[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Tankar man på Ingo eller St1 slipper man kånka omkring på ett plastkort för att få 25 örs rabatt på bensinen...
Ingo och Circle K är samma kedja, bara med eller utan butik typ.

Fåru 25 öres rabatt även på Ingo?
Nej, det får man inte med Ingokortet heller vad jag kan se. Mellanskillnaden mellan Ingo och Circle K brukar vara typ exakt den ordinarie rabatten på korten.

[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Tankar man på Ingo eller St1 slipper man kånka omkring på ett plastkort för att få 25 örs rabatt på bensinen...

Nej, det får man inte med Ingokortet heller vad jag kan se. Mellanskillnaden mellan Ingo och Circle K brukar vara typ exakt den ordinarie rabatten på korten.

Exakt.

[OT] Samlingstråd för OT
Vore kul om någon av er som har ett kort utan övre köpgräns kunde slinka in på Autoropa på Grev Turegatan imorgon på lunchen å köpa med er Bentley Mulsannen som står där bara för att kolla om det funkar?

[OT] Samlingstråd för OT
Pfaff sa:
geologen sa:
Men jösses... Hur svårt kan det vara? Jag har ett Mastercard som ingår i 295 kr årsavgift på SEB. Gissar att de flesta har ungefär samma kostnad. Det är väl fullkomligt likgiltigt vilket kort man har? Betala för det man köper kommer man ju inte ifrån ändå.

Inte riktigt. Hyr du tex en bil i Spanien måste du ha ett kreditkort med rätt bra limit för att kunna lägga depositum. Bankkort kopplat till Master/Visa funkar inte. Det finns fler aber.

Ja, jag glömmer ibland att det finns människor som reser utanför Sveriges gränser. Blir lätt hemmablind. Utomlands finns det tydligen fördelar, men där är jag så gott som aldrig.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:

Exakt.
Just därför har jag aldrig fattat syftet med bensinkedjornas egna kort. Rabatten de ger (15 öre) gör ju bara att man kommer ner på priset hos obemannade stationer. Och där gäller sedan inte rabatten. Med mitt Firstcard har jag som sagt 35 öre hos Preem, även på obemannade stationer. Finns även Agrolkortet som ger bra drivmedelsrabatter (fast tydligen inte så bra rabatt för "vanligt" folk ser jag nu när jag kollar...).

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Jag orkar inte bry mig för ett antal hundralappar. Det finns annat i livet som är viktigare.
Men jag får bonus på Handelsbankens Allkort och det betalar med råge kortavgiften i alla fall.
Men jag förlorar garanterat pengar ändå, det finns inga gratisluncher.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har Norwegian-kortet med Visa. 1% återbäring som du kan köpa flygbiljetter för. Så köper du nåt för 5000 kr så får du 50 kr att flyga för. Ingen kostnad för kortet.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
Vore kul om någon av er som har ett kort utan övre köpgräns kunde slinka in på Autoropa på Grev Turegatan imorgon på lunchen å köpa med er Bentley Mulsannen som står där bara för att kolla om det funkar?

Köpte precis en ny Toyota, och kollade, det hade gått hur bra som helst att betala den med Visakortet.
Dock insåg jag att "växlingsavgiften" (köpte i USD alltså) skulle bli ganska hög (har 1,5% avgift på mitt kort så den skulle blivit ca 4000 SEK). Man får ju dock vara lite redo sen när månadsfakturan kommer...

[OT] Samlingstråd för OT
När jag köper bil så för jag bara över pengar från sparkontot till mitt vanliga bankkort utan kredit och betalar direkt. Ingen faktura som behöver passas. Är det fel sätt?

[OT] Samlingstråd för OT
Arsozath sa:
Spacekitty sa:
När jag köper bil så för jag bara över pengar från sparkontot till mitt vanliga bankkort utan kredit och betalar direkt. Ingen faktura som behöver passas. Är det fel sätt?

Ingen aning, men jag köpte senaste bilen med swish, är det ok?

Om man får tro församlingen här så krävs det kort med hög kreditgräns. Men det verkar alltså fungera att betala med sådana pengar man redan har, för dig och mig. Mysterium.

