[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Är inte de stora webbshopparna i Sverige kopplade till samma globala distributionsnätverk som de ütländska? Om en viss skiva ligger på lager i Pittsburgh och det centrallagrets innehåll syns både på CDon och Amazon spelar det ju mindre roll var man beställer den? Skillnaden blir ju isåfall bara hur lång sträcka skivan får åka i ett eget kuvert respektive tillsammans med andra i en stor låda!

42Hz har rätt i att utbudet på fildelningssajter ofta är större än det som ligger i cd-lagren. Inget företag har råd att ha riktigt smala gamla skivor på lager, knappast ens skivbolaget/underetiketten - däremot kostar det inget (förrän RIAA:s advokater knackar på dörren) att rippa sin privata skivsamling och lägga upp den på Waffles.

Ju enklare det blir för skivbolagen att få till standardavtal med artister och distributionsnät desto större blir förstås det legala nedladdningsutbudet, men hittills har det varit begränsat till halvtaskigt komprimerad och ofta DRM-skyddad musik.

[OT] Samlingstråd för OT
http://hmv.com/hmvweb/home.do det som inte finns på den sidan är inte värt att lyssna på! har för mig att det är världens största skiväffär! ligger i London! har inte beställt därifrån själv men har kompisar som köpt och är nöjda, Amazon som andra har rekommenderat e också en bra sida, där kan du köpa begagnade skivor i nyskick som är mycket billiga !

[OT] Samlingstråd för OT
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar vem som får pengarna?
>
> Får skivbolagen pengarna eller går de direkt
> till artisten?
>
> Antar att det är samma gamla visa.

Båda får pengar beroende på vad som står i deras kontrakt. Någon annan betalar alltså för att du lyssnar. En gång i timmen kör de en reklamspot på 20 sek i gratis versionen, ganska hög volym så här kan man hopa till. Den reklamspoten betalar någon för att få köra.

[OT] Samlingstråd för OT
itunes har ganska intressant utbud. Dock kan ju kvalisorten på materialet disskuteras. Men finns flera nedladdnings-sajter (där man betalar för skivan eller enskilda låtar) som har fantastika utbud. Ska kolla om jag hittar länkar.

[OT] Samlingstråd för OT
Bankkrisen är över, men det kommer fortfarande att välta ett finansinstitut eller två. Till skillnad från tidigare i skeendet så köper mer vitala banker och upp resterna av konkursbona nu.
-Men lågkonjunkturen har precis blivit ett faktum. Det påverkar bankerna såklart men en kris för dem är det inte. För de som kommer bli av med jobb och i värsta fall hem är läget ett annat. Göteborgsregionen kan tex. ligga mer pyrt till än vad många vill inse. Ett rimligt antagande är att marknadsvärdet har hämtat sig till nivån årsskiftet 07-08 inom två till sex år.

Allt enligt spekulationer från just bankvärlden, så en nypa salt kan det nog räknas med.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Läsvärd, men är krisen över nu? Känns lite
> tidigt med en återblick.

Det beror lite på vad man menar med "krisen". Men jo, man kan säga att själva "krisen" är över. Det där med att interbankmarknaderna slutade att fungera är "över".

Nu är det bara lågkonjunktur som rullar in med stor kraft! :-)

[OT] Samlingstråd för OT
för nåt år sen handlade jag ett antal gånger på tower.com. har ett väldigt stort utbud och det blir billigt om du slipper undan tullen, annars hamnar man ungefär i samma prisnivå som i sverige. att frakten skulle vara långsam har inte jag nån erfarenhet av. beställde en lördag förmiddag vid ett tillfälle och följande måndag hade jag fått en avi från posten, blev lite imponerad

[OT] Samlingstråd för OT
Ok, verkar inte finnas så många shopar som är något att ha då.
Ladda ner är inte det jag vill göra men får väl tänka som så att kan inte skivbolagen tillhandahålla det jag vill ha så får det väl bli så på just de skivorna.

Jag ska kolla lite mer på de förslag ni kommit med.

[OT] Samlingstråd för OT
Amerikanarnas vardagsköplust väntades igår tidigast vara igång i början av våren... Varför? Jo de har förköpt sig på kredit, och får inte ut mera nu. Får väl se vilka fler som gjort så, och vad det ställer till med.

