[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Det är ändå rätt många populära skor/modeller för mängdträning som sågas med ditt generaliserande resonemang. Tex Saucony Triumph 22 & 23 är en ganska populär mängdsko även bland duktiga löpare och om jag inte minns fel ligger den på ca 9-10 mm drop.

Jag är långt ifrån någon expert på detta område (drop) men blir det inte så att vaderna påfrestas/stretchas mer ju lägre drop man har? Dvs är man lite stel/kort i vadmuskelaturen (vanligt tex bland cyklister, vi är på happyride nu) så kan man behöva ta det lite lugnt eller åtminstone vänja sig gradvis vid lägre drop? Sedan finns det väl lite olika löptekniker, beroende på hur mycket som framfoten respektive hälen används i steget.
Man kan vända din frågeställning vad gör stort dropp på hälsenorna som blir kortare.
Sen om man tänker så här hur går man hemma endast framför eller på hela foten vilket ger mest naturligt fot steg.
Lågt dropp handlar om till vänjning ta det lungt i början så senor och vad hinner i kapp.
Och många gånger så är det vad tillverkarna tycker att mänskligheten skall använda samma på cykel sidan.

Blev aldrig någon start för mig i helgen, fick prioritera annat. Men när jag var på mässan och hämtade startbevis så passade jag på att fynda ett par Adidas Boston 13, glasfiber istället för kolfiber och lite annat skum än värstingarna. Men det är ju som att stå på en balansboll. Riktigt mysig studsig känsla som vill springas fort. Skulle ta en kort temporunda men inget överdrivet. Blev min näst snabbaste 5k 😳

Blev aldrig någon start för mig i helgen, fick prioritera annat. Men när jag var på mässan och hämtade startbevis så passade jag på att fynda ett par Adidas Boston 13, glasfiber istället för kolfiber och lite annat skum än värstingarna. Men det är ju som att stå på en balansboll. Riktigt mysig studsig känsla som vill springas fort. Skulle ta en kort temporunda men inget överdrivet. Blev min näst snabbaste 5k 😳
Plockade upp ett par 12or i våras. Tycker att de lyft farten mer än vad jag trodde. Riktigt kul att springa i.

Efteranalys av LL för mig:

Märkte ju redan för någon dryg månad sedan baserat på nivån att jag borde hamna på ca 2:30 så det var förväntat (något frustrerande/irriterande men förväntat). LL är en totalt annan grej vs asfaltslöpning eller löpning på plattare banprofiler.

55 bast nu, kombinerar cykling och löpning sedan sommaren 2023 ungefär (dvs började springa igen sommaren 2023), försökt öka gradvis.

Det som jag tror krävs för att förbättra mig på tex LL (för att hamna på en tid mellan 2:15 -2:30) är framförallt två saker: Mer mängd & mer intervaller. Inte helt enkelt kombinera med cyklingen dock och jag gillar ju båda så vi får se hur ambitionerna blir, kan inte riktigt svara på det nu. Det hänger lite på om höger knä skärper sig också vilket har vacklat lite under säsongen men "ganska bra" under kontroll nu.

Har kört 3 löppass / vecka i år med undantag ca sex veckor innan Vättern samt en vecka efter då jag gick ner på noll. Denna noll period var inte jättebra för löpningen då jag kände att jag fick ta ett omtag när jag började springa igen.

Tycker att man ser rätt tydligt tex på Strava att en kraftig majoritet av löpare (även yngre förmågor) som springer snabbare än 2:30 ligger på klart högre träningsmängder för löpningen än mig, inte alla men de flesta.

Om jag nu vill ha en positiv utvecklingskurva i gubb-ålder på tex en halvmara, ett millopp och självklart loppet med stor L (Lidingöloppet) så tror jag att nyckeln för mig är följande: 1. Undvika släppa löpningen helt perioden innan Vättern (åtminstone "underhållsträna" löpningen). 2. Köra lite bättre löpmängd efter Vättern (veckosnitt 4 pass/vecka). 3. Skärpa mig med kvalitén (läs: få med ca ett intervallpass / vecka trots att jag avskyr intervaller, jobbigt ju 🙃).

