[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
-----------------------------------------------
> Borde ha varit en rätt suddig bild? Viggens
> minfart i inverterat läge och brons relativt
> låga höjd borde kräva rätt snabba
> slutartider...
-----------------------------------------------

Hej...
Jag har gjort lumpen som kameramekaniker på F 21 i Luleå. Nu är det många år sen, men kan nog förklara hur det funkar.
Eftersom spaningsviggen ofta flyger lågt och snabbt så är det en nödvändighet att kunna ta bilder på låg höjd... I detta fall ölandsbron upponer.
Det funkar så att filmen i kameran rör sej i motsatt riktning i förhållande till planets riktning samtidigt som bilden tas. Det blir alltså samma effekt som när man tar en bild med sin vanliga kamera och följer ett rörligt motiv. Därför tror jag mycket väl att bilden av ölandsbron är möjlig. Sen kan jag berätta att det sitter två kameror riktade rakt ner med lite vinkel till varandra. Då kan man titta på bilderna i en speciell apparat(som jag inte vet namnet på). Då blir det stereoseende precis som våra ögon och man kan beräkna avstånd och höjd på saker.
En annan rolig kamera är den infraröda. Den tar en bild som är "oändlig". Jag ska förklara...Över filmen så sveper objektivet så länge piloten håller knappen intryckt. Ungefär som ett skrivarhuvud på en skrivare. Man kan alltså fota tex. en väg i hela sin längd.

Tänk vad man kommer ihåg efter alla dessa år...Men tyvärr måste jag döda er alla nu efter att ha avslöjat detta...*ler*

[OT] Samlingstråd för OT
Man kan inte bekämpa trams med trams. Nu skaffade du ytterligare en tramstråd så nu ska alla tramsare samlas här också.
Trams trams.
Trams
/Trams

Edit: Trams

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
BN14CarlLidbom.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
> Hej...
> Jag har gjort lumpen som kamera mekaniker på F 21
> i Luleå.

Ahhh, det var tider det. Jag gjorde lumpen på F 10 som kamera mekaniker, Synd bara att ni inte kunde ladda kassetterna ordentligt uppe på F21 bara ;)

Vi hade en SF rote som kom ner från F21, de skulle flyga från F10 en vecka, Alla kassetterna var fel laddade så när jag skulle plundra dem så flög all film ur. filmen var upplagd på fel håll på mottagar rullen. Fick sitta i en kolsvart kamerabuss i 1 h och rulla upp dem igen. Vad brukade det ta att plundra en hel kärra? ca 20 min?

Mvh

A.J

[OT] Samlingstråd för OT
the_Rickard skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk vad man kommer ihåg efter alla dessa
> år...Men tyvärr måste jag döda er alla nu
> efter att ha avslöjat detta...*ler*

Haha, inte mig för jag läste inte!

[OT] Samlingstråd för OT
Nej, detta är INGEN annons. ;) En seriös fråga bland alla korvtrådar.

Jag tänker åka Öppet Spår i år. Jag ska köpa en startplats av en person som säljer en sån till söndagen. Hans förslag/påstående är att om jag betalar det överenskomna priset till honom så kommer jag få information (namn och personnummer) på den som är anmäld (hans sambo). Detta ska sedan räcka vid nummerlappsutdelningen för att 1) kunna byta namn på deltagaren (till mig då) och 2) få ut nummerlappen. Verkar det vettigt?

Får man inget startbevis eller liknande utskickat till sig när man anmäler sig till Öppet Spår?

[OT] Samlingstråd för OT
FSR skrev:
> Vi kan träffas på Eslövs hetaste uteställe
> Sten stensson

Där även kampfisken sten finns som det är synd om...

[OT] Samlingstråd för OT
FSR skrev:
> > Hej...
> > Jag har gjort lumpen som kamera mekaniker på F
> 21
> > i Luleå.
>
> Ahhh, det var tider det. Jag gjorde lumpen på F
> 10 som kamera mekaniker, Synd bara att ni inte
> kunde ladda kassetterna ordentligt uppe på F21
> bara ;)
>
> Vi hade en SF rote som kom ner från F21, de
> skulle flyga från F10 en vecka, Alla kassetterna
> var fel laddade så när jag skulle plundra dem
> så flög all film ur. filmen var upplagd på fel
> håll på mottagar rullen. Fick sitta i en
> kolsvart kamerabuss i 1 h och rulla upp dem igen.
> Vad brukade det ta att plundra en hel kärra? ca
> 20 min?
>
> Mvh
>
> A.J
Det hände ju ibland att rullarna hängde sej, inte pga av att det var fel uprullat utan för att det helt enkelt var junk mycket av grejorna. Känner igen mej...1 timme i mörker...tror det har hänt alla kameramekar..Hehehe...!
Vi hadde besök från ryssarna och skulle visa hur snabbt vi klargjorde en viggen tror det tog 9 min eller nått. Men då fuskade vi lite just för att det skulle gå fort. Tankade bara typ 1/4, bytte ingen film. Bara tog ur kassetterna gick in ett par minuter i bussen och monterad i dom igen *ler*. Det var på fällfors flygbas. Ryssarna stod med hakan i marken och trodde vi hadde gjort en "full" klargöring. Men annars tog det väl kanske 15- 20 min beroende på om dom fotat med alla kamerorna eller inte. Men det var ju inte så man jobbade ihjäl sej direkt...blev mycket fikande när dom var uppe och flög.