[OT] Samlingstråd för OT
Snacka med en som var på ett seminarium idag för bankfolk och näringslivstoppar. Där sade en välkänd bank och finans analytiker att det bästa företagare och andra kan göra är att sluta läsa tidningar, sluta se tv, sluta lyssna på radio. Krisen var enligt analytikern långt värre än vad som framstår i Media.

[OT] Samlingstråd för OT
Barnis skrev:

> Krisen var enligt analytikern långt
> värre än vad som framstår i Media.

Han borde skriva en insändare till någon tidning.

[OT] Samlingstråd för OT
Barnis skrev:
> Krisen var enligt analytikern långt
> värre än vad som framstår i Media.

Men det är ju lite av problemet... skulle vidden av problemen bli känd så skulle folk köa för att ta ut sina pengar. En klassisk "bank run". Detta kan stjälpa vilken bank som helst. En bank lånar in pengar för att låna ut pengar och tjäna på mellanskillnaden ("räntenettot").

[OT] Samlingstråd för OT
Bara blaj. Krisen beror på att man glömt att pengar bara skapas av arbete, inte av att man byter låtsaspapper med varandra.

[OT] Samlingstråd för OT
Förut gick det bra, men nu har en av säkringarna börjat smälla när jag sätter igång värmeväxlaren. Vad kan det finnas för anledning till att det här uppträder nu när det har aldrig varit ett problem tidigare?

Säkringen går efter några sekunder när värmaväxlaren försöker värma, alltså inte när den står "stand-by". Skulle det kunna vara så att motståndet i värmeslingan (om det nu finns en sån) har plötsligt ökat väsentligt? Skulle man då kunna dra slutsatsen att motståndet har gått sönder och är nu i bitar?

Som ni kanske fattar har jag ingen som helst koll på elprylar... Och jag skulle vilja ha en vag idé om möjliga orsaker innan jag tar in en elektriker som drar historier som kostar skjortan...

[OT] Samlingstråd för OT
Det är ju resistansen i slingan som ger värmen. Om du har låg resistens i den, typ kortis, så rusar strömmen istället och säkringen går. Antingen så har du belastat den säkringen med något mer som drar mycket ström eller så kanske värmeväxlaren är trasig.

Men nu är jag ingen elektriker själv, så de happyiter här som är det får nog läxa upp mig om jag har fel.

[OT] Samlingstråd för OT
Hm tycker gainomax kör rätt hårt antibanan men själv tycker jag en banan och en chokladgainomax är så himmla gott.. känns ltie förbjudet när man ser deras reklam desvärre

[OT] Samlingstråd för OT
Motståndet i ledningen ökar när den värms upp, så om säkringen går precis när du sätter på den så kan det bero på att den orsakar för stor strömrusning i ledningen innan den har blivit varm. Om motståndet hade ökat i apparaten så gör inte det att säkringen går utan det är tvärtom.

[OT] Samlingstråd för OT
Ser ut som om vi snart slipper Bush och får Obama istället. Kommer det att bli bättre då? Är det vinägerchips och vin som gäller om man ska fira på ett Happykorrekt sätt?

/Stellan

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
REPDRAG skrev:
> Gainomax, myten om att det går att köpa sig
> bättre återhämtning och prestation. Tjena!
> Tjockisarna kommer att bli ännu tjockare...

Är det en myt?

Förövrigt håller jag med cgo. En gainomax ska drickas MED en banan. Inte istället för.

[OT] Samlingstråd för OT
Hoj!

Max sex OT-trådar på förstasidan, just nu är det 10 så nu mergas det igen.

Jag vet att en del av er tycker det är värdelöst, men den undersökning jag gjorde visade att det är den bästa metoden vi har i dagsläget (dvs. den som flest ger sitt stöd som vi kan genomföra nu).

OT.png ht=238

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
elmaco skrev:
> Ja, just det, tankevurpa här. Så kortis
> någonstans i värmeväxlaren är den troliga
> orsaken?

Finsn det nån/några fler som har erfarenhet av liknande problem?

[OT] Samlingstråd för OT
elmaco skrev:
> Så kortis någonstans i värmeväxlaren är den troliga orsaken?

