[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

VKruger sa:
GustafH sa:
VKruger sa:
Någon som varit med om smärta i knäveck? Vad gjorde ni åt det?

Länge sen. För mig försvann det med stretching av baksida lår och höfter men det beror ju lite på vilken typ av smärta det är.

Tips på övning? Har överrörlighet i knäled så har lite svårt att hitta en som biter bra..

Jag körde de två sista på den här listan:

https://www.livestrong.com/article/382943-back-of-knee-stretches/

Men listan hade några till som kanske kan vara bra.

För höfterna körde jag 3 & 4 på den här:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325377.php

Lista även där för att de andra övningarna kanske kan vara bra.

Eftersom jag körde båda samtidigt vet jag inte vilken det var som tog tag i problemet men jag har iaf fortsatt köra stretching sen dess (2016?) och har inte haft några problem. Förrän nu då när jag inte gjort det på nån månad...

Tips på (löpningsrelaterade) podcasts att lyssna på när man kör "easy runs" alt jobbpendlar eller i övrigt har en stund över att förkovra sig?

Allmän leda, tristess och mellansäsong ledde till att jag ville koncentrera mig på nått spännande(ist för på jobbet!) Jag bestämde mig för att köra en OBLAintervallserie till "fail" jag kör 4-6 intervaller i obla-fart a 8 minuter på löpband måndag till fredag.

Långpass lördag och söndag. Är inne på 4:de veckan nu och allt flyter på fint.
Både förra helgens och helgens långpass har känts extremt lätta och gått relativt snabbt visavi puls.

Kanske har jag hittat "min" intervall? Värst är det egentlig för psyket...att undvika att kika på klockan på löpbandet för ofta.

Frågan är hur länge man torde tåla dessa intervaller innan man väggar? Måste jag hålla på hela vintern? Snart måste jag ju dra på mig skidskorna.

//

NLC sa:
Tips på (löpningsrelaterade) podcasts att lyssna på när man kör "easy runs" alt jobbpendlar eller i övrigt har en stund över att förkovra sig?

Har du inte lyssnat på Maraton-labbet så rekommenderas den: https://maratonlabbet.podbean.com/

Har inte fastnat för någon annan löparpod, de andra jag hittat kändes mest som de pratade om hur det är att jobba som influenser...

Eddy sa:
Frågan är hur länge man torde tåla dessa intervaller innan man väggar? Måste jag hålla på hela vintern? Snart måste jag ju dra på mig skidskorna.

Har du inte väggat på 4 veckor är det väl bara sjukdom, skada eller pysket som kan sätta stopp? Klarar man 6x8min på den typen av intervaller + 2 långpass så känns det som du är rätt vältränad. Jag är på lite lägre nivå så kanske inte rätt person att kommentera...

Senast ändrad:
DT sa:
Cujo sa:

LOL!

Ja det där var verkligen ett skolboksexempel på hur en medelålders man blir för ivrig. :)

Men alltså, Maran och Ultravasan med ett drygt halvårs löpträning; jag vet inte jag...
Jag ser potential för ett humoristiskt blogginlägg om en gubbe som sitter och förbannar sig själv vid någon fäbodkontroll nästa år.

Själv skulle jag vara glad om jag kunde komma tillbaka till ett läge där ett millopp kunde genomföras med hygglig värdighet.

Skofråga:

Jag har nu ett par Hoka Bondi 6 som är helt sanslöst mycket dämpning i. Det är bra för jag är tung och har dessutom en skada i foten (se tidigare i tråden). De är bra skor, bra skydd men känns inte långsamma och tunga men de är lite för trånga i tåboxen vilket blir ett problem över ~15 km. Dessutom är hållbarheten halvbra. Efter 35 mil är de blankslitna i tån (dock mycket gummi kvar men inget mönster) och en av de där hällooparna man drar på sig skorna med är av, samt lite allmänt skav som jag tycker borde synas mer på trailskor än renodlade asfaltsskor som de här är (i min användning alltså).

Så, nya skor-dags! Och större tåbox, då tänker jag ju osökt på Altra och mycket dämpning då på deras jättedämpade Paradigm. Hur står de sig mot Hoka rent dämpningsmässigt? Blir de tråkiga eller har de lite fjong? Eller är ett par jättedämpade Altra fortfarande minimalistiska jämfört med Hoka? Jag känner fortfarande att jag behöver den säkerheten på asfalt för fotens skull.

