OT: Routrar?

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Hur sätter man in en router? Praktiska problem?

Vi har Comhem bredband, ett Motorola modem, och är ständigt inloggade på en dator, vi vill nu koppla in ytterligare en dator genom att sätta en router efter (sett från webben naturligtvis) modemet. Är det problemfritt? Kör man samma lösenordsrutiner (etc) på båda datorerna? Något att tänka på? Potentiella bekymmer? Någon erkänt bra router?

Per

Jag har haft en 3com officeconnect nånting i tre år ca, och den har funkat problemfritt. Den har funkat både med Felia ADSL och BBB ADSL... Bakom Routern ser det ut som ett vanligt LAN. Utifrån syns bara Routern..

Zyxel har en som ska klara att logga in på bredbandet för dig, annars tror jag bara en av dina datorer kommer att behöva logga in för att bägge ska kunna surfa.

nån från d-link. netgear elelr 3com ska lösa biffen, lite beroende på vad comhem använder för inloggningssätt så kan man logga in lite olika. vet att d-link t.ex. kan logga in o hålla linan vid liv själv, i alla fall med vissa sorters anslutningar. annars finns det programman kan ha på datorn som fixar biffen.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en D-link 604, undvik. =)

Vad är problemet?

Per

Mjukvarans strular, den går inte att uppdatera med ny firmware, en knapp i webgränssnittet är väck för att styra IP-nummer. Belastar man den för med hög trafik låser den sig, den kan även låsa sig av ingen anledning alls. Brukar räcka med att bryta strömmen.

Tyvärr funkar den "för det mesta" och jag har inte brytt mig att få den bytt (än). Men jag ser att jag borde när jag skriver ner denna listan.

Har läst om tillräckligt många som haft problem med D-link för att undvika det märket. Givetvis har många kört utan problem också men jag skulle inte chansa om jag skulle köpa ny router idag. Har själv goda erfarenheter av en trådlös netgear-router.

Många routrar har idag trevliga egenskaper som usb-kontakter för nätverksskrivare eller externa hårddiskar vilket kan vara något att ha i bakhuvudet.

har också en 604 eller liknande och den fungerar helt okej.. saknas dock funktioner jag velat ha, såsom usbutgång för skrivare.

men vad kan man begära av ett garantiärende?

Senast redigerad av en moderator:
Som varandes nätverks- och datanisse så rekommenderar jag att du skippar D-link, undviker Netgear och istället köper en Linksys (by Cisco). Dom är lika billiga eller billigare, men funkar och brinner inte upp av värmeproblem efter ngt års användande.
(Dessutom är firmwarens källkod öppen vilket gör att det finns en massa roliga förbättrade mjukvaror gratis till den)

Säljs av alla möjliga på nätet, tex Dustin, Datorbutiken.com etc. I butik vet jag bara Mycom i Sthlm på rak arm. Linksys WRT54G är ett fynd för 684:- på Mycom. Inbyggd 4 portars switch mm. Den har även inbyggt Wlan, men det kanske e lite overkill för din del?

/Jonas

Jonez bli inte upprörd nu ... :)

Skrubben.JPG

Öppifrån

Dlink DES-1024D
Dlink DWL-700AP
Dlink DI-604

Jag har en 3com Officeconnect 802.11g wireless gateway (discontinued visserligen)...

Kan inte rekommendera pga. följande anledning:
Den kraschar när man belastar den tungt med UDP trafik/med många anslutningar samtidigt, t.ex. om man kör med bittorrent och laddar ner fler saker samtidigt... då kan UDP trafiken för DNS gå ner, och man kan inte browse:a eller komma åt de administrativa funktionerna i gateway:en...

3com's lösning är att be användaren begränsa antalet anslutningar man kan göra...
(ingen ny firmware för att fixa det...)

Säger Linksys WRT54G även jag.
Den är ful som stryk men bra.

Angående DLink DI-604 så finns det olika hårdvarurevisioner av den. D1 anses vara den bästa.

Även jag säger undvik D-Link. Det är sällan mjukvaran till deras pryttlar är färdig när grejen börjar säljas och allt för ofta utgår prylen innan mjukvaran är färdigutvecklad.

Ett annat alternativ, om man är lite händig med datorer, är att ta en gammal pc med två nätverkskort (486 räcker till) och lägga in brandvägg/router programmet Freesco. http://www.freesco.org/ En hub/switch måste man ha också. blir lite billigare än en "riktig" router. Funkar minst lika bra som en d-link 604 om inte bättre.

D-Link 604 är skit rent ut sagt. Överhettad. Efter några månader så vips släppte skiten igenom skarp ip-trafik rakt in i burken. Jag skulle nog prova Zyxel.

