[OT så jag skäms] Byta bakre ljuddämpare Saab og9-3

ol__

Aktiv medlem
Usch ja, rysligt mycket OT men jag är under viss tidsbrist. Har googlat lite men inte funnit några bra svar på min fundering. Jag vänder mig därför till det allvetande vardagsrummet och hoppas på nåd och goda råd :)

Jag behöver byta den bakre ljuddämparen på min Saab 9-3 (2002). När jag hissade upp bilen såg jag att där inte fanns några klammor, utan det ser ut som nedan (snodd bild från internet):

avgasrr.PNG

Som synes är alltså både röret från dämparen och röret från mellandämparen konade. Jag är dock osäker på hur de sitter ihop, men där är såklart gott om rost. Det nya röret på den nya dämparen har också en koning på sig. Det kom med ett gäng klamrar (monteringskit för ett helt system), så jag har tolkat att nya dämparen ska sättas dit med en sådan. Men, skarven sitter såklart tokhårt. Nu till min huvudfråga: Är skarven svetsad? Är den det är det ju ingen idé att slå sig blodig utan bara att ta och kapa direkt, och så får man börja fundera på hur man skarvar istället. Är den dock inte svetsad så får man väl ge sig an det hela med våld, rostlösare och värme. Så, vad är happys erfarenhet?

Dra ett serveess med hammaren på den gamla delen som ska kasseras så lossnar den.
Slå INTE på konan så att den bli skadad, det räcker att slå några cm ifrån.

Det är bara rost som håller den på plats nu.
När den nya är på plats så använder du medföljande klammer.

Jag tänkte först att det var som på min gamla bil, nämligen att föregående ägare hade svetsat ihop skiten. Men det ser ut som om Lars.E har rätt. Knacka lite så släpper den säkert.

Men det klart...
Eftersom bilden inte är på din bil så kan det ju vara lite hur som helst.
Men det vanliga är att klämman rostat bort och det bara är rost som håller ihop delarna.
Gissar att jag bytt fler sådana 9-3 dämpare än antalet bilar vi som hittills skrivit i tråden tillsammans hinner äga under våran livstid ;)

Kan vara läge att ha en ny "dubbelkonisk" "packningsbricka" (i brist på bättre ord) tillgänglig om du väl får isär det hela.
I värsta fall är kronan på mellanröret sönderrostad och då kommer inte den nya "brickan" att täta.

Det ligger normalt ingen packning i den konan (ska vara rör mot rör där). Men är rörets kona sönderrostad så får man väl lösa det på något sätt (tex någon slags tätning/packning/bricka/smet/svets/ny dämpare, eller vad man tycker verkar lämpligt).

Lars.E sa:
Det ligger normalt ingen packning i den konan (ska vara rör mot rör där). Men är rörets kona sönderrostad så får man väl lösa det på något sätt (tex någon slags tätning/packning/bricka/smet/svets/ny dämpare, eller vad man tycker verkar lämpligt).
Ah, ok. Tänkte SAAB kört samma gamla lösning som på 9-hundran jag hade. Där var förövrigt konan avrostad helt. Dessutom på katalysatorn. Lite svordomar, bågfilar, klämmor, avgastätning och ett ändrör från Volvo 240 så löste sig det också. Det var på den tiden man gled in på OK och köpte rördelar en sen söndagskväll.

Tillbaka
Topp