[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Springer som sagt långsammare än någonsin numera. Nån gång i veckan brukar klockan slå till med ett "återhämtningspass" med 7-minuterstempo vilket i praktiken innebär att den tycker att nånstans runt 6:45-7:15 är OK. Trodde inte det var möjligt men det går! :)

Det sliter verkligen otroligt lite när man håller ner farten - idag hade jag räknat helt fel och fick öka från 6-min till 5-min-tempo halvvägs in på dagens runda och det känns verkligen mera slitet.

Springer som sagt långsammare än någonsin numera. Nån gång i veckan brukar klockan slå till med ett "återhämtningspass" med 7-minuterstempo vilket i praktiken innebär att den tycker att nånstans runt 6:45-7:15 är OK. Trodde inte det var möjligt men det går! :)

Det sliter verkligen otroligt lite när man håller ner farten - idag hade jag räknat helt fel och fick öka från 6-min till 5-min-tempo halvvägs in på dagens runda och det känns verkligen mera slitet.
Provade att springa långsamt, riktigt långsamt, under kvällens 8 km. Fick påminna mig flera gånger att inte falla in i normala distanstempot, men lyckades hålla 7-minuterstempo. Kändes ganska tråkigt, men man kanske kan vänja sig vid det.

Provade att springa långsamt, riktigt långsamt, under kvällens 8 km. Fick påminna mig flera gånger att inte falla in i normala distanstempot, men lyckades hålla 7-minuterstempo. Kändes ganska tråkigt, men man kanske kan vänja sig vid det.
Det kan man. Jag springer också i sånt tempo oftare. Men har också blivit sämre och långsammare av det. Men det gör väl inte så mycket.

För min del varvar jag med olika typer av intervaller och några 4-5 kilometer i tröskelfart ibland och på totalen känns det som att jag blivit snabbare samtidigt som jag håller mig skadefri.

Men jag brukar alltid lyssna på ljudbok när jag springer låååångsamt om inte hunden är med. Annars blir det lite trist.

För mig har det funkat att göra något annat under långpassen, tex orientering. Köper naturpasset för skogen i närheten och är ute en 90-200 min. Blir sällan snabbare än 7min-tempo.

Idag var det new shoe day. Gick in för att köpa ett par Adidas, men kom ut med ett par Brooks. Så kan det gå ?. Första korta rundan med vovven kändes extremt odramatisk (på ett bra sätt).
20230511_212940.JPG

20230511_213859~2.JPG

/J

Idag var det new shoe day. Gick in för att köpa ett par Adidas, men kom ut med ett par Brooks. Så kan det gå ?. Första korta rundan med vovven kändes extremt odramatisk (på ett bra sätt).
/J

Jag körde Brooks förut, lite doldisar i Sverige men jag tror det är en av de största globalt. Själv beställde jag just mitt tredje par Altra Paradigm, mitt femte par Altra och mitt tredje par Paradigm.

Torin var rätt slut efter 60 mil, sen har jag ett par Olympus som gått 45 mil ca och fortfarande är toppen, samt två par Paradigm som är uppe i 90 mil vardera. Har ett par på jobbet där jag inte springer så långt och sen sparar jag ett par hemma till korta rundor så de får leva en stund till.

Skulle egentligen vilja komplettera med ett par Escalante och ett par grövre trailskor, kanske Lone Peak, att sätta dubbar i. Men det blir nån annan gång.

Efter ganska exakt 10 år i Kinvaras testade jag för första gången en "jättedämpad" sko tidigare i veckan, Saucony Axon 3. Det kändes som att springa med två enorma gummibollar under varje fot - inte direkt negativt, snarare ovant, min stora behållning av Kinvara har just varit att jag inte tänker på dem alls medans jag springer.

En enda löptur är lite för kort utvärdering för att de skall kännas safe vad gäller skav etc till Göteborgsvarvet i helgen, men jag är peppad inför vad de nya skorna bjuder på under kommande rundor, och det var väldigt länge sedan ett par skor gjorde mig peppad sist.

Aldrig tittat åt Brooks förut men fick dessa (Hyperion Tempo) rekommenderade som alternativ till mina gamla Adidas Boston (tredje paret) som börjat ta slut. Det visade sig att mina fötter inte alls gillade nya Boston eller Adios (som jag också haft tidiga varianter av). Massa konstiga "features" . Dessa Brooks kändes härligt okomplicerade i jämförelse (inte olika mina gamla Boston). Ett par no-nonsense springskor helt enkelt. Får ser om känslan håller i sig med lite mer mil i dem.