(y)
Under 2:30 för en 55-åring är ju riktigt bra. Bra jobbat! Jag kollade ett diagram jag hade från en bok ("Träna din kondition"). Teoretiskt sett har man väl upp till ca. 65-årsåldern på sig att kunna springa under 2:30, men då kräver det att man är på topp. Det skulle vara kul om man kunde nå dit, men jag har inte så många år på mig, så det är väl inte så sannolikt att man skulle kunna klara det.

20250929_123352_2.webp

Löpning är ett jäkligt lynnigt nöje (för många människor, en del verkar klara av det bättre), ja. 🙂 Går det åt h-vete har jag varje fall cyklingen att falla tillbaka på, tycker båda disciplinerna är "trevliga" och gillar variationen man får genom att kombinera lite.

Beror väl lite på vad man har för mål också om det här med intervaller är "nödvändigt" eller ej för att försöka förbättra sig. Men som sagt, det är skillnad på intervaller och intervaller, något längre intervaller passar nog mig personligen bättre nu som 55 åring.

Men intervaller upplever jag alltid som rätt jobbigt, jag är alldeles för lat med intervaller även med cykling. 🙃
Fast om du kör 5x3 min på den intensitet som du skulle köra 6x4 min lär det i alla fall vara mindre jobbigt. Visst, du får mindre total volym på hög intensitet, men det kanske är enklare att hantera mentalt och att du därigenom orkar motivera dig till så mkt oftare att det ändå ger mer träning i högre fart?

På cykel har jag ibland kört någon sorts fartlek där jag under rundan beslutar mig för att trycka på en bit, t.ex. uppför backen, fram till strax före korsningen, eller dylikt. Har testat på löpning men där hade jag svårare att få till det mentalt.

Jag har länge misstänkt att jag måste springa mer för att bli bättre. Eller springa öht. Nån gång i veckan.
Det där låter helt galet. Däremot så behöver du sannolikt skor med lägre drop.

Själv är jag lite i valet och kvalet om att spänna springbågen mot nåt maraton 2026 (typ Sthlm). Har en osviklig förmåga att först vara överpeppad och sen tappa sugen. Oklart varför det skulle gå bättre nu 🙂

/J

Själv är jag lite i valet och kvalet om att spänna springbågen mot nåt maraton 2026 (typ Sthlm). Har en osviklig förmåga att först vara överpeppad och sen tappa sugen. Oklart varför det skulle gå bättre nu 🙂

/J
Friskt vågat, hälften vunnet!

/J
Ja herregud och här har jag sprungit runt i överviktiga skor hela 2025, tur det blir skärpning när mina nya Nike har 2mm lägre drop.

Klar du ska anmäla dig, det är det lätta, träningen bara löser sig självt naturligt.
Är anmäld och redan taggad, ska försöka komma in under tre timmar.

Du blir besviken om du kollar på Runt Repit där sågar dom sönder skorna .
Jag kollade vad en av gaphalsarna i klubben hade köpt och när man såg hur deras kål skor ser ut så blir man besviken men det blir en våt trasa i ansiktet nästa gång han tränar så skall jag springa i från han med plastisock😁

Anmäl dig nu. Du kommer vara för snål för att ställa in och tvinga dig att träna istället. Så brukar jag hantera det. Vid något tillfälle hade de rabatt om man anmälde sig till något annat lopp i Marathongruppens regi, så jag bokade in mig på Premiärmilen och fick sedan rabatt på Premiärhalvan och Maran.

Du blir besviken om du kollar på Runt Repit där sågar dom sönder skorna .
Jag kollade vad en av gaphalsarna i klubben hade köpt och när man såg hur deras kål skor ser ut så blir man besviken men det blir en våt trasa i ansiktet nästa gång han tränar så skall jag springa i från han med plastisock😁
Noterat. Recensioner kollar man innan, inte efter 😉

Jag ville ha ett par moderna studsiga skor med ingjutna skenor. Det köpte jag, är asnöjd.

