[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Lite värdelöst vetande om toapappersmarknaden.

Toapapper har en hushållstäckning på 97 %. Dvs 97 % av Sveriges hushåll köper toapapper. Övriga 3 % använder handen, bidé, morgontidningen, snor på jobbet/skolan eller löser det på något annat sätt som jag helst inte vill fundera kring. Som jämförelse så har ost en hushållstäckning på 98 %.

Produkten hör också föga förvånade till de minst konjunkturkänsliga...

[OT] Samlingstråd för OT
3fc
När tävlingen gick i sommras tänkte jag nästa år då jäklar. Men med en bruten HIM och 4 månader utan löpträning pga knä skada (utan förbättring), känns det ganska avlägset just nu! Om det blir av skulle det bli min första IM.

[OT] Samlingstråd för OT
Det är tävlingarnas tävling... Inget man gör på rutin som Marathon eller Vättern...
Hoppas du kryar på knät och vi ses på plats....

[OT] Samlingstråd för OT
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> gunnar.westholm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Om ett däck är nedslitet nästan helt, säg
> 6mm.
> > Borde inte diametern minskat några cm då?
>
> diametern minskar med 12mm (duh) och omkretsen med
> ~3.7 cm.

Menade självklart omkretsen.

[OT] Samlingstråd för OT
Finns det några på Happy som har astronomiintresse så här i vintertider? Jag har precis lagt vantarna på ett 45kg tungt teleskop som jag täntke betrakta natthimmeln med. Finns det fler likasinnade?

[OT] Samlingstråd för OT
När jag skrapat ihop pengar nog till ett eget hus på landsbygden, så ska jag skaffa ett bautateleskop. Här inne i stan är det meningslöst.

Jag har 15x70-kikare. Ganska lagom för mitt-i-stan-observering. Såg bland annat Vesta från mitt köksfönster för några vintrar sen.

[OT] Samlingstråd för OT
Hur långt ifrån ett befolkningscenter (stad) kan man räkna med att atmosfären är ljuskontaminerad? Räcker det om man är ett par mil ut i skogen?

[OT] Samlingstråd för OT
JLarsson skrev:
> Hur långt ifrån ett befolkningscenter (stad) kan
> man räkna med att atmosfären är
> ljuskontaminerad? Räcker det om man är ett par
> mil ut i skogen?

Hitta en lämplig plats här:
Light_pollution_europe.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Light_pollution

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Redan ett par mil utanför stan ser du mycket mer på natthimlen. Jag vet inte hur stor skillnaden är om man befinner sig mitt ute på indiska oceanen eller på en avlägsen plats i Sverige, men för en amatör som mej tror jag skillnaden är marginell. Dis och luftföroreningar kan nog ställa till med mer trassel än ljuskontamination.

/Pelle

[OT] Samlingstråd för OT
Jag ser faktiskt vintergatan i Tyresö. Sen har jag ju naturreservatet i närheten, där är det ganska mörkt. Men riktigt bra blir det först ute i skärgården.

[OT] Samlingstråd för OT
Kvarts skrev:
> Jag vet inte hur stor skillnaden
> är om man befinner sig mitt ute på indiska
> oceanen eller på en avlägsen plats i Sverige,
> men för en amatör som mej tror jag skillnaden
> är marginell. Dis och luftföroreningar kan nog
> ställa till med mer trassel än
> ljuskontamination.
>

Nja, du har fel där. Titta på Sprockets bild ovan, det är grumt stor skillnad. Har man haft förmånen att uppleva en riktigt stjärnklar natt på en avlägsen plats så baxnar man nästan. Det är riktigt mäktigt!

EDIT: Eller nja, Ok, inte på en riktigt avlägsen plats i sverige då.

[OT] Samlingstråd för OT
Sprockets skrev:
> Hitta en lämplig plats här:

Öh, vad är det som lyser så mellan Norge och Skottland?

F.ö. är det knappt man ser stjärnor inne i Stockholm. Anki kunde knappt tro sina ögon när hon såg stjärnhimlen i centrala Ludvika första gången. Där ser man inte heller några stjärnor.

En klar vinternatt någon mil från närmsta bebyggelse kan vara riktigt häftigt, nästan svindel på något konstigt vis.

[OT] Samlingstråd för OT
Allra länst ut i malborough sounds NZ var det mörkt. Vintergatan gav mera ljus än månen vanligtvis ger. Det var en syn att dö för, har man enbart sett vintergatan från norra halklotet så är det en sak att uppleva, det lovar jag!