Håller med gänget ovan vad gäller D-link. Kollegor som haft det märket har numera andra.
Däremot Netgears grejjor funkar strålande. Har själv en Netgear RP614v2. Tror t o m att det numera är RP614v3 som gäller. Har allt man hehöver som privat användare och är relativt billig.

Mr.Skalman: Hehe, jag blir inte alls upprörd av D-links switchar, dom funkar bra till billig peng.
Det är deras billiga alltiallo hemma routrar som suger. (Schysst 19" adapter btw)

Jag har brottats med och skrotat åtskilliga DWL624or och liknande. Det finns säkert de som funkar, men felprocenten är för hög för att man ska chansa.

Det som framför allt skiljer Linksys routrar mot D-links och Netgears i samma prisklass är hanteringen av trafiken när det blir mycket anrop(läs P2P). Då går D-link o Netgears 624or på knäna.

Enda nackdelen är som sagts tidigare att dom ser ut som små muterade smurfar, men det spelar mindre roll.

/Jonas

Att min 604 lever fortfarande beror nog på att switch delen sköts av 1024'an o 604 får bara jobba som router/firewall o det trådlösa sköter 700'an....

Jonez.. Skåpet var juh för brett...man tager vad man haver :)

Alright, lyfter tråden till er jobbsurfande happyiter.

Min D-Link 604 har i förra veckan dött duktigt. Den routrar en maskin fortfarande men man ser inte dom andra som sitter i LAN-portarna, så jag tänkte uppgradera.
Linksys har fått bra kritik och man vill ju gärna stödja ett företag som kör med OSS i sina routrar.

Har hittat:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306149&cks=PRL

Vad tror ni?

Min D-Link 604 är också död. Började gå långsammare och långsammare att surfa. Tillsist tvärdog den och hittade inte datorerna hur man än lekte med inställningarna (Eller ja, man kom ju inte åt inställningarna).

Letar alternativ. Tips? Billigt och bra för delning av ett ADSL-modem.

Hehehe! Hare gått ett D-link virus? Min DI-804 går tokigt. Helt plötsligt dör nätet, tar å renewar ip-adressen, sen funkar det igen. Ett tag. Enligt BBB har mitt nät bara dippat 5 ggr på ett år. Jag upplever det som 5 ggr per dag!

Hon på BBB:s support kläckte ut sig att D-link strular mest.

Så jag vill åxå ha tips på bra router.

Va sjukt, min 624+ (eller vad den heter) har i veckan börjat dumma sig. Kräver omstart då och då... När den packar in köper jag en Linksys, eller så lånar jag en cisco router med brandväggs IOS på jobbet och en aironet AP.

Johan A skrev:
> Va sjukt, min 624+ (eller vad den heter) har i
> veckan börjat dumma sig. Kräver omstart då och
> då... När den packar in köper jag en Linksys,
> eller så lånar jag en cisco router med brandväggs
> IOS på jobbet och en aironet AP.
Hehehe, du har inga fräsiga rackmontage att låna ut? ;D

Jag kör DI-624+ och det gör även grannen kan jag se. Jag råkade låna lite kapacitet någon gång om jag inte minns fel. Jag jobbade tidigare som Cisco-tekniker men de prylarna är ju inte för hemanvändare. Detta gäller även pix501 som är den minsta brandväggen de har. /Phredhe

Bytte nyss min D-Link Access Punkt till en från Linksys. Vilken skillnad! Mindre, Snabbare, Snyggare och framför allt var det en dual-band AP. Att gå över från 2.4 GHz bandet till 5 GHz bandet var en bra sak då jag kan höra 10 st APs från min lägenhet som använder 2.4 GHz bandet (3 st är rekommenderat max).

Får passa på och tipsa om Belkin. Köpte en trådlös Belkin 7230 efter mycket letande och jämförande på nätet. Denna har allt jag önskar mig och är stabil och med bra räckvidd. 54Mbit/802.11g, WPA kryptering, inbyggd brandvägg, livstids(!) garanti, bra pris(688kr på <http://www.butik.it/?artnr=F5D7230YY4>). Den har inte krånglat något sen köpet för två veckor sedan och fildelningsprogram fungerar utmärkt med full fart. :-)

/Leo

I brist på fantasi blev det en D-link. Med kabel. Den var varit OK utom sista veckan då den börjat spöka, och faktiskt strejkade ett par dagar, så att jag kopplade ur den. Men nu funkar den igen.

Köp inte den moderna versionen av Linksys WRT54G utan omprogrammerbar firmware. Tjackade en sån i sommras och den funkar hopplöst dåligt. Kopplar ner sig heela tiden.

Den gamla versionen lär dock vara riktigt bra.

lundatok skrev:
> Det är troligtvis när den går varm. :D

— hmm, den står ju alltid på, skulle vara något "flame war" då :)

Tillbaka
Topp