[OT] Robotdammsugare?

Vänsterbacken

Aktiv medlem
[OT] Robotdammsugare?
Frun har fått för sig att vi borde skaffa Robotdammsugare. Jag är lite skeptisk, dels är de inte så värst billiga men framför allt undrar jag om de funkar ok?

Ser ju en del fördelar också, mer tid för cykling +ANNAT t.ex.

Nån på happy som har och kan recensera eller tipsa om modell?

[OT] Robotdammsugare?
Jag har aldrig testat någon i verkligheten men jag har hört att de ska funka bra. Undantaget är om man har en hund som bajsat innomhus då de inte har förmåga att suga upp bajset.

Däremot så är de tydligen bra på att komma åt överallt, under soffor mm, även om de precis har misslyckats med att suga upp hundbajs och bara sprider runt det istället...

[OT] Robotdammsugare?
Robotdammsugare suger, det som tar tid är ju att plocka golvet fritt innan man ska dammsuga, har man så grejjer så tar det ju max 10 minuter att dammsuga som vanligt. =)

Den dagen det finns robotar som plockar upp saker från golvet är jag beredd att ändra mig.

[OT] Robotdammsugare?
Köpte en rätt dyr Samsung Navibot för ett par år sen och den hade funkat bra om det inte var för att vi har katter och borstarna sätts igen av katthår och behöver rensas ganska ofta.

Men den kommer in under soffan och fixar smulor och grejor i köket väldigt bra, schemalagd sugning under arbetstid klarar den också av.

Men pga problemet i första stycket så har vi slutat använda den. Sen behöver man ju ändå kompletterings-städa ordentligt, sugförmågan är inte densamma som i en riktig dammsugare.

[OT] Robotdammsugare?
Jag har en Elekrolux Trilobite, kör man den dagligen håller den bra så rent (timer är bra så man slipper va hemma) sen får man möblera med lite tanke så hon inte fastnar nånstans, en soffa tex ska ha hög frigång så hon kommer under, men jag är nöjd med min allafall.
C

[OT] Robotdammsugare?
Jag har en som har några år på nacken och är en enklare modell från Roomba.
Den funkar kanonbra. Det enda är att jag har en garderob som hänger på väggen som den precis kan köra in under och där kila fast sig och att den ibland fastnar under sängen av liknande skäl.
Den eliminerar inte behovet av att dammsuga men jag behöver inte göra det alls lika ofta. Har man lite mer avancerade modeller kan man sätta upp virtuella väggar för att styra var den ska vara, min kan det inte.

Och dammsugare är egentligen fel eftersom den inte suger upp skräpet utan borstar upp det med en roterande borste...

[OT] Robotdammsugare?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
schemalagd sugning under arbetstid klarar den också av.
>
>

Now we´re talking!

[OT] Robotdammsugare?
Låter lovande!

Kan hålla med 42Hz om det där med att plocka upp, men det kanske kan bli en bra vana (tror jag ens själv på det där;) ).

Vi har också katter, men jag tänker mig att om man låter den gå ofta så bildas inte så stora hårbollar som stoppar upp.

Neato XV har fått bra betyg i tester, nån som har en sån?

[OT] Robotdammsugare?
Köpte en Neato i våras, det behövdes mkt mindre dammsugning med vanliga dammsugaren då och i genomsnitt var lägenheten även mkt renare. Dock fick jag problem med mitt exemplar som jag reklamerade.

Tyvärr tyckte att tekniken var eftersatt och omodern i förhållande till annan hemelektronik så jag väntar nog ett par år tills jag köper nästa. Trots att den använde lasrar och grejer för att navigera dög det inte och kontrollpanelen var otillräcklig för mina behov.

Jag vill ha en apparat som jag kan ansluta med usb till datorn där jag har en karta över rummet och kan välja vilka områden den skall dammsuga osv... inte hålla på och krångla med massa magnetlister eller fyrar och sånt sk*t.

Men visst, har du inte så mkt mattor, stolsben, sladdar och dylikt funkar det helt ok!

[OT] Robotdammsugare?
Nä dom där fyrarna är ju inte så himla snygga, och ska man köra på schema så måste de stå framme och påslagna för jämnan.

[OT] Robotdammsugare?
Det finns ju många robotar idag på marknaden att välja imellan, så man ska tänka till både 1 och 2 ggr innan man bestämmer sig.

Det var inte så längesedan Plus hade ett test av 4 modeller.
från billigt till lite dyrare.
Och Samsung som dom testade som var den billigaste, 1690:-, var precis helt värdelös. Tog sig inte över mattor, trösklar och säg inte upp ordentligt.