Eller finns det andra skotips kanske?

Hej!

Jag har tyvärr samma erfarenhet av hoka, dålig hållbarhet.
Angående altra så är i mitt tycke Paradigm helt ok, dämpningen känns modern(mycke studs) därimot måste man vänja sig med noll dropp om du nu inte redan kör det annars kommer skadorna som ett brev på posten.
De har väldigt mycket sula och kan kännas lite klumpiga men det är ju Bondin också.

Räcker bredden på dessa så har de en grym mellansula och verkar hålla hur många mil som helst, dessutom lätta.
En nackdel är att de är oerhört fula! https://sevensports.se/produkt/skechers-gorun-7-herr/

//F

GustafH: Jag har gått från Hoka Clifton till Altra Duo och är nöjd. Lite stummare sula i Altran än clifton. Den är lite mer som Hoka Speedgoat i dämpningen.

NLC: Talk Ultra, Pace on Earth, Billy Yang, Captare, Everlöf & Månström, Maratonpodden, Lost in Sweden, Nå er det alvor är några exempel på några olika språk. Lite beroende på vad du är ute efter.

NLC sa:

Utöver ovan nämnda Maratonlabbet kan jag rekommendera Elitpodden med Claes Åkeson och Per Synnerman, Elitpodden innehåller mycket prat om och intervjuer med svenska elitlöpare, intressant eftersom man annars inte kan hitta så mycket information om dem.

I övrigt verkar det svårt att producera intressant innehåll om löpning. Det är mitt största fritidsintresse (att utöva) men det är oerhört få tidningar, poddar eller webbsidor om löpning som innehåller något intressant. När det gäller ultralöpning finns det en del bra grejer men jag är själv (nästan) helt ointresserad av sånt.

En kul löparpodd är Tell me your tales (road to Berlin avsnitten), bytte senare namn till Inside running.
Sköna snubbar. :)
2899F386-FF0B-4921-B155-E5DEE0E0A39F.png

Hej och hå, trots (eller kanske tack vare?) geologens inspirerande recension på https://happyride.se/forum/read.php/1/3626951/3649465#msg-3649465 råkade jag handla en FR645 förra helgen och noterade att den kan gissa "running power" - men vad har man det till? Det går inte att använda som mål när man skapar workouts (utan man får hålla sig till pace eller puls) och det är oklart hur man ska relatera effekt vid löpning med effekt vid cykling.

Inte blev jag mycket klokare av att läsa
https://www.dcrainmaker.com/2017/12/garmin-running-power-good.html heller.

Åsikter, idéer?

Senast ändrad:
NLC sa:
Inte blev jag mycket klokare av att läsa
https://www.dcrainmaker.com/2017/12/garmin-running-power-good.html heller.

Åsikter, idéer?

Får väl först säga att jag inte har testat den här funktionen..

Det jag kan tänka mig skulle kunna vara bra är att få något slags objektivt mått på hur hårt jag har sprungit. Vissa pass kanske jag klarar 5:00-tempo med 155 i puls. Andra dagar ligger jag kanske i 5:30 på samma puls. Då skulle det ju vara intressant att jämföra med "running power". Är det bara dagsformen som skiljer eller är det tyngre pga vind, banprofil osv?

Kanske också kan vara möjligt att jämföra löpning i kuperad terräng med löpning på platt mark? För mig blir det rätt stor skillnad i km-tider på samma puls.

Skulle också vara intressant att se hur löptekniken påverkar "power".

Annars borde väl den potentiella användningen vara att hitta trösklar. Om det skulle vara ett mer precist verktyg än puls så är det ju i så fall värdefullt. Men åtminstone för min nivå av löpning tycker jag puls är en tillräckligt bra indikator på mjölksyra-tröskel.

Och jag tycker inte heller att det absoluta effekt-måttet är speciellt intressant. Inom löpning är det ju lätt att jämföra km-tider för att få veta sin kapacitet...

Vinterlöpning är faktiskt riktigt skoj, men en stor nackdel för mig iaf är att pulsklockan med tillkopplad pulsband behöver mellan 5-7 km innan rätt puls visas.

Har testat och värma upp inne(för att bli svettig- bättre kontakt) trots det visar klockan fel puls första biten!

Har nån nått tips? Mitt klockestimerade Vo2 max går ju ner i källaren om detta fortgår...

