[OT] Rökning/Snusning, mm
För snart 4 år sedan åkte jag akut in till sjukhuset - befarade hjärtproblem.
Men se det var det inte - det var i stället en lungsjukdom som heter Sarkoidos.
En 'hemlig' sjukdom, som inte många känner till - jag visste inte ett smack.
Forskarvärlden vet heller inte så mycket...
Sarkoidos får man - utan anledning. Forskarna har inte hittat någon 'ingångtriggare' för sjukan.
De har inte forskat så mycket på området.
Och lär nog inte göra heller.
Just nu är det nämligen så att det delas ut många pengar till forskning i KOL. Denna populära sjuka som drabbar de stackare som rökt, i många fall, många år.
Observera att mer än 95 % av alla KOL-patienter har eller håller på med rökning (alltså inte ål...)
Observera att en sjuka som drabbar folk som far illa med sin hälsa, de får indirekt en massa forskningsmiljoner till skänks.
Men personer som drabbas av en sjukdom, bara sisådär, där forskas det inte alls i samma utsträckning.
Vad blir min kontenta av detta då??
Bortsett från att jag anser att rökare skall betala sina sjukhusräkningar själv, gällande sjukdomar som är relaterade till rökningen, så är följande min vardag;
Jag äter en mindre mängd Cortison varje dag - kommer att göra så livet ut.
Jag har blivit tvungen att avsluta min träning i karate, eftersom leder, senor och muskler påverkas negativ av medicineringen.
Jag löper risk att få starr i förtid.
Jag riskerar att få diabetes i förtid.
Mina binjurar riskerar att slås ut pga cortisonet.
Sätter sig sjukdomen i levern, så riskerar jag att få transplantera den.
Dessutom har jag mindre uthållighet i MTB-spåret, pga sämre syreupptagningsförmåga.
Medicinen kalkar ut skelettet, som komensation äter jag kalktabletter.
Varje år köper jag medicin för tusentals kronor - OK - högkostnadsskyddet går in och täcker efter en stund.
Jag är hos doktorn var 4:e - 6:e månad för kontroll av Sarkoidosen.
Till slut - jag är tacksam att jag inte har någon allvarligare sjukdom.
Men jag kan inte acceptera att det läggs så ofantligt med forskningspengar på KOL, när Sarkoidos inte får en bråkdel av den summan.
Men se det var det inte - det var i stället en lungsjukdom som heter Sarkoidos.
En 'hemlig' sjukdom, som inte många känner till - jag visste inte ett smack.
Forskarvärlden vet heller inte så mycket...
Sarkoidos får man - utan anledning. Forskarna har inte hittat någon 'ingångtriggare' för sjukan.
De har inte forskat så mycket på området.
Och lär nog inte göra heller.
Just nu är det nämligen så att det delas ut många pengar till forskning i KOL. Denna populära sjuka som drabbar de stackare som rökt, i många fall, många år.
Observera att mer än 95 % av alla KOL-patienter har eller håller på med rökning (alltså inte ål...)
Observera att en sjuka som drabbar folk som far illa med sin hälsa, de får indirekt en massa forskningsmiljoner till skänks.
Men personer som drabbas av en sjukdom, bara sisådär, där forskas det inte alls i samma utsträckning.
Vad blir min kontenta av detta då??
Bortsett från att jag anser att rökare skall betala sina sjukhusräkningar själv, gällande sjukdomar som är relaterade till rökningen, så är följande min vardag;
Jag äter en mindre mängd Cortison varje dag - kommer att göra så livet ut.
Jag har blivit tvungen att avsluta min träning i karate, eftersom leder, senor och muskler påverkas negativ av medicineringen.
Jag löper risk att få starr i förtid.
Jag riskerar att få diabetes i förtid.
Mina binjurar riskerar att slås ut pga cortisonet.
Sätter sig sjukdomen i levern, så riskerar jag att få transplantera den.
Dessutom har jag mindre uthållighet i MTB-spåret, pga sämre syreupptagningsförmåga.
Medicinen kalkar ut skelettet, som komensation äter jag kalktabletter.
Varje år köper jag medicin för tusentals kronor - OK - högkostnadsskyddet går in och täcker efter en stund.
Jag är hos doktorn var 4:e - 6:e månad för kontroll av Sarkoidosen.
Till slut - jag är tacksam att jag inte har någon allvarligare sjukdom.
Men jag kan inte acceptera att det läggs så ofantligt med forskningspengar på KOL, när Sarkoidos inte får en bråkdel av den summan.