Sedan var det någon mellan modell, men dom prisade Neato XV25.
Och av ren erfarenhet så är det en riktigt bra robot, om än lite långsam. Men den gör sitt jobb.
XV15 är en billigare variant som inte har samma möjlighet för husdjursägare, så den är perfekt då det är i stort sett samma maskin. Bara borstarna som skiljer dom åt.

MIn rekommendation är en Neato XV25 om du har husdjur.
Annars väljer du XV15 och sparar några kronor.

[OT] Robotdammsugare?
Jag håller inte med om dissningarna. Jag köpte en Neato XV-15 i vintras när jag blev single och flyttade till ett nytt ångestpalats. Det finns en dyrare modell som heter XV-258 som ska vara speciellt anpassad för husdjursägare och allergiker. Gjorde lite research på nätet och Neato fick överlägset bäst omdömen av de som testade olika modeller. Så här efter ett halvår är jag fortfarande mycket nöjd. Jag har programerat min så att den dammsuger av huset kl 10 tisdag, torsdag och lördag och det funkar klockrent. Visserligen får man plocka upp leksaker och sånt innan det är dags men det får man ju göra om man ska dammsuga "old school" också. De första gångerna körde den fast under en bokhylla som var precis så låg att den kom in en bit och sen fastnade men det löstes med de medföljande magnetremsorna som gör att maskinen vänder när den kommer fram till dom. Efter denna inkörning fungerar den i princip utan avbrott. När man kommer hem på dammsugardagen tömmer man behållaren som är förvånansvärt full och sen är det bara att njuta av att slippa dammsuga vilket jag hatar ungefär lika mycket som att stryka skjortor... Det enda jag tycker är lite dåligt är att batteriet oftast inte räcker till hela min nedervåning, ca 80 kvm, utan maskinen måste åka och ladda sig efter ca en timme. Övervåningen, 65 kvm, klarar den dock på en laddning.

Så om du hatar att dammsuga tycker jag definitivt att det är värt pengarna.

[OT] Robotdammsugare?
42Hz skrev:
> Robotdammsugare suger, det som tar tid är ju att
> plocka golvet fritt innan man ska dammsuga, har
> man så grejjer så tar det ju max 10 minuter att
> dammsuga som vanligt. =)
>
> Den dagen det finns robotar som plockar upp saker
> från golvet är jag beredd att ändra mig.

Haha samma scenario här hemma pga 2 barn.

+ 1

[OT] Robotdammsugare?
geologen skrev:
> Varför gör man inte en riktig dammsugare? Det
> gör inget om den måste åka och ladda ofta ju.

Förmodligen så skulle den bli alldeles för stor och dyr med de batterier en sådan skulle behöva, och att den då inte skulle kunna komma åt lika bra.

[OT] Robotdammsugare?
Vi har en Neato också, den är trevlig. Låter som ett as, men det gör ju inget - då en inte är hemma när den kör. Helt fantastisk på att navigera. Skulle vilja tjuvkoppla upp något på dess laser-radar :) Enda nackdelen är väl att den är lite våldsam. Typ sladdar och skosnören ligger dåligt till.

[OT] Robotdammsugare?
Ska man ha en robotdammsugare får man nog se till att man har "rätt" planlösning och möbler. Inga kablar och grejer etc. Samt hålla golvet fritt från prylar som kan tänkas störa den.

[OT] Robotdammsugare?
Jag har en Roomba, den funkar alldeles utmärkt hos mig. Men det beror ju lite på hur du har möblerat. Funkar bäst om du inte har sållat ner med möbler och prylar överallt. Men om det till största delen är tomma ytor funkar det utmärkt.

[OT] Robotdammsugare?
Hmm, kanske ska testa detta ändå.

Ungarna är stora nog att inte ha grejer precis överallt på golvet längre så det tror jag funkar. Har dessutom en nedervåning utan trösklar så det är inget problem.

Är dessutom smått allergisk mot våra två katter så kan en sån här liten grunka hjälpa till att hålla borta det mest håret och kattavsöndringar man reagerar på är det ju rätt bra.

[OT] Robotdammsugare?
Normala trösklar fixar Naviboten också. Tyvärr har jag lite högre (2.5 cm tror jag) trösklar och där är det lite olika, ibland går det och ibland inte.

[OT] Robotdammsugare?
Jag lånade brorsans robot gräsklippare vid torpet en ggn. Den knallade iväg nedför vägen och försvann. Hittade den dock eft lite letande. Den hade fastnat i gruset nere på "stora" vägen.
Själv låg jag och sov i hängmattan.... :)
Men dammsugare är kanske mer lydiga ??

