[OT] Rikta teveljud?

SIE

Aktiv medlem
[OT] Rikta teveljud?
Vi har två våningar i bostaden, med en teve på varje våning. Detta innebär vissa fördelar för familjefriden.

Teven på övervåningen har ingen adderad ljudförstärkning. På något sätt lyckas dess ljud med förvånansvärt bibehållen volym och klarhet att ta sig ner för trappan i hallen (där det är öppet till nock) och runt en vägg till teven/soffgruppen på nedervåningen. Detta försämrar nämnda familjefrid något.

Jag vet inget direkt om ljud, så jag frågar här: är det möjligt att medelst soundbar eller annan förstärkning rikta övervåningstevens ljud mer direkt mot tevetittaren och mindre ner till nedervåningen? Eller är mitt problem helt enkelt att hela rummet på övervåningen agerar megafon och det bara är att gilla läget? Hörlurar vid tevetittande uppskattas i allmänhet inte av familjemedlemmarna.

[OT] Rikta teveljud?
God kväll,
Står tvn på övervåningen i ett öppet rum utan dörr? Annars rekommenderas tätningslister, gör underverk!
Att behandla ljudvågor är ju en vetenskap i sig, jag är absolut inget proffs inom detta men lyckats tysta ner kontoret till acceptabla nivåer enligt sambon.

Akustik paneler från Bauhaus https://www.bauhaus.se/bygg/skivmaterial/inomhuspanel/akustikpaneler
Tjocka mattor på golvet
Tavlor på väggarna

Godspeed

[OT] Rikta teveljud?
Du behöver dämpa ljudet med textilier där uppe. Ljudet från högtalarna är starkare än ljudet som finns i alla reflexer i rummet bara inom ca 1 meter från högtalarna. Sen dominerar efterklangen ljudtrycket och då spelar riktverkan på högtalarna mindre roll. Dämpa gärna i trappan också. Ljudet måste sugas upp på många ställen (reflexer) innan det kan leta sig ner.

[OT] Rikta teveljud?
Du behöver dämpa ljudet med textilier där uppe. Ljudet från högtalarna är starkare än ljudet som finns i alla reflexer i rummet bara inom ca 1 meter från högtalarna. Sen dominerar efterklangen ljudtrycket och då spelar riktverkan på högtalarna mindre roll. Dämpa gärna i trappan också. Ljudet måste sugas upp på många ställen (reflexer) innan det kan leta sig ner.
En matta är planerad till ytan mellan teven och soffan där uppe. Får bli att ta tag i det!

[OT] Rikta teveljud?
En matta är planerad till ytan mellan teven och soffan där uppe. Får bli att ta tag i det!
Kommer inte att hjälpa så mycket eftersom du har sån efterklang i rummet.
Rummet skulle behövas mätas upp för att då får man fram ganska mycket data på hur ljudvågorna ser ut .Annars så är det Trail And Erroror som gäller man får prova sig fram till det bästa .

[OT] Rikta teveljud?
Teve-säsongen är snart igång igen och detta ”problem” är ännu inte åtgärdat.
Har sett att det finns akustikpaneler att köpa i var och varannan bygghandel (billigt) och inredningsbutik (dyrt) - skulle några sådana i någon utsträckning hindra lite ljud från att passera mellan våningsplanen? Bilder från övervåningen:

IMG_6198.jpeg

IMG_6200.jpeg

[OT] Rikta teveljud?
Till en TV så har vi en liten högtalare kopplad till den och den är placerad precis vid sittplatsen. Man behöver då inte ha så speciellt hög volym för att höra vad som sägs i sändningen.

[OT] Rikta teveljud?
Vi har lite liknande problem, efter att ha konsulterat ljudfolket på jobbet så är konsensus att just ljuddämpning är rätt väg att gå. Det är bara hårda väggar och tak i vår trappa med, att sätta något slags absorbenter där skulle göra stor skillnad säger de.

Såna här färdiga randiga är inte bästa men kanske snyggare än en del andra lösningar. Hade jag haft bättre koll när jag byggde om hemma hade jag använt ljudabsorberande takskivor överallt där vi satte nytt gipstak.

[OT] Rikta teveljud?
Jag kan precis ingenting om hur ljud fortplantar sig utan skulle gå på trial and error-metoden.

Jag skulle nog sätta upp en tjockare gardin, typ mörkläggningsgardin mot trappan och trapphuset eller vad det heter. Helst en som hänger på en skena ända från taket. Då kan man bara dra för när man ska kolla på tv. Borde kunna blockera en hel del ljud.