/J

Aldrig tittat åt Brooks förut men fick dessa (Hyperion Tempo) rekommenderade som alternativ till mina gamla Adidas Boston (tredje paret) som börjat ta slut. Det visade sig att mina fötter inte alls gillade nya Boston eller Adios (som jag också haft tidiga varianter av). Massa konstiga "features" . Dessa Brooks kändes härligt okomplicerade i jämförelse (inte olika mina gamla Boston). Ett par no-nonsense springskor helt enkelt. Får ser om känslan håller i sig med lite mer mil i dem.

/J
Har delade åsikter om Adidas Adios 6 efter att ha haft alla (eller nära på alla) modeller av Adios tidigare. De ändrade 6:an till att ha modern tjocksula från att tidigare varit en ganska låg sko. De väger bara 8 gram mer (229 gram), men jag är inte helt bekväm med känslan av att springa på styltor än. Tydligen gick de ner lite i sula och tappade 22 gram till 7:an. Skulle vilja ha Adidas Takumi Sen 9 (181 gram), men är inte redo att köpa löpskor för drygt 2000kr. De får köpas på rea nästa år. :-)

Just känslan av att dra på sig ett par strumpor infinner sig med en del av Altraskorna för mig, kanske framför allt deras "standardpassform" som t.ex. Olympus har. Finns visst nån "asfaltsvariant" av dem nu också, men lite skeptisk är jag för dom är riktiga traktorskor som inte känns särskilt snabba annat än på stig.

Hämtat min nummerlapp till varvet nu. Blir varmt i morgon.. jobbigt
Japp. Jag är vanligtvis rätt bra på att springa i värme, men det brukar vara lite längre in på året med viss tid att vänja sig. I morgon kommer bli en chock.

På senare år har jag slutat springa genom ”duscharna” längs vägen då jag upptäckt att de sabbar flowet mer än de svalkar. Kanske läge att tänka om i morgon? Eller köra på keps som man kan dränka i vatten från och med första vätskedepån?

Ni tänker alltså på skorna när ni springer?
Jag kan göra det första stegen om jag springer i något nytt, men sedan tappar jag bort det.
Jag är egentligen motsatsen till finsmakare, men med stigande ålder och tilltagande skröplighet har jag blivit känsligare för hur skor sitter och känns.

Men ett par bra skor är ju precis som du säger ett par man bara glömmer bort. Lite det jag menade att mina nya Brooks ovan kändes "odramatiska" vid test :)

/Johan

Japp. Jag är vanligtvis rätt bra på att springa i värme, men det brukar vara lite längre in på året med viss tid att vänja sig. I morgon kommer bli en chock.

På senare år har jag slutat springa genom ”duscharna” längs vägen då jag upptäckt att de sabbar flowet mer än de svalkar. Kanske läge att tänka om i morgon? Eller köra på keps som man kan dränka i vatten från och med första vätskedepån?
Jag kör nog genom allt vatten jag kan och med keps. Dränka den är nog inte fel om man orkar

Jag har för övrigt blivit känsligare mot att springa i värme. När jag var yngre kunde jag utan vidare springa på i 28-30 grader utan att reagera. Nu vill jag ha bra tillgång på dryck och svalka.

Drack 0,5 liter innan, 1,5 liter under och ca 1,5 liter efter min 27 km runda idag. Har ändå inte behövt pinka, så det mesta försvann nog ut genom huden. Sol och runt 20 grader. När jag var yngre var jag inte alls lika känslig.

Höll tänkt (modest) tempo ända in i mål, men med tanke på att de sista 8 km var misär så kan det inte direkt räknas som en succé. En vinter på Zwift gör inte ett Göteborgsvarv.

Loppet sprangs däremot med viss andakt, då jag i sommar efter 20 år flyttar ifrån staden där jag har bott i stort sett hela mitt vuxna liv. Ett bra tillfälle för reflektion.. i typ 13 km. Sen sög allt.

Tog mina första löpsteg utomhus på fyra år igår kväll i det sista solskenet. Efter en fotskada för snart 1,5 år sedan har det blivit dåligt med konditionsträning men löpning på band har märkligt nog funkat bättre än cykling. Kändes förvånansvärt bra och fick ihop närmare milen i makligt tempo. Inte heller varje dag man ser en bäver.
C6593604-155E-435B-8493-BFB65A28B23F 2.jpeg

FC485ABC-2E28-4852-A0B1-4F6F0809D836 2.jpeg

Tog mina första löpsteg utomhus på fyra år igår kväll i det sista solskenet. Efter en fotskada för snart 1,5 år sedan har det blivit dåligt med konditionsträning men löpning på band har märkligt nog funkat bättre än cykling. Kändes förvånansvärt bra och fick ihop närmare milen i makligt tempo. Inte heller varje dag man ser en bäver.
Visa bilaga 625840

Visa bilaga 625837
Nej, man ser ju oftast bara spåren efter dom små marodörerna. :D

Fint med bäver! Mest rådjur häromkring och ett och annat vildsvin
Får erkänna att jag blev lite paff när jag såg den så nära storstan. Är lite närsynt och hade varken glasögon eller linser på mig och tänkte först att det måste vara typ en pudel utan koppel. Höll mig såklart på avstånd men får nog säga att bävern verkade rätt van vid människor.