[OT] Robotdammsugare?
"Shledon" har just gått ett varv på nedervåningen. Det är en Navibot av den nya låga modellen. Har en av första generationens Navibot också men den har något hänt med så den laddar inte/drar ur batterierna på noll-tid.

Att jag köpte en till efter att den första gett upp beror på att jag är nöjd med funktionen men den första hade NiMh batterier och den nya har LiPo. Den nya är mycket tystare än de gamla men kör man på turbo mode så låter de ungefär lika. Den nya kan du köra när du är hemma utan att det stör allt för mycket.

Har inte jämfört så många olika. Kollade på Neato men den har inga kantborstar så vad jag förstod så behöver den manuell hjälp med städning i kanterna oftare än Samsungen. Navigationsmässigt har systemet med kamera som Samsung har funkat tillräckligt bra för mig. Det följer med "avgränsare" så man kan bestämma om den skall gå in i ett rum eller inte.

Jag skulle säga att den inte ersätter damsugaren helt, men den gör grovjobbet så bra att man inte behöver dra fram den riktiga så ofta.

Både jag och frun tycker det är väl investerade 4000kr.

[OT] Robotdammsugare?
Vad ska man ha om man är lat? jag misstänker att höjden på roboten är en ganska viktig faktor då den ska in under soffor och säng som är ganska låga, ca 25cm. Programerbar timer är ett krav vilket gör att ljudnivån inte är det viktigaste argumentet.

[OT] Robotdammsugare?
Min navibot är förpassad till källaren, katthår + ANNAT satte igen borstarna så det var för mycket pyssel att sätta om.

I källaren funkar den kanon, där dammsög jag inte så ofta förut, nu går den för jämnan.

[OT] Robotdammsugare?
Har testat en Roomba och kunde snabbt konstatera att med lite regelbunden användning så skulle våra mattfransar försvinna. Efter bara en kort stund kunde jag se bitar av fransar i dammbehållaren.
Fast det är rätt så intressant att se den jobba. Roomba är en sidogrej för en firma som bygger militära och liknande robotar så de kan sina saker.

[OT] Robotdammsugare?
Här hemma går Roomba igång dagtid ca tre gånger i veckan när ingen är hemma. Ibland fastnar den i någon snöre/sladd som ligger framme. Totalt sett så har den besparat oss åtskilliga timmar med den vanliga dammsugaren. Visst måste den göras ren ganska ofta. Ibland behövs större operationer för plocka bort ludd i diverse kugghjul. Borstar, borstmotor har bytts ut tre gånger på ca sju år. Nu börjar det bli dags att byta batteri igen, för andra gången. Det finns gott om reservdelar att beställa hos webhandlare/ebay. Totalt sett kan jag inte tänka mig att vara utan Roomba. Den håller upp lägstanivån på städningen hemma på ett mycket enkelt sätt.

[OT] Robotdammsugare?
Jag försöker övertyga min sambo om att vi behöver en robot i huset. Hon menar på att den inte kommer åt i hörn och vrår där det mesta av dammet ju faktiskt är. Men jag resonerar så att dammråttorna inte bildas där utan hamnar där för att man sopar runt det när man går runt och till slut hamnar på de ställen där man inte rör sig. (Någon form av kaos-teori)... Så där är vi lite 1-1 i ställningen så att säga.
Dock har hon ett riktigt bra ess i ärmen då det kommer till vår långhåriga matta under soffbordet. Hur klarar en robotdammsugare av en sådan? Kör den fast? Tuggar den upp mattan?

Kära Bullen... :P

[OT] Robotdammsugare?
Så resonerade jag oxå innan jag köpte min neato-xv25 men jag har aldrig några dammråttor längs vägarna eller under sängen för den delen heller längre och det är inga problem med mina långhåriga mattor heller den går bara lite långsammare när den är på mattan och mina mattor har aldrig varit så fluffiga som dom är nu :p

Och som vanligt är det inte robotdammsugaren i texten som texten handlar om..

[OT] Robotdammsugare?
Jag har en roomba och är nöjd. Som det skrivits tidigare i tråden kan man inte ha massa prylar liggande på golvet. Jag har den inställd på att köra tre gånger i veckan och den hittar i stort sätt alltid tillbaks till laddaren, förutom ibland då den kan fastna i en trasmatta som jag har liggande i sovrummet. Dammsugaren är lätt att tömma, dock fastnar långa hår i hjulen. Men det är lätt åtgärdat. Jag har aldrig ångrat mitt köp.

Tillbaka
Topp