Jag ville ha ett par moderna studsiga skor med ingjutna skenor. Det köpte jag, är asnöjd.
Du är medveten om att det inte spelar någon roll om du är nöjd. Du måste kolla på söndersågade skor på Runt Repit och inse att du borde vara besviken. Eller så gör du som du vill och är nöjd med skorna.
😝

/J
Jag har alltid avfärdat såna mål som dumma (eftersom jag tror att jag har nog viljestyrka att träna utan mål). Andra har såna mål. Och lyckas hålla uppe träningen (för att helt tappa sugen efter målet är avklarat). Känns som att det skulle vara omväxlande med nån sorts sug och pepp nån gång. Men, varför ta den risken och anmäla sig?!

har alltid avfärdat såna mål som dumma (eftersom jag tror att jag har nog viljestyrka att träna utan mål). Andra har såna mål. Och lyckas hålla uppe träningen (för att helt tappa sugen efter målet är avklarat). Känns som att det skulle vara omväxlande med nån sorts sug och pepp nån gång. Men, varför ta den risken och anmäla sig?!
Får se om anmälan. Men tror att jag också skulle vara för snål för att vaska en start så det är kanske modell när man saknar träningsdisciplin 🙂

Har i alla fall lagt in Sthlm maraton i Garminklockan som steg ett 🙂. Har inget gammalt pb att förhålla mig till så målet blir väl mest att överleva. Men jag kan ju fundera på att klara samma "age graded score" som när jag sprang nån halvmara senast ( https://runhive.com/tools/performance-calculator )

/J

Får se om anmälan. Men tror att jag också skulle vara för snål för att vaska en start så det är kanske modell när man saknar träningsdisciplin 🙂

Har i alla fall lagt in Sthlm maraton i Garminklockan som steg ett 🙂. Har inget gammalt pb att förhålla mig till så målet blir väl mest att överleva. Men jag kan ju fundera på att klara samma "age graded score" som när jag sprang nån halvmara senast ( https://runhive.com/tools/performance-calculator )

/J
Håller tummarna!

Så syftet nu är alltså att jag ska bli missnöjd med mina nya skor, eller varför postar du en recension efter jag har köpt dom? @Nad
Nej jag har inte klickat på länken. Kommer inte göra det heller.
Hur skall jag veta vad du köper för skor.
Men när man skriver glasfibersula när det är kolfibersula och se det som en ren konsumentupplysning i stället trivs du i skorna kanske inte någon annan gör det.

Men när man skriver glasfibersula när det är kolfibersula och se det som en ren konsumentupplysning i stället trivs du i skorna kanske inte någon annan gör det.

Poängen med att lägga en recension direkt efter att mange har köpt sina skor känns lite märklig, särskilt om syftet blir att han ska känna sig missnöjd i efterhand. Man köper ju skor utifrån sina egna behov och upplevelser.

Du citerade fel inlägg om syftet var att rätta mig.. Säljaren sa glasfiber som en del av den lägre kostnaden jmf med värstingarna, om det råkar vara kolfiber tar jag tacksamt emot det.
Men oavsett material i dom ingjutna grejerna påverkar det inte mitt intryck.

Senast ändrad:
Jojje klart du ska anmäla dig, det är grymt motiverande med målfokus. Och knepet för att slippa tomhet efteråt, är att ha fler saker inbokat med lagom intervall så man kan känna sig nöjd ett tag innan omtag och nytt fokus. Ha gärna olika distanser så det blir ett annat sorts träning. Tex en pb på 10k efter en mara så har du ju väldigt mycket volym och kan fokusera mer på spets. Du får fråga @MrSthlm om tips på intervaller 😉

Vad rekommenderar du istället, skor från aliexpress med helst noll drop och att man byter skor ungefär var 60-80 mil? (bara försöker tolka sådant som du skrivit här tidigare vilket inte är helt enkelt...)

