Luleås sportchef Lars ”Osten” Bergström kommer på måndag att anmälas till Svenska Ishockeyförbundet av tre privatpersoner för de rasistiska tillmälen en rad vittnen för VF uppgett att han skrikit i Skellefteå Kraft Arena

http://www.nyhetspressen.se/om/rasistiska/

http://www.nytt24.se/a/formell-anmälan-på-väg-mot-osten-bergström

[OT] Rasism i hockey
Scott tokig skrev:
> Nu var jag precis i Luleå. Finns inget att vara
> rasistisk på i Luleå tom taxichaffisarna var
> svenskar...

Nu förstår jag inte hur du tänker, kan man inte vara rasistisk mot svenskar? Är Alice Bah inte svensk?

[OT] Rasism i hockey
skier skrev:
> Som född och uppvuxen i Luleå och numera boende
> i skåne vill jag dock vända mig mot att det
> skulle vara mer rasism i norrland, skåne är 100
> ggr värre (även om det är en klen tröst)

I fotboll. I Skåne. Jag är chockad.

(+1 på rasism ska alltid bekämpas)

[OT] Rasism i hockey
simpish skrev:
> Den här tråden handlar nu om vem som kan
> fördöma rasism mest.

Och detta trots att ingen ens vet vad som sagts. Notera också att ingen verkar speciellt
intresserad av vad som exakt sagts, trots att detta mål i princip ju handlar om ord.

[OT] Rasism i hockey
Måste inleda med att berätta att jag själv är invandrare, bara för att inte bli kallad en massa saker... Men helt ärligt, umgås ni som skriker "rasist" högst över huvud taget med invandrare och hör hur det låter där? I mina ögon så har en ilsken kommentar i stridens hetta inte så värst mycket att göra med rasism utan mer ett tecken på ilska och frustration! Tycker situationen har fått helt löjliga proportioner...

[OT] Rasism i hockey
ignatius skrev:
> simpish skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden handlar nu om vem som kan
> > fördöma rasism mest.
>
> Och detta trots att ingen ens vet vad som sagts.
> Notera också att ingen verkar speciellt
> intresserad av vad som exakt sagts, trots att
> detta mål i princip ju handlar om ord.

"Who said Jehova?"

[OT] Rasism i hockey
Det är lätt att ta ställning mot rasism, det är svårare att odla den flitigt! :P
Hur många i denna tråd har blivit kallad 'jävla svenne' minst en gång?? Är inte det rasism? Var konsekventa!

[OT] Rasism i hockey
ignatius skrev:
> simpish skrev:
> -----
> > Den här tråden handlar nu om vem som kan fördöma rasism mest.
>
> Och detta trots att ingen ens vet vad som sagts. Notera också att ingen verkar speciellt
> intresserad av vad som exakt sagts, trots att detta mål i princip ju handlar om ord.

Å jo, visst finns det de som vet vad som skreks allt.

"En formell anmälan är nu på väg mot Lars "Osten" Bergström, Luleås hockeys sportchef, efter att åskådare vittnat om rasistiska uttalanden mot Skellefteås Yared Hagos."

http://www.nytt24.se/a/formell-anmälan-på-väg-mot-osten-bergström

[OT] Rasism i hockey
Pebben skrev:
> ignatius skrev:
> -----
> > simpish skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den här tråden handlar nu om vem som kan
> fördöma rasism mest.
> >
> > Och detta trots att ingen ens vet vad som sagts.
> Notera också att ingen verkar speciellt
> > intresserad av vad som exakt sagts, trots att
> detta mål i princip ju handlar om ord.
>
> Å jo, visst finns det de som vet vad som skreks
> allt.
>
>
> "En formell anmälan är nu på väg mot Lars
> "Osten" Bergström, Luleås hockeys sportchef,
> efter att åskådare vittnat om rasistiska
> uttalanden mot Skellefteås Yared Hagos."

Ånä, inte i denna tråden iallafall.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Rasism i hockey
Nu är det ju fortfarande anonyma vittnen som hävdar detta. Jag säger varken bu eller bä och det borde ingen göra före det kommer fram konkreta bevis. OM det är sant så ska han såklart sona för det men ingen ska dömas på så lösa grunder.

[OT] Rasism i hockey
Nicathu skrev:
> OM han nu begått detta synnerligen grova brott,
> hur bör han då straffas?

Med samhällstjänst i Rosengård.

[OT] Rasism i hockey
andersen skrev:
> Nicathu skrev:
> OM han nu begått detta synnerligen grova
> brott, hur bör han då straffas?
>
> Med samhällstjänst i Rosengård.