Senast ändrad:
Köpte ett Salomon ADV Skin-bälte idag + en 500ml mjuk flaska. Fungerade som förväntat och satt fint över hundbältet. Kändes inte alls att det var med faktiskt.

Perfekt med flaska fram, telefon bak, hundsnask i höger ficka och snask till mig i vänster, sprang 15km på kvällen och det var inte så tokigt att ha med sig en halvfull flaska vatten i värmen.

Jag är väldigt sugen på att köra Icebugs tredagarslopp på västkusten i september för övrigt. Totalt 70-nånting km.

Ni med riktigt breda fötter vad kör ni med för skor? Köpte ett par Hooka Bondi 8 Wide förra våren. De kändes helt perfekta i butik men väl efter ett pass ute så insåg jag att dom var för små i både tåboxen och bredden.

Mina Asics gel pulse 11 som passat mig bra storleksmässigt(men är för på tok för odämpade för min smak) har nu gett upp så är på jakt efter något nytt.

Ni med riktigt breda fötter vad kör ni med för skor? Köpte ett par Hooka Bondi 8 Wide förra våren. De kändes helt perfekta i butik men väl efter ett pass ute så insåg jag att dom var för små i både tåboxen och bredden.

Mina Asics gel pulse 11 som passat mig bra storleksmässigt(men är för på tok för odämpade för min smak) har nu gett upp så är på jakt efter något nytt.
Altra.

Altra eller Topp Athletic. Altra har tyvärr rätt svajjig kvalitet mellan modellerna. Frun har t.ex. ett par Topo och ett par Altra vägskor, Efter ungefär exakt lika lila lång tids användande ser Topo skorna ut som nya i överdelen med minimalt slitage på sulan, Altran är snudd på söndertrasad både ovandel och sulan.

Har liknande erfarenheter från andra Altramodeller också. Deras maxtracgummi t.ex. slits väldigt snabbt jämfört med vibram (med förbehåll att jag inte provat senaste generationens). Innov-8 har några lite bredare trailmodeller också men de är inte Altrabreda.
Notera också att Altra på senaste blivit smalare för att nå en bredare målgrupp så det skiljer mycket beroende på modell och vilken form de har.

Det skiljer mycket i slitstyrka på olika Altraskor också. Torin sprang jag sönder på ca 60 mil, Paradigm ser toppen ut på översidan efter 80 mil men sulans mönster lite slitet. Men jag är sugen på att pröva både Joe Nimble och Topo. Och som sagt, det är skillnad i passform på olika skor med. Deras standardbreda skor passar mig bra men många modeller verkar ha blivit smalare nu. Och jag har hört samma om sulornas slitstyrka - Vibramsulan på Olympus håller bra!

Om du inte är van vid 0 dropp så krävs det en gradvis övergång annars kommer du få väldigt ont i vaderna och kanske gå sönder.

New Balance och Brooks är ganska breda i standardläst också om du inte vill ha 0 dropp.

Lite tidigt ute nu men riktiga dubbade trailskor för mig som vill ha breda skor med utan dropp? Finns det ens?

Hemmadubbat med best-grip blir inte lika bra.

Lite tidigt ute nu men riktiga dubbade trailskor för mig som vill ha breda skor med utan dropp? Finns det ens?

Hemmadubbat med best-grip blir inte lika bra.
Närmaste jag kommer på är Hokas Speedgoat 5 som kommit i en dubbversion (GTX ICE) men jag har inte sett den som "wide". Vanliga Speedgoat 5 har jag själv i wide och den funkar för mina Altra-fötter.
Det är inte 0 drop, men endast 4 mm. Finns den inte som wide faller det dock oavsett på bredden då vanliga inte är "bredfotsvänlig".

Hokas wide är ju lite av ett skämt om man har sprungit med altra. Bredare över lilltåleden, men sen smalnar den lite fram mot lilltån istället för att fortsätta vara bred.
Idag joggade jag 2km på löpband. Rehab rehab…

Tillbaka
Topp