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Öh, vad är det som lyser så mellan Norge och
> Skottland?

Olje/gasplattformar.

[OT] Samlingstråd för OT
Första gången i mitt snart 30-åriga liv som jag såg så mycket som en skymt av Vintergatans struktur, var på Bornholm (det var på den östra delen av ön) för drygt ett år sen. Jag blev riktigt chockad av hur mycket jag kunde se den natten!
Det säger lite om hur ljusförorenat det är till och med i ganska glesbefolkade delar av landet. Jag är uppvuxen i mellersta Bohuslän, ute på kusten. Där det är grönt med lite gult på kartan.

Som kartan visar, så är det för Sveriges del i stort sett bara Norrlands inland som är så mörkt att man kan se nåt vettigt. Nu menar jag med blotta ögat eller enkla kikare, alltså. Har man rejäla teleskop kan man "tränga igenom" ljusföroreningarna.

[OT] Samlingstråd för OT
Polarens tjej trodde hon såg ett norrsken när dom var i Haparanda och hälsade på. Mycket mäktigt tyckte hon det var ändå tills han förklarade att det var stålverket i Torneå.
Hon är från storstan, inte han.

[OT] Samlingstråd för OT
rikard skrev:
> visst är det bättre på landet, men astro
> anarchy fotar alla sina bilder inne ifrån stan
> och de är magnifika.
>
> http://www.astroanarchy.blogspot.com/
>
> fotat med ett överkommligt prissat kameraobjektiv
> och en hyffsad kamera. Stativet brukar vara det
> dyraste.

Jo, stackar man så kan man få bort det mesta av ljuset från himlen.

[OT] Samlingstråd för OT
....då fick man sin bruna mapp. Känns lite (o)lustigt att inte ha något jobb mer. Känns nog mer imorgon då man vaknar upp och kollar klockan. Sen är det alltid tråkigt som f-n att ta farväl av folk som verkligen gillat att samarbeta med. Fick kämpa och hålla tillbaka lite där. Men nu får man vända blad. Idag är starten på något helt nytt och jag ser fram emot nästa resa. Det positiva är att jag får mer tid över att suga i mig alla inlägg här....

[OT] Samlingstråd för OT
Tungt när det händer men som sagt nu börjar en ny spännade resa full av möjligheter, det kan bli hur bra som helst bara Du hugger på de möjligheter som Dyker upp framöver.

[OT] Samlingstråd för OT
Lycka till, även om det säkert svider (kan inte ens tänka mig hur hårt jag skulle ta det) så öppnar sig säkert nya möjligheter. Och du kan ju alltid cykla lite extra och reda upp sånt som annars brukar lämna.

[OT] Samlingstråd för OT
jo det är många som får gå nu, tyvärr.

Själv har jag mist två jobb i min karriär, det ena pga konkurs och det andra pga omorganisation där min tjänst försvann (jag var iofs provanställd då, och det borde väl egentligen inte inverkat, men men...). Båda gångerna har det dock löst sig (trots branschkris vid konkursen), och jag har bättre jobb nu än då. Så som du säger är det starten på något nytt!

[OT] Samlingstråd för OT
Markus F skrev:
> Hyr en gråterska.

Vissa gnäller här, vissa gnäller på sin blogg, så det kanske är läge för ett gruppköp?

[OT] Samlingstråd för OT
Idag har jag konstaterat vilka hemsidor jag har besökt den senaste månaden. Jag är verklien en cykelnörd :)

Cykelrelaterade:
www.happymtb.org
www.kadens.se
www.cykelcity.se
www.eurosport.se
www.cyklavaettern.com
www.proffsklungan.nu
www.lancearmstrong.com
www.emillindgren.com
www.fredrikkessiakoff.com
www.andersljungberg.net

OT
www.dn.se
www.svt.se
www.youtube.com
www.ikea.se
www.hemnet.se
www.hv71.se

+ några till som jag inte vill nämna för er ;)

Hur ser den typiske happyitens internetmönster ut?

[OT] Samlingstråd för OT
Såhär kan man få till det i Mörby, några kilometer utanför city med en D50 och 50mm/1,8. Lite efterbehandling när det gäller kontrast/ljusstyrka. Vore kul att ta med kameran till landet och fota lite med stativ.

1.JPG ht=482

[OT] Samlingstråd för OT
Cykel:
Happy
Swebikers.se
Observedtrials.net
trials-forum.co.uk
espacetrial.com

Annat:
pingpong.uu.se
jur.uu.se
Collegehumor.com