Ja, det borde omvända honom.

[OT] Rasism i hockey
Låter som ett fair straff! Jag lekte med tanken på hur Jesus behandlats om han levt idag, om jag inte minns fel från söndagsskolans flitiga studier så sa han till en lam man: "res dig upp o gå, gubbe". Är inte det diskriminerande???

[OT] Rasism i hockey
Här I norrland håller vi hårt på vår ariska kultur.. som går ut på att vingla mest på helgerna, vråla svartskalle lite slumpmässigt, festheila, och dagen efter äta en kebab med 'mycket' speciell sås, tillagad av den man vrålade svartskalle till dagen innan!

..eller så!

Finns det på band var det osmakligt gjort, finns det 10 aspackade medlemmar från motstånds-klacken, som vittnen, låt det rinna ut i sanden.. den här tråden är för OT för att ens vara OT på detta forum! Det är en icketråd deleta skiten!

[OT] Rasism i hockey
Synnerligen oseriös journalistik. Jag citerar:

"Jag har inte själv hört vad "Osten" sagt. Men jag tror faktiskt på anklagelserna, hur mycket "Osten" än förnekar dem: det finns flera trovärdiga vittnen till Bergströms utbrott.
Och jag vet dessutom själv hur Bergström kan dra iväg: den utskällning jag hörde honom leverera mot domarbasen i Globen i förra veckan, var ganska svettig."

Hade någon journalist mot förmodan gett sig på en person som det inte är politiskt tillåtet att hacka på på så lösa grunder, hade det tagit hus i h-e. Riktigt usel lågvattenjournalistik som tydligt visar att SvD, liksom de flesta etablerade nyhetsförmedlarna är gravt "biased" då de rappporterar. Detta hade väl varit OK om det inte vore för deras evigt självgoda attityd där de med i stort sett gemensam röst alltid i alla lägen totalt dömer ut och onormalitetsförklarar alla andra kanaler som inte går med på deras hårt vinklade politiskt korrekta verklighetsbeskrivning.

Detta gör mig riktigt illamående och alla ni som reflexmässigt jamsar med utan att egentligen veta ens en bråkdel av vad som hänt, tillhör samma löjliga skock får som alltid bräker då makten kommenderar er.

Allt detta sagt utan att ta ställning vare sig för eller emot den där "Osten" (vem han nu är) eftersom det helt enkelt inte är möjligt utifrån den knapphändiga info som går att få tag i här.

[OT] Rasism i hockey
simpish skrev:
> Den här tråden handlar nu om vem som kan
> fördöma rasism mest.

Nu handlar tråden om att fördöma dem som fördömer rasism.

[OT] Rasism i hockey
"De farligaste rasisterna är de folkpartister som åker på semester till Thailand." " De som talar klarspråk är aldrig farliga." Då vet vi att militanta nazister inte är farliga. Tack, Alexander Bard för din vishet.

[OT] Rasism i hockey
Ordet neger är flitigt förekommande i nedlåtande meningar.

Kom att tänka på en händelse för några år sedan när jag läste på högskolan. En av mina klasskamrater kallade allt dåligt för neger, bla negerserver, negerdator och negerprogramm. Kände att jag till slut var tvungen att påpeka att det kanske berodde på att han var en neger i en vit mans kropp. Han höll käften resten av dagen.

Ledare skall helst föregå med gott exempel. Nedsättande och rasistiska omdömen skall han behålla för sig själv eller använda dom i ett mindre sällskap.

[OT] Rasism i hockey
Crazy Chester skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Kan bara instämma med bögen bard
> >
>
> Vafan, jag bor i Bromma oh röstar på
> Folkpartiet!

Crazy Chester, då är du en av de livsfarliga böööögarna!

[OT] Rasism i hockey
BFS: Det är korrekt. Militanta nazister är enkla att bura in och får sällan om aldrig någon reell makt. Smygrassar som är "PK" utåt får viktiga poster och kan infiltrera beslut under en lång tid.

Onyx: Din kompis var ju grymt rasistisk mot datorn, jag förstår att du reagerade.

[OT] Rasism i hockey
Printer företaget Canon är rasister, de skriver neger på sina bläckpatroner.

Lyncha dem!

[OT] Rasism i hockey
underscore skrev:
> BFS: Det är korrekt. Militanta nazister är enkla
> att bura in och får sällan om aldrig någon
> reell makt. Smygrassar som är "PK" utåt får
> viktiga poster och kan infiltrera beslut under en
> lång tid.

Undrar vad som hänt om Hitler varit en folkpartist från Bromma. Hur många hade inte dödats i koncentrationslägren då?