Vad rekommenderar du istället, skor från aliexpress med helst noll drop och att man byter skor ungefär var 60-80 mil? (bara försöker tolka sådant som du skrivit här tidigare vilket inte är helt enkelt...)
Det finns dom gånger man har köpt finskor som har varit en ren pina och det är smällar man får ta.
Jo jag köper i från Aliexpress eller tysken som kan ha bra priser Aliexpres mera att jag var nyfiken på hur dom skulle fungera gemt i mot ett par fin skor som sagt jag är fortfarande positivt överraskad över vissa märken på ali.
Men dom skorna som går halvmara är ett par Hooka one one X eller Acsis trinoosa14 Och dom är inte direkt årets modell men det är som en sa, ena året jätte bra skor nästa år rena katastrofen.

8mm drop, var inte det bara för fetton?

8mm drop, var inte det bara för fetton?

Japp då man var fet nu är man inte fet hur är det själv !

För mig och förutom ren bas översätter cykel rätt dåligt till löpning, klart det hjälper och ha en grund från cyklingen, men det är så mycket mer som fallerar för mig innan flåset ger upp.

Klockrent sätt att bli skadad också, att mängdträna på cykel och ha monsterkondition och sen ge sig ut och springa alldeles för långt och fort bara för att man har flås.

Tvärtom har dock fungerat över förväntan för mig, inte tävlat då men varit väl löptränad och sen dragit och cyklat en vecka med 10+ mil om dan i touringtempo utan att det varit särskilt jobbigt.

För mig har (försök till) löpträning varit ett utmärkt sätt att bli skadad/få känningar både med och utan cykelkondition! Med mkt stor sannolikhet p.g.a. av att jag sprungit en kombination av för långa och för raska pass relativt vad kroppen varit tränad för.

Klockrent sätt att bli skadad också, att mängdträna på cykel och ha monsterkondition och sen ge sig ut och springa alldeles för långt och fort bara för att man har flås.

Tvärtom har dock fungerat över förväntan för mig, inte tävlat då men varit väl löptränad och sen dragit och cyklat en vecka med 10+ mil om dan i touringtempo utan att det varit särskilt jobbigt.
Ja många, mig själv inkluderad börjar väl sin löpkarriär så, mosar på som fan och skadar sig inom ett par veckor. Visst håller man igång cykelflåset med löpning, jag har bara tappat 1-2 enheter på mitt VO2-max enligt klockan sen semestern och har inte cyklat mer än ett par sporadiska rundor.

Men när vi körde KM så hade jag noll punch kvar vid spurten, bara att vika vänster och släppa förbi.

Ja många, mig själv inkluderad börjar väl sin löpkarriär så, mosar på som fan och skadar sig inom ett par veckor. Visst håller man igång cykelflåset med löpning, jag har bara tappat 1-2 enheter på mitt VO2-max enligt klockan sen semestern och har inte cyklat mer än ett par sporadiska rundor.

Men när vi körde KM så hade jag noll punch kvar vid spurten, bara att vika vänster och släppa förbi.
Ja, cykling kräver ju en hel del peak power/kraft (åtminstone om man är med i snabba grupper och/eller även tävlar) och jag är mycket skeptisk till om långdistanslöpning hjälper till här? Snarare tvärtom tror jag (man borde bli lite vekare i cyklingen tyvärr åtminstone i de "högre watt-regionerna"), speciellt här i Sverige där det inte är så kuperat och mera bitiga/tyngre cyklister brukar kunna ha lekstuga. Däremot om långdistanslöpningen gör en smal som en pinne så kan det säkert hjälpa till för tex cykling uppför (man blir lätt som en fjäder med mycket bra kondis/flås och kanske håller hög kadens lättare).

I ditt fall kanske inte lika stora problem som för mig eftersom jag har för mig att du är ganska storvuxen/stark av naturen, sådant kan också påverka, hur man är byggd. 🙂 (jag tävlar dock inte och har inga drömmar om att göra det heller)

Men sist men inte minst, självklart går det att kombinera flera olika discipliner och bli bra i flera av dem samtidigt, absolut, se tex på bra Triathleter som exempel men det kan kräva planering/pusslande samt att den totala träningsmängden riskerar bli en hel del... (dvs långt ifrån alla som pallar med eller ens hinner/vill träna så mycket, skaderisken kan nog gå upp också). Går självklart att komplettera med styrketräning för att försöka hålla uppe "råstyrkan". Personligen struntar jag i om det blir lite suboptimalt/mellanmjölk nu som 55 åring eftersom jag gillar variationen med att både cykla och springa.