[OT] Samlingstråd för OT
dans sa:
Oskar sa:

Köpte precis en ny Toyota, och kollade, det hade gått hur bra som helst att betala den med Visakortet.
Dock insåg jag att "växlingsavgiften" (köpte i USD alltså) skulle bli ganska hög (har 1,5% avgift på mitt kort så den skulle blivit ca 4000 SEK). Man får ju dock vara lite redo sen när månadsfakturan kommer...

Vem kollade du med? Inköpsstället eller kortföretaget?

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
Det går inte med ett stulet kort iaf.
Brorsan skulle få något kort via jobbet för en massa år sedan. Han fick koden och senare en faktura. Aldrig något kort.
Kortet var använt på diverse exklusiva butiker i Stockholm. Sådana där det är ohyfsat att fråga kunden om legitimation när kortet används med underskrift.
Senare meddelades att kortet "omhändertagits" av en bilhandlare som fattat misstanke när en bil skulle betalas.

[OT] Samlingstråd för OT
Spacekitty sa:
Arsozath sa:
Spacekitty sa:

Ingen aning, men jag köpte senaste bilen med swish, är det ok?

Om man får tro församlingen här så krävs det kort med hög kreditgräns. Men det verkar alltså fungera att betala med sådana pengar man redan har, för dig och mig. Mysterium.

Du verkar ju inte förstå vitsen med vissa kort. Lås på lite och jämför så trillar nog polletten ned. Det är inte så svårt!

Lätt exempel: köp bil för 100000kr med ett bonusgivande kort och få 1000kr tillbaks (i mitt fall med preem mastercard). Givetvis kan du sätta in dina pengar på kortet så att du aldrig går minus.

[OT] Samlingstråd för OT
Värt att påpeka är väl också att kreditkostnaden (dvs ränta) kickar bara in när man inte betalar hela beloppet på månadsfakturan, utan behöver dela upp det på flera månader. Dvs att använda ett kreditkort har ingen räntekostnad, så länge man betalar inom den räntefria perioden, som brukar vara i snitt 45 dagar (beroende på när i månaden man gör sitt inköp).

Och som NickPick påpekar, tråden handlar om hur man hittar bästa förmånerna. Självklart skulle jag kunna betala allt mitt leverne kontant eller med bankens kort kopplat till kontot, men varför göra det när jag gratis kan få en massa förmåner genom att betala med ett annat kort och sedan bara betala hela fakturan i slutet på månaden?

Varför hög kreditgräns? Smidigt att inte behöva slå i taket om man t.ex. köpt en cykel och samma månad är ute på resa. Bra att ha möjligheten att ta en hög kostnad om den kommer (t.ex. ute på resa) utan att behöva mecka med att logga in på bank, flytta pengar, etc. Man blir ju helt vansinnig på människor i kön på Ica som inte har pengar på kortet, måste upp med mobilen för att föra över, osv.

Min senaste bil betalade jag för övrigt med hederlig banköverföring.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:
Jag har 15 000 kr i kreditgräns. Betydligt högre än jag nånsin kommer att behöva.
Så du kommer aldrig att köpa en cykel och betala med kortet?
Edit: Eller vänta, du hade ett bankkort ja, så då tömmer du kontot först innan det går på krediten.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Ett ganska viktigt användningsområde jag kan se framför mig är om man behöver uppsöka vård utomlands på någon plats där man behöver betala någon stor summa direkt med kort varsel. Kan man ligga ute med pengarna ett tag gratis i väntan på försäkringar och annat.

[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
Ett ganska viktigt användningsområde jag kan se framför mig är om man behöver uppsöka vård utomlands på någon plats där man behöver betala någon stor summa direkt med kort varsel. Kan man ligga ute med pengarna ett tag gratis i väntan på försäkringar och annat.