Dock är väl den lösningen väldigt tveksam säkerhetsmässigt. Ingen förväntar sig en trappa bakom ett draperi. Om draperiidén fungerar kan man ju komplettera med en rejäl grind som används i kombination med draperiet. Men då börjar det bli ganska invasivt på det fina rummet.

Vet heller inte vad det gör med ventilationen att (visserligen tillfälligt) spärra av trappan. Huset kanske förlitar sig på fritt luftflöde mellan våningarna.

[OT] Rikta teveljud?
Till en TV så har vi en liten högtalare kopplad till den och den är placerad precis vid sittplatsen. Man behöver då inte ha så speciellt hög volym för att höra vad som sägs i sändningen.
Intressant, så skulle man ju kunna göra.. vi har som syns på bilden ej bemödat oss att skaffa vettigt ljud till den teven ännu, då vi redan har problem med att det vettiga ljudet från teven på nedervåningen (monterad på andra sidan väggen som trappan går längs) även tar sig upp.

[OT] Rikta teveljud?
Jag kan precis ingenting om hur ljud fortplantar sig utan skulle gå på trial and error-metoden.

Jag skulle nog sätta upp en tjockare gardin, typ mörkläggningsgardin mot trappan och trapphuset eller vad det heter. Helst en som hänger på en skena ända från taket. Då kan man bara dra för när man ska kolla på tv. Borde kunna blockera en hel del ljud.

Dock är väl den lösningen väldigt tveksam säkerhetsmässigt. Ingen förväntar sig en trappa bakom ett draperi. Om draperiidén fungerar kan man ju komplettera med en rejäl grind som används i kombination med draperiet. Men då börjar det bli ganska invasivt på det fina rummet.

Vet heller inte vad det gör med ventilationen att (visserligen tillfälligt) spärra av trappan. Huset kanske förlitar sig på fritt luftflöde mellan våningarna.
En kollega tipsade om det med, och det är nog en rätt enkel och fungerande lösning. Problemet som jag ser det är just att det bli fult. Jag är rätt förtjust i känslan av rymd som den delen av huset ger.

[OT] Rikta teveljud?
Vi har lite liknande problem, efter att ha konsulterat ljudfolket på jobbet så är konsensus att just ljuddämpning är rätt väg att gå. Det är bara hårda väggar och tak i vår trappa med, att sätta något slags absorbenter där skulle göra stor skillnad säger de.

Såna här färdiga randiga är inte bästa men kanske snyggare än en del andra lösningar. Hade jag haft bättre koll när jag byggde om hemma hade jag använt ljudabsorberande takskivor överallt där vi satte nytt gipstak.
Frågan är ju hur mycket/lite man kan sätta? Gör det någon skillnad att sätta 2 st 60x240cm paneler i snedtaket (görbart med en stor stege) eller måste man täcka hela tak- och väggytan (vare sig görbart eller ekonomiskt försvarbart) för att det skall märkas?

[OT] Rikta teveljud?
Känns ju som att de där snedtaken riktar ljudet ganska effektivt rakt ned i trappan - kan man inte pröva täcka dem med nån sorts textil bara? Svärmors trasmatta?

[OT] Rikta teveljud?
Frågan är ju hur mycket/lite man kan sätta? Gör det någon skillnad att sätta 2 st 60x240cm paneler i snedtaket (görbart med en stor stege) eller måste man täcka hela tak- och väggytan (vare sig görbart eller ekonomiskt försvarbart) för att det skall märkas?
Det kommer definitivt att märkas. Men något slags mjuka "porösa" absorbenter kommer göra mera nytta än såna där randiga där ju bara hälften egentligen absorberar, träribborna reflekterar ju också.

Fick även tips på jobbet att göra egna absorbenter genom att snickra ramar med stenull och sedan spänna tyg över.

[OT] Rikta teveljud?
Du kan inte laborera genom att hänga en filt i snedtaket? Om det estetiska ska prioteras ned helt till förmån för pax-TV så ser det ut som ett draperi kan hängas hela vägen och att det skulle se ut som fan

[OT] Rikta teveljud?
Jag har själv använt mig av produkter från Aixfoam för att få bättre akustik i olika rum. https://www.aixfoam.se/
Det som är viktigt att ta reda på om det är luftburet ljud eller stomljud man vill dämpa innan man ger sig i kast att testa. Men i ditt fall om ljudet har bibehållen klarhet så låter det som att det är främst luftburet ljud du ska dämpa.