//E

Det låter skitskumt. Min klock-/bandkombination visar rätt från meter 0, även i minusgrader.

Har du möjlighet att testa annat pulsband?

En anekdot från mig är att det band som kom med min garminklocka för länge länge sedan var trasigt redan direkt; ibland fick jag 220 i puls när jag var ute och sprang. När jag testade min frus band (men med samma ”pod” (= behöver inte paras igen) eftersom de kan knäppas loss) så funkade det fint. Så jag gissar att vissa band helt enkelt är kassa.

Detta är det andra bandet jag testat, blir faktiskt bättre om jag kör med ullunderställ, men tränar jag intensivare vill jag köra med syntet och då är det som sämst, ska ringa Garminsupporten och höra om råd.

//E

DanielS sa:
Och jag tycker inte heller att det absoluta effekt-måttet är speciellt intressant. Inom löpning är det ju lätt att jämföra km-tider för att få veta sin kapacitet...

Eller hur! Och om man mest vill ha det för att kolla på datat efteråt funkar ju GAP i princip lika bra då klockan ändå inte kan mäta hur tex underlaget påverkar.

Men en feature är ju alltid en feature.

Eddy sa:
Vinterlöpning är faktiskt riktigt skoj, men en stor nackdel för mig iaf är att pulsklockan med tillkopplad pulsband behöver mellan 5-7 km innan rätt puls visas.

Har testat och värma upp inne(för att bli svettig- bättre kontakt) trots det visar klockan fel puls första biten!

Har nån nått tips? Mitt klockestimerade Vo2 max går ju ner i källaren om detta fortgår...

//E

Testa att ta vatten/saliv/annat på sensorerna på pulsbandet om du inte redan gjort det. Borde iofs hjälpa med svetten från uppvärmningen.

Azog sa:
Eddy sa:

//E

Testa att ta vatten/saliv/annat på sensorerna på pulsbandet om du inte redan gjort det. Borde iofs hjälpa med svetten från uppvärmningen.

Visst kan man slicka på pulsbandet, men hur premium är det? En skvätt kontaktgel däremot https://www.apotea.se/blagel-cefar-250-g-elektrodgel ;-)

Första löpturen igår efter knäoperationen för 3 månader sedan. Kort (4,6 km) i mjuk terräng. Styrketräning (utfall, bulgarisk split på balansplatta, mm) och Zwiftcykling har varit min torftiga träningstillvaro i 2 månader.

Härligt att springa igen. Ovant och lite osäkert. Lite irriterat efteråt, men överlag positivt. Hunden var också glad att få hänga på ut på stigarna. Behöver dock nya terrängskor. De gamla har inget grepp kvar. Har ett par Altra King MT2 beställda.

NLC sa:
Azog sa:
Eddy sa:

//E

Visst kan man slicka på pulsbandet, men hur premium är det? En skvätt kontaktgel däremot https://www.apotea.se/blagel-cefar-250-g-elektrodgel ;-)

Får testa...

Tips på bra vattentäta löparstrumpor? Förr var det sealskinz, åtminstone för cykling. Är det fortfarande något? Sjukt blött ute nu. Tips?

Ställer mig frågande till behovet både med tanke på att man inte springer sååå länge, åtminstone inte i förhållande hur lång en runda på cykeln kan vara, samt att det ofta är viktigt med att riktigt bra passform på strumpan för att inte få skav.

NLC sa:
Ställer mig frågande till behovet både med tanke på att man inte springer sååå länge, åtminstone inte i förhållande hur lång en runda på cykeln kan vara, samt att det ofta är viktigt med att riktigt bra passform på strumpan för att inte få skav.

Jag blir ju också lite nyfiken på scenariot vi försöker lösa här. Speciellt när det numera finns en del vattenskyddade trail-skor att välja på. Och sedan brukar man ju bli varm och svettig också. Men det kanske är mer av skog och lervälling upp till knäna vi pratar?

Jag har ett par Sealskinz jag använder som nödlösning vid cykel-pendling i plötsligt regn under sommaren men problemet är att om skorna ändå blir blöta så blir det obekvämt ändå. Har inte tänkt på att använda dom vid löpning. Jag försöker undvika kombinationen vattenpölar och långpass..

Eddy sa:
NLC sa:
Azog sa:
Eddy sa:

//E

Får testa...

Funkar men jag orkade bara en tub. Se till att svettas ordentligt istället...