SOS international, får ett ärendenummer, ger till personal o vips så är det bara att köra ?. Men om det inte funkar så visst.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag använder kreditkort för köp på nätet. Inbillar mig att jag har större chans att häva köpet om grejorna slarvas bort av Postnord. Men jag är alldeles för gammeldags för att betala fakturan som det är tänkt, istället betalar jag direkt till Eurocard, samma dag som köpet görs.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har bara haft bankens egna kreditkort som backup vid resor de senaste åren när jag varit student men nu har jag tänkt skaffa ett separat kort istället. Jag både reser en del och handlar från utlandet så både låg valutapåslag och uttagsavgift är viktigt för mig. Kan jag få ltie kick back så är ju inte det helt fel heller.

Än så länge har jag bara hittat COOP Mer som har varken uttagsavgift eller valutapåslag. Ger dock bara 0.5% kickback om man tar ut det i Värdekuponger hos COOP, annars ännu sämre återbäring. Nån som känner till något bättre? Kreditgräns och effektiv ränta spelar ingen roll, betalar alltid tillbaka direkt månaden efter och kommer inte göra några större (>30 000) inköp.

EDIT: Länk till https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/MedMera-Mer/

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Har man mycket utlägg i jobbet så är det förstås också trevligt med kreditkort så man slipper ligga ute med massa pengar.

Och kan man dessutom få lite bonus så är det kanske trevligt?

Hade utlägg på 40-50k per månad hos tidigare arbetsgivare, tyvärr visste jag inte är jag borde tänka på sånt då.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har svårt att begripa vilken kortutgivarnas affärsidé är. Vad tjänar de pengar på? Med två månaders räntefri kredit och en återbäring som i normalfallet överstiger avgiften så låter det inte som ett sunt ekonomiskt upplägg. Bygger det på att tillräckligt många av användarna väljer att utnyttja en längre kredit? (Ungefär som ockerbolaget Klarna som tjänar alla sina pengar på att ha 14 dagars betalningsvillkor för fakturan istället för normala 30 och sedan lägga på ett saftigt påslag för alla som missar förfallodagen.)

[OT] Samlingstråd för OT
Inlösenkostnaden som inköpsstället betalar. Amex är dyrast och därmed kan de ge mest tillbaka. Men det är ju också därför många inte tar amex.

[OT] Samlingstråd för OT
NAnders sa:
Jag har svårt att begripa vilken kortutgivarnas affärsidé är. Vad tjänar de pengar på? Med två månaders räntefri kredit och en återbäring som i normalfallet överstiger avgiften så låter det inte som ett sunt ekonomiskt upplägg. Bygger det på att tillräckligt många av användarna väljer att utnyttja en längre kredit? (Ungefär som ockerbolaget Klarna som tjänar alla sina pengar på att ha 14 dagars betalningsvillkor för fakturan istället för normala 30 och sedan lägga på ett saftigt påslag för alla som missar förfallodagen.)
Det sistnämnda förmodligen. Sen tar de ju avgifter från butiker också men de är väl samma för t ex ett visa oavsett om det är debit eller credit?

[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
NAnders sa:
Det sistnämnda förmodligen. Sen tar de ju avgifter från butiker också men de är väl samma för t ex ett visa oavsett om det är debit eller credit?

Förmodligen får inte heller säljaren sina kulor på dagen utan ett tag senare. Stora volymer att arbeta med även på kort(*suck*)sikt är väl dagens bankkassako.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
dans sa:
Oskar sa:

Inköpsstället, d v s Toyota.

[OT] Samlingstråd för OT
NAnders sa:
(Ungefär som ockerbolaget Klarna som tjänar alla sina pengar på att ha 14 dagars betalningsvillkor för fakturan istället för normala 30 och sedan lägga på ett saftigt påslag för alla som missar förfallodagen.)

Klarna är väl i grund och botten en factoringlösning för e-handlare. Jag har svårt att tro att deras huvudsakliga intäktskälla skulle vara förseningsavgifter...

[OT] Samlingstråd för OT
dans sa:
Oskar sa:
dans sa:
Oskar sa:

Precis, inköpsstället har nog inga invändningar mot betalningssättet. Frågan är dock om köpet hade gått igenom; om ett köp avviker kraftigt från kortets normala spending brukar systemet signalera. Inköpsstället hade då fått kontakta kortutgivaren för att kolla upp saken.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
NAnders sa:
(Ungefär som ockerbolaget Klarna som tjänar alla sina pengar på att ha 14 dagars betalningsvillkor för fakturan istället för normala 30 och sedan lägga på ett saftigt påslag för alla som missar förfallodagen.)