Ja.

Har du jordfelsbrytare? Löser den ut? Det skulle ju kunna vara ett sådant fel också, men det är ju fortfarande en form av kortis...

Kolla för säkerhets skull att du har rätt säkring i proppskåpet, har varit med om att folk satt i en mindre säkring än det går att använda (troligen för att det var vad som fanns hemma).

[OT] Samlingstråd för OT
Jordsfelsbrytaren löser inte ut, utan det är bara säkringen som går.
Jag har en 10A säkring i, tror även att det var det som satt i tidigare, men jag är inte säker. Skulle kunna vara så att det tidigare suttit en 16A, växlaren drar en hel del. FInns det något sätt att ta reda på var som är det rätta utan att riskera att något går åt skogen?

[OT] Samlingstråd för OT
saltgurkan skrev:
> Tja, jag har fått en till applikation på datorn.
> Skoj pryl men man måste ju iofs alltid ha
> uppkoppling vad jag förstår, ngt som ju inte
> alltid är garanterat. Vad ska hända i framtiden,
> kan man fortfarande köpa skivor, minnesstickor
> etc för att spela upp offline eller ska man
> först ladda ner dessa via nätshoppar typ iTunes
> eller vad det heter? Nätshopparna i sin tur
> kanske inte finner det lönsamt att försöka
> kränga musik pga att Spotify eller dylikt tagit
> död på deras affärsidé?
> Mao, kommer man att kunna lagra musik på samma
> sätt som nu i datorn i framtiden, kommer det att
> finnas hårdiskar, fysiska filer (förutom
> programvara) eller ska allt finnas i
> internetmolnet ;)? Eller ska jag sluta fundera
> över detta och öppna en öl till ;)?

Spotify är inne i förhandlingar med Itunes. Det kommer eventuellt att gå att köpa låter från Itunes genom spotify, och på det sättet få mp3 filer lagligt till Ipods osv.

För övrigt tror jag dom har avtal med de större skivbolagen. Ersättningen fungerar på samma sätt som stim.

Hur som helst är det ett grymt program med få nackdelar. Det sämsta jag hittills upplevt är att arkivet är begränsat, men det ökar ju ständigt. En annan bom är att det är ett internetbaserat program, man måste alltid vara uppkopplad. Men vem har inte ett bredband som går för jämna?

Snart ska det även komma ut till 3G mobiler (UMTS). Då får man ett riktigt bra alternativ till mp3 spelare. Frågan är bara till vilken kostnad. Om man får betala för all trafik kan det bli dyrt i längden.

[OT] Samlingstråd för OT
Dagens Woohoo......

Snacka om att jag har fått livets chans, nu vänder det. Kolla mailet jag fick just! Jag är utvald!!!

"From : Zaina Ishaaq

Note:please reply to my private e-mail box below: ( zaina01ishaaq@yahoo.cn )

Hello Dear,

Permit me to inform you of my desire of going into business relationship with you. I know this mail may come to you as a surprise, since we have not known or written before.
Afer you receive this mail kindly contact me on my private Email contact below. introducing myself, I am Zaina Ishaaq , the Only Daughter of the late Ismail Ishaaq, my father was a gold and cocoa mercahnt based in accra, ghana and Abidjan (Ivory Coast), he was poisoned to death by his business associates on one of their business trips recetly.

Before his death, He called me on his bedside and told me that he has a sum of $6.500,000USD deposited in one of the prime bank here in abidjan ivory coast, that he used my name for the next of kin in depositing of the fund. he said that i should seek for a foreign partner in a conutry of my choice, where i will transfer the money and use it for investment purpose, please i'am honorably seeking your assistance in the following ways,
(1) To serve as a guardian of this fund since i am 23years
(2) To provide a bank account into which this money would be transfer to
(3) To angement for me come over your country to further my education and secure a resident permit in your country

Moreover I primise to offer you 15% out of the totoal amount as compensation for your assistance and another 3% to cover any cost of expenses which you will insure in this transaction while the remaining one will be for which shall be use for investment according to your advice because will continue my educational carrier as i come over to your country,

Awaiting your urgent reply

Regards

Zaina Ishaaq. "

Sweet, jag kommer bli rik ;)

Tillbaka
Topp