Senast ändrad:
Om löpning hjälper för cykling beror väl rätt mkt på vilken nivå man ligger på?

Om man tar en pinnsmal soffpotatis kontra Andreas Almgren vet jag vem jag skulle sätta mina slantar på i ett cykellopp (även om man skulle plocka bort ev. cykelträning från AAs träning). Var ett år när jag var och cyklade Giro delle Dolomiti (tidtagning på en uppförsbacke per etapp) när en duktig orienterare med mkt begränsad erfarenhet cykling var med och han gjorde absolut inte bort sig. Har för mig att han var femma som bäst på en etapp och då var det med en del duktiga amatörbergscyklister.

Å andra sidan är det väl tveksamt om AA skulle bli en bättre löpare om han slängde in 10 timmar cykling per vecka.

Vad gäller skaderisken är det i mina ögon ett problem vars existens är oberoende av ev. cyklingskondition. Är lätt att köra på för långt och/eller fort även om man inte har någon cykelträning i botten. Mer att man får lägga lite ytterligare band på sig om man har skaplig grundkondition från cyklingen.

Idag kändes benen lite återhämtade efter Lidingöloppet. Fick till ett ok intervallpass på löpbandet.

Har sprungit ett par lugnare pass, men benen har varit mer eller mindre döda hela veckan.

Riktigt illa var det i början av veckan, nedförsbackar och trappor var reella hinder i min vardag!

Idag kändes benen lite återhämtade efter Lidingöloppet. Fick till ett ok intervallpass på löpbandet.

Har sprungit ett par lugnare pass, men benen har varit mer eller mindre döda hela veckan.

Riktigt illa var det i början av veckan, nedförsbackar och trappor var reella hinder i min vardag!
Det hör ju till när man har haft en riktig jävla genomkörare att man knappt kan gå på några dagar efteråt. Annars har man haft krafter kvar och hade kunnat springa några minuter snabbare! ;-)

Sprang KM i terräng på Munsö igår. Jag tränar aldrig löpning/joggning. Var bara med för att det är viktigt att ställa upp. Gick nog inte fort men förvånande nog kunde "springa" hela tiden i 6,2km och avsluta med en liten fotbollsspurt. Kändes i knäna efteråt, men nu känns det ok igen. Enda svaren det gav är att jag är långsam, och att det går att förbättra mycket om man orkar engagera sig. Behållningen var ju att man deltog så att det är värt att hålla på och arrangera. Jag kom på plats 4.
Av 4.

När jag var på GC 2024 träffade jag Tapani som sprang playan Meloneras till PdI varje morgon. Vi har hållit kontakt. Han meddelade för någon månad sen att han klarat halvmaran på 1:51 och var jätteglad för det. Kanske inte så mycket att skriva hem om. Men till saken hör att han han har hållit igång ett tag. Han hade vid tiden för loppet hunnit fylla 80 år.

1:51 på halvmara motsvarar 1:08 som 30-åring, och 1:17 som 50-åring, om man räknar på age-grading, så det är ju minst sagt hurtigt. 🙂
Ja, han är i fin form. Inte mycket kroppsfett, lämpliga muskler. God disciplin och massor med livsglädje. En förebild, om än med lite fysisk tur. Men som bekant, ju mer man tränar desto mer tur får man.

Nej, det är banne mig inte illa med 1:51 på halvmaran som 80-åring.

Sen finns det förstås de som är "ännu värre".
1759647569015.webp

Lite fascinerande att Whitlock som har rekorden i M75, M80 och M85 började springa först efter 40 fyllda enligt wikisidan om honom. Sen är hans halvmaratid som 80-åring rätt kass i jämförelse med hans maratid på 3:16!

Jag tröttnade på att släpa mina stora klumpar till träningsskor till gymmet så jag fick en ingivelse och köpte ett par Merrel Vapor Glove minimalistiska ankskor. Fan vad det gör ont i vaderna efter ett par superkorta pass på löpbandet.

Tillbaka
Topp