[OT] Redundant värmesystem

• Trådstartare Trådstartare RE
  • Start datum Start datum

RE

Aktiv medlem
Jag har precis rivit ut den eldstad som fanns i huset eftersom den var underkänd, oregistrerad, volymnös och ineffektiv. Så nu har jag inte längre något alternativt sätt att värma huset med om det blir strömlöst. Villan värms idag upp med bergvärme; 140 kvm, enplan, vattenburen värme, mekanisk frånluft. När tiden väl är kommen är det väl heller inte säkert att jag lyckas med ett planerat byte av BV-pumpen som är från 2013.

12 V dieselvärmare, byggfläkt, elverk m.m. skulle väl kunna hantera det men det känns som att det blir ett jäkla paltande med dunkar och batterier, avgaser och sådant som ändå kanske aldrig kommer att användas, så det lutar åt ny eldstad om ingen här kan komma med några tankar och idéer som jag förbisett. Ved finns och övriga i hushållet tycker det kan vara mysigt, så den kommer att användas även när det inte är kris.

Frågan är då vad man ska satsa på för storlek och typ? Det finns ju några att välja på. Den får gärna klara av att hålla huset så pass varmt att det inte går sönder om det nu råkar bli -20 samtidigt som jag försöker få tag i BVP-tekniker eller att Vattenfall ska laga en ledning som gått sönder efter senaste stormen. Hur många kW? Stenmantlad? Vattenmantlad? Ingetdera? Det är ju inte fel om det går att ställa en kastrull eller två på den tänker jag. Eller en med ugn kanske? Om det inte är nödvändigt undviker jag nog gärna de allra största pjäserna över 2 ton.

Eller ska jag bara skita i allt och se över min hemförsäkring? Tacksam för er som tar er tid och kommenterar.

BFU
1775648476745.webp

Att köpa en ny eldstad om man inte tänkt att elda ibland bara för att ha som reserv känns lite onödigt men det låter som du ska elda en del annars också. Vi har en gjutjärnskamin, Jötul på 7 kW och den värmer väl i stort sett hela huset om man vill och är vår huvudsaktliga värmekälla på vintern, men då eldar vi hela tiden när vi är hemma och vakna i princip. Saker som ska lagra någon vidare värme behöver väl väga minst några 100 kg iaf.

Om det är som reserv och ibland tycker jag en braskamin man tycker är snygg är ett bra val.

Eftersom du redan har ett vattenburet system är väl en vattenmantlad vedeldat kamin som dockas till systemet ett vettigt alternativ.
Sen solceller o batteri på det så att cirkulationen kan upprätthållas.
Och ett snack med banken, gissningsvis.🤑

Sen handlar det om ren reserv som då funkar så länge man har ström (vi har aldrig strömavbrott längre) är väl några lösa element ganska enkelt. Inte så svårt att hålla huset drägligt varmt med valfria lösa element eller fläktar.

Eftersom du redan har ett vattenburet system är väl en vattenmantlad vedeldat kamin som dockas till systemet ett vettigt alternativ.
Sen solceller o batteri på det så att cirkulationen kan upprätthållas.
Och ett snack med banken, gissningsvis.🤑
Jag tycker väl iofs att en vattenmantlad kamin känns lite overkill om man inte eldar en del. Men TS kanske kommer på att han vill elda några kubik om året och då är det ju klockrent.

Min backup är kläder, tält och sovsäck.

Är det mer domedagsprepping/krigsförberedelse så har jag inga svar.
Klarar sig själv gör man nog alltid, det är väl mer att kunna hålla nån värme i huset så att vatten- och värmeledningar inte fryser sönder. Om det dessutom går att få komfort i huset då är det ju ett plus.

Efter stormen Johannes hade morsan strömlöst i 5 dagar, som tur är var det kring nollan eller bara enstaka minusgrader ute. Det var ändå nere runt 8-10 grader på morgnarna inomhus. Veckan senare var det 15 minus ute, men då var strömmen som tur var tillbaka. Annars vetefan hur det gått. Gasol- och fotogenkaminer var ju slutsålt i hela landsänden på ett par dagar.

så det lutar åt ny eldstad om ingen här kan komma med några tankar och idéer som jag förbisett. Ved finns och övriga i hushållet tycker det kan vara mysigt, så den kommer att användas även när det inte är kris.
Har du möjlighet att även lägga till en ackumulatortank så är ju det + vattenmantlad kamin att rekommendera.

