[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:andreasjoh sa:NLC sa:sdx sa:Du måste ta reda på vilken max puls du har och läser du manualen så kan du se hur du går tillväga.NLC sa:Let's talk pulszoner... Min nya FR645 gissar tröskelpuls åt mig, vilka verktyg lämpar sig för att från LTHR räkna fram relevanta pulszoner?
Nej det "måste" jag inte.
Om pulszonerns ska stämma måste du göra ett maxpuls test.
Knappa in vilopuls och maxpuls så ska dom nog ligga väldigt nära varandra. Vilopulsen påverkar lite också.
Om du inte gjort något maxpuls test eller knappat in nått värde går klockan förmodligen på 220 - din ålder
Jag tänker snarare att en det man vid konditionsträning vill ha koll på, med pulsen som proxy, är hur man ligger i intensitet i förhållande till sina laktattrösklar (aerob och anaerob). Men eftersom de kan "flyttas" uttryckt i HR beroende på vad och hur mycket man tränat så borde ett skattning av vilken puls som motsvarar LTHR/anaerob tröskel vara ge en bättre ingång till arg bestämma ens intensitetzoner uttryckt puls än att utgå från extremerna max- och minpuls.
Åtminstone om man tror att den "fysiologiska kostnaden" är signifikant högre över LTHR än under samt att man vill ha koll på (ungefär) när man växlar över från (i huvudsak) fettförbränning till att använda glykogendepåerna. Dvs det som uppdelningen i tränlngzonerna Endurance, Tempo, Threshold är tänkta att avspegla.
Fast jag kan ju förstås tänka fel.
För det andra, vilopulsen mäter klockan kontinuerligt och maxpuls har jag skattat från tidigare pass och test. Pulszonerna kan jag själv definera genom appen och de behöver inte vara uttryckta i % av maxpuls eller HRR
andreasjoh sa:Vet inte om du blir klokare av det. Pulsen kan ju variera ganska mycket med samtidigt som trösklen ändras så bästa sättet är väl att gå över trösklen och sen sänka intesiviteten lite. Om man inte kör med massa laktatstickor. Tyngre träningsnack och william där pratade ganska mycket om tröskelträning och hitta rätt i ett avsnitt nyligen. Kom inte ihåg vilket
+1andreasjoh sa:Lite uppvärmning. Sen 30 min tröskel. Sen ner varvning så är de nog inte långt kvar till milen.
Pulszonerna är samma oavsett vad man hittar på. De är ju bara av människan påhittade % av maxpuls (eller pulsreserv som jag fick googla om:)andreasjoh sa:Blir de samma puls i zon2 på cykel som när man löper?
Fungerar hjärtat olika beroende på om man springer eller cyklar? Frågar åt en kompis.
Här är lite att läsa i frågan.Fungerar hjärtat olika beroende på om man springer eller cyklar? Frågar åt en kompis.
Om jag vill prova på löpband, vilken hastighet är lämplig att börja med?
Har problem med inflammerad hälsena. Tack och lov är det inga problem vid cykling men vill kunna springa igen. Jag är rätt bitter på landstingets sjukvård, får man hjälp hos deras fysioterapeuter eller bör man söka privat på denna typ av skada?
Är det akilles tendonit du har? Hitta en bra sjukgymnast med koll på idrottsskador. Om det är tendonit så är övningarna plågsamma och de behöver göras rätt länge men det funkar. Se bifogad pdf.Har problem med inflammerad hälsena. Tack och lov är det inga problem vid cykling men vill kunna springa igen. Jag är rätt bitter på landstingets sjukvård, får man hjälp hos deras fysioterapeuter eller bör man söka privat på denna typ av skada?
Japp det stämmer. Jahopp då har jag att göra, ska testa å ta de via VC först. Annars blir de privat.Är det akilles tendonit du har? Hitta en bra sjukgymnast med koll på idrottsskador. Om det är tendonit så är övningarna plågsamma och de behöver göras rätt länge men det funkar. Se bifogad pdf.
För en massa år sen fick jag hjälp av en sjukgymnast som själv var cyklist. Han hade koll.
Behöver skotips tack.
Mängdträningsfokus på blandat underlag. (Mestadels asfalt och lättlöpta elljusspår). Gärna rejält med dämpning då jag tröttnat på de minimalistiska varianterna och vill prova något annat.
Önskemål i övrigt är sko med bred tåbox samt gärna även en hållbar sådan. De flesta löpskor jag använt går sönder på ovandelen långt före jag sliter ut sulorna. Vore skönt med något hållbart.
Sliter du ut skorna inifrån eller utifrån? Jag har själv hälar som äter hälkappa, och stortår som äter överdel fram pga att de pekar lite lite uppåt. Min lösning, framförallt i tå-området, är att lirka in en remsa silvertejp/gorillatejp inuti där stortånageln rör sig. Har ökat livslängden på mina löparskor nåt enormt, särskilt de nya modellerna med sockliknande överdelar utan förstärkningar.Behöver skotips tack.
Önskemål i övrigt är sko med bred tåbox samt gärna även en hållbar sådan. De flesta löpskor jag använt går sönder på ovandelen långt före jag sliter ut sulorna. Vore skönt med något hållbart.
Altra är väl inte så dämpade inte trail dojornaAltra TIMP 1.5 har jag och är svinnöjd!
Bred tåbox precis som du önskar.
Det enda jag klagar på är att jag sliter ner dobbarna i sulan på mindre än 50 mil.