[OT] Rikta teveljud?
De flesta platta TVs har väl högtalare riktade nedåt eller bakåt så något som faktiskt pekar mot tittaren bör rimligtvis också minska mängden ljud som måste dämpas bort i trappan rätt märkbart. Som det är nu pekar de nog mer nedåt hallen än mot den som faktiskt tittar på TVn.

Sen om det är en bar eller ett par klassiska frontar är väl en smaksak.

[OT] Rikta teveljud?
Jag var lite sugen på takmonterad "ljuddusch" mot soffan men hann inte kika mera på det. Bra för barnprogram tänkte jag..

[OT] Rikta teveljud?
Hade satt upp absorbenter i snedtaket samt någon absorbent/diffusor på väggen nedför trappen.
Möjligen även något liknande bakom tvn alternativt en tjock duk på tvbänken

[OT] Rikta teveljud?
Innan du gör ett stort projekt av det, prova att bara ställa något här. Det kanske räcker att rama in tvn diskret.
Visa bilaga 720848
ta kartongbitar o tejpa ihop o nån i familjen hålla upp den som rattnalle föreslår sen hade jag även testat gå ett steg till o även göra en kartongläpp liggandes 20-30 cm upp från tvn ovankant så du boxar in tvn helt så att säga

[OT] Rikta teveljud?
Fakta:
Tv-plats både på bottenvåning och övervåning.
Problem:
Ljudet från TV:n på övervåningen stör de som sitter vid TV:n på nedervåningen.
Bra att veta:
Ljudet från TV:n på bottenvåningen hörs även för de som tittar på övervåningen, men det beskrivs inte som ett problem.

Slutsats:
Barnen/ungdomarna tittar på film med hög volym på övervåningen, och stör gamlingarna som tittar på Aktuellt på nedervåningen?

[OT] Rikta teveljud?
Fakta:
Tv-plats både på bottenvåning och övervåning.
Problem:
Ljudet från TV:n på övervåningen stör de som sitter vid TV:n på nedervåningen.
Bra att veta:
Ljudet från TV:n på bottenvåningen hörs även för de som tittar på övervåningen, men det beskrivs inte som ett problem.

Slutsats:
Barnen/ungdomarna tittar på film med hög volym på övervåningen, och stör gamlingarna som tittar på Aktuellt på nedervåningen?
Ungefär, beklagar otydlig beskrivning.

Ljudet från bottenvåningen stör även de/den som tittar på övervåningen. I övrigt spot on. Jag kollade Furiosa mol allena på bottenvåningen igår, när jag tittade upp hade sambon löst det med brusreducerande lurar.

Jag skulle behöva en active noise cancelling-signal åt båda hållen i hallen/trappen. Å andra sidan är det praktiskt att kunna ropa ner barnet när det är mat.

[OT] Rikta teveljud?
Trådlösa hörlurar kopplade till TV'n ftw!
Nackdelen är dock att om man en gång börjat kolla på film med lurar är det svårt att gå tillbaka till normalläge. Ett annat problem är också såklart att personen med lurar blir okontaktbar.

I övrigt är jag nog också inne på att börja med @Rattnalles förslag. Eventuellt kan du komplettera med något dämpande vid spaljén mot trappan bakom palmen. Kanske börja med att hänga en tjockare matta eller annat tygstycke över räcket för att se om det gör någon skillnad innan du spånar på en snyggare lösning. Dämpande plattor i snedtaket borde också göra skillnad.

[OT] Rikta teveljud?
Trådlösa hörlurar kopplade till TV'n ftw!
Nackdelen är dock att om man en gång börjat kolla på film med lurar är det svårt att gå tillbaka till normalläge. Ett annat problem är också såklart att personen med lurar blir okontaktbar.

I övrigt är jag nog också inne på att börja med @Rattnalles förslag. Eventuellt kan du komplettera med något dämpande vid spaljén mot trappan bakom palmen. Kanske börja med att hänga en tjockare matta eller annat tygstycke över räcket för att se om det gör någon skillnad innan du spånar på en snyggare lösning. Dämpande plattor i snedtaket borde också göra skillnad.
Håller med ang lurarna, det är klart den mest engagerande ljudupplevelsen man kan få. Men att ibland sitta i olika rum är ju avskärmande nog som det är, att stänga in hörseln ännu mer känns som ännu ett steg på vägen mot att sitta i varsitt rum med varsitt VR-headset och hörlurar, och plötsligt ses man bara på måltider och i hallen på väg till/från toan.

