[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Det nya svarta: "naked running"!

Det nya svarta: "naked running"!

Men dela på sociala medier måste man fortfarande göra eller?

Det är oftast betydligt mindre tekniskt än trail. Lidingöloppet är/var väl ett av världens största terränglopp och det är ju inte direkt stiglöpning där
"Gräsfält" och motionsspår (de bitar av dragningen för Lidingöloppet som jag sett) är lite olika saker. Inte riktigt säker att jag (som inte bestämmer definitionerna) skulle kalla motionsspår för terräng. Iaf inte platta sådana. Terräng för mig är mer stig eller rent utan spårlöst (ala orientering).

Inget större informationsvärde, nej. Men, tack vare dem som "nakensprang", de som gjorde klippet och jag (som vidarebefordrade detta) har vi slösat bort lite tid, samtidigt som ingenting av värde uppnåtts. Allt är precis som vanligt. :)

För ett tag sedan frågade jag om att kombinera Garmin-klockor och då kom vi fram till att det typ inte funkar. Ser dock nu att Garmin verkar fixat någon funktionalitet.

Någon som testat?

För ett tag sedan frågade jag om att kombinera Garmin-klockor och då kom vi fram till att det typ inte funkar. Ser dock nu att Garmin verkar fixat någon funktionalitet.

Någon som testat?
Haha. Typisk komplicerad garmin-lösning. Man undrar ju varför dom inte kan göra beräkningarna i connect isället?
IMG_0300.jpeg

Haha. Typisk komplicerad garmin-lösning. Man undrar ju varför dom inte kan göra beräkningarna i connect isället?
Visa bilaga 740196
Var väl en quick fix för implementationen som sedan blivit kvar, eller ett sätt att bara göra denna funktion tillgänglig för viss hårdvara.

Ingen funktion jag saknar personligen, brukar träna på mina bestämda tider, skulle jag känna efter eller gå efter ett mått på klockan skulle det alldeles för ofta bli vin och ost istället för träning.

Var väl en quick fix för implementationen som sedan blivit kvar, eller ett sätt att bara göra denna funktion tillgänglig för viss hårdvara.

Ingen funktion jag saknar personligen, brukar träna på mina bestämda tider, skulle jag känna efter eller gå efter ett mått på klockan skulle det alldeles för ofta bli vin och ost istället för träning.
Jag köpte iaf en knallgul Instinct 2 så får vi se hur det funkar.

Det har den varit i nästan två veckor. De 160 första platserna reserverade för löpare med UTMB-index gick på knappt två timmar. Resterande 640 platser försvann på drygt tre dygn.
det är bra för loppet då.
Lokalbefolkningen verkar stödja det, att döma av antalet människor som hejar på mitt i den kalla natten.

Kanske 100k 2025 för oss andra.

För ett par år sedan (antagligen mer än tio…) så blev det poppis med löparjackor/tröjor och liknande som var gråsvarta i dagsljus men i själva verket var hela plagget refelekterande. De verkar ha försvunnit, eller finns de kvar någon som tillverkar dylika? Eller hade de usel hållbarhet och slutade var reflekterande efter två tvättar?
Klickade hem en sån här för under 400:- i samband med black week som jag hämtade hos ombudet idag. Den lär synas åtminstone. https://www.loparshop.se/peelier-light-the-night-vest.html

Klickade hem en sån här för under 400:- i samband med black week som jag hämtade hos ombudet idag. Den lär synas åtminstone. https://www.loparshop.se/peelier-light-the-night-vest.html
Blir säkert kalas.
gårdagskvällens jogg med pannlampa mötte jag ett cyklande äldre par med den typen av helreflekterande jackor. Helt galet effektivt! Trots att jag inte körde min lampa särskilt starkt så lyste de tillbaka så att jag nästan blev bländad. Såg ut som nåt från en Daft Punk-video 🙂

/J

Ni som kör med pannlampa, kör ni enbart med dessa i skogen om det inte finns elljus eller även för annan typ av löpning rakt ut i bushen, reflexbanor etc?

Har faktiskt skaffat en men återstår att se hur sällan denna komma bli använd... 😉 Rakt ut i skogen på trailspår är ändå lite hardcore även med pannlampa när det är halt etc på stenar/rötter, frågan är om jag behöver köpa skor med dubbar också. 🙃

Ni som kör med pannlampa, kör ni enbart med dessa i skogen om det inte finns elljus eller även för annan typ av löpning rakt ut i bushen, reflexbanor etc?
Nästan bara i skogen för min del. Ibland på lägsta läget på väg och upplysta spår men då oftast riktad ner i pannan för att inte blända. Min pannlampa har dock röd lampa baktill som jag alltid har på.

Har faktiskt skaffat en men återstår att se hur sällan denna komma bli använd... 😉 Rakt ut i skogen på trailspår är ändå lite hardcore även med pannlampa när det är halt etc på stenar/rötter, frågan är om jag behöver köpa skor med dubbar också. 🙃
Jag brukar ha pannlampa när jag kör hela eller delar av turen där det saknas belysning. Det kan vara både skogsstig, landsväg eller cykelbana utanför stan. Både för att se och för att synas. Blöt skog kräver högst ljusstyrka och torr eller snöig väg lägst.
Angående dubbskor så tycker jag att det är ganska sällan det verkligen behövs. Men när det väl gör det så är dubbar verkligen grymt.