Ibland snackas det om att cykel- och löpträning "motverkar" varandra. Oklart vad folk menar när de säger sånt. Ligger det något som helst i det? Det är klart att man förmodligen blir bättre på att cykla om man i princip bara cyklar men tror väl knappast man blir sämre av att lägga till lite löpning?
Sliter du ut skorna inifrån eller utifrån? Jag har själv hälar som äter hälkappa, och stortår som äter överdel fram pga att de pekar lite lite uppåt. Min lösning, framförallt i tå-området, är att lirka in en remsa silvertejp/gorillatejp inuti där stortånageln rör sig. Har ökat livslängden på mina löparskor nåt enormt, särskilt de nya modellerna med sockliknande överdelar utan förstärkningar.
Jag köpte nyss Altra Paradigm för ungefär samma kravspec. Mest för asfalt då jag har gott om andra dojor för stig och skog, men lär funka på elljusspår också.Behöver skotips tack.
Mängdträningsfokus på blandat underlag. (Mestadels asfalt och lättlöpta elljusspår). Gärna rejält med dämpning då jag tröttnat på de minimalistiska varianterna och vill prova något annat.
Jag måste säga att tejpen sitter otroligt bra om man masserar fast den, och livslängden på mina skor styrs av sulorna istället för överdelen! Jag lirkar in en remsa på 20 x 30-40 mm med tre långa fingrar, man får in den rätta knycken efter ett tag.Är nog inifrån. Tror också att åtminstone en del av problematiken är uppptvinklade tår. Bra tips kring tejpen. Kan ju pröva på något befintligt par.
Som du säger kör man bara en grej så blir man bättre. Jag har lagt till kampsport och cykel och dragit ner på löpandet och ändå satt pb på milen mm. Så klart dom hjälper varandra. Iaf åt de hållet :)
Ja det är ju bra :) Ibland har jag hört att det liksom skulle vara så att musklerna arbetar helt olika eller något så att man snarare skulle bli sämre på det ena av att träna det andra. Ja jag vet inte riktigt vad som menas med det.
Det är ett omdebatterat område. Alla skolor tycker inte lika och lär inte heller ut samma saker. Kan hursomhelst konstatera att på Svensson-nivå verkar det inte finnas någon större anledning till oro. Finns otaliga exempel på duktiga skidåkare eller cyklister som trots liten mängd löpspecifik träning placerar sig bra på motionsloppen. (Tvärtom verkar däremot inte lika vanligt vad jag märkt av).
Tror oftast det handlar om krämpor och/eller träningsvärk när vanligt folk menar att de två idrotterna är svårkombinerade. Jag tycker inte de är det, men så är jag också en medioker motionär utan elitambitioner. Med det sagt finner jag det samtidigt betydligt lättare att ge mig ut på ett cykelpass dagen efter ett hårt löppass än vice versa. Därmed är jag också av åsikten att lagom (svårdefinierat) mängd cyklande är fördelaktigt för löpningen i.o.m. att det tillåter att hålla igång kroppen utan samma typ av utmattning som löpning oftare tycks ge.
Ibland snackas det om att cykel- och löpträning "motverkar" varandra. Oklart vad folk menar när de säger sånt. Ligger det något som helst i det? Det är klart att man förmodligen blir bättre på att cykla om man i princip bara cyklar men tror väl knappast man blir sämre av att lägga till lite löpning?
... Finns otaliga exempel på duktiga skidåkare eller cyklister som trots liten mängd löpspecifik träning placerar sig bra på motionsloppen. (Tvärtom verkar däremot inte lika vanligt vad jag märkt av).
...
Själv gillar jag mizuno waverider och hoka bondi (som är rejält dämpad) och hoka clifton som är rejält dämpad (fast mindre än bondi). Nöjd med hållbarheten och det är sulan som slits ut för mig.Behöver skotips tack.
Om man kan springa varför krångla till det med en massa attiraljer och tingel-tangel?
Själv gillar jag mizuno waverider och hoka bondi (som är rejält dämpad) och hoka clifton som är rejält dämpad (fast mindre än bondi). Nöjd med hållbarheten och det är sulan som slits ut för mig.
Åsså tejpa innan då!!! ;)Suget efter ett par Hoka blev dock såpass stort att jag mycket riktigt slog till på ett par Clifton 6. Premiärtur på fredag tror jag bestämt.
Tack alla för alla tips!
Sökning:Jag är på jakt efter en löparkeps till sambon. Borde inte vara så svårt, men med ett litet huvud så blir alla löparkepsar alldeles för stora. I synnerhet för djupa.
Jag har googlat på löparkepsar för barn, men hittar inget löparspecifikt. Visst borde det finnas?
www.sailfish.com
Jag har liten skalle (storlek 56 på hjälmar), jag tycker att Inov-8:s kepsar i storlek S/M sitter bra på huvudet. Både storleken = att man inte behöver reglera dem "i botten", och att de sitter kvar på huvudet när man rör sig, typ springer och även när det är en del vind. Lagom storlek på skärm. Lätta. Båda mina är svarta, det kanske inte är så smart en stekhet sommardag iofs, men hittills har syftet för mig varit typ regn eller för varmt för riktig mössa/pannband, eller extremt dålig hårdag eller bara hålla undan håret.Jag är på jakt efter en löparkeps till sambon. Borde inte vara så svårt, men med ett litet huvud så blir alla löparkepsar alldeles för stora. I synnerhet för djupa.
Jag har googlat på löparkepsar för barn, men hittar inget löparspecifikt. Visst borde det finnas?