Tjena
Jag har slitit ut ett par sealskinz, men det har tagit bra många år. Springer gärna och långt, även vintertid. Jönköpings vintrar kan vara både blöta och kalla.

Vattentäta strumpor gör ju att jag slipper köpa specifika vinterskor.

Vill gärna också ha tips på bra strumpor.

Vattentäta låga skor tycker jag är rejält dåligt, det brukar för mig sluta med att de är fulla med vatten som runnit in genom det stora hålet uppepå och sen inte kommer ut. Då låter sealskinz och otäta skor som en bättre lösning.

Tycker det viktigaste är att skorna dränerar bra när man springer i blöta. Gortexskor och liknande är väldigt bra på att samla upp stänkvatten som rinner ner längs benen.
Samma med sealskins, slutar med att man har två vattenballonger runt fötterna. :)

Det blir ju kallt och blött. Jag använder gärna olika skor på väg och i skogen och de är inte vattentäta och man har ändå låga skor... Det är blött nu. Det blir omysigt och kallt efter ett tag. Hade gore-tex-skor förut, men inte längre.

Ska nog testa sälskinn. Torra och varma fötter är ändå rätt trevligt, speciellt om man är ute en heldag. Känsel är trevligt och den krokar även i plusgrader till slut om det är blött.

Om det kommer nysnö och det slår över i regn blir det som att springa med fötterna i isvatten. Jag vet att jag kortade av en runda i sådant väder och efter 25 min kom hem med fötter som var vita och där jag började tappa känseln i tårna, så nog finns det situationer där kallt vatten är ett problem vid löpning.

lundatok sa:
Orienterarna har neoprenstrumpor. Jag köpte mina för en herrans massa år sedan. Funkar!

Den här orienteraren kör med ullstrumpor. Räcker gott för min del.Och täta skor innebär bara mer vatten som någon skrev. Men visst kan det säkert bli lite våtdräktsfunktion av det så länge man håller igång. Jag skulle personligen inte välja ett par skor utan bra dränering.

Azog sa:
lundatok sa:
Orienterarna har neoprenstrumpor. Jag köpte mina för en herrans massa år sedan. Funkar!

Den här orienteraren kör med ullstrumpor. Räcker gott för min del.Och täta skor innebär bara mer vatten som någon skrev. Men visst kan det säkert bli lite våtdräktsfunktion av det så länge man håller igång. Jag skulle personligen inte välja ett par skor utan bra dränering.

Springer i Sportswool kompressionsknästrumpor den här årstiden, men jag brukar inte vara ute över timmen så här års.

Funderar på att köpa foot pod till min gamla garminklocka. Lite nyfiken på min stegfrekvens. Inser dock att jag för mindre pengar kan skaffa någon app och stickprovsvis mäta frekvensen när jag har med mobilen. Erfarenheter? Är det värt 700 kr att kunna mäta stegfrekvens kontinuerligt? Springer aldrig på löpband.

Jonatan F sa:
Funderar på att köpa foot pod till min gamla garminklocka. Lite nyfiken på min stegfrekvens. Inser dock att jag för mindre pengar kan skaffa någon app och stickprovsvis mäta frekvensen när jag har med mobilen. Erfarenheter? Är det värt 700 kr att kunna mäta stegfrekvens kontinuerligt? Springer aldrig på löpband.

Har stegfrekvens inbyggt på min nuvarande klocka. Man kan ju konstatera att mätvärdena motsvarar förväntningarna. Normalt så håller jag alldeles för låg frekvens. När jag springer snabbt så blir frekvensen högre (och nästan uppe på "grönt" värde). När jag blir trött blir frekvensen lägre. Möjligen om jag skulle bestämma mig för att jobba på stegfrekvensen så är det ju intressant att ha den loggad. Då är det ju värt pengarna för att få det loggat på samma ställe.

För mig skulle det räcka med stickprov för stegfrekvensen. Om det är värt 700kr beror väl vad du tänkt få ut av det? Vilken nivå du springer på osv. Hur länge håller din nuvarande klocka? Fotpodden kan du ju även använda med nästa klocka, iaf om du håller dig inom samma märke.

En fotpod ska väl också kunna ge lite bättre momentan registrering av hastigheten än vad GPS ger? Och kanske kompensera för dålig GPS-mottagning vid löpning i t ex skog. Det skulle för mig vara en större anledning till att spendera pengarna.

Tillbaka
Topp