[OT] Rikta teveljud?
Ungefär, beklagar otydlig beskrivning.

Ljudet från bottenvåningen stör även de/den som tittar på övervåningen. I övrigt spot on. Jag kollade Furiosa mol allena på bottenvåningen igår, när jag tittade upp hade sambon löst det med brusreducerande lurar.

Jag skulle behöva en active noise cancelling-signal åt båda hållen i hallen/trappen. Å andra sidan är det praktiskt att kunna ropa ner barnet när det är mat.

Ok, mitt inlägg var väl inte så seriöst menat egentligen. Men om det är så att det ofta är typ film på ovanvåningen så skulle iaf jag inte vara så nöjd med "riktat" ljud. Iofs kan ju diskanten vara riktad, men känns lite B om det är klen bas och nedre mellanregister. Har man bra bas och "nedre mellanregister" så blir det väl även stomljud man måste dämpa, som @roller skriver - ungefär.

Jag personligen stör mig minst lika mycket på om bara basen tränger genom som om hela ljudbilden hörs. Fast, det är klart, har man själv något ljud på så är det kanske mest störande om hela ljudbilden hörs.

[OT] Rikta teveljud?
Allt ljud är väl indirekt nu? Jag skulle iaf testa med separat soundbar/högtalare så du får direktljud och så kommer ljudkällan ut från väggen, vilket kan spela roll för akustiken. Instämmer i övriga tillrop ovan.

[OT] Rikta teveljud?
Allt ljud är väl indirekt nu? Jag skulle iaf testa med separat soundbar/högtalare så du får direktljud och så kommer ljudkällan ut från väggen, vilket kan spela roll för akustiken. Instämmer i övriga tillrop ovan.
Kopplade upp en Sonos Move 2 mot teven uppe och testade placera den både under teven och precis framför mig på soffbordet. Ljudet var såklart bättre än tevens fattiga högtalare, men det innebar även att det hördes mera ner..
Övervåningen är i övrigt rätt så bortprioriterad vad gäller det estetiska just nu vilket kanske framgår, ett av rummen renoveras bl a, vilket också är anledningen till att teven står på en dassig bänk ist för att hänga på väggen tillsammas med en lämplig högtalarlösning. Men så småningom skall det bli både snyggt och välljudande är det tänkt.

[OT] Rikta teveljud?
Kopplade upp en Sonos Move 2 mot teven uppe och testade placera den både under teven och precis framför mig på soffbordet. Ljudet var såklart bättre än tevens fattiga högtalare, men det innebar även att det hördes mera ner..
Övervåningen är i övrigt rätt så bortprioriterad vad gäller det estetiska just nu vilket kanske framgår, ett av rummen renoveras bl a, vilket också är anledningen till att teven står på en dassig bänk ist för att hänga på väggen tillsammas med en lämplig högtalarlösning. Men så småningom skall det bli både snyggt och välljudande är det tänkt.
Portabla högtalare brukar ju dock vara designade för att vara så rundstrålande som möjligt.

Men det är säkert så att det krävs en kombination av akustisk behandling av rummet och en ljudlösning som inte spelar åt alla håll för att få det helt bra.

[OT] Rikta teveljud?
Innan du gör ett stort projekt av det, prova att bara ställa något här.
+1
Övervåningen är i övrigt rätt så bortprioriterad vad gäller det estetiska just nu vilket kanske framgår,
Ikea säljer golvstående ljudabsorbenter, ffa tänkta för avskärmning i kontorslandskap
eilif-avskaermning-fristaende-gra-vit__1193454_pe901485_s5.jpg

Men de kostar iofs en del....

[OT] Rikta teveljud?
+1

Ikea säljer golvstående ljudabsorbenter, ffa tänkta för avskärmning i kontorslandskap
eilif-avskaermning-fristaende-gra-vit__1193454_pe901485_s5.jpg

Men de kostar iofs en del....
Ja de går ju i linje med den nuvarande bristen på mys och estetik..

[OT] Rikta teveljud?
Lamellgardiner utefter spaljen? Kan ge lite dämpning och när de ställs rakt släppa igenom lite ljus

Fixa något att sätt upp i trappan, om det inte är populärt med tygtavlorna ovan. Rama in barnteckningar eller häng upp era rådjurshorn och alla andra troféer.

Tillbaka
Topp