[OT] Samlingstråd för OT
Här håller jag med Calle F. Betalar du Crosscar? Jag åker gärna men har inte ens råd till nya däck till racern så.

[OT] Samlingstråd för OT
TiTeX skrev:

> Där även kampfisken sten finns som det är synd
> om...

sten71.jpg ht=287

Kampfisken Sten med ägaren Bo Broman.

Verkar inte Eslöv var coolt?

/Stellan

[OT] Samlingstråd för OT
Jag är uppvuxen på en plats där man HATAR Eslöv. Å andra sidan hatar man rätt mycket där...

/M, faktisk inte dömd för hatbrott. Än.

[OT] Samlingstråd för OT
Singular skrev:
> Jag är uppvuxen på en plats där man HATAR
> Eslöv. Å andra sidan hatar man rätt mycket
> där...
>
> /M, faktisk inte dömd för hatbrott. Än.

Från skånska slätten?

[OT] Samlingstråd för OT
Skogling skrev:
> Brutal flyby!

Jo vars :D

Jag har sett några såna genom åren. Under 80-talet åkte jag på alla flyguppvisningar jag kunde och en Airbus A320 på fluguppvisning i norra Tyskland liknande den där 747-passeringen. Ca 40 meters avstånd och den sitter kvar bra i minnet.

Ett år senare hamnade jag av en slump på den här flyguppvisningen: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296

Eftersom min "kvot" borde ha varit fylld så fortsatte jag åka på uppvisningar, men efter att ha klarat mig från detta med några tiotals meter marginal fick det vara bra ett tag: http://en.wikipedia.org/wiki/Ramstein_airshow_disaster

På uppvisningen -92 med bl a Blue Angels på Tullinge (eller toollingaaaaaaa som amerikanske speakern envisades med att uttala det) havererade iofs ingen, men Marinens ena Vertol flög ner en grantopp efter en "inspirerad" upptagning vid skogsbrynet. Incident får man nog åtminstone kalla det när trekronor-dekalen på kåpan under lastrampen slits bort och ca fyra meter grantopp trillar ner.

Nästa sak jag gick på var flyguppvisningen 8 augusti 1993, främst för att se JAS:en. En klart minnesvärd prestation utfördes ju där...

Jag såg också en privatkärra landa rätt illa på korta banan (06/24) på Höganäs i början av 80-talet. Vi flög radiostyrt där i banänden, och jag hade precis börjat cykla hemåt när jag hörde den där kärran tokvarva, och när jag vände mig om skuttade han över ett buskage och ramlade omkull rätt graciöst. Killarna som var kvar vid RC-fältet kutade bra kvickt f ö. Man ska nog ha uppdaterade kartor när man irrar runt med flygplan. 06/24-banan kortades en del när Lerbergets villor byggdes. När piloten insåg att det inte räckte riktigt försökte han gå om, men vek sig alltså och ramlade omkull bland buskagen. Inga större personskador, väskorna fick dom ur planet innan det började brinna lite och om jag minns rätt tog dom taxi vidare när räddningstjänsten hade gjort sitt. Kalla typer...

[OT] Samlingstråd för OT
Såg en buss som gick till Eslöv på väg hem ifrån skolan idag. Ungefär lika roligt som det låter verkar Eslöv vara.

[OT] Samlingstråd för OT
Varför inte ta kontakt med arrangörerna?
Känns det suspekt är det kanske inte värt att chansa för att tjäna den där extra slanten. Skulle inte förvåna mig om det finns någon lurendrejare som säljer massa fiktiva startplatser. Huruvida det är så i detta fallet vet jag lika lite som, tja om inte mindre tom., som någon annan.

Lycka till på loppet iaf! o bit ihop!