Har du möjlighet att även lägga till en ackumulatortank så är ju det + vattenmantlad kamin att rekommendera.
Är syftet att installera ett system som klarar sig när det är strömlöst behöver systemet utformas för självcirkulation, det innebär i princip grövre rördimensioner och så få skarpa böjar som möjligt.

En braskamin i gjutjärn är ju svaret om man tänker använda den emellanåt även när det inte är kris.

Vattenmantlad kamin eller modern kakelugn är ju svaret om man verkligen vill kompletteringsvärma med ved.

Om man bara vill ha en reservmetod som står i förrådet tills den behövs är ju en eller två fotogenkaminer och en rejäl dunk fotogen svaret.

En braskamin i gjutjärn är ju svaret om man tänker använda den emellanåt även när det inte är kris.

Vattenmantlad kamin eller modern kakelugn är ju svaret om man verkligen vill kompletteringsvärma med ved.

Om man bara vill ha en reservmetod som står i förrådet tills den behövs är ju en eller två fotogenkaminer och en rejäl dunk fotogen svaret.

Kanske gasol är mer lämpligt? Om man ska elda inne utan skorsten.

TS är ju rimligen med skorsten efter den rivna eldstaden? Är den i dålig skick är ett insatsrör en enkel och billig lösning.
Jo säkert. Men ska man sätta insatsrör osv kan man ju lika bra sätta in en braskamin (för ved). Men jag ser att det finns lösa fotogenkaminer som inte verkar ha skorsten, tänkte att som nödlösning är ju det ett alternativ. Tänkte då att gasol känns lite renare än fotogen men det kanske det inte är.

Kanske gasol är mer lämpligt? Om man ska elda inne utan skorsten.
Gasol har ju sina sidor vad gäller förvaring. Tex förbjudet att förvara i en källare. Fungerar dessutom dåligt om tuben blivit rejält nerkyld.

Fotogenkamin är inte världens mysigaste men den går att elda inomhus utan skorsten. Det är en reservmetod som man förhoppningsvis aldrig behöver använda.

Jo säkert. Men ska man sätta insatsrör osv kan man ju lika bra sätta in en braskamin (för ved). Men jag ser att det finns lösa fotogenkaminer som inte verkar ha skorsten, tänkte att som nödlösning är ju det ett alternativ. Tänkte då att gasol känns lite renare än fotogen men det kanske det inte är.
De gasolkminer jag känner till kräver avgasrör. Det bildas ju kolmonoxid vid förbränning. Men katalytisk förbränning är kanske en annan sak. Bör väl googlas tänker jag.

De gasolkminer jag känner till kräver avgasrör. Det bildas ju kolmonoxid vid förbränning. Men katalytisk förbränning är kanske en annan sak. Bör väl googlas tänker jag.
Inte ska det väl bli kolmonoxid vid förbränning av gasol? Blir det det borde väl syretillgången vara ett problem innan...
Men "god ventilation" bör man ha för att vädra ut koldioxid.
Jag har funderat på en ihopfällbar gasolkamin som backup, men aldrig kommit till skott till sista klicket... Har ett par gasolflaskor till grillen, så jag tänker att det kunde vara enklaste och billigaste sättet att skaffa en backup just för att minska frysrisken om det blir ett långvarigt avbrott på el eller fjärrvärme.
I manualerna till såna står typ "god ventilation" har jag för mig.

"Kräver ingen skorsten eller installation
Gasolvärmare avger varken rök eller sot, detta tack vare den höga och rena förbränningen. Därför blir Stilla 100% portabel och fri från att behöva stå på ett och samma ställe med en fastinstallation.

Förbrukar syre​

Kaminen är framtagen för inomhusbruk och är därför utrustad med automatisk syrgaskontroll (Italienska OSD) som automatiskt kontrollerar och stänger av kaminen innan nivån av CO2 eller CO blir för hög. Detta gäller även om ”pilotlågan” skulle slockna. Därför behöver du inte vara orolig för att kaminen tar för mycket utav syret i rummet."

Ja ska man elda något i nån större mängd verkar väl avgasrör bra. Men de billiga jag tänker på för några tusenlappar tror jag inte har avgasrör.

Bygg en UPS som kan driva en cirkulationspump vid strömavbrott. Väldigt liten effekt på en sådan pump, behöver inte vara så rejäl kapacitet på en UPS för att driva i en veckas tid.

Om du ändå är inne på backup-system - har du solpaneler? Har du batteri också då? Det kan ju annars ha flera funktioner - både som backup om du kan köra ö-drift, men också att minska effekt-toppar och spara el (både egen och från nätet) över dygnet. Och kan du köra ö-drift borde ett sådant batteri räcka mer än väl till cirkulationspump.

