[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jag började med barfotalöpning för några år sen (inomhus i samband med rehabträning). Mest på löpband men även några gånger ute. Köpte barfotaskor (inte five fingers men bara en tunn sula). Omöjligt att sätta ner hälen först. Så, episk träningsvärk när jag sprang för fort. Men helt okej i lägre fart. Efter det har jag sprungit med (löparskor med) lite drop och dämpning. Senaste paret är Nike Free Run. Inte mycket stabilitet, men jag vill springa mer på framfötterna. Tycker det går rätt bra (om man räknar bort att jag är långsam och har dålig kondis).

Jag började med barfotalöpning för några år sen (inomhus i samband med rehabträning). Mest på löpband men även några gånger ute. Köpte barfotaskor (inte five fingers men bara en tunn sula). Omöjligt att sätta ner hälen först. Så, episk träningsvärk när jag sprang för fort. Men helt okej i lägre fart. Efter det har jag sprungit med (löparskor med) lite drop och dämpning. Senaste paret är Nike Free Run. Inte mycket stabilitet, men jag vill springa mer på framfötterna. Tycker det går rätt bra (om man räknar bort att jag är långsam och har dålig kondis).
Varför vill du springa mer på framfötterna?

Varför vill du springa mer på framfötterna?
Jag har en historia av ryggproblem. En kollega körde barfotalöpning ett tag (bara för att om jag minns rätt). Så jag läste lite om det (bla Born to run). Och när jag pratade med en kiropraktor nämnde jag barfotalöpning och han tyckte att det kunde vara idé att testa.

C1BECB14-B969-4E85-B9AD-332ED502EBDC.jpeg

Jag har en historia av ryggproblem. En kollega körde barfotalöpning ett tag (bara för att om jag minns rätt). Så jag läste lite om det (bla Born to run). Och när jag pratade med en kiropraktor nämnde jag barfotalöpning och han tyckte att det kunde vara idé att testa.
Jag har lite diskproblem och min rygg har aldrig mått så bra sen jag började springa regelbundet - primärt med 0 drop skor. Har hatat att springa hela livet i princip sen upptäckte jag att det faktiskt inte är så dumt med skor som fötterna faktiskt ryms i (Altra). Dessa råkade vara 0 drop och nu känns det som bambi på styltor med skor med mer än ett par mm drop. Mina fötter och rygg mår mycket bättre men visst omfördelar man belastningen med mer slitage på hälsenor och vaderna men det klarar min kropp bättre.

Jag har lite diskproblem och min rygg har aldrig mått så bra sen jag började springa regelbundet - primärt med 0 drop skor. Har hatat att springa hela livet i princip sen upptäckte jag att det faktiskt inte är så dumt med skor som fötterna faktiskt ryms i (Altra). Dessa råkade vara 0 drop och nu känns det som bambi på styltor med skor med mer än ett par mm drop. Mina fötter och rygg mår mycket bättre men visst omfördelar man belastningen med mer slitage på hälsenor och vaderna men det klarar min kropp bättre.
Man kan ju gå när man känner att vaderna gjort sitt. Man kan inte göra mycket när ryggen gjort sitt.

Samma för mig faktiskt, har en stökig disk mellan L5 och S1 och förut när jag sprang lite mer så gjorde det ryggproblemen värre. Nu kör jag 0 drop och rätt neutral isättning, springer varje dag och totalt just nu 30-35 km varje vecka. Ryggen mår bättre än på länge.

126 dagar nu om jag minns rätt, känner mig aldrig sliten längre. Garmin-klockan rekommenderar alltid vilodag dock.

Vilka skor finns det med lite drop/dämpning? Jag är sjukt ointresserad av löparskor (och utbudet där jag bor är skralt). Mina Free run börjar bli redo för pensionering.

Vilka skor finns det med lite drop/dämpning? Jag är sjukt ointresserad av löparskor (och utbudet där jag bor är skralt). Mina Free run börjar bli redo för pensionering.
Altra och Topo har skor med lite dropp och varierande mängd dämpning. Kombinera med bar överkropp, tåstrumpor och cannabis för en total hippie-profil.
Saucony har många skor med 4mm drop och dämpning.

