[OT] Rökning/Snusning, mm

För snart 4 år sedan åkte jag akut in till sjukhuset - befarade hjärtproblem.
Men se det var det inte - det var i stället en lungsjukdom som heter Sarkoidos.
En 'hemlig' sjukdom, som inte många känner till - jag visste inte ett smack.
Forskarvärlden vet heller inte så mycket...

Sarkoidos får man - utan anledning. Forskarna har inte hittat någon 'ingångtriggare' för sjukan.
De har inte forskat så mycket på området.
Och lär nog inte göra heller.

Just nu är det nämligen så att det delas ut många pengar till forskning i KOL. Denna populära sjuka som drabbar de stackare som rökt, i många fall, många år.
Observera att mer än 95 % av alla KOL-patienter har eller håller på med rökning (alltså inte ål...)

Observera att en sjuka som drabbar folk som far illa med sin hälsa, de får indirekt en massa forskningsmiljoner till skänks.
Men personer som drabbas av en sjukdom, bara sisådär, där forskas det inte alls i samma utsträckning.

Vad blir min kontenta av detta då??

Bortsett från att jag anser att rökare skall betala sina sjukhusräkningar själv, gällande sjukdomar som är relaterade till rökningen, så är följande min vardag;

Jag äter en mindre mängd Cortison varje dag - kommer att göra så livet ut.
Jag har blivit tvungen att avsluta min träning i karate, eftersom leder, senor och muskler påverkas negativ av medicineringen.
Jag löper risk att få starr i förtid.
Jag riskerar att få diabetes i förtid.
Mina binjurar riskerar att slås ut pga cortisonet.
Sätter sig sjukdomen i levern, så riskerar jag att få transplantera den.
Dessutom har jag mindre uthållighet i MTB-spåret, pga sämre syreupptagningsförmåga.
Medicinen kalkar ut skelettet, som komensation äter jag kalktabletter.
Varje år köper jag medicin för tusentals kronor - OK - högkostnadsskyddet går in och täcker efter en stund.
Jag är hos doktorn var 4:e - 6:e månad för kontroll av Sarkoidosen.

Till slut - jag är tacksam att jag inte har någon allvarligare sjukdom.
Men jag kan inte acceptera att det läggs så ofantligt med forskningspengar på KOL, när Sarkoidos inte får en bråkdel av den summan.

Väldigt intressant att läsa den här tråden.

Själv förstår jag inte varför det är ens lagligt att sälja varken snus eller cigaretter. Det är en regelrätt drog som förstör människor, kom inte och säg något annat. Jag har aldrig insett det "tuffa" i att röka, om man tänker efter så är det ju bara ett pappersrör med torkade blad i. Var ligger det tuffa där? Sen att man betalar för satt sabba kroppen gör ju det hela urkorkat. Men det mest korkade i allt är att jag som inte röker ska betala för deras jävla problem som dom får. Vafan ska jag behöva göra det för??

Sen måste jag även säga att jag lider med dig LasseN, måste vara förbaskat jobbigt, du lyckas även belysa ett gigantiskt problem. Att politiker lyssnar på den största gruppen istället för att tänka. Tyvärr händer detta allt för ofta.

De rökande brukar urskulda sig med att de betalt in massor av pengar i tobaksskatt.
Att den samlade sjukhusräkningen för sjukdomar relaterade till rökning, är betydligt större än intäkterna, det biter inte på dem.
Nix - att röka är en rättighet - enligt rökarna.