Nej, någon skorsten eller rökrör som det var i mitt fall finns inte kvar. Det var en del av problemet med den tidigare eldstaden då den var hemgjord och således saknade CE-märkning vilket är krav (ja iaf i mitt distrikt) på rökrör som har 45-graders böjar.

Att ansluta till det befintliga vattenburna systemet hade nog blivit riktigt bra om man fått till det men då kan nog inte kaminen stå i vardagsrummet längre vilket gör att det här med myseldandet försvinner. Sen känns det som att det blir väl komplicerat för min smak och förmåga med shuntar, ventiler och annan styrning som tillkommer och ska fungera. Plus att jag skulle förlora ett hobby-utrymme som jag idag är rätt nöjd med.

Efter att ha sovit på saken så är det nog så att jag är rätt sugen på en kamin i vardagsrummet ändå, dels för att jag tycker det är kul att elda men också för att kunna knuffa upp rumstemperaturen några grader vid behov. Om det blir av så ligger en variant i 500 kg-klassen nära till hands ljust nu, för att jag tycker att den var fin men sen gillade att det gick att växla mellan konvektion och "masugnsvärmning". Annars får det nog bli en eller två av sådan gasol-variant som föreslås ovan, eftersom jag grillar med gasol så finns det alltid hemma. Och hade det funnits en produkt för hemmabruk baserad på kärnklyvning hade jag givetvis slagit till på det.

CO varnare är nog bra. Det finns flera fall nyligen där folk har dött av CO förgiftning när dom kört kaminer i dåligt ventilerade utrymmen. Här finns det ju fjärrvärme, så jag behöver inte fixa någon backup innan Ryssarna invaderar Gotland.

Nej, någon skorsten eller rökrör som det var i mitt fall finns inte kvar. Det var en del av problemet med den tidigare eldstaden då den var hemgjord och således saknade CE-märkning vilket är krav (ja iaf i mitt distrikt) på rökrör som har 45-graders böjar.
Nyfiken men du menar att blev tvingat att slänga ut något befintligt fungerande? Trodde att saker som fanns kudne se ut lite hur som helst

Nyfiken men du menar att blev tvingat att slänga ut något befintligt fungerande? Trodde att saker som fanns kudne se ut lite hur som helst
Installationen måste ju ha uppfyllt kraven som fanns när den gjordes. Men om något gjort något hpd utan anmälan och godkännande så kan det ju vara så att det bara är att slänga ut.

...dels för att jag tycker det är kul att elda ...
infants-are-arsonists.webp

Installationen måste ju ha uppfyllt kraven som fanns när den gjordes. Men om något gjort något hpd utan anmälan och godkännande så kan det ju vara så att det bara är att slänga ut.
Det finns nog en och annan anläggning runtom i landet som saknar alla former av godkännanden och uppfyllanden av krav.
För en herrans massa år sedan fick jag elsanera en fastighet där händige herrn hade jämnat en tillbyggnad med marken med ett hemmabyggd krematorium som uppnådde en yttemperatur om 1400° enligt samma herre. (Även elanläggningen var hemgjord, därav min insats)

Jag har inte hela historien men jag tror att mannen som byggde huset även byggde eldstaden. En mur med inbyggd stålinsats för själva eldrummet. Muren gick bara upp till taket och på vinden tog ett stålrör över som var isolerat enl. konstens alla regler. När vi köpte huset fick vi med en kontrollbesiktning av eldstaden som arvingarna hade ordnat inför försäljningen där det framkom att den inte var godkänd att elda i p.g.a. bristerna jag nämnde i inlägget tidigare. Offert att åtgärda rökröret låg på 35 tSEK då men det har väl hoppat upp till 50 nu m.t.p. att det var några år sedan.

Det har då stötts och blötts huruvida den skulle fixas till men vi kom slutligen fram till att den fick rivas p.g.a. anledningarna i första inlägget. Någon gång under processen hade vi en kaminman på besök, att diskutera med eftersom han ändå var inne hos grannen. Förvisso hade han egenintresse men han kunde se i sina register att den aldrig varit registrerad.
-Jag ser sån här skit varje dag, som han uttryckte det. Han hade nog ändå rätt i att den förmodligen inte hade någon vidare verkningsgrad men det var ffa att den var så stor och ful som var droppen i slutändan. I och med att den togs bort kunde vi ändra planlösningen så att den bättre passade vårt behov, på bekostnad av redundansen då men den tänkte jag ju åtgärda nu på något sätt.

Tillbaka
Topp