Altra och Topo har skor med lite dropp och varierande mängd dämpning. Kombinera med bar överkropp, tåstrumpor och cannabis för en total hippie-profil.
Saucony har många skor med 4mm drop och dämpning.
Jag såg en snubbe som sprang i endast shorts och sandaler (alltså, enkla flipflops!) för ett par veckor sen. Han hade väldigt lite hår (självförvållat, misstänker jag) och såg inte alls ut som en hippie. Det jobbiga var att det såg rätt behagligt ut (jmf med hur jag känner mig i den farten)...
Ska kolla in Altra (även om jag får hemsk beslutsångest över en massa modeller när jag inte ens vet vad jag vill ha). Och Topo.

För asfalt eller trail? För asfalt kolla in nya Altra Vanish Tempo, eller Topos nya Specter. De är 0 drop men där man jobbat med att få dem att få samma fartkänsla som mer traditionella skor genom rocker i fronten och magiskt studs-i-studs skum :)
Men sen finns också många skor med relativt lite drop som Kinvars mfl. Beror mycket på också hur bred din fot är. Altra har t.e.x. lite olika passning beroende på hur luftigt det ska vara.

För asfalt eller trail? För asfalt kolla in nya Altra Vanish Tempo, eller Topos nya Specter. De är 0 drop men där man jobbat med att få dem att få samma fartkänsla som mer traditionella skor genom rocker i fronten och magiskt studs-i-studs skum :)
Men sen finns också många skor med relativt lite drop som Kinvars mfl. Beror mycket på också hur bred din fot är. Altra har t.e.x. lite olika passning beroende på hur luftigt det ska vara.
Mer åt asfalthållet (jag har ett par Inov8 som håller ett par år till). Jag har springit i skogen med mina Free run också, vilket gått bra. Bra det du skriver ang passning. Det är ju inte helt oviktigt att de sitter bra (även om jag sällan haft några problem). Tror jag har normala (eller kanske tom smala) fötter. Undrar om "dopade" skor kan få mig att känna en fartkänsla! Tack alla för tips!

Sprang ner till utegymet igår kväll. På hemvägen blev jag hindrad av en älg mitt på spåret. Lite överraskande och trevligt. Bara att vänta tills den hade flyttat sig.

Mer åt asfalthållet (jag har ett par Inov8 som håller ett par år till). Jag har springit i skogen med mina Free run också, vilket gått bra. Bra det du skriver ang passning. Det är ju inte helt oviktigt att de sitter bra (även om jag sällan haft några problem). Tror jag har normala (eller kanske tom smala) fötter. Undrar om "dopade" skor kan få mig att känna en fartkänsla! Tack alla för tips!

Hoka har också lågt dropp, typ 4-6mm på sina olika modeller. Springer mest i skor med dropp mellan 4-8mm men har ett par Altra och har tidigare haft Merrell utan drop med. Tycker inte att drop märks i någon större utsträckning faktiskt

Neeej, det fixar du! Varsomhelst, drygt 800 m åt nåt håll och så tillbaka igen (räcker ju med nån trottoarsträcka eller längs nån liten stig/väg där ni har dygnsvilan), bara kör minimumdistans för att behålla din fina streak! Supercoolt ju!

Springa innebär ju definitionsmässigt bara att man har båda fötterna i luften samtidigt till skillnad från när man går, du behöver ju knappt ens springa så snabbt att du blir svettig? Heja dig!
Än så länge håller det, imorrn blir det ett experiment att springa i 40 grader (minimumdistans) för att få lite death valley-feeling!

0 drop brukar inte vara så peppiga tycker jag, skor med lite mer drop tenderar ge mer fartkänsla och driv genom steget men läser man testerna verkar t.ex. Altra Vanish förmedla lite av den känslan trots 0 drop. Hade gärna provat den skon.

Fråga från golvet: vilken ryggsäck för löpning ska jag köpa?

Måste få med ett par gympadojjor i storlek 47, vilket också är typ enda kriteriet utöver att ryggsäcken sitter stabilt. Bara skorna inte ramlar bort så kan de sitta fast lite hur som helst - behöver inte vara ett stort fack utan kanske någon form av nätficka eller dylikt.

Springer idag till gymmet med en Osprey cykelryggsäck, men det funkar dåligt. Remmar som flyger runt plus att jag måste dra åt den stenhårt men den flyger upp och ned ändå..

