[OT] Resfeber - behöver tips på longweekend-resor!

Loftberg

Aktiv medlem
God kväll ärade med-medlemmar. Går rakt på sak. Jag sitter här, fortfarande ombord, tuffandes 4 veckor till på praktik, innan allvaret och skolbänken väntar härnäst. Har insett att 2017 gått skitsnabbt, och fick av diverse olika anledningar plötslig resmani. Suget är alltså otvivelaktigt totalt.

Då tid inte kommer vara något jag kommer ha i överflöd under hösten och vintern, så rör sig tankarna kring weekend- eller longweekend-resor. Tidsperiod: någon gång efter mitten av november och framåt, typ. Prisbild: helst inte jättedyrt, gärna absurt billigt, allra helst förbannat prisvärt. Tänk rimligt.
Resmål/syfte: se nytt. Jag gillar natur, men har insett att samtliga av mina resor de senaste åren, bara kretsat kring någon form av skogsmullande.

Så tänker mig att det vore kul att kanske kombinera vacker natur med lite historia och kultur. Centraleuropeiska metropoler har dykt upp som eventuella alternativ. Även spanska sydkusten. Fina byar längs Rivieran. Till och med funderat på trendsättaren New York, men tror nog att jag helst skulle spendera minst en vecka där (flygresa osv). London och Paris går för tillfället bort pga terror-rädd flickvän (jag kanske får smygåka ensam!), och jag känner väl själv att dessa är två städer jag helst besöker på sommaren. Allmänna krav - egentligen inga alls. Fint väder får det gärna vara (läs hyfsat solsäkert), men det behöver verkligen inte vara någon värmebölja. Heller inga krav på shopping eller dylikt. Gott käk däremot, men det räknar jag med att man kan hitta överallt.

Nu har jag gafflat klart. Er tur att kasta ur er alla era bästa idéer och förslag. Högt som lågt, gärna utanför boxen. Oväntade och otippade pärlor är trevligt det med.

// Erik

Camogli i ligurien - med det som utgångspunkt kan du dels göra en massa fina men rätt lätta vandringar t.ex. till portofino direkt från byn men även kolla in världsarvet cinque terre.

Kanske lite stökigt att ta sig dit om man inte har så mycket tid dock.

Ja, även om jag vintertid dras till snöigare platser, så avser väl inte just denna resa, en sådan form av sysselsättning. Men sen vet jag inte, kusten i Ligurien är väl inte så hög att det faller snö? Jag satt faktiskt tidigare och fundera på just Cinque Terre, men då läste jag att de flesta hotell är stängda helt och hållet under lågsäsongen. Är det svårt att hitta boende där så här års mao?

Det går att bo i Genua (för historia och kultur) och ta tåget över dagen till Cinque Terre, men helst ska man nog ha en natt där nere också. Frågan är väl också som du säger om allt är helt dött i Cinque Terre i nov/dec. Iofs skönt att slippa värsta trängseln, men nåt liv vill man ju att det ska vara.

Vågar inte uttala mig, men enligt http://www.holiday-weather.com/genoa/averages/ ligger lägsta temperaturerna på dygnet i medel på runt 6-7 grader i december-februari och med tanke på att det är medel så borde det kunna vara kallare ibland. Dessutom finns det väl en tumregel om att temperaturen sjunker 7 grader per tusen meter och det finns ju berg på >1000 höjdmeter längs liguriska kusten, så jag skulle inte bli förvånad som det finns snö i bergen längs liguriska kusten. Om du kikar i slutet av https://happyride.se/forum/read.php/1/2115389 ser du bildbevis på att det i slutet av april kan ligga snö uppe i bergen i västra Toskana. Det är förvisso över 1500 möh, men betydligt senare på året.

Men, som sagt jag vet inte, men jag tycker det kan vara värt att kolla. Trist att komma dit och upptäcka att skidor vore lämpligare utrustning än cykel.

Ja, man ska inte förvänta sig nån sommarvärme. Jag hyrde bil en helg i november för några år sedan när jag var och jobbade i Turin och körde i gränstrakterna av Piemonte och Ligurien. Ingen risk för frost, men det var ganska krispigt på morgnarna.

Vill man ha lite mer värme (15-20 grader) är det nog södra Italien eller Spanien/Portugal som gäller.

7-10 grader kanske är lite väl. Det är ju ungefär vad vintrarna brukar bjuda på här uppe i Norden nuförtiden. Sen är visserligen vädret i bergen av mindre betydelse. Tror inte det kommer vara så mycket utflykter av det slaget. Och cykling finns inte alls på schemat. Jag vill helt enkelt inte fara på cykelsemester. Det skulle på sin höjd vara att hyra cykel för att ta sig runt i bebyggelse.

Brugge i Belgien förresten, någon som varit där? Fått höra att det ska vara en oerhört vacker och mysig stad. Känns lite annorlunda också. Och choklad och öl är ju båda goda ting. Men inte jättevarmt det heller så klart.

Venedig. Garanterat världens cykelovänligaste stad. En långhelg är väl ungefär vad man pallar om man inte är specialintresserad av italienskt 1600-talsmåleri. Milt vinterväder.

Tillbaka
Topp