Angående dubbskor så tycker jag att det är ganska sällan det verkligen behövs. Men när det väl gör det så är dubbar verkligen grymt.

Är säkert olika i långa landet med, här nere har vi ofta temp kring nollan som är lurig, brukar safea då och ta mina dubbade skor så slipper man känna sig osäker.

Allt från landsväg till nattorientering.

Dock olika lampor vid de aktiviteterna..

Allt från landsväg till nattorientering.

Dock olika lampor vid de aktiviteterna..
Du har också dubbskor i din skoarsenal vid behov?

Jag velar lite över dubb måste jag säga. Men visst, vill man bestämt unna köra utomhus i alla väder på ett säkert sätt så är det väl vettigt men borde väl inte behövas för reflexbanor...

I går körde jag elljusspår i Grimsta och det var väl "helt ok/bra" för det mesta men ibland för vissa partier fick jag hålla mig till kanterna där det var isigt, dvs helt hanterbart. Så mycket isigare än så vill jag dock inte ha utan dubb, då blir det lite för mycket balett-trippande och hyperfokus i min smak.

Senast ändrad:

Jag velar lite över dubb måste jag säga. Men visst, vill man kunna köra utomhus i alla väder på ett säkert sätt så är det väl vettigt men borde väl inte behövas för reflexbanor...

I går körde jag elljusspår i Grimsta och det var väl "ok" för det mesta men ibland för vissa partier fick jag hålla mig till kanterna där det var isigt. Isigare än så vill jag dock inte ha utan dubb tror jag.
Om reflexbanan går på bl a frusna hällar, så är dubbskor nödvändiga. Vill inte bli liggande i skogen efter att ha slagit pannan i en häll.
De senaste dagarnas underlag i Stockholmstrakten har inbjudit till att ta fram dubbisarna, men den knottriga isen har haft förvånansvärt bra grepp även med de vanlig skorna.

Om reflexbanan går på bl a frusna hällar, så är dubbskor nödvändiga. Vill inte bli liggande i skogen efter att ha slagit pannan i en häll.
De senaste dagarnas underlag i Stockholmstrakten har inbjudit till att ta fram dubbisarna, men den knottriga isen har haft förvånansvärt bra grepp även med de vanlig skorna.

Jag har också tänkt mig sådana "worst case" scenarion. 😅

Sent ensam på Vildmarksspåret med pannlampa, snubblar på en sten eller rot, slår mig, ligger och dör/förfryser långsamt, det blir inte en särskilt ärofylld död, onödigt på något sätt, tidningsrubriker dock. 🙂 Just hällar är det dock begränsat med, 2-3 kortare partier men möjligt man kan hålla sig till sidan...

Dubbskor är nog vettigt trots allt om man vill kunna ha flexibiliteten att kunna träna nästan när som helst. (y)

För pannlampslöpning misstänker jag att reflexrundor kanske är lite roligare jämfört med teknisk trail/stig och då är möjligen underlaget ett mindre problem beroende på hur rutten är lagt.

Senast ändrad:

Jag velar lite över dubb måste jag säga. Men visst, vill man bestämt unna köra utomhus i alla väder på ett säkert sätt så är det väl vettigt men borde väl inte behövas för reflexbanor...

I går körde jag elljusspår i Grimsta och det var väl "helt ok/bra" för det mesta men ibland för vissa partier fick jag hålla mig till kanterna där det var isigt, dvs helt hanterbart. Så mycket isigare än så vill jag dock inte ha utan dubb, då blir det lite för mycket balett-trippande och hyperfokus i min smak.
Jag (och de flesta andra) orienterar i dubbskor året om.

Är det isigt så är det bra mycket tryggare. Annars är det valfritt om du inte har jättebråttom.

Är det isigt är dubbar ett måste. Och det räcker med en frusen vattenpöl för att en löptur utan dubb ska bli ett tråkigt minne för livet.

Gör man det inte så ofta så verkar en del komma undan med broddar. Kan vara ett budgetalternativ, eventuellt.

Var ute igår kväll och sprang i skogen, i ett naturreservat (inget elljusspår), efter solnedgången. Till en början var marken frusen på sina ställen, men det gick bra att springa utan dubb eller broddar. Senare på kvällen sjönk temperaturen, och plötsligt förvandlades man till Bambi på is.

Jag satte på broddarna, vilket hjälpte en del, men jag märkte att de har en tendens att glida i sidled vid mer teknisk terräng. Någon som har tips på hur man kan undvika det? Eller är det bara att acceptera att det blir lite extra utmanande när det är så här halt. Dubbskor känns just nu lite overkill

Tidigare sprang jag med bara gummidobb, typ mjuka Inov-8 men har de senaste åren använt både broddar och dubbade skor.

Det gick bra tidigare, men lite långsammare. Den viktigaste skillnaden är löpsteget, utan dubb så hade jag ett kortare steg med mer vikt på framfoten.
Nu när jag kört med dubb är det svårt att gå tillbaka till gummidobb.

Jag har flera lika pannlampor, starka orienteringslampor som också funkar för endurocykling, till lättare Silva trail och Olight. Används i mörka skogen, på stig, reflexbana och orientering.

Tillbaka
Topp