Måste få med ett par gympadojjor i storlek 47, vilket också är typ enda kriteriet utöver att ryggsäcken sitter stabilt. Bara skorna inte ramlar bort så kan de sitta fast lite hur som helst - behöver inte vara ett stort fack utan kanske någon form av nätficka eller dylikt.

Springer idag till gymmet med en Osprey cykelryggsäck, men det funkar dåligt. Remmar som flyger runt plus att jag måste dra åt den stenhårt men den flyger upp och ned ändå..
Valfri löparväst i lagom storlek blir nog bra. Själv kör jag mest med olika modeller från salomon, men det finns en uppsjö märken där ute. Se till att mäta eller prova så att du får rätt storlek så att den sitter bra.

Valfri löparväst i lagom storlek blir nog bra. Själv kör jag mest med olika modeller från salomon, men det finns en uppsjö märken där ute. Se till att mäta eller prova så att du får rätt storlek så att den sitter bra.
Får man verkligen med ett par stora skor i en sådan väst?

Springer med en USWE Vertical 4. Skulle tro att en Vertical 10 rymmer skorna, men det måste testas först. Min sitter väldigt stadigt och luftigt samt ger full rörelsefrihet för armarna.

Tja, det beror kanske lite på hur uppbyggda (komprimerbara) skorna är, men en elastisk 12-liters borde väl kunna gå, tänker jag. Tex. https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/adv-skin-12-lc11658.html#color=67866

Annars finns det ju lite större rena ryggsäckar som fungerar fint för löpning, typ https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/xa-25-lc12223.html#color=66381
Det är hårda stabila handbollsskor typ, icke komprimerbara och dessutom i största storleken.. Den spontana känslan från denna bilden är att det inte finns en chans att få plats med skorna.

09E9F368-E37D-4518-B718-3886291BD393.png

Den senare länkade ryggsäcken ser ju helt klart bättre ut storleksmässigt, nästan tom för stor:

A3A4B766-BA56-47CD-9683-2A839681B772.png

Men frågan är hur/om en sådan ryggsäck kan sitta bättre än min nuvarande Osprey.

C34B3BB2-652C-48AA-857E-3816C7ACD3F8.jpeg

Skorna sitter åtminstone som gjutet i Ospreyen.

Ni som springer med ryggsäck - kan man räkna med att den sitter superbra eller är det bara att acceptera att det hoppar runt en del?

Springer med en USWE Vertical 4. Skulle tro att en Vertical 10 rymmer skorna, men det måste testas först. Min sitter väldigt stadigt och luftigt samt ger full rörelsefrihet för armarna.
+1
Jag cyklar med en av deras ryggor.
Den sitter där den sitter oavsett vad jag har i den.
I ganska tuff terräng där andra ryggor har slagit mig i bakhuvudet så sitter den där den ska.
Även vid lite studs och hopp så glappar det inget mot ryggen

+1
Jag cyklar med en av deras ryggor.
Den sitter där den sitter oavsett vad jag har i den.
I ganska tuff terräng där andra ryggor har slagit mig i bakhuvudet så sitter den där den ska.
Även vid lite studs och hopp så glappar det inget mot ryggen
Dom såg intressanta ut! Har en polare som också cyklar med sådan ryggsäck - får kolla om jag kan prova hans!

Ska försöka hinna med en tur till någon göteborgsbutik under dagen också, men utbudet brukar ju vara sådär..

Det är hårda stabila handbollsskor typ, icke komprimerbara och dessutom i största storleken.. Den spontana känslan från denna bilden är att det inte finns en chans att få plats med skorna.

Visa bilaga 567978

Den senare länkade ryggsäcken ser ju helt klart bättre ut storleksmässigt, nästan tom för stor:

Visa bilaga 567979

Men frågan är hur/om en sådan ryggsäck kan sitta bättre än min nuvarande Osprey.

Visa bilaga 567980

Skorna sitter åtminstone som gjutet i Ospreyen.

Ni som springer med ryggsäck - kan man räkna med att den sitter superbra eller är det bara att acceptera att det hoppar runt en del?
Jag springer en del till jobbet med en föregångare till den med kläder och dator och det fungerar bra utan skump. Packa bra och spänn allt. Nyckeln tycker jag är att ha många remmar över bröstet/magen.