[OT] Samlingstråd för OT
Pär L skrev:
>
> Fransmän som leker lite med skattebetalarnas
> pengar.
>
> Har hört historier från svenska flygvapnet där
> plan kom hem med granris i vingarna efter
> övningar i lågflygning. Detta ska ha inträffat
> på 60-70 talet när alla väntade på att
> Stormakt Röd skulle dyka upp vid horisonten och
> säkerheten inte var så prioriterad.
>
> /Pär

Jag kan nämna att vass i vapenbalkarna ibland kunde hittas i Viggarna på F7 (tjänstgjorde där -94/-95)
Normal marchhöjd över vatten är 5-15m i klart väder när de övar att gå lågt. Om de tar upp för en ö och samtidigt svänger lite hände det att vingens yttre vapenbalk drog med sig lite vass. Jag läste en bok på biblioteket om haverier inom flygvapnet. Tydligen var det en jaktpilot från F4 som råkade klippa en el-ledning med stjärtfenan. Han tog sig hem, men fenan var lite skadad.
Svenska piloter är vana att flyga lågt =)

[OT] Samlingstråd för OT
Singular skrev:
> Tänk nordväst, "svartingen" och musik.
>
> /M

Det blev för svårt för mig... Kollade din profil att du bor i Halmstad och där borde man inte hata Eslöv... Nordväst om Eslöv, borde bli Svalöv eller lite längre bort Helsingborg. Jag gissar på Svalöv!

/Stellan

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Benjamin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I lumpen i flygvapnet visade dom oss en bild av
> > Ölandsbron som en spaningsViggen hade tagit
> med
> > noskameran (riktad rakt neråt). Det vara bara
> det
> > att bilden var tagen underifrån...
>
>
> Borde ha varit en rätt suddig bild? Viggens
> minfart i inverterat läge och brons relativt
> låga höjd borde kräva rätt snabba
> slutartider...

Viggens kamera är monterad på en skena och följer med objektet någotsånär så gott det går. Vi blev överflugna av en rote som strök trädtopparna i 600km/h, vi hann höra det karaktäristiska turbinljudet och han titta rakt upp i x-tanken, sen var de borta. Det visade sig at tde fotade vårt läger.
30m höjd, 600km/h. Ganska stressad kamera...

[OT] Samlingstråd för OT
Mårten skrev:
> Tally ho! Kunde du inte mergat i tidsordning istället? :P

Jag gjorde det, nerifrån och upp. Alltså den mest aktiva tråden sist.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Jag gjorde det, nerifrån och upp. Alltså den
> mest aktiva tråden sist.

Och du lyckades merga den så det inlägg jag skrev (samtidigt?) försvann.Ligist...

:D

Ingen större förlust för världen dock ;)

[OT] Samlingstråd för OT
FSR skrev:

> Sjukt härligt ljud i den Merlin V12:an.

Polaren lyckades komma över en CD med flygplansljud på Imperial War Museum. Bland godbitarna fanns en överflygning av en Lancaster i Stereo. Fi faan vilket ljud.

[OT] Samlingstråd för OT
Calle F skrev:
> Crosscar skrev:
> -----
> > Gör som jag dra utomlands och få lite mil i
> > benen innan det är försent!
>
> Betalar du? ;)

cerro skrev:
> Här håller jag med Calle F. Betalar du Crosscar?
> Jag åker gärna men har inte ens råd till nya
> däck till racern så.

Nja... vill mest se gula grisar simma

[OT] Samlingstråd för OT
TiTeX skrev:
> Vafan, varför blev min tråd drabbad? jag har
> inte gjort något,
> det är ju inte jag som skrivit massor om korv...

Så går det när man startar en tråd på fel dag... Låt bli att starta nya trådar när andra skriver om korv.

[OT] Samlingstråd för OT
Tomtefar skrev:
> Varför inte ta kontakt med arrangörerna?
> Känns det suspekt är det kanske inte värt att
> chansa för att tjäna den där extra slanten.
> Skulle inte förvåna mig om det finns någon
> lurendrejare som säljer massa fiktiva
> startplatser. Huruvida det är så i detta fallet
> vet jag lika lite som, tja om inte mindre tom.,
> som någon annan.

Ska ringa dem imorgon. Det var stängt när frågan kom upp. Det är en ganska skaplig slant, typ halva priset med nuvarande anmälningsavgift.

>
> Lycka till på loppet iaf! o bit ihop!

Tack!

Och förresten, det kändes lite väl oförtjänt att min seriösa och viktiga fråga hamnade i den här eländiga korvtråden.

[OT] Samlingstråd för OT
Stellan skrev:
> TiTeX skrev:
> -----
> > Vafan, varför blev min tråd drabbad? jag har
> > inte gjort något,
> > det är ju inte jag som skrivit massor om
> korv...
>
> Så går det när man startar en tråd på fel
> dag... Låt bli att starta nya trådar när andra
> skriver om korv.

Varför blev då itne den om kristenhet drabbad?

[OT] Samlingstråd för OT
TiTeX skrev:
> Varför blev då itne den om kristenhet drabbad?

För att den var väletablerad och livlig. Sorry.

Tillbaka
Topp