Klarna är väl i grund och botten en factoringlösning för e-handlare. Jag har svårt att tro att deras huvudsakliga intäktskälla skulle vara förseningsavgifter...

Det var så tidigare iallafall...skitföretag.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
dans sa:
Oskar sa:
dans sa:
Oskar sa:

Precis, inköpsstället har nog inga invändningar mot betalningssättet. Frågan är dock om köpet hade gått igenom; om ett köp avviker kraftigt från kortets normala spending brukar systemet signalera. Inköpsstället hade då fått kontakta kortutgivaren för att kolla upp saken.

Kortutgivaren är informerad om våra ibland ganska ovanliga inköpsställen, men här hade jag förstås också ringt och informerat om beloppet.

[OT] Samlingstråd för OT
Fältprästen sa:
ooms sa:
Bankkort är värdelöst. Mycket bättre att få allt på faktura och möjlighet att bestrida innan man betalar.
Varför skulle man inte kunna bestrida med bankkort innan man betalar?
Därför att pengarna dras från bankkontot i samma ögonblick du (eller framförallt nån annan) gör köpet. Visst kan du bestrida om/när du upptäcker det, men du ligger ute med pengarna tills utredningen är klar.

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Kniven sa:
DanielS sa:
Kör Santanders Mastercard, utan avgifter och bäst villkor för reseförsäkring (t ex självriskskydd för hyrbil) när jag jämförde.

Santanders finstilta: **Vid uttag från automat/växlingskontor debiteras ränta från dag ett. Sätt in pengar i förväg om du ska använda kortet till kontantuttag.

De flesta kort har självriskskydd på 10k-15k. Det är handelsbanken Handelsbanken Platinum eller ännu hellre AMEX Platinium du ska ha!
Nja, jag skulle säga att det är ganska ovanligt att självriskskydd för hyrbil ingår i kortens reseförsäkringar. När jag kollar nu ser jag att Santander har det, jag har det på mitt First Card (men inte på mina SAS Mastercard eller Amex, eller mitt Swedbank-Visa), jag tror Amex Platinum har det och nåt kort till. Men de flesta har det inte. Däremot kan många ha nåt konstigt självriskskydd som täcker självrisk på hem- eller bilförsäkring om nåt händer med hem eller bil HEMMA när man är bortrest.

Ja skaffar man kort från en nischbank måste man så klart läsa det finstilta. Skillnaden på 10-15k i självriskskydd kan ibland vara viktig då självrisken för en liten bil legat på €1200 i vissa städer/länder jag varit i senaste året. Sedan så gäller Santanders självrisk även för däck och underrede vilket är undantaget på många andra försäkringar (med reservation att villkoren kan ha ändrats sedan jag kontrollerade senast). Men som sagt sånt här får man ju kolla upp vad man behöver och välja utifrån det, för mig är självrisk för hyrbil mitt primära anv.-område, det kanske är annorlunda om något år.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Fältprästen sa:
ooms sa:
Bankkort är värdelöst. Mycket bättre att få allt på faktura och möjlighet att bestrida innan man betalar.
Varför skulle man inte kunna bestrida med bankkort innan man betalar?
Därför att pengarna dras från bankkontot i samma ögonblick du (eller framförallt nån annan) gör köpet. Visst kan du bestrida om/när du upptäcker det, men du ligger ute med pengarna tills utredningen är klar.
+1001

Swish är ännu värre, du måste polisanmäla och bevisa att du inte gjort fel.

[OT] Samlingstråd för OT
Kan man inte fiska räkor med metspö istället?

Edit: Ej cykelrelaterat = OT /jansson99

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Med tanke på hur väl man med trål kan "dammsuga" upp nästan all fisk i ett område så är det ju tveksamt, den skall användas under väl strukturerade former så man inte fiskar upp för mycket fisk.

[OT] Samlingstråd för OT
Man kan annars köpa majs&ris-snacks med artificiell baconsmak.

656497779.jpg

Tillbaka
Topp