Jag springer en del till jobbet med en föregångare till den med kläder och dator och det fungerar bra utan skump. Packa bra och spänn allt. Nyckeln tycker jag är att ha många remmar över bröstet/magen.
Kläder och dator är ju flera gånger tyngre än ett par skor, så då borde ju jag kunna överleva med sådan packning!?

Testing testing.

17DD36FB-3112-4D7A-8D8C-6E56B9A51D34.jpeg

Uswe Patriot 15, lånad av polare. Ganska tung i sig själv men jäkligt många fack och får lätt med gympadojjor (och idag ett bygellås åt sonens cykel). Remmarna sitter ganska hårt för att den ska sitta still på ryggen, men funkar ganska bra när man väl springer.

Ska åka och klämma på någon Salomon till helgen och annars testa vidare med denna.

Sen kan man väl säga att man som redan förhållandevis tung löpare på 84 kilo så blir man inte direkt lättare i steget med skor och bygellås på ryggen..?

USWEn var för tung och stor kom jag fram till. Besökte den eminenta butiken SM Sport i Mölnlycke och fick där tag i både nya skor (av identiskt modell som de föregående men i ny fin färg och mindre utslitna) och en Silva-löparväst med EXAKT precis lagom utrymme för att få plats med gympaskorna.

Lätt, snajsig och skön att bära. Trodde att jag efter att ha tagit sjutusen bilder skulle få åtminstone en med väskan väl synlig, men tydligen är mina selfie-skills helt värdelösa... Jaja! Här ska springas till gymet iallafall!?

A7ED665E-E3E2-43E9-911A-7A0312EF98D0.jpeg

USWEn var för tung och stor kom jag fram till. Besökte den eminenta butiken SM Sport i Mölnlycke och fick där tag i både nya skor (av identiskt modell som de föregående men i ny fin färg och mindre utslitna) och en Silva-löparväst med EXAKT precis lagom utrymme för att få plats med gympaskorna.

Lätt, snajsig och skön att bära. Trodde att jag efter att ha tagit sjutusen bilder skulle få åtminstone en med väskan väl synlig, men tydligen är mina selfie-skills helt värdelösa... Jaja! Här ska springas till gymet iallafall!?

Visa bilaga 569077
Hahaha, men det blev ju en fartfylld bild på dig och coachen på cykel i alla fall!
SM Sport är så bra!

Hahaha, men det blev ju en fartfylld bild på dig och coachen på cykel i alla fall!
SM Sport är så bra!
Ja de är kanon! Sån jäkla skillnad gentemot stormarknaderna. Man får se till att välja var man lägger sina pengar så de små kunniga handlarna finns kvar. Lite lustiga kontraster när jag åkte från SM Sport direkt till en av de stora kedjorna för att få tag i en tröja. När jag stod i omklädningsrummet fick jag höra en i personalen som krängde löparskor till en nybörjare, och till slut spelade det liksom ingen roll vilka skor personen köpte, bara den köpte några. Sista jag hörde var att "dessa skorna är mitt hemliga vapen, alla köper dom", vilket sas om typ det femte paret prövade skor. Proffsigt..?

Gött med pacer! och nya prylar :)
Pacer är supertrevligt! Igår cyklade han bmx som synes på bilden halva vägen, men sen bytte han till växlad mtb och då blev det rejält mycket mer svettigt att hänga med.? Har inte sprungit så värst mycket med barnen ännu (däremot cyklat hur mycket som helst), men det är väldigt trevligt och barnen är ganska tillfreds även om de ibland får cykla ikapp och ibland rullar ifrån.

Fick ju ITB problem i slutet på våren och har hållt på med sjukgym / styrketräning / rehab ihärdigt sen dess. Har försökt springa vid sidan om men med låg volym och sen är ju cykling också en belastning vid ITB så det har stundtals varit tröstlöst men det går åt rätt håll. Försökte backtracka lite var det gick snett och gick tillbaka till där jag började (och kunde lufsa på flera timmar utan problem). Har ju bara sprungit i inte ens ett år men redan från början kunde jag springa länge men långsamt.
Så tillbaka till zero drop skor som lägger mer belastning på vader och baksida samt för mig får mig att landa mer på framfoten / mitt på. "Snabbskorna" som köptes för att medelst intervaller försöka få upp farten lite parkerades.