Edit: fö undrar jag varför man ska ha epitet på människor. "Negern", "fettot", "flintisen". Räcker det inte med att kalla idioter för idioter om man nu tycker att de är idioter?

[OT] Rasism i hockey
> Undrar vad som hänt om Hitler varit en
> folkpartist från Bromma. Hur många hade inte
> dödats i koncentrationslägren då?
>
> Edit: fö undrar jag varför man ska ha epitet på
> människor. "Negern", "fettot", "flintisen".
> Räcker det inte med att kalla idioter för
> idioter om man nu tycker att de är idioter?

Hitler var väl en "folkpartist från Bromma" - det är väl en av anledningarna till att han var så framgångsrik under så pass lång tid, vilket i sin tur resulterade i en massa döda.

Och att folk lägger starka epitet och egenskaper/karaktärsdrag som har en negativ laddning är väl inte så himla svårt att först - det handlar om maktövertag och att trycka på rätt punkter. Att kalla någon för idiot har ju ingen verkan.

[OT] Rasism i hockey
tarkovskij skrev:
> > Undrar vad som hänt om Hitler varit en
> > folkpartist från Bromma. Hur många hade inte
> > dödats i koncentrationslägren då?
> >
> > Edit: fö undrar jag varför man ska ha epitet
> på
> > människor. "Negern", "fettot", "flintisen".
> > Räcker det inte med att kalla idioter för
> > idioter om man nu tycker att de är idioter?
>
> Hitler var väl en "folkpartist från Bromma" -
> det är väl en av anledningarna till att han var
> så framgångsrik under så pass lång tid, vilket
> i sin tur resulterade i en massa döda.

Han var ju väldigt politiskt korrekt... Eller inte.

> Och att folk lägger starka epitet och
> egenskaper/karaktärsdrag som har en negativ
> laddning är väl inte så himla svårt att först
> - det handlar om maktövertag och att trycka på
> rätt punkter. Att kalla någon för idiot har ju
> ingen verkan.

Varför ska man trycka på "rätt" punkter om man vill uppnå en förbättring? Det har ju iaf nån koppling till det man stör sig på om man kallar nån idiot. "Jag tycker du är en idiot (du uppträder som en idiot)." jmf "Jävla n*ger.". Det är bara idiotiskt.

[OT] Rasism i hockey
Hmm, om nu Osten har uttalat sig på detta vis en gång "i vilket jag förmodar är i vredesmod" är det ju knappast rasism det handlar om, utan precis vad BFS sriver. MAN VILL TRYCKA PÅ rätt punkter i sin ilska. Rasism är något helt annat, Rasism är en rasindelning av människor där vissa raser ges eller tycker sig ha rätt att härska över andra. Sedan är det ju väldigt klumpigt av honom att uttrycka sig så, OM han nu har gjort det! Tror inte heller att det som ev sas är det värsta en hockeyspelare får höra under ett slutspel!

[OT] Rasism i hockey
trycket skrev:
> Hmm, om nu Osten har uttalat sig på detta vis en
> gång "i vilket jag förmodar är i vredesmod" är
> det ju knappast rasism det handlar om, utan precis
> vad BFS sriver. MAN VILL TRYCKA PÅ rätt punkter
> i sin ilska. Rasism är något helt annat, Rasism
> är en rasindelning av människor där vissa raser
> ges eller tycker sig ha rätt att härska över
> andra. Sedan är det ju väldigt klumpigt av honom
> att uttrycka sig så, OM han nu har gjort det!
> Tror inte heller att det som ev sas är det
> värsta en hockeyspelare får höra under ett
> slutspel!

Rasistiskt uttalande då, dvs nedlåtande...

Att vara arg rättfärdigar att säga vad som helst?

Det finns folk som inte säger saker oavsett hur arga de är. Andra säger vad de tänker. Som ledare ska man föregå med gott exempel.

Tack å bock. Jag har sagt mitt i denna tråd.

[OT] Rasism i hockey
Jag försvarar inte och tycker inte att det är ok att uttrycka sig på ett sådant sätt, om han nu har gjort det! Men om det e så så tycker jag inte att det är så jättefarligt. Det e väl knappast hans inställning i "vanliga fall" utan något han sagt pga av att han varit arg eller upprörd i stundens hetta. Så jag ser hellre mellan fingrarna och förlåter i detta fall. Sedan är det ju lite underligt att det inte Hagos själv som tagit upp det med media utan någon journalist som hittat en chans att få stå i rampljuset en liten stund!! Visst e det extra klumpigt av Osten eftersom han är ett ansikte utåt, det håller jag med om!

Tillbaka
Topp