Snusade från det jag var 14 år, till det jag fyllde 40. En dosa på 2 dar c:a.
Slutade tvärt, mest för att jag någongång i livet ville känna att jag har kontroll över åtminstone ett begär;-)
Det funkade även om deom 2 första veckorna var allt annat än underbara.
Jag använde första halvåret "choice", som är pepparbaserade "prillor".
I våras la jag av me dom också.
Jag vet inte om jag märkt effekten så mycket konditionsmässigt, men jag känner mig "renare" på nåt sätt. Sen jag slutade har cykelbegäret ökat, vilket i sin tur däremot har påverkat konditionen.

har inte läst svaren, men jag gissar att många sagt något liknande:

man kollar på alla fakta, och sen tar man ett intelligent beslut. jag skriver ner ett par saker du kan fundera över under den tusendels sekunden det tar att besluta sig när man har fakta på bordet:

- rökning ger helt enkelt ett kortare och mindre kvalitetsfyllt liv
- rökning gör att hemoglobinmolekylerna i blodet inte längre kan binda fyra syremolekyler, utan de binder istället kolmonoxid. vad detta leder till kan du ju räkna ut (hint: allting i kroppen behöver syre, och detta kommer dit via blodet)
- slutsats av enbart de ovanstående argumenten: rökning FÖRSTÖR ditt liv, fimpa...

kika: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,644130,00.html (kolla flashgrafiken uppe i menyn till höger, och lite söta bilder på rökare längre ner i den menyn)

edit: ja, jag har varit nikotinberoende. jag är ingen "moraltant som inte vet vad du snackar om..."

Senast redigerad av en moderator:
LasseN: Skälet till att mer forskningspengar läggs på KOL än på Sarkoidos kanske beror på att ungefär 35 gånger fler får diagnosen KOL (diagnoser 2004 i hela landet: Sarkoidos 271 pers, KOL 9636 pers, källa: Socialstyrelsen). Är det då inte ganska rimligt att mer pengar läggs på forskning om KOL?

LasseN skrev:
-------------------------------------------------------
> De rökande brukar urskulda sig med att de betalt
> in massor av pengar i tobaksskatt.
> Att den samlade sjukhusräkningen för sjukdomar
> relaterade till rökning, är betydligt större än
> intäkterna, det biter inte på dem.
> Nix - att röka är en rättighet - enligt rökarna.

Ska försöka räkna lite.
Se det inte som försvar. det gör inte jag. vill visa hur det står till.
Om man som jag, rökt 1 pkt/dag i 15år så blir det väl så här någonting.
Säg att mina cigg har kostat i genomsnitt 37.-/ask.
~30 dagar i månaden.
37 * 30 * 12 * 15 = 199.200.- ( utan festcigg !!! )
( Hur många av rökarna i % sjuknar eg. in ? rätt mycket skattepengar ändå )
...och nu då ! Nikoplåster + tuggtobak & ett par cigg om dan.
appappappapp
skatten på lånet till cykeln. ;)

Jag hade ju ett uppehåll tillräckligt långt för att få upp flåset en bra bit.
Nu märker jag att jag på kort tid har försämrat HELA 'konditionen'.
Viljan att göra saker. (nah... Jobbigt, en annan da. typ)
Konditon a'la motion = kass. spurtar jag 200m på asfalt så e de inte skönt.

När jag slutade märkte jag hur det blev lättare och lättare för varje gång vi hade tvättid att springa de två våningarna det är upp till tvättstugan.
Nu pustar man nästan när man kommit upp.

Är det någon annan som känner ett sån't där konstigt sug, typ man tycker verkligen att det är äckligt men ändå röker/snusar ?

JT skrev:
> LasseN: Skälet till att mer forskningspengar läggs
> på KOL än på Sarkoidos kanske beror på att ungefär
> 35 gånger fler får diagnosen KOL (diagnoser 2004 i
> hela landet: Sarkoidos 271 pers, KOL 9636 pers,
> källa: Socialstyrelsen). Är det då inte ganska
> rimligt att mer pengar läggs på forskning om KOL?

JT: Du missar poängen. KOL är självförvållat. Ingen rökning, ingen KOL.

JLarsson skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LasseN: Skälet till att mer forskningspengar
> läggs
> > på KOL än på Sarkoidos kanske beror på att
> ungefär
> > 35 gånger fler får diagnosen KOL (diagnoser
> 2004 i
> > hela landet: Sarkoidos 271 pers, KOL 9636
> pers,
> > källa: Socialstyrelsen). Är det då inte
> ganska
> > rimligt att mer pengar läggs på forskning om
> KOL?
>
> JT: Du missar poängen. KOL är självförvållat.
> Ingen rökning, ingen KOL.

Så man ska inte forska i sjukdomar som är självförvållade? Ska vi sluta gipsa folk som bryter benen när dom åker skidor oxå då eller? Hur vet du att inte Sarkoidos är självförvållad oxå när väldigt lite forskning bedrivs i ämnet? Hur får man reda på att en sjukdom är självförvållad utan att forska?

Ska man bara skita i folk som drabbas av sjukdomar som dom vållar själva? Bara låta dom dö? Är det det ni menar?

Ska vi sluta leta efter botemedel till AIDS/HIV oxå? Det är ju bara att undvika folk som är smittade så blir man ju av med den sjukdomen oxå.

JT skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > LasseN: Skälet till att mer
> forskningspengar
> > läggs
> > > på KOL än på Sarkoidos kanske beror på
> att
> > ungefär
> > > 35 gånger fler får diagnosen KOL
> (diagnoser
> > 2004 i
> > > hela landet: Sarkoidos 271 pers, KOL
> 9636
> > pers,
> > > källa: Socialstyrelsen). Är det då inte
> > ganska
> > > rimligt att mer pengar läggs på
> forskning om
> > KOL?
> >
> > JT: Du missar poängen. KOL är
> självförvållat.
> > Ingen rökning, ingen KOL.
>
> Så man ska inte forska i sjukdomar som är
> självförvållade? Ska vi sluta gipsa folk som
> bryter benen när dom åker skidor oxå då eller? Hur
> vet du att inte Sarkoidos är självförvållad oxå
> när väldigt lite forskning bedrivs i ämnet? Hur
> får man reda på att en sjukdom är självförvållad
> utan att forska?
>
> Ska man bara skita i folk som drabbas av sjukdomar
> som dom vållar själva? Bara låta dom dö? Är det
> det ni menar?
>
> Ska vi sluta leta efter botemedel till AIDS/HIV
> oxå? Det är ju bara att undvika folk som är
> smittade så blir man ju av med den sjukdomen oxå.
>
>

Inte sluta, men kanske inte prioritera det högst. Sen går det inte att jämföra med skidor då samhället tjänar pengar på folk som är ute och rör på sig, dessa människor är friskare och kostar inte samhället lika mycket.

Jämförelsen Skidåkning och Rökning haltar betänkligt. En bråkdel av skidåkarna gör sig illa. Och de gör sig illa på ett sånt sätt att man inte behöver bedriva forskning kring det, typ benbrott. Hälsoeffekterna av ett aktivt friluftsliv kan inte heller jämföras med rökningens.

Hur smart var det till exempel att ge George Best en ny lever? Fanns det andra i transplantationskön som hade tagit hand om den på bättre sätt?

GummiAnkan skrev:
> Inte sluta, men kanske inte prioritera det högst.
> Sen går det inte att jämföra med skidor då
> samhället tjänar pengar på folk som är ute och rör
> på sig, dessa människor är friskare och kostar
> inte samhället lika mycket.

Så det ni söker är någon form av självförvållningsgrad/samhällskostnads-faktor för att avgöra vilka sjukdomar man ska forska i?
Vad har man att vinna på att säga till folk med KOL att "du får skylla dig själv" och sen skita i dom? Dom är ju redan en belastning för samhället efter att ha fått diagnosen.

Tycker ni samma sak om utbrända och andra stressrelaterade sjukdomar? Ätstörningar? Övervikt/fetma? Alkoholrelaterade sjukdomar? Det går att peka ut en ofantligt massa självförvållade och vanliga sjukdomar.

Jag tror inte så många hade slutat röka om vi inte hade lagt mycket pengar på forskning om rökningens effekter och jag är tämligen säker på att vi kommer se en liknande effekt när dagens hysteriska snusandes effekter börjar visa sig om ett par år.

JT skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > LasseN: Skälet till att mer
> forskningspengar
> > läggs
> > > på KOL än på Sarkoidos kanske beror på
> att
> > ungefär
> > > 35 gånger fler får diagnosen KOL
> (diagnoser
> > 2004 i
> > > hela landet: Sarkoidos 271 pers, KOL
> 9636
> > pers,
> > > källa: Socialstyrelsen). Är det då inte
> > ganska
> > > rimligt att mer pengar läggs på
> forskning om
> > KOL?
> >
> > JT: Du missar poängen. KOL är
> självförvållat.
> > Ingen rökning, ingen KOL.
>
> Så man ska inte forska i sjukdomar som är
> självförvållade? Ska vi sluta gipsa folk som
> bryter benen när dom åker skidor oxå då eller? Hur
> vet du att inte Sarkoidos är självförvållad oxå
> när väldigt lite forskning bedrivs i ämnet? Hur
> får man reda på att en sjukdom är självförvållad
> utan att forska?
>
> Ska man bara skita i folk som drabbas av sjukdomar
> som dom vållar själva? Bara låta dom dö? Är det
> det ni menar?
>
> Ska vi sluta leta efter botemedel till AIDS/HIV
> oxå? Det är ju bara att undvika folk som är
> smittade så blir man ju av med den sjukdomen oxå.

Man kan visst forska i det, men kostnaderna för det borde enbart finansieras av skatter på tobak.
Rökning är bara idiotiskt och de som röker får skylla sig själva.

Skillnaden mot HIV/AIDS i Sverige är väl inte så stor. Här vet alla om farorna med det och hur man skyddar sig. Däremot är forskningen otroligt viktig för att kunna få stopp på hiv-"epedemin" i Afrika och andra utsatta ställen.

Henrik VXT skrev:
> Man kan visst forska i det, men kostnaderna för
> det borde enbart finansieras av skatter på tobak.
> Rökning är bara idiotiskt och de som röker får
> skylla sig själva.

För 30 år sedan så var det inte sådär jättemånga som trodde det var farligt att röka. Varför tror fler det idag?

> Skillnaden mot HIV/AIDS i Sverige är väl inte så
> stor. Här vet alla om farorna med det och hur man
> skyddar sig. Däremot är forskningen otroligt
> viktig för att kunna få stopp på hiv-"epedemin" i
> Afrika och andra utsatta ställen.

Varför smittas folk fortfarande med HIV i Sverige idag då?

Det som jag försöker få fram är att jag är trött på alla rökare/snusare som först förstör för sig själva, sen när dom är sjuka så ska hela samhället ställa upp för att den personen har rökt sönder lungorna.

JT skrev:

> Varför smittas folk fortfarande med HIV i Sverige
> idag då?

Ja, inte går de och letar efter ett ragg som har en skylt "Jag kan allvarligt skada din hälsa" på ryggen iaf.

Jag har bestämt mig!! Jag ska sluta snusa fr o m idag!! Har en längre tid kännt att det är dags att ta det beslutet. Påsarna åker in och ut hela jävla dagen utan att man ens funderar över det. Hinner aldrig känna suget efter en snus eftersom jag nästan konstant från att jag vaknar tills jag går och lägger mig har en snus i käften. Nu får det vara nog!!

See ya on the other side....

Ekfeldt skrev:

> Återfall kommer oftare och oftare.
> Hur fan bestämmer man sig ?!?!?

Man inser först av allt att nikotin är lika beorendeskapande som heroin. Sedan gäller att avstå till hundra procent i alla lägen, även efter några glas en sen lördagkväll, annars trillar man ofelbart dit igen.

> Nånn annan som har liknande problem ?

Ja, vi löste dem genom att helt enkelt övergå till snus. Det är förvisso inte helt nyttigt men det ger betydligt mindre skador än cigaretter.

Jag slutade snusa för ca ett år sedan (utan plåster, tuggummin, akupunktur osv.) och känner igen Ingvars beskrivning av hur man ständigt hade en snus inne. Jag växlade mellan lös- och portionssnus, och var egentligen utan snus enbart när man käkade eller sov. Då är det inte nikotinet man är ute efter, utan det handlar om någon annat.

Jag intalade mig själv att jag inte var en riktig snusare (eftersom jag inte behövde nikotinet) och varje gång jag blev sugen så sa jag till detta till mig själv. Jag fick även hjälp av min sambo som också sa åt mig, när jag blev sugen på en fet Ettan, att jag inte var en riktig snusare eftersom jag inte kunde hantera snusandet förut.

Nikotinbehovet försvinner efter ett par dagar, och efter det så är det bara något annat behov. Det handlar om att bryta beteendet med att snusa och att man identifierar sig som snusare. Är man stor nog att börja snusa på egen hand så skall man klara av att sluta på egen hand också.

Bra jobbat Ingo. Lycka till. Tänk vad mycket cykelprylar du kan köpa för pengarna.

Vadå snusare CK. Menar du att du sov utan snus. Amatör :)

/Johan snusfri sedan två år (tror jag skrivit tidigare i den här tråden)

JojjeM skrev:

>
> Vadå snusare CK. Menar du att du sov utan snus.
> Amatör :)
>

Jovisst! Kompenserade det nattliga snusuppehållet med en liten portionspåse på morgonkvisten. Det är inte så man saknar alla tomdosor med "bjudsnus" som låg och drällde överallt, och man har bara tre saker (nycklar, plånbok och telefon) att hålla reda på innan man far till jobbet.

JojjeM skrev:
> Bra jobbat Ingo. Lycka till. Tänk vad mycket
> cykelprylar du kan köpa för pengarna.
>

Tack för uppmuntran, det kan behövas. Har köpt nikotintuggumin och tänker använda det i en övergångsperiod. Det gäller att se upp så att dem inte blir nästa ovana, det är ju inte direkt billigt med nikotintuggumin. Har försökt sluta rakt av tidigare men då har jag nästan blivit tokig av suget och gett efter tillslut.

Tyvärr så kan jag nog inte köpa cykelprylar rakt av för pengarna, det skulle nog inte resten av familjen uppskatta men något lite då och då som belöning är nog inte omöjligt.

Snusfri sen ett dygn snart... tjuvstartade redan igår eftermiddag egentligen

Till alla som har tänkt sluta röka rekommenderar jag nikotinplåster. Rökte själv en sju år och slutade till sommaren med plåster efter inrådan av bror & hans tjej.

Det var... nästan magiskt. :)

Ingen nikotinabstinens alls med plåster, det enda som satt kvar var vanan. Jag har fortfarande svårt att prata i telefon då jag alltid rökte under samtalen men det får man helt enkelt lära sig av med.

Det som fungerade för mig var att ta ett beroende i taget. Först det kemiska och sedan det mentala. Plåster kostar ju dock rätt mycket men det känns som att den kostnaden är rätt ickeexisterande i förhållande till vad man får ut.

Har precis haft en mycket stressat tentaperiod, druckit enorma mängder kaffe och suttit uppe på nätterna och skrivit. Döm av min förvåning när en polare kommenterar att det "i alla fall är bra att du inte röker". Jag har inte ens tänkt på det, för ett år sedan skulle det vara otänkbart att inte ha rökt som en borstbidare.

Så... mitt tips är att prova med plåster. Lättare att slippa tänka på det än med tuggumi och tabletter och annat jox och väldigt effektivt.

Kan också rekommendera plåster. Jag var jävligt skeptisk. Tänkte att "det är ju så gott att snusa så det finns inte en chans att plåster funkar på mig" men det är väl kroppens sätt att luras. Körde nåt program med avtagande styrka i tre veckor. Hade försökt med tuggummi tidigare men då löper man ju risken att bli sugen och trilla dit om man inte tuggar oavbrutet.

/Johan

Tillbaka
Topp