Sakta börjar det kännas hoppfullt igen. Var i fjällen en vecka med sonen och hann med lite fjällöpning och idag blev det nästan 2 1/2 tille Hellasstigar utan minsta besvär. Det tar sig :)
Några bilder från Lofsdalen - fjällöpning var ju riktigt mulligt!

Bilagor

• IMG_20220725_081417.jpg
    IMG_20220725_081417.jpg
    241.4 KB · Besök: 51
  • IMG_20220729_084532.jpg
    IMG_20220729_084532.jpg
    782.2 KB · Besök: 34
  • IMG_20220730_074257.jpg
    IMG_20220730_074257.jpg
    858.1 KB · Besök: 45
  • PANO_20220730_081118.jpg
    PANO_20220730_081118.jpg
    583.9 KB · Besök: 41
Sviterna från en mancold håller mig borta från träning just nu. Har en envis hosta som inte vill ge med sig.
Jag och dottern har fått en inbjudan till att springa varsin sträcka på Vasastafetten den 20 aug som vi tackat ja till. Ca 10 och 12 km. Hinner förhoppningsvis komma igång med lite löpning igen innan dess.

Ingen som råkar sitta på Netflix dokumentären The Barkley Marathons - the race that eats its young? Finns inte kvar på Netflix tyvärr och inte helt lätt att få fatt på.

Kan hyras på iTunes bl a.
Klart sevärd!

Kan rekommendera https://vodeville.se när man letar efter var en film finns att se. Den säger att den faktiskt bara finns hos just Itunes i nuläget!

Den verkar ingå i nån lista de gjort över 60 (!) filmer om löpning. Jag har nog bara sett ett fåtal av dem. https://vodeville.se/hitta-film;lista=Spring i benen - filmer om löpning-605

Och för att anknyta till trådens ämne lite bättre, klickade hem ett par Altra Paradigm nu, exakt samma modell som jag springer i nu. De gamla har gått 70 mil, känns OK fortfarande men jag växlar nog över till de nya för längre rundor iaf.

Senast ändrad:
Kan rekommendera https://vodeville.se när man letar efter var en film finns att se. Den säger att den faktiskt bara finns hos just Itunes i nuläget!

Den verkar ingå i nån lista de gjort över 60 (!) filmer om löpning. Jag har nog bara sett ett fåtal av dem. https://vodeville.se/hitta-film;lista=Spring i benen - filmer om löpning-605

Och för att anknyta till trådens ämne lite bättre, klickade hem ett par Altra Paradigm nu, exakt samma modell som jag springer i nu. De gamla har gått 70 mil, känns OK fortfarande men jag växlar nog över till de nya för längre rundor iaf.
Youtube har mycket bra grejer på temat ultrarunning med. För en lite roligare approach kan jag tipsa om Brendan Leonards ”how to run 100 miles”. De stora amerikanska loppen har sin drös med dokumentärer med, vill minnas en som följer bl a en ung Killian Jornet (i vita korta tights) och Tony Krupicka genom Western States.

Jag knep ett par Rivera 2 i somras när XXL hade en drive - kostade ofattbart strax under 700 kr. Riktigt sköna faktiskt. Paradigm tolkar jag som deras pronationsstöds / stability sko? Trodde det var typ en Torin med mer stöd men såg att den hade 30 mm stack jmf. med 28 på Torin.
Annars ruggigt sugen på nya Vanish Tempo.

Paradigm är den mest dämpade, har kört med Torin Plush förut och den är också skön men höll inte lika länge. Rivera har jag också varit sugen på men nu råkade Paradigm finnas för 1300 kr på Bikester så jag passade på. Kanske blir ett par Rivera om jag hittar några billiga.

Jag ska strax ut och testa mina Altra Timp 3. Anledning att det blev just de: de fanns i en fysisk affär (så jag kunde prova dem), de var på rea, de var orangea. That's how I roll.

Jag ska strax ut och testa mina Altra Timp 3. Anledning att det blev just de: de fanns i en fysisk affär (så jag kunde prova dem), de var på rea, de var orangea. That's how I roll.
Jag har ett par, gillar skon skarpt men kvallan är dålig. Yttersulan blev blanksliten på kort tid och materialet släpper lite här och var. Hoppas du har större tur men googlar man verkar de ha genomgående kvaliteteproblem.
IMG_20220809_180655.jpgIMG_20220809_180606.jpgIMG_20220809_180559.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp