Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Brutal flyby!
Jo vars :D
Jag har sett några såna genom åren. Under 80-talet åkte jag på alla flyguppvisningar jag kunde och en Airbus A320 på fluguppvisning i norra Tyskland liknande den där 747-passeringen. Ca 40 meters avstånd och den sitter kvar bra i minnet.
Ett år senare hamnade jag av en slump på den här flyguppvisningen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
Eftersom min "kvot" borde ha varit fylld så fortsatte jag åka på uppvisningar, men efter att ha klarat mig från detta med några tiotals meter marginal fick det vara bra ett tag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ramstein_airshow_disaster
På uppvisningen -92 med bl a Blue Angels på Tullinge (eller toollingaaaaaaa som amerikanske speakern envisades med att uttala det) havererade iofs ingen, men Marinens ena Vertol flög ner en grantopp efter en "inspirerad" upptagning vid skogsbrynet. Incident får man nog åtminstone kalla det när trekronor-dekalen på kåpan under lastrampen slits bort och ca fyra meter grantopp trillar ner.
Nästa sak jag gick på var flyguppvisningen 8 augusti 1993, främst för att se JAS:en. En klart minnesvärd prestation utfördes ju där...
Jag såg också en privatkärra landa rätt illa på korta banan (06/24) på Höganäs i början av 80-talet. Vi flög radiostyrt där i banänden, och jag hade precis börjat cykla hemåt när jag hörde den där kärran tokvarva, och när jag vände mig om skuttade han över ett buskage och ramlade omkull rätt graciöst. Killarna som var kvar vid RC-fältet kutade bra kvickt f ö. Man ska nog ha uppdaterade kartor när man irrar runt med flygplan. 06/24-banan kortades en del när Lerbergets villor byggdes. När piloten insåg att det inte räckte riktigt försökte han gå om, men vek sig alltså och ramlade omkull bland buskagen. Inga större personskador, väskorna fick dom ur planet innan det började brinna lite och om jag minns rätt tog dom taxi vidare när räddningstjänsten hade gjort sitt. Kalla typer...